تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۳۲
کد مطلب : ۴۵۴۵۱۰
رکوردداران اختلاف قیمت در کارخانه و بازار کدام خودروها هستند

وضعیت قرمز در بازار خودرو! / قیمت خودرو در بازار 26 آبان 1401/ قیمت پراید و تیبا اعلام شد

۰
وضعیت قرمز در بازار خودرو!
کبنا ؛ژو 207 اوایل هفته جاری در غالب طرح فروش ویژه مادران با قیمت ۲۱۵ میلیون تومان عرضه شد اما در بازار آزاد دقیقا دو برابر نرخ کارخانه معامله می‌شود؛ 430 میلیون تومان. به این ترتیب اختلاف قیمت 207 در کارخانه و بازار دقیقا ۱۰۰ درصد است و بررسی‌ها نشان می‌دهد هشت خودرو داخلی دیگر در بازار آزاد بیش از دو برابر قیمت کارخانه خرید و فروش می‌شوند. مدل‌هایی که لزوما گران‌ترین خودرو‌های داخلی نیستند اما طبق آمار‌ جزو محبوب‌ترین خودرو‌ها در طرح‌های پیش‌فروش خودروسازان هستند.
به گزارش کبنا، اختلاف قیمت سمند EF7 دوگانه‌سوز در کارخانه و بازار الان تقریبا ۳۰۰ میلیون تومان است. در آخرین فهرست قیمت محصولات ایرانخودرو که اوایل آبان امسال منتشر شد، قیمت سمند EF7 دوگانه‌سوز در کارخانه ۱۶۹ میلیون تومان بود اما همین محصول در بازار آزاد روز چهارشنبه ۲۵ آبان ۴۶۸ میلیون تومان دست به دست شد. تفاوت ۲۹۹ میلیون تومانی قیمت سمند EF7 دوگانه‌سوز در کارخانه و بازار به معنی اختلاف ۱۷۵ درصدی آن است و این عدد بین تمام خودرو‌های داخلی یک رکورد محسوب می‌شود.
قیمت پژو پارس دوگانه‌سوز در کارخانه و بازار تفاوت ۱۵۰ درصدی دارد و در این فهرست جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است. در بازار آزاد قیمت پژو پارس دوگانه‌سوز الان به ۴۴۰ میلیون تومان رسید اما ارزش آن در کارخانه ۱۷۶ میلیون تومان است. تفاوت ۲۶۴ میلیونی قیمت پژو پارس دوگانه‌سوز در کارخانه و بازار باعث شده بعد از سمند EF7 دوگانه‌سوز بیشترین اختلاف قیمت را در کارخانه و بازار بین تمام مدل‌های داخلی داشته باشد. به‌جز نسخه‌های دوگانه‌سوز، پژو پارس با موتور TU۵ و پژو پارس سال با موتور XUP۷ نیز بین رکوردداران اختلاف قیمت کارخانه و بازار دیده می‌شوند. پژو پارس با موتور TU۵ از این حیث در جایگاه سوم قرار می‌گیرد. چون اختلاف قیمت آن در کارخانه و بازار به ۱۳۵ درصد رسیده است. ایرانخودرو قیمت پژو پارس TU۵ را ۱۶۵ میلیون تومان اعلام کرده و فروشنده‌ها در بازار آن را با قیمت ۴۱۶ میلیون تومان به خریداران پیشنهاد می‌دهند.
پژو پارس با موتور XU۷P یکی از محبوب‌ترین مدل‌های ایرانخودرو در طرح‌های قرعه‌کشی است. درحالی که در آخرین طرح فروش فوق‌العاده عادی ایرانخودرو حدود ۵.۶ میلیون تومان ثبت‌نام کردند، ۴.۴ میلیون نفر سراغ پژو پارس با موتور XU۷P رفتند. مدلی که ایرانخودرو آن را ۱۶۵ میلیون تومان می‌فروشد و در بازار آزاد قیمت آن به ۳۳۶ میلیون تومان رسیده است و تفاوت ۱۰۳ درصدی دارد.
