تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۲۲
کد مطلب : ۴۵۴۲۳۲
جان بولتون در گفت و گو با شبکه بی‌بی‌سی:

اعتراف به حمایت تسلیحاتی از آشوب‌ها در ایران

۰
اعتراف به حمایت تسلیحاتی از آشوب‌ها در ایران
کبنا ؛
جان بولتون: «مخالفان ایران» از طریق منطقه کردستان عراق مسلح می‌شوند.
افزایش کشف محموله‌های سلاح جنگی در مبادی مرزی کشور و حمله با سلاح‌های گرم به حافظان امنیت در برخی شهرها در هفته‌های اخیر، حکایت از تلاش سازمان‌یافته‌ برای هدایت ناآرامی‌ها در ایران به‌سمت‌وسوی افزایش خشونت‌ها و درگیری‌های مسلحانه ‌دارد؛ راهبردی که با تأیید مشاور اسبق امنیت‌ملی کاخ سفید نیز مواجه شد و جان بولتون اعتراف کرد «مخالفان ایران» یا همان اغتشاشگران از طریق منطقه کردستان عراق مسلح می‌شوند.
به‌گزارش همشهری، این درحالی است که در روزهای اخیر فرمانده مرزبانی فراجا با تأیید گسترش تلاش‌ها برای وارد کردن اسلحه به کشور، از افزایش 26درصدی کشف سلاح جنگی در مبادی مرزی کشور خبر داد. سردار احمدعلی گودرزی به این موضوع هم اشاره کرده‌است که در هفته‌های اخیر و در جریان آشوب‌ها، مرزداران ایران اسلامی ضمن انهدام چند باند قاچاق سلاح و مهمات، توانسته‌اند تعداد قریب به 600قبضه سلاح جنگی کشف و ضبط کنند؛ آماری که از افزایش 26درصدی کشف سلاح جنگی در مقایسه با مدت مشابه سال‌گذشته خبر می‌دهد.
پشت‌پرده ناآرامی‌ها چه می‌گذرد؟
در این میان اما صحبت‌های بولتون در جریان گفت‌وگوی اخیرش با شبکه خبری بی‌بی‌سی را می‌توان صریح‌ترین اعتراف مقام‌های آمریکایی درباره پشت‌پرده به خشونت کشاندن اعتراضات مردمی در ایران به‌حساب آورد. وی با اشاره به اغتشاشات اخیر در داخل ایران، با اعتراف به مسلح بودن اغتشاشگران گفت که این افراد از طریق کردستان عراق به اسلحه دسترسی پیدا می‌کنند.
بولتون که همواره به اتخاذ مواضع خصمانه علیه جمهوری اسلامی ایران شهرت دارد، در این گفت‌وگو گفته که «مخالفان ایران» با سلاح‌هایی که از پایگاه‌های نظامی و از نقاطی در کردستان عراق وارد می‌شود، مسلح شده و این وضعیت نشانگر این است که دیگر آنها «غیرمسلح» نیستند.
تلاش برای ایجاد انشقاق میان ارتش و سپاه
بولتون در جریان گفت‌وگوی اخیر خود با شبکه بی‌بی‌سی از یک راهبرد مهم دیگر غربی‌ها نیز پرده برداشت؛ ایجاد انشقاق میان ارتش و سپاه. وی پیگیری چنین رویکردی را روشی برای فروپاشی حکومت عنوان کرد؛ موضوعی که در هفته‌های اخیر ازسوی برخی فعالان آشوب‌ها در شبکه‌های اجتماعی نیز پیگیری شد.
وی درمورد مذاکرات احیای برجام نیز مدعی شد هرگونه مذاکره درباره احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ به‌صورت کامل پرونده‌اش بسته شده تا آمریکا هرگز به این توافق بازنگردد. این مقام سابق آمریکایی همچنین اضافه کرده‌است که تلاش دولت آمریکا برای زنده نگه داشتن توافق هسته‌ای در 2سال گذشته «اشتباهی بزرگ» بوده که دولت جو بایدن مرتکب شده‌است.
بولتون همچنین به دولت آمریکا توصیه کرده‌است به دخالت خود در ناآرامی‌های ایران ادامه دهد و با گروه‌های مخالف خارج‌نشین فعال در شبکه‌های اجتماعی مشورت کند؛ رویکردی که در هفته‌های اخیر به‌صورت مستمر ازسوی واشنگتن پیگیری شده و در این زمینه از چهره‌های مختلف از میان ایرانیان خارج از کشور نیز استفاده کرده‌اند؛ «آمریکا باید چیزی را که  آنها بیشتر احتیاج دارند  در اختیارشان قرار دهد.»
