تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۱۹
کد مطلب : ۴۵۳۱۰۲
کبنا بررسی کرد؛

چرا پروژه‌ها در کهگیلویه و بویراحمد فرسایشی می‌شوند؟ / آقای موحد بیمارستان چرام هنوز اندر خم یک سقف است / پیمانکار 11 میلیارد گرفته، اما کاری پیش نبرده!

۱۵
۲
چرا پروژه‌ها در کهگیلویه و بویراحمد فرسایشی می‌شوند؟ / آقای موحد بیمارستان چرام هنوز اندر خم یک سقف است / پیمانکار 11 میلیارد گرفته، اما کاری پیش نبرده!
کبنا ؛
روند کند پروژه‌ها در کهگیلویه و بویراحمد بسیاری اوقات باعث فرسایشی شدن آنها و در نتیجه آسیب به منافع عمومی می‌شود.  
به گزارش کبنا، بسیاری از پروژه‌ها در استان کهگیلویه و بویراحمد آنقدر کش داده می‌شوند تا فرسایشی شده و در نهایت باعث آسیب زدن به منافع عمومی شود.
به طور کلی عمر پروژه‌ها در این استان بسیار زیاد است. شاید یک دلیل آن به توپوگرافی استان مربوط باشد که علاوه بر نیاز به اعتبار بالا، زمان بیشتری نیز نیاز دارند، اما در واقع، اصلی‌ترین دلایل این روند کند، به عوامل مدیریتی و به زبان بهتر سوءمدیریت برمی‌گردد.
تاکنون چندان پیش نیامده است که علت طولانی شدن زمان این پروژه‌ها به پرسش کشیده شود. این عامل آنقدر در توسعه‌نیافتگی استان کهگیلویه و بویراحمد اهمیت دارد که نیازمند انجام پروژه‌های دانشگاهی در قالب طرح پژوهشی، پایان‌نامه و رساله دکتری است. در واقع دانشگاهیان می‌توانند با انجام پروژه‌های علمی به این پرسش پاسخ دهند که چه عواملی باعث می‌شود پروژه‌ها در کهگیلویه و بویراحمد اینقدر به درازا کشیده شوند؟
پل چهارم بشار خود یک تراژدی تمام عیار تبدیل شده است. اما برای تقریب بیشتر ذهن، به یکی از پروژه‌ها در کهگیلویه و بویراحمد اشاره می‌شود.
پروژه بیمارستانی 32 تخت خوابی چرام که همزمان با پروژه بیمارستانیِ باشت شروع شده است، هنوز کمتر از 20 درصد پیشرفت دارد، اما بیمارستان باشت حدود دو سال است که به بهره‌برداری رسیده است.
در این پروژه نکات بسیار جالبی برای درس گرفتن وجود دارد؛ با مطالعه این پروژه به عنوان یک نمونه جالب، می‌توان عوامل کند شدن و به تأخیر افتادن پروژه‌ها در استان را شناخت. در واقع این نمونه یک نمونه نمایا است که قابلیت تعمیم به سایر پروژه‌های استانی را نیز دارد.
بررسی‌ها نشان می‌دهد پیمانکار اولیه این پروژه که به واسطه ارتباطاتی که با افراد ذی‌نفوذ در سطح کشور دارد، کار را پیش برده بود و پروژه روند طبیعی خود را طی می‌کرد، به یک‌باره عوض می‌شود. با تغییر نماینده کهگیلویه، پیمانکار را نیز تغییر می‌دهند. موحد در حضور رئیس جمهور گفته بود که پروژه بیمارستان چرام اندر خم یک کوچه است. نگاه سیاسی به پروژه‌های عمرانی یکی از اصلی‌ترین عوامل تأخیر در بهره‌برداری پروژه‌هاست. این نگاه سیاسی از بدترین آفت‌هایی است که در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد. به نظر می‌رسد؛ با این قصد که می‌خواهند بیمارستان دیگر اندر خم یک کوچه نباشد، و با نگاه سیاسی به پروژه‌های عمرانی، پروژه را از پیمانکار بومی می‌گیرند و به یک پیمانکار غیربومی می‌سپارند. با تزریق 11 میلیارد تومان اعتبار نقد، بعد از گذشت حدود شش ماه پروژه نه تنها اندر خم یک کوچه است، بلکه اندر خم یک سقف نیز هست. گفتنی است که این بیمارستان، چهار سقف دارد، اما با تزریق این میزان اعتبار، هنوز یک سقف آن نیز کامل تکمیل نشده است.
این در حالی است که در پروژه‌ای که کار خود را پیش برده و روی ریل است نباید با نگاه سیاسی، اختلال ایجاد کرد.  
از سوی دیگر، یکی از مهمترین مؤلفه‌ها در اجرای پروژه‌ها پیوست اجتماعی و فرهنگی است. اما با نگاه سیاسی صاحبان نفوذ به پروژه بیمارستان چرام، پیمانکاری که با جغرافیای منطقه و آداب و رسوم و فرهنگ مردم این شهرستان آشناست، جای خود را به پیمانکاری غیربومی می‌دهد که کمترین شناختی از جغرافیا و فرهنگ منطقه ندارد. شکل‌گیری معارضات اجتماعی از چنین عواملی ریشه می‌گیرد. علاوه بر این، تا زمانی که این پیمانکار با فرهنگ و جغرافیا آشنا شود زمان زیادی می‌برد و همین باعث فرسایشی شدن پروژه می‌شود.
از آن طرف، افکار عمومی از غلام‌نژاد رئیس دانشگاه علوم پزشکی که نشان داده کارهای عمرانی برای او اهمیت بسیاری دارد، انتظار دارد پروژه چرام را هر چه سریع‌تر سروسامان دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما

