تاریخ انتشار
جمعه ۲۸ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۲۲
کد مطلب : ۴۵۸۵۷۰
از توقف تولید ۲۰۶ تا یک سوءتفاهم اقتصادی در جشنواره فیلم فجر؛

جهش ۱۲۰ میلیونی قیمت تارا در معاملات بورس

۰
جهش ۱۲۰ میلیونی قیمت تارا در معاملات بورس
کبنا ؛عرضه خودرو در بورس بعد از وقفه تقریبا یکماهه روز سه‌شنبه ۲۵ بهمن با تارا دنده‌ای، ریسپکت و فیدلیتی وارد مرحله جدیدی شد. ایرانخودرو در این مرحله پنج هزار دستگاه تارا دنده‌ای را که تقریبا معادل سه برابر مراحل قبلی است، به بورس برد و بهمن‌موتور علاوه بر هزار دستگاه فیدلیتی پرایم پنج‌نفره و هفت‌نفره، برای اولین بار ۵۰۰ دستگاه ریسپکت پرایم را به این شکل عرضه کرد. جهش ۱۲۰ میلیونی که قیمت تمام‌شده تارا دنده‌ای در بورس نسبت به عرضه قبلی که یک ماه قبل بوده، مهمترین اتفاق عرضه‌های بورسی این هفته محسوب می‌شود و معادل رشد ۳۰ درصدی قیمت این محصول در بورس ظرف یک ماه است. این افزایش قیمت برای فیدلیتی پرایم هفت‌نفره حدود ۲۰ درصد برآورد می‌شود. از طرفی خریداران ریسپکت پرایم با اینکه تقریبا ۱۵۰ میلیون کمتر از نرخ بازار بابت این خودرو پرداخت کردند، اما خرید این خودرو برای آن‌ها تقریبا دو برابر قیمت کارخانه تمام شده است.
شماره یک| تارا دنده‌ای

