تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۴۸
کد مطلب : ۴۵۹۴۵۲
یارانه حذف نمی‌شود /

کالا یا یارانه نقدی انتخاب با مردم / شروع اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی در کشور

۰
کالا یا یارانه نقدی انتخاب با مردم / شروع اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی در کشور
کبنا ؛
پس از اصلاح ارز ترجیحی در اوایل سال جاری، ابتدا حمایت نقدی برای افزایش قدرت خرید خانوارها در دستور کار دولت قرار گرفت و اعلام شد پس از برقراری سامانه‌های مورد نیاز برای تخصیص یارانه کالایی، طرح کالابرگ اجرا خواهد شد. روز گذشته وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اطلاعیه‌ای از آغاز این طرح در سراسر کشور خبر داد.
به گزارش کبنا نیوز به نقل از وطن امروز، در متن اطلاعیه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آمده است: به اطلاع مردم شریف ایران می‌رساند پس از اجرای موفقیت‌آمیز طرح کالابرگ الکترونیکی به ‌صورت آزمایشی در ۴ استان هرمزگان، قزوین، مرکزی و گیلان، هم‌اکنون اجرای این طرح به صورت ملی در سراسر کشور آغاز شد.
در این طرح اعتبار کلیه خانوارهای یارانه‌بگیر شارژ شده و آنان می‌توانند یک ماه زودتر از دریافت یارانه نقدی، از این اعتبار جهت خرید ۱۰ قلم کالای اساسی مشمول طرح ملی کالابرگ الکترونیکی استفاده کنند.
در صورت استفاده از این مزیت و خرید کالا از محل اعتبار یارانه، به ‌میزان اعتبار استفاده‌شده از یارانه ماه بعد خانوار کسر و مابقی به‌صورت نقدی، در موعد مقرر واریز یارانه به حساب سرپرست خانوار واریز خواهد شد.
خانوارهایی که یارانه دریافت می‌کنند می‌توانند جهت مشاهده‌ میزان اعتبار، لیست کالاها و فروشگاه‌های مشمول طرح ملی کالابرگ الکترونیک، با تلفن همراه سرپرست خانوار، کد دستوری #۲۸*۷۸۸* را شماره‌گیری کرده یا به درگاه اینترنتی shoma.sfara.ir مراجعه کنند.
گفتنی است در حال حاضر فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه، افق کورش، دیلی مارکت، جانبو و برخی فروشگاه‌های خرد که مجهز به بارکدخوان شده‌اند، به این سامانه متصل و پذیرای هموطنان عزیز در سراسر کشور هستند.
سایر فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز بنا به‌درخواست خود می‌توانند به این سامانه متصل شوند، همچنین فروشگاه‌های خرد جهت اتصال به طرح ملی کالابرگ الکترونیکی می‌توانند با مراجعه به درگاه اینترنتی shoma.sfara.ir و نصب برنامه کاربردی «شما» در قسمت پنل فروشنده، اطلاعات و موقعیت جغرافیایی خود را ثبت کنند.
کالا یا یارانه نقدی انتخاب با مردم / شروع اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی در کشور
* اعتبار تخصیصی به ۱۰ قلم کالای اساسی در طرح کالابرگ الکترونیکی
10 قلم کالای اساسی اعلام شده و سرانه مشخص شده برای هر یک(جدول روبه‌رو) بر اساس گزارش کارآمدسازی نظام یارانه‌ها است که با هدف اعلام اولویت‌های اقلام غذایی به منظور تخصیص کالابرگ الکترونیکی توسط دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی در تیرماه ۱۴۰۱ تهیه شده است.
میزان اعتبار تخصیصی به ازای سرانه هر قلم از کالاها در جدول روبه‌رو مشخص شده از مابه‌التفاوت قیمت فروش مصوب (دی۱۴۰۱) با قیمت مصوب شهریور ۱۴۰۰ (به استناد تکلیف بند «س» تبصره ۱ قانون بودجه ۱۴۰۱) به‌دست آمده است.