پروژه
Iran, Islamic Republic of
آخه کدام ادم عاقل دکتر تاجگردون رو با این نماینده های کار نابلد و غیر متخصص مقایسه میکنه
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا تاجگردون در سوء استفاده از موقعیتش و قدرتش به نفع خود و اطرافیانش از همه شون زیرکتر بود.
کهگیلویه
Iran, Islamic Republic of
بعد از وصله های ناجوری که در دوره های قبل زدند در این دوره تلاش کردبلکه آبروی ازدست رفته خود را بازیافت کند،ولی نه تنها اینطور نشد بلکه ماهیت واقعی ایشون برای مردم منطقه نمایان شد.
نه اشتغال پایداری برای جوانان ایجاد کرد ونه اعتباری برای کهگیلویه توانست بگیرد نه برنامه جامع و کاملی برای توسعه منطقه داشت،ونه نیروهای با استعداد را رشد داد ونه آنها را توانست در سطح ملی ارتقا دهد ویا نخبه های استانی را به مرکز ببرد،
تمام هم و غم ایشون در این دوره،فقط حوزه راک وچغل وکوشک وسوق وطیبی ودشمن زیاری ها(ثلاث) بود ،فقط حق خوری وبی عدالتی و معامله گری و زد وبند با پیمانکاران برنامه مشخص بود ولاغیر.
بررسی کنید ببینیدفقط بیش از ۴۰ نفر از بستگان را در منصب‌های مدیریتی قرار داد که حقشون نبود،
فکر می کنید این دوره چرا برادرش را مسول دفتر ش کرد؟؟؟؟.؟
هر چه در حال حاضردر این حوزه کار عمرانی میشود اعتبار روتین هر ساله هست که در قانون بودجه اعتبار مربوطه آنها مصوب وابلاغ میشود .
آقای بزرگواری،که ریالی حرام خواری وغل وغش بر سر سفره اش نیست.
مرد گفتی بزرگواری که ،از طریق پیمانکاران ،ارتزاق نمی کرد ساده زیست بود واهل معامله با صاحبان زر و زور وتزویر وزندگی اشرافی نبود ودروغگو و عوام فریب نبود
ایشون اگر برنامه کاری مدونی نداشت وتوان پیگیری مشکلات مردم محروم منطقه را نداشت چرا این فرصت را از جوانان جویای کار،ومستضعفین ربود؟
حتما بایست تاوان و خسارت این قصور وتقصیرها و ترک فعل را بپردازد.
حقیقت گو
Iran, Islamic Republic of
اخه مگه پیمانکار خودش تنهایه اون 1۱ میلیون را باید اول حق السهم نماینده و مسیولان و بالاخص ناظران را بپردازه متاسفانه اشتهای اینها هم زیاد شده پس زیاد از پول باقی نمی ماند برا پیمانکارها
حقیقت گو
Iran, Islamic Republic of
اخه مگه پیمانکار خودش تنهایه اون 1۱ میلیون را باید اول حق السهم نماینده و مسیولان و بالاخص ناظران را بپردازه متاسفانه اشتهای اینها هم زیاد شده پس زیاد از پول باقی نمی ماند برا پیمانکارها
Iran, Islamic Republic of
باسلامام تحلیل خوبی بود علت اصلی مدیریتهای فصیل شده دهه ۵۰ و۶۰ هستش
Iran, Islamic Republic of
کمایی جان چرا نظرات را منعکس نمی کنی؟
تنها
Iran, Islamic Republic of
در این پاییز دلگیر میسرایم از زبان مردی خاموش اما کلامهایش زنده:در دم مردن فلاطون یک دو حرف گفت و رفت،
حیف دانا مردن و صد حیف ، نادان زیستن
عاقبت کار شخصی
Iran, Islamic Republic of
آقا دنبال کار عمومی نیست میدونه دوره بعد حتی لازم به رد صلاحیت نیست قبول هم نخواهد شد
بقیه مناطق اخیر تغییر تحولاتی انجام می دهد بیشتر جنبه تبلیغاتی برای کسب ارا و دلخوش کردن مردم ساده لو منطقه برای کسب ارای نماینده خاص است .
طرفدار
Iran, Islamic Republic of