به گزارش فرارو، تارا دنده‌ای سه‌شنبه ۲۵ بهمن برای پنجمین بار روی تابلو معاملات رفت. ایرانخودرو پنج هزار دستگاه تارا دستی سفید را بورس برد و بابت این تعداد خودرو، ۲۳ هزار و ۴۹۴ هزار نفر برای خرید تارا دنده‌ای مراحل ثبت‌سفارش را انجام دادند. مدلی که خود ایرانخودرو قیمت آن را در کارخانه ۲۹۳ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان تعیین کرده و آن را با قیمت ۲۵۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در روز سه‌شنبه ۲۵ بهمن در بورس عرضه کرد. البته میانگین قیمت فروش به عدد ۴۶۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید که با احتساب هزینه ۱۳ درصدی مالیات و چهار میلیون و ۳۷۱ هزار تومان هزینه‌های جانبی، قیمت تمام‌شده تارا دنده‌ای در بورس به ۵۲۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد. به‌این ترتیب نسبت به عرضه قبلی در روز ۱۸ دی‌ماه امسال، شاهد رشد ۱۲۳ میلیون تومانی قیمت تمام‌شده تارا در بورس بودیم؛ یعنی حدود ۳۰ درصد ظرف تقریبا یک ماه!
شماره دو| ریسپکت
ریسپکت پرایم برای اولین بار در بورس فروخته شد. روز سه‌شنبه ۲۵ بهمن شرکت بهمن‌موتور که فروش ریسپکت پرایم را از نیمه دوم امسال کلید زده، ۵۰۰ دستگاه از این مدل را شامل ۳۰۰ دستگاه ریسپکت پرایم سفید و ۲۰۰ دستگاه ریسپکت پرایم مشکی به بورس برد. برای این تعداد ریسپکت پرایم، هزار و ۷۹۲ نفر بابت خرید مدل‌های سفید و هزار و ۶۹ نفر بابت خرید مدل‌های مشکی اقدام کردند. قیمت پایه ۶۴۳ میلیون و ۱۶۹ هزار تومان اعلام شده بود و نهایتا قیمت تمام‌شده مدل‌های سفید و مشکی به‌ترتیب یک میلیارد و ۲۲۹ میلیون تومان و یک میلیارد و ۲۰۴ میلیون تومان به‌ثبت رسید. برای اینکه درک بهتری از قیمت تمام‌شده ریسپکت پرایم در بورس داشته باشید، لازم یادآوری کنیم قیمت آن در کارخانه ۷۳۷ میلیون تومان است. یعنی خریداران آن در بهترین حالت، ۴۶۷ میلیون تومان بیشتر از قیمت کارخانه پرداخت کردند. این را هم باید اضافه کنیم که قیمت ریسپکت پرایم در بازار آزاد حدود یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان است و در اولین عرضه بورسی نزدیک ۱۵۰ میلیون کمتر از نرخ بازار فروخته شده است.
شماره سه| فیدلیتی پرایم
فیدلیتی پرایم درکنار ریسپکت، دومین محصول بورسی بهمن‌موتور در هفته گذشته بود. اسم فیدلیتی را مثل تارا برای پنجمین بار در سال جاری روی تابلو بورس دیدیم و ایندفعه هزار دستگاه از این مدل شامل ۲۵۰ دستگاه فیدلیتی پنج نفره سفید، ۲۵۰ دستگاه فیدلیتی پنج نفره مشکی، ۲۵۰ دستگاه فیدلیتی هفت‌نفره سفید و ۲۵۰ دستگاه فیدلتی هفت‌نفره مشکی، عرضه شد. قیمت پایه فیدلیتی پنج‌نفره، ۷۵۹ میلیون تومان و قیمت پایه فیدلیتی هفت‌نفره ۷۷۲ میلیون تومان اعلام شده بود. در نهایت خریداران فیدلیتی پنج‌نفره سفید بابت این مدل به‌طور میانگین یک میلیارد و ۴۹۶ میلیون تومان و خریداران فیدلیتی پنج‌نفره مشکی یک میلیارد و ۵۰۱ میلیون تومان پرداخت کردند. قیمت تمام‌شده فیدلیتی هفت‌نفره سفید و مشکی هم به‌ترتیب یک میلیارد و ۵۸۷ میلیون تومان و یک میلیارد و ۶۹۱ میلیون تومان محاسبه شد. قیمت فیدلیتی پنج نفره در کارخانه ۸۴۴ میلیون تومان و در بازار یک میلیارد و ۷۴۰ میلیون تومان است. فیدلیتی هفت‌نفره، اما در کارخانه ۸۵۹ میلیون تومان و در کارخانه یک میلیارد و ۷۹۰ میلیون تومان فروخته می‌شود. ناگفته نماند افزایش قیمت تمام‌شده فیدلیتی هفت‌نفره در این مرحله، نسبت به عرضه قبلی یعنی دی‌ماه امسال، تقریبا ۳۰۰ میلیون تومان برآورد می‌شود.
مرور عرضه‌های بورسی در هفته پایانی بهمن‌
مدل میزان عرضه میزان تقاضا قیمت پایه قیمت تمام‌شده
تارا دنده‌ای پنج هزار دستگاه 23 هزار و 494 نفر 256.5 میلیون تومان 524 میلیون و 600 هزار تومان
ریسپکت پرایم 500 دستگاه دو هزار و 861 نفر 643 میلیون تومان 1.204 تا 1.229 میلیارد تومان
فیدلیتی پنج‌نفره 500 دستگاه هزار و 551 نفر 759 میلیون تومان 1.496 تا 1.501 میلیارد تومان
فیدلیتی هفت‌نفره 500 دستگاه دو هزار و 329 نفر 772 میلیون تومان 1.587 تا 1.691 میلیارد تومان

