تاریخ انتشار
شنبه ۱۰ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۱۸
کد مطلب : ۴۵۶۴۰۰
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

عرضه خودرو در بورس به معنای مزایده و گرانتر شدن خودرو است / وحشتناک‌ترین نوع قیمت‌گذاری خودرو انتخاب شده است/امروزه سرهم‌کنندگان خودرو سود هنگفتی را از جیب مردم به دست می‌آورند

۱
۰
امروزه سرهم‌کنندگان خودرو سود هنگفتی را از جیب مردم به دست می‌آورند /قیمت محصولات سایپا شنبه ۱۰ دی ۱۴۰۱
کبنا ؛عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: با عرضه خودرو در بورس قیمت‌گذاری دستوری حذف شده و بهای خودرو در کارخانه افزایش یافته و در واقع وحشتناک‌ترین نوع قیمت‌گذاری عرضه در بورس است که انتخاب شده است.
لطف اله سیاه کلی درباره افزایش افسارگسیخته قیمت خودرو در بازار، گفت: وزیر صمت ادعا کرد که تیراژ تولید افزایش پیدا می‌کند در حالیکه این ادعا محقق نشد و فقط خودروهای موجود در انبارها عرضه شد؛ هرچند دلیل در انبار ماندن خودروها را نبود قطعات مطرح می‌کردند اما این مشی خودروسازان است که خودروها را در انبارها نگه‌داری کنند تا خودرو گران شود، سپس به بازار عرضه کنند که الحمدالله آقای وزیر با اقدامات خود،موجب رشد خطی قیمت خودرو نشد بلکه قیمت خودرو را به صورت نمایی رشد داد.
نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برنامه‌های وزیر صمت به سامان نمی‌رسد زیرا نسخه نوشته شده توسط وی نسخه درستی نبوده و غلط است، افزود: وزیر صمت هر بار ادعای جدید مطرح می‌کند به طور مثال می‌گوید خودرو وارد می‌شود در حالیکه این موضوع نیز اجرایی نشده و فقط تعداد محدودی خودرو واردات شده است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت خودرو لحظه‌ای رشد می‌کند و روزانه از 5 میلیون تا 20 میلیون بر بهای آن افزوده می‌شود، اضافه کرد: در این روزها قیمت خودروی 150 میلیونی به 500 میلیون رسیده ، این شرایط را وزیر صمت رقم زده است و پاسخگو نیز نیست.
سیاهکلی با بیان اینکه وزیر صمت متوجه سیاست عرضه و تقاضا نیست و نمی‌تواند آن را تنظیم کند، بنابراین مسیری که می‌رود اشتباه است، به وعده وزارت صمت مبنی بر حذف قرعه‌کشی در سال جاری اشاره کرده و افزود: در وهله نخست باید گفت که تاکنون قرعه‌کشی حذف نشده، از سوی دیگر سیاستی که وزارت صمت برای حذف قرعه کشی به کار گرفته است، عرضه خودرو در بورس است این در حالی است که عرضه خودرو در بورس به معنای مزایده و گرانتر شدن هر روزه خودرو است.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه وزیر صمت توانایی اداره حوزه‌های مربوط به صنعت، معدن و تجارت و حل مسائل آن را ندارد، ادامه داد: در مکاتباتی که مردم با نمایندگان دارند، مطرح می‌کنند که به صورت مستمر مبلغی را برای تعویض خودروی خود طی چند ماه پس انداز می‌کنند اما بهای این کالا در چند روز 40 درصد افزایش می‌یابد.
وی درباره برخی ادعاها مبنی بر اینکه قیمت خودرو در کارخانه افزایش نیافته است، افزود: هرچند مطرح می‌کنند که قیمت خودرو در کارخانه تغییر نکرده اما افزایش قیمت خودرو به ازای عرضه خودرو در بورس اکنون به جیب خودروسازان می‌رود، در واقع قیمت‌گذاری دستوری حذف شده و بهای خودرو در کارخانه افزایش یافته است و وحشتناک‌ترین نوع قیمت‌گذاری برای خودرو که عرضه در بورس است، انتخاب شده و امروزه سرهم‌کنندگان خودرو سود هنگفتی را از جیب مردم به دست می‌آورند.
 این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: در هیچ کجای دنیا از این روش برای قیمت‌گذاری خودرو استفاده نمی‌کنند زیرا خودرو کالایی مصرفی است اما از آنجا که وزیر صمت خودرو را کالایی سرمایه‌ای تعریف می‌کند به دنبال اثبات این موضوع است.
سیاهکلی تصریح کرد: اگر جای وزیر صمت بودم، استعفا می‌دادم، در صورتی که وی ادامه کار دهد در شرایطی که هیچ یک از اقدامات وی درست نبوده معنی ندارد، در دنیا یک تغییر کوچک موجب می‌شود، وزیر مربوطه استعفا دهد، نمی‌شود قیمت خودرو بیش از 50 درصد طی چند هفته تغییر کند و وزیر همچنان سخنانی بیان کند که نادرست است.
قیمت محصولات سایپا شنبه ۱۰ دی ۱۴۰۱
 قیمت محصولات سایپا امروز شنبه ۱۰ دی افزایش محسوسی نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل دارد. ساینا دنده‌ای که امروز با قیمت ۳۰۰ میلیون تومان پا به بازار گذاشته، پنجشنبه هفته پیش ۲۹۷ میلیون تومان ارزش داشت و رشد قیمت سه میلیون تومانی را تجربه می‌کند. دقیقا مثل کوییک دنده‌ای و تیبا ۲ که امروز به‌ترتیب ۳۰۲ و ۲۹۵ میلیون تومان دست به دست می‌شوند.
قیمت پراید صندوقدار امروز به ۲۴۹ میلیون تومان ارتقا پیدا کرده تا ارزان‌ترین خودرو صفرکیلومتر فعلی بازار، نسبت به روز پنجشنبه سه میلیون گران‌تر معامله شود. قیمت پراید هاچ‌بک نیز با رشد چهار میلیون تومانی به ۲۶۲ میلیون تومان ارتقا پیدا کرده است. آن طرف ماجرا می‌توانیم به شاهین اشاره کنیم که لقب گران‌ترین سواری داخلی سایپا را یدک می‌کشد و امروز با قیمت نیم‌میلیارد در بازار حضور دارد.
قیمت روز محصولات سایپا در بازار آزاد
خودرو پنجشنبه امروز
پراید 111 258 میلیون تومان 262 میلیون تومان
پراید 131 246 میلیون تومان 249 میلیون تومان
پراید 151 235 میلیون تومان 238 میلیون تومان
تیبا 287 میلیون تومان 289 میلیون تومان
تیبا 2 292 میلیون تومان 295 میلیون تومان
ساینا  297 میلیون تومان  300 میلیون تومان
ساینا S 299 میلیون تومان 300 میلیون تومان
کوئیک دنده‌ای 298 میلیون تومان 302 میلیون تومان
کوئیک اتوماتیک پلاس 393 میلیون تومان 393 میلیون تومان
سیتروئن C3 یک میلیارد و 730 میلیون تومان یک میلیارد و 730 میلیون تومان
چانگان CS35 825 میلیون تومان 825 میلیون تومان
وانت زامیاد 395 میلیون تومان 395 میلیون تومان
کیا سراتو 2000 مونتاژی یک میلیارد و 600 میلیون تومان یک میلیارد و 600 میلیون تومان
آریو 530 میلیون تومان 530 میلیون تومان
شاهین 500 میلیون تومان 500 میلیون تومان

