تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۱ ساعت ۰۱:۱۷
کد مطلب : ۴۵۶۷۳۳
نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد

معمای سرانه پایین مطالعه در کهگیلویه و بویراحمد

۲
معمای سرانه پایین مطالعه در کهگیلویه و بویراحمد
کبنا ؛نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی کهگیلویه و بویراحمد به ریاست سید علی احمدزاده_ استاندار کهگیلویه و بویراحمد_ و با حضور مدیران عضو این نشست در محل استانداری کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.
به گزارش کبنا، در ابتدای این جلسه محسن جبارنژاد_ مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد_ از فعالیت ۷۰ کتابخانه در سطح استان خبر داد و گفت: جمعیت عضو کتابخانه‌های عمومی استان از ۲۶ هزار نفر به ۴۰ هزار نفر افزایش پیدا کرده است.
وی با بیان اینکه همه کتابخانه‌های عمومی استان به پایگاه جهاد تبیین تبدیل شده‌اند، گفت: با حضور گروه‌های سنی مختلف از جمله دهه هشتادی‌ها کار‌های خوبی در زمینه جهاد تبیین صورت گرفته است.
وی از برگزاری محافل ادبی در کتابخانه‌های استان خبر داد و گفت: طی یک هفته ۳۶۰ برنانه فرهنگی اثرگذار در کتابخانه‌های عمومی استان برگزار شد.
در ادامه باقری‌نژاد از اعضای این جلسه خواستار ایجاد سالن‌های مطالعاتی در مدارس شد و گفت: پانسیون‌های مطالعاتی که راه‌اندازی شدند با هدف کسب درآمد هستند و ارتقاء فرهنگ مطالعه از اولویت آن‌ها نیست.
در ادامه هم هرمزی معاون بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه وبویراحمد از اختصاص ۸ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان برای تکمیل و تجهیز کتابخانه‌های عمومی در استان خبر داد.
در ادامه حجت‌الاسلام سید ابراهیم افتخاری_ رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کهگیلویه و بویراحمد_ با بیان اینکه فرهنگ مطالعه و کتابخوانی با ساخت کتابخانه ارتقاء پیدا نمی‌کند گفت: فرهنگ سنتی که مردم به کتابخانه می‌رفتند کتاب‌امانت می‌گرفتند و مطالعه می‌کردند منسوخ شده و امروز کتابخوانی دیجیتالی شده است.