حین خرید اعتباری در کالابرگ الکترونیکی در شبکه ملی اعتبار شاید این سوال برای شما پیش بیاید که میزان محاسبه اعتبار هر کالا چقدر است؟ یا کدام کالاها دارای امکان خرید اعتباری هستند؟
به منظور حفظ حق آزادی در انتخاب و احترام به سلایق متفاوت در سبد مصرفی خانوار، امکان خرید از میان کالاهای متفاوت با برندهای مختلف میسر شده است، به گونه‌ای که مابه‌التفاوت احتمالی میان قیمت کالاهای انتخابی با قیمت کالاهای مرجع، توسط مردم پرداخت می‌شود. این امکان نیز فراهم است که مردم براساس نیاز خانوار، مقدار کمتر یا بیشتری از کالاهای اساسی را به انتخاب خود و تا سقف میزان اعتبار خرید کنند.
* جزئیات اجرای کالابرگ الکترونیکی در سراسر کشور
اجرای سراسری طرح کالابرگ الکترونیکی در کل کشور از روز گذشته آغاز شد و طبق اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای و خرد مجهز به بارکدخوان و متصل به سامانه شده‌اند و پذیرای شهروندان در سراسر کشور هستند.
به موجب این طرح امکان خرید اعتباری ۱۰ قلم کالای اساسی شامل ماست، شیر،‌ پنیر، قند، شکر، ماکارونی، روغن مایع، برنج، مرغ و تخم‌مرغ تا سقف مبلغ یارانه خانوار یک ماه زودتر از تاریخ واریز نقدی فراهم شده است.
ارزش ریالی سبد مذکور ۵۳۰ هزار تومان است ولی سهم پرداختی مردم برای خرید ۱۰ قلم کالا ۲۳۵ هزار و ۷۵۰ هزار تومان است و در صورت تورم احتمالی و افزایش قیمت‌ها این سهم تغییر نمی‌کند.
در این طرح دولت به منظور اعمال سیاست‌های حمایتی خود به بستر فنی مطمئن و فراگیری نیاز دارد، از این رو جهت رفع این نیاز، شبکه ملی اعتبار (شما) راه‌اندازی شد.
شبکه ملی اعتبار یک روش جدید و متصل به شبکه بانکی است که بر مبنای کد ملی افراد، اعتبار کارت آنها شارژ می‌شود و شهروندان می‌توانند با هر کارت‌بانکی که به نام سرپرست خانوار است خرید کنند و نیاز نیست حتما کارت یارانه به همراه داشته باشند.
استفاده از اعتبار کالابرگ الکترونیکی کاملا اختیاری است و یارانه هیچ کسی قطع نمی‌شود. خانوارها می‌توانند یک ماه زودتر از مبلغ یارانه خودشان خرج کنند و چنانچه تمایل به خرید کالای الکترونیکی نبود، همچنان امکان برداشت نقدی یارانه واریزی ماه‌های آینده وجود دارد.
استفاده از اعتبار کاملا اختیاری بوده و از طریق تمام کارت‌های بانکی به نام سرپرست خانوار امکان‌پذیر است. درباره کالاهای مشمول طرح هم الزامی به خرید یک نشان تجاری خاص نیست و افراد می‌توانند از گروه‌های کالایی اعلام‌شده از هر نشان تجاری دلخواه خرید خود را انجام دهند.
به گفته حمید فرداد، مجری پروژه کالابرگ الکترونیکی و مدیرعامل شرکت خدمات فناوری اطلاعات رفاه ایرانیان، شرکت فروشندگان در این طرح اختیاری است. فروشندگان صنوف خواربار، لبنیات، پروتئین و فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تعاونی مصرف، می‌توانند با مراجعه به نرم افزار «بازار» و «مایکت» یا از طریق درگاه الکترونیکی shoma.sfara.ir نسبت به نصب برنامه کاربردی «شما» و ثبت نام از قسمت پنل فروشنده به فروشندگان مجاز در این طرح ملحق شوند.