خرده‌روایت‌هایی درباره بازار خودرو
 توقف تولید ۲۰۶ یکی از مهمترین خبر‌های این روز‌های بازار خودرو است. ایرانخودرو بعد دو دهه راضی شده پژو ۲۰۶ تیپ ۲ را از خط تولید خارج کند و با تحویل مدل‌هایی که موعد تحویلشان اسفند ۱۴۰۱ بوده، پرونده ۲۰۶ برای همیشه بسته می‌شود. قبلا از TF۲۱ که آن هم یک هاچ‌بک جمع‌وجور است، به‌عنوان جانشین پژو ۲۰۶ اسم برده می‌شد. حالا ایرانخودرو می‌خواهد پژو ۲۰۷ تیپ پنج را که ترکیبی از موتور ۲۰۷ و اتاق ۲۰۶ است، به‌عنوان یکی دیگر از جانشین‌های پژو ۲۰۶ در اسفند ۱۴۰۱ از راه بورس وارد بازار کند. به بهانه خبر توقف تولید ۲۰۶ چندتا از خبر‌ها و روایت‌های این روز‌های بازار خودرو را مرور می‌کنیم.
۱- پژو ۲۰۶ درحالی اسفند امسال از خط تولید ایرانخودرو خارج می‌شود که آخرین قیمت آن در کارخانه ۱۵۰ میلیون و ۳۴۳ هزار و ۳۰۰ تومان بوده است. این عدد را در لیست قیمت محصولات ایرانخودرو مربوط به بهمن ۱۴۰۱ می‌بینیم، اما بدنیست بدانید ۲۰ سال قبل که ایرانخودرو نخستین مدل‌های آن را می‌فروخت، قیمت پژو ۲۰۶ در کارخانه بین ۱۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان تا ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بوده است. در بازار آزاد الان پژو ۲۰۶ تیپ ۲ صفرکیلومتر را حول‌وحوش ۵۰۰ میلیون تومان معامله می‌کنند. ابتدای سال، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ را می‌توانستید با نصف این پول یعنی ۲۵۰ تا ۲۶۰ میلیون تومان بخرید. البته اگر الان اخبار و تیتر‌هایی شبیه به افزایش قیمت ۲۰۶ در پی ماجرای توقف تولید را می‌بینید، خیلی آن‌ها را جدی نگیرید. چون افزایش ۱۰ تا ۲۰ میلیونی قیمت پژو ۲۰۶ در معاملات این روز‌های بازار آزاد تقریبا برای اکثر مدل‌های داخلی دیده می‌شود.
۲- پراید صفرکیلومتر فاصله‌ای با انقراض ندارد. مدلی که دو سال زودتر از پژو ۲۰۶ از خط تولید بیرون آمد و حالا روی هم ۱۴ تا پراید صندوقدار صفرکیلومتر و چهارتا پراید هاچ‌بک صفرکیلومتر در سایت دیوار پیدا می‌شود. مدل‌هایی که سال تولیدشان به سال‌های ۹۹ و ۹۸ برمی‌گردد. بین همین معدود مدل‌های صفرکیلومتر، کف قیمت پراید صندوقدار ۲۸۰ میلیون تومان است و عدد ۲۹۵ میلیون تومان را می‌توانیم بالاترین قیمت پیشنهادی فروشنده‌های پراید صندوقدار صفرکیلومتر بدانیم. پراید هاچ‌بک هم که معمولا با قیمت بیشتری نسبت به پراید صندوقدار معامله می‌شود، با قیمت ۲۹۵، ۳۰۰ و ۳۰۵ میلیون تومان آگهی شده است.