کارنامه سیاه آمریکا
در چنین شرایطی اما سخنان جان بولتون و همچنین اطلاعیه اخیر وزارت اطلاعات مبنی بر اینکه عامل اصلی حادثه تروریستی حرم شاهچراغ تبعه جمهوری‌آذربایجان بوده‌است، از طرح‌ریزی‌های حساب‌شده‌ای حکایت دارد که رویکرد توسعه خشونت‌های مسلحانه در ایران را پیگیری می‌کند.
یک کارشناس مسائل بین‌الملل درباره رویکردهای دشمنان ایران پیرامون افزایش خشونت‌ها در جریان ناآرامی‌های اخیر به همشهری گفت: نکته ابتدایی در این زمینه که باید یادآور شد، این است که از منظر آکادمیک نمی‌توان  بدون وجود اسناد قابل اتکا، دولتی را به حمایت تسلیحاتی از آشوبگران در ایران متهم کرد، بلکه بررسی‌ها در این حوزه باید به شاخص‌های علمی و دقیق مجهز باشد و تعابیر باهدف «تصدیق» یا «تضییع» طرفی به‌کار برده نشود. فرشید باقریان با اشاره به سخنان اخیر جان‌بولتون مبنی بر مسلح شدن آشوبگران در ایران، افزود: اینگونه سخنان از چهره‌ای ضدایرانی مانند بولتون مسبوق به سابقه بوده‌است. وی تاکنون در چند مقطع اعتراف کرده که آمریکا تاکنون در 131کودتا، براندازی و اقدام‌های مشابه علیه کشورها دخالت داشته‌است؛ اعترافی که نشان‌دهنده سیاست‌های مخرب واشنگتن در مواجهه با دولت‌های مستقل است.
وی با بیان اینکه این آمار با محاسبه دخالت‌ها، تسلیح مخالفان و... به حدود 200مورد نیز می‌رسد که نشان‌دهنده کارنامه سیاه آمریکا در این زمینه است، عنوان ‌کرد: اگر بولتون درباره تروریسم یا تسلیح گروه‌های آشوبگر حرفی می‌زند، باید جدی گرفته شود؛ چراکه وی در این زمینه متخصص است. البته نباید با دید «سلبی» یا «ایجابی» به‌گفته‌های وی نگریست، اما در اینکه سخنان بولتون دراین زمینه مهم و قابل اتکاست، کمتر می‌توان تردید کرد.
موج‌سواری کنشگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای
این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به ناآرامی‌های اخیر در ایران و موج‌سواری برخی بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در این قضایا، گفت: واقعیت این است که ایران در موقعیت ژئوپلیتیک مهم و ویژه‌ای قرار دارد و همواره برخی کنشگران به‌دنبال برهم زدن ثبات و امنیت کشورمان بوده‌اند تا از این رهاورد، مسیر دستیابی به اهداف خود را هموار کنند.
باقریان افزود: باید درنظر داشت که ایران در منطقه‌ای راهبردی قرار گرفته که در دهه‌های اخیر همواره پرآشوب و آبستن تحولات مختلفی بوده‌است. قرارگیری ایران در چهارراه ژئوپلیتیک منطقه، علاوه‌بر مزایای پرشمار آن، با چالش‌هایی نیز همراه است. موضوع، زمانی مهم‌تر جلوه می‌کند که بدانیم منطقه ایران همواره محل گذر موادمخدر، قاچاق انسان، قاچاق اسلحه و مواردی از این دست بوده‌است.
وی با بیان اینکه براساس گزارش‌های منتشر شده ازسوی سازمان ملل، 51درصد از کشفیات موادمخدر این منطقه ازسوی جمهوری‌اسلامی انجام شده‌است، تأکید کرد: این آمارها حکایت از منطقه‌ای پرچالش دارد که ضرورت بررسی‌های ویژه امنیتی را دوچندان کرده‌است.