وی تصریح کرد: تسویه حساب و واریز مبالغ خریدهای اعتباری (مابه‌التفاوت مبلغ پرداختی مردم با قیمت کالاها) مشابه تسویه با فروشندگان از طریق کارتخوان بوده و اتصال به این طرح کاملا رایگان است  و شهروندان می‌توانند ضمن مراجعه به سامانه shoma.sfara.ir اپلیکیشن شما را دانلود و نصب کنند تا با فروشگاه‌های طرف قرارداد با طرح آشنا شوند.
بی‌تردید در جریان اجرای هر طرحی کم و کاستی‌هایی وجود دارد و زمان‌بندی، برنامه‌ریزی، زیرساخت‌ها و اطلاع‌رسانی‌ها در این زمینه موثر است که رفته رفته طرح را بهتر و پخته‌تر می‌سازد، با این حال برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که همزمان با رفع کاستی‌ها و آشنایی مردم با طرح استقبال از آن هم بیشتر شده است.
نکته قابل توجه اینکه کالابرگ الکترونیکی طرح جدیدی نیست، بلکه قانون مصوب مجلس شورای اسلامی است که به موجب آن ۱۰ قلم کالای اساسی بر اساس نرخ شهریور سال ۱۴۰۰ به مردم عرضه می‌شود و دولت متعهد شده این امر را به سرانجام برساند.
نحوه خرید ۱۰ قلم کالای پیش‌بینی‌شده در کالابرگ الکترونیکی به این نحو است که اعتبار واریزی قابل برداشت به شکل نقدی نیست و صرفا با آن می‌توان ۱۰ قلم کالای اساسی را خریداری کرد. در واقع یک ماه قبل از پرداخت یارانه نقدی ماهانه، این اعتبار به حساب فرد (سرپرست خانوار) واریز می‌شود تا ۱۰ قلم کالای دلخواه خود در این طرح را با هر عنوان و برندی خریداری کند. هر سرپرست خانوار به اندازه تعداد اعضای خانوار خود تا سقف یارانه نقدی می‌تواند از کالاهای مذکور خریداری کند که مانند خریدهای معمولی با کارت بانکی انجام می‌گیرد. بخشی از یارانه کالا از محل اعتبار حساب یارانه و مابقی از حساب بانکی سرپرست خانوار کم می‌شود و در بیستم هر ماه باقی مانده اعتبار به حساب سرپرست واریز می‌شود.
وزیر
* یارانه حذف نمی‌شود
پیشتر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حاشیه جلسه هفته گذشته هیات دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی تاکید کرد دولت بنایی برای حذف یارانه نقدی ندارد. وی ادامه داد: حتما این طرح تا آخر سال به صورت سراسری اجرا می‌شود. دولت هیچ بنایی ندارد یارانه نقدی را حذف کند اما تکلیف قانونی است که کالابرگ الکترونیکی هم باشد. سیدصولت مرتضوی تاکید کرد: مردم می‌توانند یا کالابرگ الکترونیکی و یا یارانه نقدی را انتخاب کنند؛ در این طرح قیمت کالاهای منتخب بر اساس شهریور سال ۱۴۰۰ است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بنای دولت بر این است برای کالاهای اساسی از ارز نیمایی استفاده کند و افزایش قیمت در این زمینه معنا ندارد.

 
نام شما

آدرس ايميل شما

کمتر از ۱۰ درصد بچه‌ها واقعا با یک ماده محرک مواجه شدند؛ بقیه اضطراب بوده

کمتر از ۱۰ درصد بچه‌ها واقعا با یک ماده محرک مواجه شدند؛ بقیه اضطراب بوده

معاون درمان وزارت بهداشت نتایج بررسی‌ها و جمع‌بندی کمیته علمی وزارت بهداشت در زمینه بروز ...
متهمی که کنار نمی‌کشد

متهمی که کنار نمی‌کشد

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا روز شنبه گفت که اگر در یکی از چندین تحقیقاتی که ...
صندلی خاص برای علی دایی

صندلی خاص برای علی دایی

نمی‌توان از جایگاه خاصی که فیفا برای علی دایی در نظر گرفته است، گذشت؛ جایگاهی که همین ...
1