۳- ارزان‌ترین خودرو صفرکیلومتر را الان حدود ۳۱۰ تا ۳۲۰ میلیون تومان می‌فروشند. تیبا صندوقدار که یکی از ارزان‌ترین خودرو‌های داخلی در بازار آزاد است، حدود ۳۱۰ میلیون فروخته می‌شود. قیمت تیبا ۲ یا همان تیبا هاچ‌بک به ۳۲۰ میلیون تومان رسیده و کوییک دنده‌ای و ساینا دنده‌ای را می‌شود با همین قیمت در بازار آزاد پیدا کرد. حالا اگر به همین اندازه پول داشته باشیم، به‌جای تیبا، ساینا و کوییک در بازار مدل‌های دست‌دوم می‌توانیم بین همین خودرو‌های داخلی سراغ ۲۰۶ و تندر ۹۰، پژو پارس و ... بروریم. فروشنده پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۹۰ آن را با کارکرد ۲۸۰ هزار کیلومتر، ۲۷۰ میلیون آگهی کرده است. قیمت پژو پارس مدل ۹۱ که در ۱۰ سال قبلی ۱۳۰ هزار کیلومتر راه رفته، ۳۰۸ میلیون تومان اعلام شده و فروشنده دیگری قیمت تندر ۹۰ دنده‌ای مدل ۸۸ را با احتساب ۲۸۰ هزار کیلومتر کارکرد، ۲۹۳ میلیون تومان درنظر گرفته است. بین مدل‌های مونتاژی هم امثال لیفان X۵۰ مدل ۹۵ با قیمت ۳۱۰ میلیون تومان یا ام‌وی‌ام ۵۳۰ مدل ۹۰ با قیمت ۲۹۰ میلیون تومان در دسترس است. زانتیا، ام‌وی‌ام ۳۱۵ و ام‌وی‌ام ۱۱۰S هم جزو گزینه‌ها محسوب می‌شوند.
۴- شاهین و تارا به‌عنوان بخشی از جوایز چهل‌ویکمین دوره جشنواره فیلم فجر به‌ترتیب به برنده سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن و برنده سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد اهدا شد. قیمت شاهین در بازار حدود ۵۳۰ تا ۵۵۰ میلیون تومان است و تارا را تقریبا ۱۰۰ میلیون گران‌تر از شاهین معامله می‌کنند. همین تفاوت ۱۰۰ میلیونی حداقل در فضای مجازی حاشیه‌هایی درست کرده که چرا جایزه برنده سیمرغ بخش زنان باید جایزه‌ای ارزان‌تر از بازیگر بخش مردان دریافت کند. البته مجید صالحی بعد از دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول، از هادی حجازی‌فر درخواست کرد جایزه‌اش یعنی خودرو تارا را به‌نفع مردم زلزه‌زده خوی بفروشد، اما این را هم اضافه کنیم که قیمت شاهین در کارخانه نزدیک ۵۱ میلیون بیشتر از قیمت کارخانه تارا است.
چراغ اول گرانی کارخانه ای خودرو روشن شد
خودروسازی سایپا در نامه ای به شورای رقابت خواستار افزایش قیمت کارخانه ای محصولات خود شد.
مدیرعامل سایپا از شورای رقابت خواست مجوز افزایش قیمت کارخانه ای محصولات تولیدی این خودروساز را صار کند. محمدعلی تیموری در ادامه نامه ای نیز به سازمان بورس نوشت و در آن اعلام کرد برنامه افزایش قیمت کارخانه ای خودرو را استارت زده و از شورای رقابت خواسته تا مجوزهای لازم را در این زمینه صادر کند. در نامه این خودروساز به سازمان بورس آمده است؛ کلیه اطلاعات مربوط به بهای تمام شده محصولات بر اساس آخرین صورت‌های مالی حسابرسی شده است؛ همچنین آنالیز نهادهای تولید و تغییرات آن در بازه‌های زمانی مختلف و نیز درخواست صدور مجوز تعدیل نرخ‌های فروش محصولات توسط شرکت سایپا به شورای رقابت ارسال شد.