سمند EF7 بنزینی دو سال بعد از عرضه نسخه‌های دوگانه‌سوز وارد بازار شد. سال ۸۸ ایرانخودرو اقدام به فروش سمند EF7 دوگانه‌سوز کرد و سال ۹۰ سرو‌کله نسخه‌های بنزینی آن پیدا شد. الان سمند EF7 بنزینی در بازار آزاد معادل ۳۶۶ میلیون تومان فروخته می‌شود و قیمت آن در کارخانه از سوی ایرانخودرو ۱۵۸ میلیون تومان اعلام شده است. به این ترتیب سمند EF7 بنزینی بعد از ۲۰۶ تیپ ۲ و ۴۰۵ ارزان‌ترین محصول کارخانه‌ای ایرانخودرو به‌حساب می‌آید، اما در بازار با اختلاف قیمت ۱۳۰ درصدی معامله می‌شود. از این حیث در فهرست رکوردداران تفاوت قیمت خودرو‌های داخلی در کارخانه و بازار جایگاه چهارم را به خود اختصاص داده است.
پژو 206 تیپ ۲ کنار نسخه‌های تیپ ۳ پانوراما تنها مدل‌های باقی مانده این خانواده در خط تولید به‌حساب می‌آیند. اخیرا ایرانخودرو تولید پژو 206 تیپ ۵ را متوقف کرد و اوایل دهه ۹۰ همین اتفاق برای سایر تیپ‌ها رخ داد. از طرفی پژو 206 تیپ ۲ کنار ۴۰۵ ارزان‌ترین محصول فعلی ایرانخودرو و قیمت کارخانه آن ۱۵۰ میلیون تومان است، اما سایت‌های تخصصی اعلام نرخ خودرو، روز چهارشنبه ۲۵ آبان قیمت پژو 206 تیپ ۲ را در بازار آزاد ۳۲۸ میلیون تومان اعلام کردند. به‌این ترتیب تفاوت ۱۷۸ میلیون تومانی قیمت پژو 206 تیپ ۲ در این دو بازار معادل اختلاف ۱۲۰ درصدی است.
دنا پلاس ساده در خانواده شلوغ دنا بیشترین اختلاف قیمت را در کارخانه و بازار تجربه می‌کند؛ تقریبا ۱۱۰ درصد. بعد از آن دنا تیپ یک در رتبه دوم قرار می‌گیرد و سایر مدل‌ها با حاشیه سود کمتر از ۱۰۰ درصد در بازار و کارخانه دست به دست می‌شوند. قیمت دنا پلاس ساده در آخرین فهرست اعلام شده از سوی ایرانخودرو ۲۲۸ میلیون تومان بود و این محصول را در بازار آزاد معادل ۴۸۵ میلیون تومان معامله می‌کنند. یعنی نزدیک ۲۶۰ میلیون تومان بیشتر از قیمت کارخانه.
سمند LX سال ۸۳ توسط ایرانخودرو رونمایی شد و تفاوت آن با مدل‌های قدیمی سمند برخی تجهیزات بیشتر و چراغ‌های متفاوت بود. بعد تقریبا دو دهه، در کارخانه سمند LX معادل ۱۶۰ میلیون تومان فروخته می‌شود و در بازار آزاد نزدیک ۳۳۰ میلیون تومان. به این ترتیب اختلاف قیمت سمند LX در کارخانه و بازار به ۱۷۰ میلیون تومان رسیده و حاشیه سود ۱۰۵ درصدی دارد.
پژو 207 دستی اوایل هفته جاری در غالب طرح فروش برای مادران قرار گرفت. ایرانخودرو قیمت کارخانه پژو 207 دستی فرمان برقی را ۲۱۵ میلیون تومان درنظر گرفته، اما همین مدل در بازار آزاد الان تقریبا با اختلاف قیمت دوبرابری یعنی ۱۰۰ درصدی فروخته می‌شود؛ یعنی ۴۳۰ میلیون تومان.
مقایسه قیمت کارخانه و بازار
مدل کارخانه بازار اختلاف قیمت
سمند EF7 دوگانه‌سوز ۱۶۹ میلیون تومان ۴۶۸ میلیون تومان ۱۷۵ درصد
پژو پارس دوگانه‌سوز ۱۷۶ میلیون تومان ۴۴۰ میلیون تومان ۱۵۰ درصد
پژو پارس TU5 ۱۷۶ میلیون تومان ۴۱۶ میلیون تومان ۱۳۵ درصد
سمند EF7 بنزینی ۱۵۸ میلیون تومان ۳۶۶ میلیون تومان ۱۳۰ درصد
پژو 206 تیپ 2 ۱۵۰ میلیون تومان ۳۲۸ میلیون تومان ۱۲۰ درصد
دنا پلاس ساده ۲۲۸ میلیون تومان ۴۸۵ میلیون تومان ۱۱۰ درصد
سمند LX ۱۶۰ میلیون تومان ۳۳۰ میلیون تومان ۱۰۵ درصد
پژو پارس XU7p ۱۶۵ میلیون تومان ۳۳۶ میلیون تومان ۱۰۳ درصد
207 دستی فرمان برقی ۲۱۵ میلیون تومان ۴۳۰ میلیون تومان ۱۰۰ درصد


