تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۴۴
کد مطلب : ۴۵۸۳۵۶
کبنا بررسی کرد؛

فلسفه فرودگاه یاسوج چیست؟

۵
۴
فلسفه فرودگاه یاسوج چیست؟
کبنا ؛
در حالی که فرودگاه یاسوج که به گفته عنایت انصاری، یک فرودگاه بین‌المللی است، اما گویی نه به‌طور مستقیم و نه غیرمستقیم نقشی در زندگی و توسعه این استان ندارد، بنابراین آیا نباید پرسید که فلسفه فرودگاه یاسوج اساساً چیست؟ 
به گزارش کبنا، یکی از مؤلفه‌های اصلی توسعه هر جامعه، گسترش راه‌های ارتباطی است. در کهگیلویه و بویراحمد به دلایل توپوگرافیک، راه‌های زمینی هزینه‌های بسیار بالایی نیاز دارد. با این وجود هر چند همراه با مشکلات و مسائل، راه‌های زمینی تا حدودی به اتمام رسیده‌اند. اما در دنیای امروزی، حمل و نقل هوایی اهمیت بسیار بیشتری نسبت به راه‌های زمینی دارد.
فرودگاه یاسوج که صفت بین‌المللی را یدک می‌کشد در سال 1379 افتتاح شده است. با وجود اینکه نظام جمهوری اسلامی، هزینه‌های بسیار زیادی برای این فرودگاه صرف کرده است، اما به دلیل کم‌کاری و سوءمدیریت مدیر فرودگاه یاسوج و برخی مدیران مربوطه، اغلب این هزینه‌ها بلااستفاده مانده‌اند.   
در حالی که تا پیش از این، فرودگاه یاسوج هفته‌ای پنج پرواز داشت، در حال حاضر به دو پرواز و حتی کمتر تقلیل پیدا کرده است. این در حالی است که ادعای مدیر فرودگاه این بوده است که فرودگاه یاسوج بین‌المللی است.
در طول یک سال گذشته بسیاری از شهروندان در گفت‌وگو با کبنا نیوز از وضعیت این فرودگاه اظهار نارضایتی کرده‌اند؛ آنها می‌گویند برای مسافرت، از پروازهای شیراز استفاده می‌کنند. حتی بسیاری از مدیران نیز فرودگاه استان‌های همجوار را به فرودگاه یاسوج ترجیح می‌دهند.
واضح است که یکی از محورهای توسعه در سطح کلان نیز، پروازهای مداوم و مستمر است. فرض کنید قرار است در یکی از دانشگاه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد، همایشی علمی با حضور حداقل 10 استاد و پژوهشگر برتر برگزار شود. در صورتی که فرودگاه یاسوج پرواز نداشته باشد، امکان سفر این افراد به یاسوج بسیار کم می‌شود. به همین خاطر است که این استان با وجود دانشگاه‌های بزرگ، رنگ چنین همایش‌ها و نشست‌هایی را به خود نمی‌بیند.
در سطح کلان‌تر، توسعه این استان مستلزم، حمل و نقل و رد و بدل برخی کالاهاست. در صورتی که فرودگاه یاسوج پرواز مستمر داشته باشد، امکان خرید و فروش چنین کالاهایی مهیا می‌شود. اما زمانی که این فرودگاه همچون امروز در گل نشسته باشد، فرصت اقتصادی نیز فراهم نمی‌شود.
کهگیلویه و بویراحمد که از نظر صنعت وضعیت مطلوبی ندارد، نیاز به سرمایه‌گذاری در حوزه خدمات دارد و مهمترین ظرفیت خدماتی این استان نیز توریسم است. توریسم نیز نیازمند استفاده از ظرفیت راه‌های ارتباطی به‌ویژه راه هوایی است.
روشن نیست چرا بین فرودگاه یاسوج و سازمان‌ها و ادارات متولی ارتباطی وجود ندارد. آیا کم‌کاری از ناحیه مدیر فرودگاه است یا سازمان‌ها و ادارتی همچون حج و زیارت، گردشگری، اتاق بازرگانی و ... ؟  
به هر صورت مشکل از هر کجای این داستان باشد، در حال حاضر فرودگاه یاسوج نه تنها بین‌المللی نیست، بلکه ملی هم نیست و در عمل نه تنها سودی برای مردم به صورت مستقیم ندارد، بلکه به صورت غیرمستقیم نیز نقشی در توسعه این استان ایفا نمی‌کند و رفاه را نیز برای کلیت این استان به بار نمی‌آورد. با این وجود آیا درست نیست که این سؤال پرسیده شود که فلسفه وجود فرودگاه یاسوج به طور کلی چیست؟
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
فرودگاه یاسوج فقط برای اسم و رسم که بویر احمد می‌تواند ساخته شد،مردم بویر احمد برای خرید عازم اصفهان و شیراز هستند حتی لباس و سایل زندگی
زینب کرمی
Iran, Islamic Republic of
دقیقا همینطوره👌
دربه در
Iran, Islamic Republic of
خخخخخ اینجا منطق /چه هوایی چه زمینی فرهنگ زندگی مدرن وجود نداره
تاج
Iran, Islamic Republic of
حیف از این همه زمین که فرودگاه اشغال کرده
Iran, Islamic Republic of
،استانی که هالو وخرزو وتاته استان رو اداره میکنن تا ابدهمینجوریه،استانی که ازظرفیت ونیرو ومدیران باوجدان وپاک وبی حاشیه ترک استفاده نمیکنه انتظارپیشرفتی نیست
آیا فروپاشی روسیه در حال نزدیک شدن است؟

آیا فروپاشی روسیه در حال نزدیک شدن است؟

 روسیه پیش‌ از این هیچ‌گاه تا به این اندازه همزمان خطرناک و شکننده نبوده است!  «پیتر ...
علی‌اف از دمیدن بر آتش تنش حداکثری با ایران چه می‌خواهد؟

علی‌اف از دمیدن بر آتش تنش حداکثری با ایران چه می‌خواهد؟

برخلاف رویکرد تعاملی و ایجابی تهران، جمهوری آذربایجان با افزایش ضریب رویکرد تقابلی، بر ...
ماجرای پشت در شورا به جلسه راه یافت

ماجرای پشت در شورا به جلسه راه یافت

همزمان با شروع هفتمبن جلسه پرسش شورا از شهردار، مردی که پشت در ایستاده بود گفت: من باید ...
1