حسینی_ استاد دانشگاه و از اعضای کتابخانه‌های عمومی_ با بیان اینکه چند سال پیش روحانی مشهوری در حوزه فرهنگی را برای سخنرانی به استان دعوت کردیم گفت: آن روز مصلی یاسوج و خیابان‌های اطراف پر بودند از مردمی که می‌خواستند سخنان این روحانی را گوش دهند اما آیا بعد از آن روز تاکنون توانستیم برنامه‌ای به مانند آن برنامه داشته باشیم؟
وی با بیان اینکه نیازمند ایجاد موج فرهنگی عظیمی در استان هستیم، و موج عظیم فرهنگی با ساخت کتابخانه‌های جدید ایجاد نمی‌شود، گفت: سرانه مطالعه پایین نیست مردم در فضای مجازی مطالعه دارند اما آنچه در این فضا در اختیار آن‌ها است مطالب بد و انحرافی است که در این خصوص هم باید فکری شود.
این استاد دانشگاه بیان کرد: نویسنده یکی از پرتیراژترین کتاب‌های کشور از استان کهگیلویه وبویراحمد است اما چند جلسه برگزار شد و از آقای حسینی‌پور دعوت کردیم؟ به جای اینکه از وی دعوت کنیم سعی کردیم کتابی که نوشته را زیر سؤال ببریم.
شایان نادری از اعضای انجمن کتابخانه‌های عمومی و مدیرکل کتابخانه‌های کهگیلویه و بویراحمد_ با اشاره به آمار فضای فیزیکی مناسب در کتابخانه‌ها گفت: این آمار با سرانه مطالعه پایین در استان همخوانی ندارد.
وی بیان کرد: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام دو باب کتابخانه مشارکتی احداث کرده و اگر با احداث کتابخانه سرانه مطالعه افزایش پیدا می‌کند بازهم در این زمینه مشارکت خواهد کرد.
۸ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان بودجه نهاد کتابخانه‌های عمومی استان در سال جاری است
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۸ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار در سال جاری برای کتابخانه‌های عمومی استان اختصاص یافته است.
سید علی احمدزاده با بیان اینکه طبق اعلام سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بودجه نهاد کتابخانه‌های عمومی استان در سال جاری ۸ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان است، گفت: این رقم برای تکمیل و تجهیز کتابخانه‌های عمومی شهر‌های چرام، لیکک و بردپهن زیلایی اختصاص داده شود.
استاندار با اشاره به اینکه پروژه‌هایی در این خصوص در استان داریم که چندین سال از عمر آن‌ها می‌گذرد تأکید کرد: تا زمانی که پروژه‌های نیمه‌تمام به بهره‌برداری نرسیده پروژه جدیدی تعریف نشود.
استاندار کهگیلویه وبویراحمد با بیان اینکه طی سال‌های اخیر از جوانان غافل شدیم و دشمن از این غفلت نهایت استفاده را برد، گفت: حوزه فرهنگ تلاش کنند در این خصوص طرح و برنامه‌های محتوایی ارائه دهند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه حوزه فرهنگی نیاز به اختصاص اعتبار بیشتری دارد، گفت: در نشست اخیر استانداران با رئیس جمهور پیرامون جنگ ترکیبی و نیاز به بازخوانی فرهنگی صحبت شد که مورد استقبال آقای دکتر رئیسی قرار گرفت.
وی با بیان اینکه نیاز است توجه ویژه‌ای به بودجه‌های فرهنگی شود، گفت: در این دیدار اشاره کردم که تبلیغات اسلامی یکی از شهرستان‌های مهم استان فقط دو نفر نیرو دارد با دو نفر هم نمی‌شود کار فرهنگی انجام داد که‌امیدواریم در بودجه سال آینده شاهد تحول در بودجه‌های فرهنگی باشیم.

دکتر احمدزاده با اشاره به تغییر نگرش در کتاب خوانی گفت: کتاب‌خوانی از حالت سنتی گذشته حضور در کتابخانه‌ها تغییر کرده و شاهد گرایش مردم به ویژه قشر جوان و نوجوان به کتاب‌های صوتی و دیجیتال هستیم که توصیه می‌کنم در این زمینه هم نهاد کتابخانه‌ها برنامه داشته باشند و در زمینه کتابخانه‌های دیجیتال هزینه شود.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در خصوص طلب ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیونی نهاد کتابخانه‌ها از شهرداری‌های استان افزود: از محل ارزش افزوده طلب کتابخانه‌ها پرداخت شود.
دکتر احمدزاده بیان کرد: معاون سیاسی امنیتی استاندار به عنوان جانشین استاندار که رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی استان است در جلسات حضور پیدا خواهد کرد.
در پایان این نشست احکام اعضای جدید انجمن کتابخانه‌های عمومی استان توسط استاندار اهداء شد.

نام شما

آدرس ايميل شما

سفره خانوارها کجا رفت؟

سفره خانوارها کجا رفت؟

نتایج «پایش فقر در سال۱۴۰۰» که دو روز پیش منتشر شد، حاوی دست‌کم دو هشدار اقتصادی به سیاستگذار ...
«تذکر درمانی» نمایندگان چه دردی از مردم دوا می کند؟/ حتما باید کارد به استخوان مردم برسد تا کابینه ترمیم شود؟

«تذکر درمانی» نمایندگان چه دردی از مردم دوا می کند؟/ حتما باید کارد به استخوان مردم برسد تا کابینه ترمیم شود؟

با گذشت یکسال و نیم از آغاز دولت سیزدهم، علیرغم سوء مدیریت در تصمیمات اقتصادی و سیاست ...
7 برنامه بی‌سرانجام

7 برنامه بی‌سرانجام

بیش از هفت دهه تجربه برنامه‌ریزی ایران به توسعه کشور منجر نشده است. آن هم با وجود برخورداری ...
1