در حالی سایپایی ها تلاش برای افزایش قیمت کارخانه ای خودرو را آغاز کرده اند که روز گذشته این خودروساز لیست قیمتی محصولات خود را مربوط به بهمن ماه سال جارس منتشر کرد. بررسی این لیست نشان می دهد دو محصول از هشت محصول حاضر در این لیست بدون اینکه مجوزی از سوی سیاست گذار خودرویی یا شورای رقابت دریافت کرده باشد گران شدند. سایپایی ها پراید 151 (وانت پراید) و کوییک پلاس با گیربکس اتوماتیک دو محصول سایپا بودند که اولی حدود 30 میلیون تومان و دومی نیز رشد قیمتی حول و حوش 10 میلیون تومانی را به خود دیده است. این اقدام مدیرعامل سایپا و نامه ای که به سازمان بورس نوشته در راستای صیانت از سرمایه های سهامداران این شرکت می توان تفسیر کرد.
حال باید منتظر ماند و دید پاسخ شورای رقابت به این در خواست مدیر ارشد سایپا چیست؟ اما هر چه باشد این درخواست را می توان سرآغاز مخالفت خودروسازان با روند قیمت گذاری فعلی محصولات دانست. آخرین افزایش قیمت کارخانه ای خودرو مربوط به آذرماه سال 1400 می شود که سیاست گذار خودرویی با مجوز ستاد تنظیم بازار زیر مجوز قیمت را امضا و آن را به شرکت های خودروساز ابلاغ کرد. به نظر می رسد چندی بعد ایران خودرویی ها نیز همین مسیر خودروسازی سایپا را در پیش بگیرند و درخواستی مشابه را به شورای رقابت ارسال کنند.   
قیمت دو خودرو یواشکی در کارخانه گران شد
خودروسازی سایپا لیست جدید قیمتی محصولات خود در بهمن ماه را منتشر کرد. در کمال شگفتی شاهد رشد 30 میلیون تومانی پراید 151 (وانت پراید) هستیم. البته کوییک پلاس اتوماتیک نیز وانت پراید را در این افزایش قیمت همراهی کرد. سایپایی ها برای این محصول خود با گیربکس اتوماتیک 10 میلیون تومان به قیمت پیشین اضافه کردند. در حالی که برای افزایش قیمت وانت پراید دلیلی ذکر نشده اما به نظر می رسد دلیل رشد 10 میلیون تومانی قیمت کوییک پلاس اتوماتیک روکش صندلی چرم آن باشد. کوییک پلاس اتوماتیک پیش تر با قیمت حدود 278 میلیون تومانی در لیست فروش سایپا حاضر بود. تنها خودروی کار سایپا نیز پیش تر با قیمتی نزدیک به 170 میلیون تومان برای مشتریان فاکتور می شد اما مدیران فروش سایپا قیمت این محصول خود را در بهمن ماه تا نزدیکی های 200 میلیون تومان بالا آورده اند. این اقدام در حالی از سوی سایپایی ها عملیاتی شد که از آذر ماه سال گذشته سیاست گذار خودرویی زیر هیچ مجوز افزایش قیمتی را امضا نکرده است.

