تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۰ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۰۸
کد مطلب : ۴۵۶۸۳۹
سازمان هواشناسی اعلام کرد

هواشناسی ایران ۱۴۰۱/۱۰/۲۰؛ بارش برف و باران در ۱۹ استان/ هشدار هواشناسی به مرغداران

۰
بارش برف و باران در ۱۹ استان/ هشدار هواشناسی به مرغداران / راه‌های مواصلاتی تمام روستا‌های بویراحمد، دنا و مارگون مسدود شد / قطعی و اختلال ۱۴۸ ایستگاه موبایل در کهگیلویه و بویراحمد
کبنا ؛سازمان هواشناسی با اشاره به بارش برف، باران و وزش باد شدید در ۱۹ استان نسبت به کولاک برف،‌ آب‌گرفتگی معابر و کاهش شدید دما و خسارت به کشاورزان هشدار داد.
به گزارش کبنا، بر اساس پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز سه‌شنبه 20 دی‌ماه 1401 در شمال آذربایجان شرقی،‌ اردبیل، ارتفاعات البرز شرقی رگبار برف و در گیلان و غرب مازندران بارش باران روی می‌دهد.
در استان‌های واقع در غرب، جنوب غرب،‌ مرکز و نوار شرقی کشور ابرناکی،‌ بارش باران و برف همراه با وزش باد و کاهش نسبی دما روی می‌دهد و بارش‌ها در مناطق سردسیر و مرتفع به‌شکل برف است و در نوار جنوبی کشور رعدوبرق انتظار می‌رود و در شمال شرق خوزستان، شرق لرستان،‌ چهارمحال و بختیاری،‌ کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر،‌ فارس و غرب کرمان بارش‌ها شدت خواهد داشت.
فردا چهارشنبه بارش‌ها در شمال آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان و غرب مازندران ادامه دارد و در نیمه جنوبی از شدت بارش‌ها کاسته می‌شود و فقط در برخی مناطق شرق تهران،‌ غرب سمنان، قم،‌ مرکزی، اصفهان، غرب یزد،‌ کرمان،‌ هرمزگان و نوار شرقی کشور رگبار پراکنده همراه با وزش باد و کاهش دما پیش‌بینی می‌شود.
بر اساس اعلام سازمان هواشناسی از پنجشنبه تا شنبه هفته آینده در سواحل غربی دریای خزر بارش روی می‌دهد و طی روز پنجشنبه در نوار شرقی وزش باد و کاهش نسبی دما پدیده غالب است. روز جمعه با گذر موج تراز میانی جو از جنوب غرب کشور در دامنه‌های زاگرس واقع در استان‌های خوزستان،‌ ایلام،‌ لرستان،‌ چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد رگبار پراکنده همراه با وزش باد پیش‌بینی می‌شود و شنبه آینده در اکثر مناطق کشور جو آرامی مستقر می‌شود، در این روز در نیمه غربی کشور روند افزایش دما حاکم می‌شود.
تا روز جمعه روند کاهشی دما در اکثر مناطق کشور پیش‌بینی می‌شود و تا روز پنجشنبه دریای خزر،‌ امروز شرق خلیج فارس و از امروز تا پنجشنبه خلیج فارس مواج و متلاطم است.
توصیف سامانه: نفوذ هوای سرد و کاهش محسوس دما
زمان شروع: اوایل وقت چهارشنبه 1401/10/21
زمان پایان: اواخر وقت جمعه 1401/10/23
نوع مخاطره: به‌طور میانگین، کاهش 8 تا 10 درجه دما و ماندگاری هوای سرد تا روز جمعه 1401/10/23
منطقه اثر:
چهارشنبه 1401/10/21:  ایلام، خوزستان، بوشهر، جنوب فارس، جنوب کرمان، سیستان و بلوچستان.
پنج‌شنبه 1401/10/22: ایلام، خوزستان، بوشهر، جنوب فارس، جنوب کرمان، سیستان و بلوچستان.
جمعه 1401/10/23: ایلام، خوزستان، بوشهر، جنوب فارس، جنوب کرمان، سیستان و بلوچستان.
اثر مخاطره: خسارت به محصولات و ادوات کشاورزی
توصیه: تسریع در برداشت گل نرگس و ذرت دانه‌ای در استان ایلام، تسریع در برداشت پرتقال و محافظت از مزارع سیب‌زمینی استان کرمان، تسریع در برداشت پرتقال استان سیستان و بلوچستان و گوجه‌فرنگی استان بوشهر، محافظت از صیفی‌جات شمال استان خوزستان در برابر کاهش دما، تأمین سوخت و سرویس و راه‌اندازی وسایل حرارتی و کنترل دما و رطوبت و تهویه در گلخانه‌ها، مرغداری‌ها و دامداری‌ها با توجه به کاهش محسوس دما، محافظت از تأسیسات و مراقبت از سیستم‌های آبیاری تحت فشار با توجه به پایین بودن دمای سطح زمین به‌ویژه در مناطق مرتفع و کوهستانی، تداوم افزایش رطوبت در مزارع و باغات با هدف تعدیل دمای محیط از طریق انجام آبیاری خارج از نوبت، خودداری از انجام هرس درختان، عدم کوددهی استخرهای پرورش ماهیان گرم‌آبی، عدم مبارزه شیمیایی در مناطقی که احتمالاً دما به زیر صفر می‌رسد.
توصیف سامانه: فعالیت سامانه بارشی
زمان پایان: چهارشنبه 1401/10/21