قیمت خودرو امروز پنج شنبه 26 آبان 1401 اعلام شد که بر این اساس قیمت تیبا و پراید و تعدادی از خودروهای داخلی اعلام شد.
قیمت خودرو امروز پنج شنبه ۲۶  آبان ماه ۱۴۰۱ اعلام شد که بر این اساس قیمت تیبا و پراید و تعدادی از خودروهای داخلی اعلام شد که به شرح زیر است.
 
قیمت خودروهای ایران خودرو
خودرو قیمت نمایندگی (تومان) قیمت بازار (تومان)
وانت آریسان  ۰ ۲۵۳,۰۰۰,۰۰۰
سمند LX  ۱۶۰,۶۸۲,۰۰۰ ۳۳۲,۰۰۰,۰۰۰
سمند EF۷  ۱۵۸,۲۵۶,۰۰۰ ۳۶۶,۰۰۰,۰۰۰
سمند EF۷ دوگانه سوز  ۱۶۹,۲۹۸,۰۰۰ ۴۶۸,۰۰۰,۰۰۰
سمند سورن ELX  ۰ ۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
سمند سورن ELX توربو  ۰ ۰
دنا (تیپ ۱)  ۲۰۶,۲۱۶,۰۰۰ ۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس ساده  ۲۲۸,۳۲۲,۰۰۰ ۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای توربو - ۶ دنده  ۳۶۰,۷۳۱,۰۰۰ ۵۳۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو  ۳۹۸,۳۶۴,۰۰۰ ۵۸۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو GLX ۴۰۵  ۰ ۲۹۹,۰۰۰,۰۰۰
پژو GLX ۴۰۵ دوگانه سوز  ۰ ۳۲۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو SLX ۴۰۵  ۰ ۳۵۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو پارس  ۰ ۳۳۸,۰۰۰,۰۰۰
پژو پارس دوگانه سوز  ۱۷۶,۶۸۳,۰۰۰ ۴۴۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو پارس LX  ۰ ۰
پژو پارس اتوماتیک  ۰ ۰
پژو ۲۰۷ دنده‌ ای  ۲۱۵,۹۹۶,۰۰۰ ۴۴۴,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک پاناروما  ۰ ۶۳۵,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک  ۰ ۶۱۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ صندوقدار  ۰ ۰
پژو ۲۰۷ پانوراما  ۲۳۶,۵۱۲,۰۰۰ ۴۵۷,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۶ تیپ ۲  ۱۵۰,۳۴۳,۰۰۰ ۳۲۹,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۶ تیپ ۵  ۰ ۰
پژو ۲۰۶ صندوقدار  ۰ ۰
پژو ۳۰۱  ۰ ۰
پژو ۲۰۰۸  ۰ ۱,۴۸۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۵۰۸  ۰ ۲,۱۹۰,۰۰۰,۰۰۰
رانا LX  ۰ ۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
دانگ فنگ H۳۰  ۰ ۵۱۰,۰۰۰,۰۰۰
دانگ فنگ S۳۰  ۰ ۰
رنو تندر پیکاپ  ۰ ۰
رنو تندر E۲  ۰ ۵۲۵,۰۰۰,۰۰۰
رنو تندر پلاس دنده ‌ای  ۰ ۵۵۰,۰۰۰,۰۰۰
رنو تندر پلاس اتوماتیک  ۰ ۶۸۵,۰۰۰,۰۰۰
هایما اس ۵ توربو ( S۵ )  ۰ ۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
هایما اس ۷ توربو ( S۷ )  ۰ ۱,۰۲۰,۰۰۰,۰۰۰
پیکاپ دوکابین فوتون بنزینی  ۰ ۹۷۰,۰۰۰,۰۰۰
پیکاپ دوکابین فوتون دیزل  ۱,۱۰۹,۲۶۵,۰۰۰ ۱,۱۸۰,۰۰۰,۰۰۰
رنو کپچر  ۰ ۱,۲۵۰,۰۰۰,۰۰۰
سوزوکی ویتارا اتومات  ۰ ۱,۷۹۰,۰۰۰,۰۰۰
سورن پلاس  ۲۶۱,۳۸۹,۰۰۰ ۳۵۸,۰۰۰,۰۰۰
رانا پلاس  ۲۱۵,۰۳۳,۰۰۰ ۳۳۸,۰۰۰,۰۰۰
هایما اس ۷ توربو پلاس ( S۷ )  ۸۴۳,۰۰۰,۰۰۰ ۱,۰۹۰,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای  ۲۹۳,۹۹۰,۰۰۰ ۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
تارا اتوماتیک  ۴۱۵,۹۵۴,۰۰۰ ۶۲۲,۰۰۰,۰۰۰
رانا پلاس پانوراما  ۲۲۸,۵۴۵,۰۰۰ ۳۸۰,۰۰۰,۰۰۰
هایما اس ۵ توربو ( S۵ ) ۶ سرعته اتوماتیک  ۷۹۴,۱۶۷,۰۰۰ ۹۷۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما  ۱۸۱,۵۲۹,۰۰۰ ۳۵۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک MC  ۳۱۸,۷۷۵,۰۰۰ ۵۱۵,۰۰۰,۰۰۰