وعده های وزیر صمت برای عرضه خودرو عملیاتی نشد/ مشخص نیست اندک خودروهای وارداتی نصیب چه افرادی می شوند؟
نماینده مردم اسفراین در مجلس گفت: عملکرد وزارت صمت به شدت مورد نقد و بررسی است زیرا هیچ اقدامی در خصوص عرضه خودروی داخلی و خارجی انجام نداده است و همه وعده هایی که در این رابطه داده شده بود عملیاتی نشدند.

امان اله حسین پور با انتقاد از عملکرد وزارت صمت گفت: افزایش قیمت خودرو سبب نگرانی مردم شده است و این اتفاق اصلا قابل قبول نبوده چرا باید چنین اتفاقی بیفتد که خودرو در طی چند هفته چندین میلیون تومان افزایش پیدا کند؟
وی افزود: دولت موظف است که بازار را کنترل کند تا مردم شاهد این اتفاقات در بازار خودرو و ارز و ... نباشند متاسفانه دولت به مصوبه مجلس در خصوص واردات خودرو پایبند نبود چرا که 9 ماه طول کشید تا در دولت آئین نامه واردات خودرو تدوین شود و پس از آن اقدام به واردات کند که تاکنون این اتفاق هم نیفتاده است. 
نماینده مردم اسفراین در مجلس گفت: این خودروهایی هم که در روزهای اخیر وارد شده است تعداد محدودی بوده که مشخص هم نیست وزارت صمت می خواهد به چه افرادی بدهد متاسفانه تصمیاتی که از سوی برخی از وزرا همچون وزیر صمت اتخاذ می شود سبب نارضایتی مردم می شود.
این نماینده مردم در مجلس عنوان کرد: وزارت صمت قانون مصوب مجلس را در خصوص واردات خودرو رعایت نکرده است و در حقیقت عملکرد وزارت صمت به شدت مورد نقد و بررسی است زیرا هیچ اقدامی در خصوص عرضه خودروی داخلی و خارجی انجام نداده است و همه وعده هایی که در این رابطه داده شده بود عملیاتی نشدند ضمنا سوق دادن خودرو در بورس کالا باعث منفعت دلالان شد و بستر را برای سوء استفاده  برخی فراهم کرده است.
نام شما

آدرس ايميل شما

مخاطب
Iran, Islamic Republic of
هر کس در شغلی ناتوان فردی دارد آن را غصب کرده پس درآمدش محل اشکال است، بدین ترتیب حق و وجدان حکم می کند خودش کنار برود پس اگر کنار نرود حق نشناس و بی وجدان است
قوت لایموتی که دیگر ارزان نیست/ نان و پنیر هم گران شد/ هزینه صبحانه یک خانواده کارگری 3 نفره چقدر می شود؟/ جدول

قوت لایموتی که دیگر ارزان نیست/ نان و پنیر هم گران شد/ هزینه صبحانه یک خانواده کارگری 3 نفره چقدر می شود؟/ جدول

قصد داریم مروری بر قیمت اجناس مورد استفاده در وعده صبحانه داشته باشیم. شاید عجیب باشد ...
سرنوشت پله و دلگرمی ما ایرانیان

سرنوشت پله و دلگرمی ما ایرانیان

حمید رضا صدر درباره پله و نسل او نوشته است:پله جوهره فوتبال از رکورد درآمده بعد از جنگ ...
ثبت یک رکورد در تورم خدمات عمومی

ثبت یک رکورد در تورم خدمات عمومی

داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد پولی که دولت از روستاییان به منظور ارائه کالا و خدمات ...
1