نوع مخاطره: بارش باران، مناطق جنوبی رگبار و رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، کاهش نسبی دما، در مناطق سردسیر بارش برف، کولاک برف یا رخداد مه.
منطقه اثر:
سه‌شنبه 1401/10/20: اردبیل، گیلان، مازندران، لرستان، جنوب همدان، مرکزی، قم، اصفهان، خوزستان، فارس، کرمان، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان و هرمزگان.
چهارشنبه 1401/10/21: شمال اردبیل، یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، اصفهان، تهران، البرز، گیلان و شمال فارس.
اثر مخاطره: کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، احتمال اختلال در تردد، یخ‌زدگی، احتمال آب‌گرفتگی محلی و محدود در معابر، احتمال تأخیر در پروازها، احتمال تنش دمایی در باغات و مزارع، افت فشار گاز
توصیه: پرهیز از سفرهای غیرضروری، به‌همراه داشتن تجهیزات زمستانی و سوخت کافی به‌هنگام مسافرت با خودرو، تمهیدات لازم در صنعت کشاورزی برای جلوگیری از خسارات احتمالی ناشی از سرما و یخبندان، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی برای مقابله با برف، یخبندان و مه به‌ویژه در جاده‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و مدیریت در مصرف منابع انرژی به‌ویژه گاز.
توصیف سامانه: افزایش گرادیان فشاری
زمان شروع: سه‌شنبه 1401/10/20
زمان پایان: چهارشنبه 1401/10/21
نوع مخاطره: وزش باد شدید و در مناطق مستعد خیزش گردوخاک
منطقه اثر:
سه‌شنبه 1401/10/20: سیستان و بلوچستان، نیمه شرقی هرمزگان، نیمه شرقی یزد، شرق سمنان، نوار شرقی و جنوب کرمان، خراسان جنوبی و نوار شرقی خراسان رضوی.
چهارشنبه 1401/10/21: سیستان و بلوچستان، نوار شرقی و جنوب کرمان، شرق هرمزگان، شرق یزد و خراسان جنوبی.
اثر مخاطره: احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه‌های موقت، احتمال سقوط تابلوهای تبلیغاتی، احتمال شکستن درختان کهنسال، احتمال کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید و احتمال تأخیر در پرواز.
توصیه: احتیاط در تردد، اجتناب از فعالیت‌های فیزیکی در فضای باز به‌ویژه گروه‌های حساس، عدم توقف و پارک خودرو اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره، استحکام سازه‌های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها، احتیاط در فعالیت کویرنوردی.
راه‌های اصلی و فرعی کهگیلویه و بویراحمد با وجود برف سنگین باز است
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: علی رغم برف سنگین با انجام عملیات راهداری از جمله نمک پاشی، برف روبی و ریزش‌برداری تمامی راه‌های اصلی و فرعی باز است و تردد در آن‌ها انجام می‌گیرد.
عابد محمدی اظهار داشت: تاکنون هیچ راهی مسدود اعلام نشده است و همچنان راهداران در تمامی محور‌های استان مستقر‌اند.
وی افزود: مسافران قبل از سفر باید از طریق شماره ۱۴۱ از وضعیت راه‌ها اطلاع یابند اما متأسفانه پس از انجام مسافرت و زمانی که در جاده گرفتار می‌شوند تماس می‌گیرند که البته سریعاً به آن‌ها خدمات‌رسانی صورت می‌گیرد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: راه‌های روستایی هم در مناطق سردسیری استان در این بارش سنگین برف تحت تأثیر قرار گرفته و تعدادی مسدود شده‌اند که عملیات بازگشایی آن‌ها از بعد از ظهر آغاز و ظرف ۴۸ ساعت تمامی راه‌های روستایی باز می‌شود.
بارش‌های اخیر این استان تا ساعت ۶:۳۰ سه شنبه ۲۰ دی به ترتیب آبده گاه ۸۶ میلیمتر باران، بوستان ۵۲، سرآسیاب یوسفی ۵۰، سرفاریاب ۴۷، باشت ۴۶، ستنگان ۴۵ میلیمتر باران و ۱۲ سانتی‌متر برف، دژسلیمان ۴۱، دیل ۳۷، یاسوج فرودگاه ۳۶.۸ باران و ۱۸ سانتی‌متر برف، سوق ۳۶، ماهور باشت ۳۵، امامزاده جعفر ۳۳.۵، دهدشت ۳۳. ۴ و چرام ۳۳ میلی‌متر بوده است.
وی افزود: مارگون ۳۳ میلیمتر باران و ۳۳ سانتی‌متر برف، دوگنبدان ۳۱. ۴، لنده ۳۰، وزگ ۳۰ باران و ۳۰ سانتی‌متربرف، قلعه دختر ۳۰، چیتاب ۲۹ میلیمتر باران و ۸. ۵ سانتی‌متر برف، قلعه رئیسی ۲۸.۵ میلیمتر باران و ۵ سانتی‌متر برف، لیکک ۲۰.۳، پاتاوه ۱۳ باران و ۸.۵ سانتی‌متر برف باریده است.
راه‌های مواصلاتی تمام روستا‌های بویراحمد، دنا و مارگون مسدود شد

