تاریخ انتشار
شنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۱۲
کد مطلب : ۴۵۵۷۸۵
چالش‌های بازار فروش و ضرورت احداث کارخانه رب گوجه فرنگی در گچساران؛

سرمایه‌هایی که در مزارع گچساران بر باد می‌روند؟ / لزوم چاره‌اندیشی اساسی

۱
۰
سرمایه‌هایی که در مزارع گچساران بر باد می‌روند؟ / لزوم چاره‌اندیشی اساسی
کبنا ؛داستان تلخ اما تکراری گوجه فرنگی در مزارع گچساران که برخی سال‌ها به دلیل نبودن بازار فروش روی دست بهره برداران می‌ماند ضرورت احداث یک کارخانه تولید رب گوجه فرنگی در این شهرستان را گوشزد می‌کند.
با توجه به اینکه بهره برداران گچسارانی هر ساله در فصول بهار و پاییز گوجه فرنگی تولید می‌کنند و همچنین در دیگر شهرستان‌های کهگیلویه و بویراحمد هم گوجه فرنگی تولید می‌شود ایجاد کارخانه رب گوجه فرنگی در این شهرستان برای سرمایه‌گذار به صرفه است.
گوجه فرنگی از محصولاتی است که بهره برداران از زمان برداشت تا مصرف در بازار زمان زیادی ندارند و از آنجا که فراوری محصولات کشاورزی یکی از راهکار‌های رایج برای افزایش دوره ماندگاری و بهبود بهره وری اقتصادی محسوب می‌شود ایجاد کارخانه رب، دغدغه همیشگی کشاورزان گچسارانی برای تأمین بازار فروش را خاتمه خواهد داد.
متناسب نبودن میزان تقاضا با تولید، فراهم نشدن بستر صادرات که منجر به کاهش قیمت گوجه فرنگی در پاییز امسال شد، مزارع بهره برداران منطقه لیشتر گچساران را محل چرای دام کرده و به این ترتیب حاصل دسترنج پنج ماهه کشاورزان و هزینه‌های تولید از اجاره زمین، خرید بذر، حق الزحمه کارگران تا کود و سم را باد داده است.
گوجه فرنگی در مزارع گچساران
هم اکنون بخشی از محصول گوجه فرنگی تولید شده در گچساران روی دست بهره برداران مانده و بخشی هم با صرف هزینه‌های زیاد به استان‌های دیگر ارسال می‌شود که در صورت ایجاد کارخانه فراوری افزون بر بهبود درآمد گوجه کاران با کاهش هزینه‌های حمل و نقل و فروش همه محصولات تولید شده، به ایجاد فرصت‌های شغلی جدید نیز کمک می‌شود.
هزینه‌های هنگفت تولید
یک بهره بردار گچسارانی که خود را علی معرفی کرد با اشاره به اینکه نبودن بازار فروش مناسب زحمت و سرمایه بهره برداران را بر باد داد می‌گوید: بخشی از گوجه فرنگی تولید شده در مزارع منطقه لیشتر در گچساران خوراک دام‌ها شده و بخش دیگری با قیمت کیلویی یکهزار و ۵۰۰ هزار تومان به کارخانه مرودشت فروخته می‌شود که درآمد حاصل از فروش آن هزینه‌های حق الزحمه کارگران را هم تأمین نمی‌کند.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از بهره برداران زمین‌های گوجه کاری در منطقه لیشتر را اجاره کرده‌اند تأکید کرد: کشاورزان برای هر هکتار زمین براساس مسافت آن تا شهر و دارا بودن امکاناتی مانند تلمبه برقی و سایر شاخص‌ها ۲۵ تا ۵۰ میلیون تومان اجاره پرداخت می‌کنند.
او با بیان اینکه روزانه برای انجام عملیات برداشت۳۰۰ هزار تومان به هر کارگر پرداخت می‌شود ابراز داشت: به منظور برداشت هر هکتار مزرعه گوجه فرنگی ۱۲۰ کارگر نیاز است که هزینه‌های سرسام‌آوری را بر بهره برداران تحمیل می‌کند.
یکی دیگر از کشاورزان گچسارانی با اشاره به اینکه برای خرید بذر و هزینه‌های نشاء در هر هکتار ۵۰ میلیون تومان هزینه می‌شود و همچنین بهره برداران به منظور حمل و نقل محصولات به کارخانه مرودشت ۸۰۰ هزار تأمین پول پرداخت می‌شود عنوان کرد: در صورتی که هر کیلوگرم گوجه فرنگی ۶ هزار تومان به فروش برسد کاشت محصول برای بهره برداران درآمدزا می‌شود.
گوجه فرنگی در مزارع گچساران
ثارالله یاورنیک ابراز کرد: هم اکنون یک محموله گوجه فرنگی به قیمت سه و نیم میلیون تومان به فروش می‌رسد تأکید کرد: ۲ میلیون تومان از این هزینه دستمزد کارگران است و تنها یک و نیم میلیون تومان سهم بهره برداران است.
او با اشاره به اینکه بهره برداران برای به ثمر نشستن یک هکتار مزرعه گوجه فرنگی با احتساب بهای اجاره زمین محل کاشت، بذر، دست مزد کارگران بیش از ۱۵۰ میلیون تومان هزینه می‌کنند گفت: نبودن بازار فروش سرمایه بهره برداران را برباد داد.
آمادگی بخش خصوصی برای راه‌اندازی کارخانه رب گوجه در گچساران
از آنجا که جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای احداث صنایع تبدیلی یکی از مشکلات راه‌اندازی این واحد‌های تولیدی است اعلام آمادگی یک سرمایه‌گذار نقطه‌امیدبخشی برای رفع این مشکل است.
یک سرمایه‌گذار بخش خصوصی با اشاره به اینکه یک زمین پنج هزار متر مربعی در شهرک صنعتی چهاربیشه گچساران دارد گفت: در صورت اختصاص پنج میلیارد تومان وام بانکی با سود کم آماده احداث کارخانه رب گوجه فرنگی در این شهرستان است.
اسماعیل توکل پور با اشاره به اینکه غیر از شهرستان گچساران میزان قابل توجهی گوجه در دیگر شهرستان‌های کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود، اضافه کرد: ایجاد کارخانه با ظرفیت روزانه ۴۰۰ تن گوجه فرنگی در این شهرستان پاسخگوی بازار فروش این محصول است.
وی با بیان اینکه او در کنار این زمین یک کارخانه کنسروسازی دارد تأکید کرد: مشکلی برای تأمین بازار فروش رب گوجه فرنگی در بازار‌های خارجی و داخلی ندارد.
توکل پور تصریح کرد: با احداث کارخانه رب گوجه فرنگی در گچساران افزون بر مرتفع شدن بازار فروش محصولات گوجه کاران ۱۵۰ فرصت شغلی مستقیم نیز ایجاد می‌کند.
دلایل مشکلات ایجاد شده
گوجه فرنگی در مزارع گچساران