 
 
قیمت خودروهای سایپا
خودرو قیمت نمایندگی (تومان) قیمت بازار (تومان)
پراید ۱۱۱  ۰ ۲۰۹,۰۰۰,۰۰۰
پراید ۱۳۱  ۰ ۱۹۰,۰۰۰,۰۰۰
پراید ۱۳۲  ۰ ۰
پراید ۱۵۱  ۱۶۰,۴۷۱,۰۰۰ ۱۷۹,۰۰۰,۰۰۰
تیبا  ۱۱۹,۹۴۰,۰۰۰ ۲۰۷,۰۰۰,۰۰۰
تیبا ۲  ۱۲۶,۹۵۰,۰۰۰ ۲۲۰,۰۰۰,۰۰۰
تیبا ۲ پلاس  ۰ ۲۲۲,۰۰۰,۰۰۰
ساینا دنده ای EX  ۱۲۴,۷۲۵,۰۰۰ ۲۲۳,۰۰۰,۰۰۰
کوییک دنده ای  ۱۶۸,۰۷۴,۰۰۰ ۲۱۹,۰۰۰,۰۰۰
کوییک دنده‌ ای R  ۱۷۸,۰۲۰,۰۰۰ ۲۲۹,۰۰۰,۰۰۰
وانت زامیاد  ۰ ۳۵۵,۰۰۰,۰۰۰
وانت زامیاد گازسوز  ۰ ۳۸۰,۰۰۰,۰۰۰
وانت زامیاد دیزل  ۰ ۴۸۸,۰۰۰,۰۰۰
آریو  ۰ ۴۹۰,۰۰۰,۰۰۰
چانگان CS۳۵  ۰ ۶۶۰,۰۰۰,۰۰۰
کیا سراتو ۲۰۰۰  ۰ ۱,۳۸۰,۰۰۰,۰۰۰
سیتروئن C۳  ۰ ۱,۴۵۰,۰۰۰,۰۰۰
سایپا ۱۵۱ پلاس  ۱۷۵,۶۱۰,۰۰۰ ۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
تیبا صندوق دار دوگانه سوز sx  ۰ ۰
تیبا صندوق دار پلاس  ۰ ۲۰۳,۰۰۰,۰۰۰
ساینا پلاس دنده ای  ۰ ۲۳۲,۰۰۰,۰۰۰
ساینا s دنده ای  ۱۶۹,۸۳۱,۰۰۰ ۲۳۵,۰۰۰,۰۰۰
کوییک اتوماتیک پلاس  ۲۷۷,۸۷۲,۰۰۰ ۳۰۷,۰۰۰,۰۰۰
شاهین G  ۳۴۴,۷۱۵,۰۰۰ ۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
وانت پادرا پلاس  ۳۶۵,۰۰۰,۰۰۰ ۳۹۲,۰۰۰,۰۰۰
کوییک دنده‌ ای S  ۱۸۴,۶۶۲,۰۰۰ ۲۳۳,۰۰۰,۰۰۰
پیکاپ کارون زامیاد  ۴۲۰,۱۳۵,۰۰۰ ۰

 
 
نام شما

آدرس ايميل شما

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: انکار وضع بدی که به نام زندگی بر مردم تحمیل می‌شود نارضایتی را از بین ...
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
1