تاریخ انتشار
شنبه ۲۴ دی ۱۴۰۱ ساعت ۰۱:۴۷
کد مطلب : ۴۵۶۹۹۲
سازمان هواشناسی اعلام کرد

هواشناسی ایران ۱۴۰۱/۱۰/۲۳؛ هشدار ورود سامانه بارشی به کشور/ توصیه‌های مهم هواشناسی به کشاورزان / سامانه بارشی امروز وارد کهگیلویه و بویراحمد می‌شود

۱
هشدار ورود سامانه بارشی به کشور / سامانه بارشی امروز وارد کهگیلویه و بویراحمد می‌شود
کبنا ؛سازمان هواشناسی با اشاره به نفوذ سامانه بارشی به کشور و استقرار توده هوای سرد در برخی مناطق کشور نسبت به خسارات به محصولات و ادوات کشاورزی هشدار صادر کرد.
به گزارش کبنا،‌ بر اساس تحلیل نقشه‌‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در استان‌های گیلان،‌جنوب بوشهر، ارتفاعات زاگرس مرکزی در استان‌های خوزستان، جنوب لرستان،‌ کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری ابرناکی و بارش روی می‌دهد. شنبه با نفوذ سامانه بارشی به کشور از سمت غرب و جنوب غرب در استان‌های واقع در غرب، جنوب غرب،‌ استان بوشهر و به‌تدریج دامنه‌های مرکزی و جنوبی زاگرس بارش برف و باران روی می‌دهد.
یکشنبه آینده علاوه بر مناطق ذکر شده در استان‌های زنجان،‌ قم، اصفهان و دامنه و ارتفاعات البرز واقع در استان‌های مازندران،‌ البرز، تهران و سمنان و به‌تدریج در خراسان رضوی و خراسان شمالی بارش پیش بینی می‌شود که بارش‌ها در مناطق جنوبی کشور همراه با رعدوبرق و وزش باد است.
شدت بارش طی این دو روز برای استان‌های ایلام، لرستان،‌ چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، شمال و شرق خوزستان، غرب اصفهان، شمال و غرب فارس و بوشهر است.
دوشنبه آینده در اکثر مناطق کشور جو پایدار و آسمان صاف خواهد بود و تنها در ارتفاعات زاگرس مرکزی در مناطق غرب و جنوب غرب کشور در برخی ساعات افزایش ابر و بارش پراکنده روی می‌دهد. سه‌شنبه با ورود سامانه بارشی دیگری از سمت جنوب کشور در برخی مناطق استان‌های خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، فارس،‌ اصفهان،‌ یزد، کرمان، هرمزگان و در اواخر وقت سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی بارش برف، باران و وزش باد پیش بینی می‌شود.
بر اساس اعلام سازمان هواشناسی ماندگاری توده هوای سرد تا فردا شنبه 24 دیماه در اکثر مناطق کشور ادامه دارد. امروز تا ظهر یکشنبه در شهرهای صنعتی و پرجمعیت افزایش آلاینده‌های جوی و کاهش کیفیت هوا پیش بینی می‌شود. طی سه روز آینده تنگه هرمز و دریای عمان و از شنبه تا ظهر یکشنبه و نیز روز سه‌شنبه خلیج‌فارس مواج است.
توصیف سامانه: نفوذ سامانه بارشی
زمان شروع: جمعه 1401/10/23
زمان پایان: یکشنبه 1401/10/25