استاندار کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: نبودن کارخانه‌های صنایع تبدیلی برای محصول گوجه فرنگی در استان کهگیلویه و بویراحمد باعث شده بهره برداران ناچار باشند محصولات خود را به کارخانه‌های استان‌های مجاور ارسال کنند و با وجود تلاش‌های انجام شده این کارخانه‌ها امسال به دلیل نداشتن ظرفیت دیرهنگام محصولات را پذیرش کردند.
سید علی احمدزاده اضافه کرد: تصمیم وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر افزایش تعرفه صادرات هر کیلوگرم گوجه فرنگی از ۶ به ۱۲ هزار تومان باعث بالا رفتن هزینه‌های تمام شده این محصول و مشکلاتی برای کشاورزان شده بود که در پی تماس تلفنی با وزیر جهاد کشاورزی گره مشکلات کشاورزان استان کهگیلویه و بویراحمد باز شده و تعرفه صادرات گوجه فرنگی صفر شد.
وی ادامه داد: تعرفه ۱۲ هزار تومانی صادرات گوجه فرنگی برداشته شد و صادرات گوجه فرنگی گچساران و کهگیلویه آزاد شده است اما پیش از این کشاورزان باید برای صادرات این محصول هر کیلویی ۱۲ هزار تومان پرداخت می‌کردند.
البته به گفته کشاورزان این هنگام خوب دیرهنگام و زمانی به سرانجام رسید که محصولات کیفیت صادرات را از دست دادند.
ایرنا در پایان گزارش نوشت: در استان کهگیلویه و بویراحمد نزدیک به هزار و ۲۰۰ هکتار زیر کشت گوجه فرنگی رفته که ۶۵۰ هکتار آن در منطقه لیشتر گچساران قرار دارد و بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی بیش از ۵۰ هزار تن محصول روی دست کشاورزان مانده است. ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که ۱۶۰ هزار هکتار آن زراعی است. بهره برداران کهگیلویه و بویراحمد سالیانه ۹۷نزدیک به یک میلیون تن محصول کشاورزی تولید می‌کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما

سعید
United Kingdom
عدم مدیریت صحیح واصولی کشاورزی استان ،عدم ارتباط با با کشاورزان ،نبود تشکل ها و تعاونی های کشاورزی و عدم ترویج اصولی صحیح کشاورزی در استان مشکل کار است .عدم کارخانه مشکل اصلی نیست .کشاورز خرد ه پا چکاری به صادرات داره ما بلید قیمت تمام شده را روی مزرعه پایین بیاریم
از انتخابات ۹۸ روشن بود ماجرا تمام شده است

از انتخابات ۹۸ روشن بود ماجرا تمام شده است

عباس عبدی نوشت: از همان میزان مشارکت در انتخابات مجلس در سال ۹۸ می‌شد حدس زد که دچار ...
حاکمیت اجازه بدهد اصلاح‌طلبان وساطت کنند

حاکمیت اجازه بدهد اصلاح‌طلبان وساطت کنند

اصلاح‌طلبان چگونه می‌توانند در عبور کشور از شرایط کنونی نقش ایفا کنند؟ آیا حاکمیت چنین ...
شنیدن صدای مردم / اعتراضات کنونی ناشی از انباشت مشکلات، ناشی از عملکرد مدیران، دولتمردان و مسئولان کشور است

شنیدن صدای مردم / اعتراضات کنونی ناشی از انباشت مشکلات، ناشی از عملکرد مدیران، دولتمردان و مسئولان کشور است

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ارتباط با شرایط جامعه و علل آن اظهارداشت: اعتراضات کنونی ناشی ...
1