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه با وجود بارش شدید برف، تردد در راه‌های اصلی این استان روان است گفت: بارش برف راه‌های مواصلاتی تمام روستا‌های برف‌گیر بویراحمد، دنا و مارگون را مسدود کرد
عابد محمدی، اظهار داشت: با وجود بارش شدید برف در مناطق سردسیری و باران در مناطق گرمسیری از شب گذشته تاکنون، جاده‌های اصلی باز است.
وی با اشاره به اینکه به دلیل بی‌توجهی یک راننده هم اکنون تردد در بخشی از جاده یاسوج به اصفهان قفل شده است، عنوان کرد: پلیس و راهداری در محل حضور دارند و‌امیدوارم به‌زودی مشکل رفع شود.
محمدی خاطرنشان کرد: ارتباط تمام روستا‌های برف‌گیر به‌ویژه در شهرستان‌های سردسیری شامل بویراحمد، دنا و مارگون قطع است که به محض پایان بارش عملیات بازگشایی جاده این روستا‌ها آغاز می‌شود.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کهگیلویه و بویراحمد این را هم گفت: در زمان بارش‌ها اولویت بازگشایی با راه‌های اصلی است.
محمدی خاطرنشان کرد: ۲۰۰ راهدار در قالب ۲۸ اکیپ فعال با ۱۰۰ دستگاه ماشین آلات و۲۰ راهدارخانه مشغول راهداری زمستانه هستند.
بارش ۷۰ سانتیمتری برف در برخی مناطق کهگیلویه و بویراحمد/ ۱۸ سانتیمتر برف در یاسوج
 کارشناس هواشناسی استان کهگیلویه و بویراحمد از بارش ۷۰ سانتی متری برف در برخی مناطق این استان خبر داد.
ولی بهره مند گفت: طی سامانه بارشی اخیر بارشی اخیر در مناطق سردسیر استان کهگیلویه و بویراحمد شاهد برف و در مناطق گرمسیری شاهد بارش باران بوده ایم.
وی با اشاره به میزان بارش برف در برخی مناطق استان تا ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه روز سه شنبه ۲۰ دی ماه ۱۴۰۱ اظهار کرد: در منطقه دمچنار شهرستان مارگون ۷۰ سانتیمتر برف بارید.
کارشناس هواشناسی استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در سطح شهر یاسوج حدود ۱۸ سانتیمتر، کاکان ۴۰سانتیمتر، شهر سی سخت ۳۰ سانتیمتر، مارگون ۳۳ سانتیمتر، شهر قلعه رئیسی ۵ سانتیمتر، شهر پاتاوه ۸.۵ سانتیمتر، وزگ ۳۰ سانتیمتر و در منطقه ستنگان۱۲  سانتیمتر برف بارید.
بهره مند بیان کرد: این سامانه تا بعد از ظهر امروز ادامه دارد و احتمال ناپایداری وجود دارد.
قطعی و اختلال ۱۴۸ایستگاه موبایل در کهگیلویه و بویراحمد به دلیل بارش برف و قطع برق
 مسئول روابط عمومی مخابرات منطقه کهگیلویه وبویراحمد گفت؛ باتوجه به نزول رحمت الهی وبارش سنگین برف در سطح استان کهگیلویه وبویراحمد، به خصوص شهرستان های بویراحمد، دنا ومارگون، تعداد۱۴۸ایستگاه موبایل به دلیل قطع برق ، دچار اختلال یاقطعی هستند.
سید داود موسوی منش گفت: باتوجه به قطع برق در شهر یاسوج، ایستگاههای موبایل این شهر درحال حاضر به وسیله ی ژنراتورهای اضطراری در مراکز ولیعصر، فجر وشهید سلیمانی اکبرآباد به صورت موقت نرمال هستند .