نوع مخاطره: بارش باران، گاهی رعدوبرق و وزش باد، در نواحی سردسیر و مرتفع بارش برف، رخداد مه
منطقه اثر:
جمعه 1401/10/23: لرستان، خوزستان، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر و چهارمحال و بختیاری.
شنبه 1401/10/24: خوزستان، ایلام، غرب و جنوب همدان، لرستان، کرمانشاه، جنوب کردستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، نیمه غربی فارس، بوشهر و غرب و جنوب اصفهان.
یکشنبه 1401/10/25: خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، لرستان، فارس، بوشهر، ایلام، کرمانشاه، اصفهان، کردستان، همدان، مرکزی، قم، جنوب زنجان، قزوین، البرز و تهران.
اثر مخاطره: لغزندگی جاده‌ها و اختلال در عبور و مرور با خودرو شخصی، احتمال آبگرفتگی محلی و محدود در معابر، کاهش دید، یخ زدگی در نواحی سردسیر، کولاک برف در محورهای کوهستانی، احتمال خسارت به صنعت کشاورزی و احتمال اختلال در ناوگان حمل‌ونقل عمومی.
توصیه: پرهیز از سفرهای غیر ضروری، به همراه داشتن تجهیزات زمستانی به ویژه زنجیر چرخ و سوخت کافی در هنگام مسافرت با خودرو، تمهیدات لازم در صنعت کشاورزی برای جلوگیری از خسارات احتمالی ناشی از سرما و یخبندان، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی، آمادگی شهرداری‌ و سازمان‌های امدادی برای مقابله با برف، یخبندان و مه در جاده‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها.
توصیف سامانه: تداوم و استقرار توده هوای سرد
زمان پایان: شنبه 1401/10/24
نوع مخاطره: ادامه استقرار توده هوای سرد
منطقه اثر: شمال شرق و شرق و جنوب شرق و شمال غرب و ارتفاعات و دامنه تهران، البرز، قزوین، گیلان و مازندران
اثر مخاطره: خسارت به محصولات و ادوات کشاورزی
توصیه: تسریع در برداشت مرکبات باقیمانده در استان‌های نوار ساحلی خزر
مصرف کودهای پتاسه، ترکیبات بُر و روی و کود‌های اسید آمینه به صورت غیر مستقیم در بالای تاج درختان جهت مقاوم‌سازی به سرما
تامین سوخت و سرویس وسایل حرارتی و کنترل دما و رطوبت در گلخانه‌ها
مرغداری‌ها و دامداری‌ها با توجه به کاهش محسوس دما
تخلیه سیستم‌های آبیاری تحت فشار با توجه به پایین بودن دما
تداوم افزایش رطوبت در مزارع و باغات با هدف تعدیل دمای محیط
ایجاد پوشش روی نهال‌های جوان و درختان آسیب‌پذیر
روشن کردن آتش و ایجاد مه دود در باغات (در ساعات نزدیک به صبح و بامداد) و عدم مبارزه شیمیایی در مناطقی که احتمالا دما به زیر صفر می‌رسد.
سامانه بارشی از روز شنبه وارد کهگیلویه و بویراحمد می‌شود
 کارشناس هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد گفت: سامانه بارشی از صبح روز شنبه ۲۴ دی ماه وارد استان می‌شود و تا ظهر یکشنبه در منطقه بارانی و برفی است.