عملکرد سه سال اخیر آقای موحد در تمام حوزه ها و زمینه ها قابل دفاع است. پروژه پاتاوه دهدشت، جاده چرام دهدشت، جاده طسوج، پتروشیمی دهدشت، جاده لنده تراب، پروژه آب شرب بهمئی، گازرسانی به مناطق دور دست چهار روستا و دیشموک در این سه سال انجام شده. این کارها را دیگران در ۱۴ سال که موحد نبود، انجام ندادند. انصاف داشته باشید.
Romania
بعضی ها توهین به دهه ۵۰ و ۶۰ کردند مگر همین دهه ۵۰ و ۶۰ نبودند که در سخت ترین شرایط زندگی کردند و عرق جبین بر زمین ریختند تا امروز از یک دهکده یک شهر ساختند اگر موحد نمی‌تواند اعتبار بگیرد و صرف ساخت شهرش نماید مقصر کیست مقصر موکلین آن هستند که شخصی را نماینده گذاشتند و الان پشیمان هستند
مظلوم کهگیلویه
Iran, Islamic Republic of
. همان روزهای اول ،شبانه روز خود را به آب وآتیش می زد و به آسمان و ریسمان آویزون می کرد تا نیروهای وابسته به خود از حوزه ثلاث را در دستگاهها کاشت،(از جمله هاشمی معاون سیاسی،معتمدی مدیر کل جهاد،جاوید بخت منابع طبیعی،دهقان تربیت بدنی،کرمی دانشگاه یاسوج،اکرامی دانشگاه آزاد.واعظی کار،شهامت مدیر کل فنی،شهامت معاون درمان دانشگا،(شاهینی،غلامی مدیران کل سیاسی و امنیتی)
،موسوی فرماندار دهدشت،توفیقیان فرماندار چرام،تقوی شبکه بهداشت دهدشت،گنجی آموزش وپرورش،خدیش صنعت معدن،دیانتی راهداری ،و روسای ( کار،امور آب،بهزیستی،تامین اجتماعی،و...)وبقیه فرمانداران وبخشداران و ،ابقای( شهابی برنامه و بودجه ,خشایی نفت،امیری مخابرات،,و......
ولی حالا سکوت کرده ومظلوم نمایی می کند که بنده هیچ دخالتی در انتسابات نکرده ام ..
همه از تو زرنگ تر هستند وتو را رصد می کنندوکامل می دانند با چه کسانی حشر و نشر داری،و
،تا بحال بدون چشم داشت به منابع مالی ومنفعت طلبی،گره از مشکلات کسی وا کرده ای؟؟؟
تا بحال از موضع ادب وتواضع و احترام،نسبت به موکلین بیچاره ومستمند خود نگاه کرده ای؟؟
سربلند کهگیلویه
Iran, Islamic Republic of
موحد آنقدر برای کهگیلویه خوب بوده که سربلند کهگیلویه است نه مظلوم. زمانی بود که همه مدیران از گچساران و یا یاسوج بودند و کهگیلویه فراموش شده بود اما حالا که نخبگان کهگیلویه ای با شایستگی به مناصب رسیده اند، به نماینده کهگیلویه حمله می کنید؟؟ این راه و رسم سربلندی ادامه دارد.
کهگیلویه
Iran, Islamic Republic of
تایید صلاحیت که نمیشه،رای هم دیگه که نمی آره،ولی جای پای خودش را در شرکت نفت که حقوق بالا بگیره که درست کرده و به اندازه کافی اندوخته جمع کرده برای واپسین عمرش،
دیگه نیازی به مردم نداره،بیست سال مردم را آواره وتهلخوار وذلیل کرد ورفت،نباید کسی باشه تاوان این ظلم را ازش بگیره؟
قربانی
Iran, Islamic Republic of
مشکل اینه از حقیقت بی خبریم .
پیمانکار قبلی کلی زد و برد و خورد و خیلی ها هم در دانشگاه بهره مند شدند این یکی اگر ۱۱ میلیارد گرفته باشد و کاری نکرده....
طبق شنیده ها بد جوری دم خروس بیرون زده و گویا سازمان بازرسی ورود کرده
عباس عبدی: نظام آموزشي ورشكسته

عباس عبدی: نظام آموزشي ورشكسته

عباس عبدی گفت: باید صریح گفت؛ آنان که امروز در خیابان معترضند و با تعبیر رسمی اغتشاشگر ...
انتصابات به سبک زاکانی

انتصابات به سبک زاکانی

پیش از انتصابات اخیر زاکانی در سالگرد آغاز فعالیتش به‌عنوان شهردار دو حکم زد. یکی از ...
گره کور برجامی؛ در نیویورک خبری نشد

گره کور برجامی؛ در نیویورک خبری نشد

منابع آگاه از رایزنی های ایران و دیگر قدرت های جهانی پیش از آغاز نشست مجمع عمومی و پس ...
1