باقریان با اشاره به اینکه قاچاق مواد‌مخدر بدون قاچاق اسلحه قابل‌تصور نیست، ادامه ‌داد: حوادث اخیر در ایران را باید از 2منظر مورد بررسی و مداقه قرار داد؛ نخست از دیدگاه مخالفان و کنشگران فراملی که به‌دنبال دامن‌زدن به آشوب‌ها و بی‌ثباتی‌های داخلی در ایران هستند و دوم، از این جهت که از منظر ملی، ممکن است با کمتر شدن تمرکز امنیتی در مبادی مرزی، کنترل روند ورود اسلحه به داخل با دردسرهایی مواجه شود.
وی ادامه داد: برخی بازیگران فراملی و فرامنطقه‌ای با دامن زدن به ناآرامی‌ها و آشوب‌ها درصدد ایجاد کانال‌های نفوذی هستند که از طریق آنها بتوانند به رابطان داخلی خود، اسلحه و مهمات برسانند تا از این طریق با توسعه بی‌ثباتی، اهداف ضدایرانی خود را دنبال کنند.
باقریان اضافه ‌کرد: درواقع آمریکایی‌ها با به‌کارگیری شیوه‌های مرسوم در جنگ‌های نسل پنجم(هیبریدی)، درصدد خراب کردن رابطه دولت، مردم و اعتمادزدایی از ارکان حاکمیتی هستند. آنها در این مسیر از ابزارهای فشاری مانند «مذاکرات برجام» و «جنگ روسیه» نیز استفاده می‌کنند.
چالش‌های امنیتی در منطقه پیرامونی ایران
یک کارشناس مسائل بین‌الملل با بررسی چالش‌های امنیتی پیرامون ایران در منطقه به همشهری گفت: با نگاهی به وضعیت منطقه درمی‌یابیم که افغانستان از مهم‌ترین مبادی قاچاق اسلحه به داخل کشور است. برخی آمارها نشان می‌دهد پس‌از خروج آمریکایی‌ها از افغانستان بیش‌از 85میلیارد دلار سلاح انبار شده در این کشور باقی مانده که طالبان تسلطی بر آن ندارد. می‌توان گفت که بخشی از سلاح‌هایی که وارد ایران می‌شود، از این مبدا آمده‌است.
فرشید باقریان همچنین با بیان اینکه پاکستان بزرگ‌ترین کانون تولید سلاح‌های فیک در منطقه به‌شمار می‌رود، افزود: مراکز خرید و فروش اینگونه سلاح‌ها در این منطقه به‌همراه تلاش برای فعال کردن گسل‌های جمعیتی در منطقه سیستان‌وبلوچستان ایران، ازجمله تهدیدهایی است که دراین حوزه با آن مواجه هستیم. البته باید به این نکته هم اشاره کرد که عدم‌موفقیت درایجاد رفاه مناسب دراین منطقه نیز پاشنه‌آشیل مهم دیگری است که باید ازسوی ایران مورد توجه کافی قرار گیرد.
وی با بیان اینکه در حوزه مرزهای شمالی نیز با چالش‌هایی دراین زمینه مواجه هستیم، ادامه‌داد: باید دقت داشت که در مرزهای ترکمنستان و بخش‌های مشرف به تاجیکستان نیز گروه‌های تکفیری حضور دارند که کانون تهدید دیگری علیه جمهوری‌اسلامی به‌حساب می‌آیند. باقریان با بیان اینکه در شرایط کنونی حوزه شمالی منطقه قفقاز جنوبی مهم‌ترین کانون آشوب در منطقه به‌حساب می‌آید، عنوان‌کرد: از سال‌های گذشته تاکنون حضور نیروها و کنشگران فرادولتی و فراملی دراین منطقه همچنان استمرار دارد و کانون تهدیدی علیه جمهوری‌اسلامی به‌وجود آورده‌است.
وی با اشاره به اینکه منطقه کردستان عراق نیز از دیگر کانون‌های مهم ارسال سلاح به داخل ایران محسوب می‌شود، اضافه‌کرد: حضور نیروهای آمریکایی دراین منطقه و حمایت تسلیحاتی از گروهک‌های ضدانقلاب از دیگر موارد تهدید علیه ثبات و امنیت در ایران به‌شمار می‌رود که در روزهای اخیر شاهد نمودهایی از آن بوده‌ایم و جان بولتون نیز به آن اعتراف کرده‌است.

 
نام شما

آدرس ايميل شما

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

رهبر معنوی اهل سنت ایران در جریان حیات دینی و سیاسی خود همواره مواضع قابل تامل و جنجالی ...
روزنه‌های احیای برجام

روزنه‌های احیای برجام

دلايل متعددي وجود دارند که نشان مي‌دهند بهتر است امريکا به دنبال احياي برجام باشد و به ...
1