ولی بهره‌مند اظهار داشت: نوع مخاطره رگبار باران، رعد و برق، احتمال تگرگ و وزش باد شدید، بارش برف و کولاک برف خواهد بود و منطقه اثر آن کل استان (در برخی مناطق به صورت نقطه‌ای در حد هشدار نارنجی) است.
وی افزود: آبگرفتگی معابر عمومی، اختلال در سفر‌های بین شهری، در تردد‌های داخل شهری، در فعالیت‌های عمرانی، سیلابی شدن رودخانه‌ها و مسیل‌ها، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، احتمال برخورد صاعقه، احتمال تأخیر و لغو پرواز‌ها، انسداد جاده‌ها و محور‌های مواصلاتی بخصوص راه‌های روستایی مناطق سردسیر، لغزندگی جاده‌ها و معابر عمومی، اختلال در انتقال حامل‌های انرژی سوخت و برق و گاز از جمله مخاطرات این سامانه بارشی هستند.
بهره‌مند تأکید کرد: دستگاه‌های اجرایی مسئول و امدادرسان برای مقابله با برف، یخبندان، مه و کولاک در جاده هاامادگی لازم را داشته باسند.
پرهیز از رفت و آمد‌های غیرضروری در سفر‌های بین شهری، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر کوچ رو، مدیریت حامل‌های انرژی، آمادگی ناوگان حمل و نقل و راهداری‌ها، توقف و تردد نکردن در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پاکسازی آبرو‌ها و کانال‌های عبور آب درون شهری، پاکسازی دهانه پل‌ها، انجام اقدامات پیشگیرانه از خسارت توسط شهرداری‌ها، راهداری‌ها، دستگاه‌های امدادی و سایر دستگاه‌های اجرایی مسئول باید مود توجه قرار کیرد.
کارشناس هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: با توجه به پیش‌بینی میزان بالای بارش، برای استان هشدار هواشناسی سطح زرد صادر شده است.
بر اساس آمار سازمان هواشناسی، میزان بارش باران مهر امسال تا امروز در یاسوج ۳۳۸، سی سخت ۳۳۰، مارگون ۲۹۲، دوگنبدان ۱۸۴، دهدشت ۲۶۱، لیکک ۲۰۷، چرام۲۹۹، لنده۳۲۶ و امامزاده جعفر ۲۱۱ گزارش شده است.
میانگین بلند مدت سالیانه بارش باران در استان کهگیلویه و بویراحمد ۵۸۰میلیمتر است.
میزان بارش بلند مدت سالانه در‌ایستگاه یاسوج ۷۹۶، سی سخت ۶۹۶. ۷، دوگنبدان ۴۳۷. ۴، دهدشت ۵۰۳، لیکک ۴۰۶. ۷، مارگون ۶۲۶و منطقه امامزاده جعفر ۴۴۱ میلیمتر است.
کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومترمربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.
این استان یک درصد مساحت کشور را در اختیار دارد.
برچسب ها :
هواشناسی ایران سامانه بارشی ورود سامانه بارشی بارش باران بارش برف و باران بارندگی پیش بینی وضع هوا هواشناسی راه های ارتباطی دیشموک راه های ارتباطی پیش‌بینی بارش برف و باران سازمان هواشناسی کشور آذربایجان غربی آذربایجان شرقی کردستان کرمانشاه زنجان قزوین استان گیلان مازندران گلستان استان البرز تهران اردبیل بوشهر فارس هرمزگان استان کهگیلویه و بویراحمد یاسوج شمال شهرستان بویراحمد میزان بارش هشدار هواشناسی شهرستان گچساران شهرستان باشت شهرستان دنا سی سخت دهدشت قلعه رئیسی دیشموک شهرستان لنده ارتفاعات دنا باشت شهرستان بهمئی اداره کل هواشناسی خراسان شمالی شمال خراسان رضوی خراسان رضوی کاهش دما چهارمحال و بختیاری نقشه‌ های هواشناسی پیش بینی هوا پیش بینی وضعیت جوی چاروسا سیل آب گرفتگی یخ زدگی زنجیر چرخ بخش بوستان لیکک دشتروم سد تنگ سرخ بخش چیتاب چیتاب مه گرفتگی کارشناس هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد هواشناسی استان کهگیلویه و بویراحمد هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد کبنانیوز خلیج فارس دریای خزر بندرعباس هواشناسی بندر عباس زاگرس کوه های زاگرس خوزستان هواشناسی استان خورستان گرد و خاک اهواز گرد و خاک ریزگردها کاکان پیست اسکی کاکان منطقه کاکان کشاورزان کشاورزان و دامداران روستای منصورخانی کاکان حمزه خانی شهر سی سخت دمای هوا ایلام لرستان هواشناسی ایران ۱۴۰۱/۱۰/۲۳
نام شما

آدرس ايميل شما

رقابت پیچیده چین و آمریکا در کشورهای حوزه خلیج فارس

رقابت پیچیده چین و آمریکا در کشورهای حوزه خلیج فارس

کشور‌های حاشیه خلیج فارس باید چارچوب دیپلماتیکی ایجاد کنند تا از تبدیل شدن منطقه به عرصه ...
سرآشپز پوتین برای هدیه نمک اوکراین دندان تیز کرده است!

سرآشپز پوتین برای هدیه نمک اوکراین دندان تیز کرده است!

سولدار پیش از آغاز جنگ اوکراین حدود ۹۰ درصد نمک کل آن کشور را تامین می‌کرد و منازعات ...
عضویت رایگان در کتابخانه‌های عمومی کهگیلویه و بویراحمد به مناسبت میلاد حضرت فاطمه (س)

عضویت رایگان در کتابخانه‌های عمومی کهگیلویه و بویراحمد به مناسبت میلاد حضرت فاطمه (س)

علاقمندان می‌توانند روز شنبه ۲۴ دی ماه با مراجعه به کتابخانه‌های عمومی در سراسر استان ...
1