وی اظهارکرد: کلیه مدیران، روسای ادارات وهمکاران مدیریت های شبکه، ارتباطات سیار، تجاری وادارات شهرستانی ها در محل کار خود حضور دارند و به محض وصل برق مناطق، همکاران در کمترین زمان ممکن سایت های موبایل خاموش را وارد مدار خواهند کرد.
موسوی منش بیان کرد: خوشبختانه وضعیت ارتباطات در شهرستان های گچساران، کهگیلویه ، باشت، چرام، بهمئی و لنده نرمال هست و هیچ گونه قطعی ارتباط در این شهرستان‌ها نداریم.
برچسب ها :
هواشناسی ایران سامانه بارشی ورود سامانه بارشی بارش باران بارش برف و باران بارندگی پیش بینی وضع هوا هواشناسی راه های ارتباطی دیشموک راه های ارتباطی پیش‌بینی بارش برف و باران سازمان هواشناسی کشور آذربایجان غربی آذربایجان شرقی کردستان کرمانشاه زنجان قزوین استان گیلان مازندران گلستان استان البرز تهران اردبیل بوشهر فارس هرمزگان استان کهگیلویه و بویراحمد یاسوج شمال شهرستان بویراحمد میزان بارش هشدار هواشناسی شهرستان گچساران شهرستان باشت شهرستان دنا سی سخت دهدشت قلعه رئیسی دیشموک شهرستان لنده ارتفاعات دنا باشت شهرستان بهمئی اداره کل هواشناسی خراسان شمالی شمال خراسان رضوی خراسان رضوی کاهش دما چهارمحال و بختیاری نقشه‌ های هواشناسی پیش بینی هوا پیش بینی وضعیت جوی چاروسا سیل آب گرفتگی یخ زدگی زنجیر چرخ بخش بوستان لیکک دشتروم سد تنگ سرخ بخش چیتاب چیتاب مه گرفتگی کارشناس هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد هواشناسی استان کهگیلویه و بویراحمد هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد کبنانیوز خلیج فارس دریای خزر بندرعباس هواشناسی بندر عباس زاگرس کوه های زاگرس خوزستان هواشناسی استان خورستان گرد و خاک اهواز گرد و خاک ریزگردها کاکان پیست اسکی کاکان منطقه کاکان کشاورزان کشاورزان و دامداران روستای منصورخانی کاکان حمزه خانی شهر سی سخت دمای هوا ایلام لرستان هواشناسی ایران ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
نام شما

آدرس ايميل شما

فراز و فرود آیت‌الله

فراز و فرود آیت‌الله

هاشمی نه فقط در مقطع پایان جنگ با دشمن خارجی که در زمان بروز جنگ داخلی هم در نقش یک سیاستمدار ...
سفره خانوارها کجا رفت؟

سفره خانوارها کجا رفت؟

نتایج «پایش فقر در سال۱۴۰۰» که دو روز پیش منتشر شد، حاوی دست‌کم دو هشدار اقتصادی به سیاستگذار ...
«تذکر درمانی» نمایندگان چه دردی از مردم دوا می کند؟/ حتما باید کارد به استخوان مردم برسد تا کابینه ترمیم شود؟

«تذکر درمانی» نمایندگان چه دردی از مردم دوا می کند؟/ حتما باید کارد به استخوان مردم برسد تا کابینه ترمیم شود؟

با گذشت یکسال و نیم از آغاز دولت سیزدهم، علیرغم سوء مدیریت در تصمیمات اقتصادی و سیاست ...
1