 در لیست اعلام نارنجی های جاده مخصوص هفت محصول به چشم می خورد که همگی به جز وانت پراید و کوییک پلاس با گیربکس اتوماتیک با همان قیمت های پیشین برای مشتریان فاکتور خواهد شد.
لیست جدید قیمتی سایپایی ها از حضور ساینا S با قیمت نزدیک به 170 میلیون تومان، کوییک معمولی با قیمت حدود 168 میلیون تومان، کوییک S با قیمت حول و حوش 185 میلیون تومان، کوییک R با قیمتی بیش از 178 میلیون تومان، کوییک R با گیربکس اتوماتیک با قیمت حدود 288 میلیون تومان و شاهین با قیمت حدود 345 میلیون تومان حکایت می کند.البته در لیست منتشر شده توسط مدیران فروش سایپا جای انواع کوییک با مدل GX خالی است. 
با توجه به مصوبه کمیسیون تلفیق مبنی بر فروش تمام محصولات تولیدی خودروسازان روی تابلوی بورس کالا از سال آینده به نظر می رسد انتشار این قبیل لیست های قیمتی از سوی دو خودروساز بزرگ کشور در سال آینده متوقف شود. البته فراموش نکنیم چنانچه شورای رقابت اصرار به حضور در پروسه قیمت گذاری خودرو داشته باشد باز هم شاهد انتشار لیست های قیمتی از سوی ایران خودرو و سایپا خواهیم بود.
خودروهای قاچاق لاکچری هم فروشی شد
هیات وزیران فهرستی از کالاهای قاچاق که مصرف خاص دارند را منتشر کرد و در میان این فهرست نام خودروهایی که موتور آنها بالای 2500 سی سی است نیز دیده می شود. البته در این ابلاغیه تاکید شده این کالاها قابلیت فروش و استفاده عمومی ندارند.  
برای تهیه این فهرست کارگروهی از نمایندگان وزارتخانه های اطلاعات دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، کشور و سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی تشکیل شده است. دبیرخانه این کارگروه سازمان اموال تملیکی قرار دارد. آن طور که اخبار منتشر شده می گویند این کارگروه قرار است بر اساس نیاز دستگاههای مربوط نسبت به توزیع و تحویل کالاهای موضوع ماده (2) تصویب نامه هیات دولت در کل کشور با قیمت مذکور اقدام خواهد کرد.
قرار است کلیه دستگاههایی که مشمول دریافت کالاهای موضوع این ماده میباشند درخواست خود را با رعایت جنبه‌های محرمانگی به همراه تأییدیه سازمان برنامه و بودجه کشور دایر بر داشتن اعتبار به سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی ارسال میکنند.
در ماده 5 مصوبه هیات دولت آمده است،کالاهایی که برای سازمانهای اطلاعاتی، امنیتی نظامی و انتظامی و سایر دستگاههای دولتی جهت انجام وظایف قانونی استفاده مشترک دارند؛ از قبیل موتور سیکلت با حجم موتور بالای (250) سی سی خودروهای عملیاتی تاکتیکی و پشتیبانی لجستیکی غیرقابل شماره گذاری و همچنین خودروهای با حجم موتور بالای (2500) سی سی غیر قابل شماره گذاری که به صورت قاچاق وارد کشور میشوند بر اساس نیاز و اولویت دستگاه متقاضی با قیمت کارشناس رسمی با لحاظ ماهیت کیفیت و سایر خصوصیات و همچنین با رعایت ساز و کار ماده (7) این تصویب نامه به دستگاهها یا نهادهایی که ازبودجه عمومی استفاده کنند تحویل می‌شود.

البته مشخص نیست چرا دستگاهها و نهادهای دولتی باید خودروهایی با حجم موتور بالای 2500 سی سی  را خریداری کنند؟ اما به هر ترتیب می توان گفت با این مصوبه دیگر تکلیف باقی مانده خودروهای مانده در گمرک نیز مشخص شده است. پیش تر در پاییز سال جاری سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی در چند نوبت فروش خودروهای مانده در گمرک که قابلیت شماره گذاری ملی داشتند را به صورت مزایده در دستورکار داشت و تنها خودروهایی با حجم موتور 2500 سی سی به بالا در گمرک مانده بودند که هیات دولت تکلیف آنها را نیز مشخص کرد تا دستگاهها و نهادهای دولتی می توانند در صورت داشتن اعتبار نسبت به خریداری کردن این خودروها اقدام کنند. 
نام شما

آدرس ايميل شما

آیا فروپاشی روسیه در حال نزدیک شدن است؟

آیا فروپاشی روسیه در حال نزدیک شدن است؟

 روسیه پیش‌ از این هیچ‌گاه تا به این اندازه همزمان خطرناک و شکننده نبوده است!  «پیتر ...
علی‌اف از دمیدن بر آتش تنش حداکثری با ایران چه می‌خواهد؟

علی‌اف از دمیدن بر آتش تنش حداکثری با ایران چه می‌خواهد؟

برخلاف رویکرد تعاملی و ایجابی تهران، جمهوری آذربایجان با افزایش ضریب رویکرد تقابلی، بر ...
ماجرای پشت در شورا به جلسه راه یافت

ماجرای پشت در شورا به جلسه راه یافت

همزمان با شروع هفتمبن جلسه پرسش شورا از شهردار، مردی که پشت در ایستاده بود گفت: من باید ...
1