کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا بررسی کرد؛

چرا پروژه‌ها در کهگیلویه و بویراحمد فرسایشی می‌شوند؟ / آقای موحد بیمارستان چرام هنوز اندر خم یک سقف است / پیمانکار 11 میلیارد گرفته، اما کاری پیش نبرده!

12 مهر 1401 ساعت 21:19

روند کند پروژه‌ها در کهگیلویه و بویراحمد بسیاری اوقات باعث فرسایشی شدن آنها و در نتیجه آسیب به منافع عمومی می‌شود.  


روند کند پروژه‌ها در کهگیلویه و بویراحمد بسیاری اوقات باعث فرسایشی شدن آنها و در نتیجه آسیب به منافع عمومی می‌شود.  
به گزارش کبنا، بسیاری از پروژه‌ها در استان کهگیلویه و بویراحمد آنقدر کش داده می‌شوند تا فرسایشی شده و در نهایت باعث آسیب زدن به منافع عمومی شود.
به طور کلی عمر پروژه‌ها در این استان بسیار زیاد است. شاید یک دلیل آن به توپوگرافی استان مربوط باشد که علاوه بر نیاز به اعتبار بالا، زمان بیشتری نیز نیاز دارند، اما در واقع، اصلی‌ترین دلایل این روند کند، به عوامل مدیریتی و به زبان بهتر سوءمدیریت برمی‌گردد.
تاکنون چندان پیش نیامده است که علت طولانی شدن زمان این پروژه‌ها به پرسش کشیده شود. این عامل آنقدر در توسعه‌نیافتگی استان کهگیلویه و بویراحمد اهمیت دارد که نیازمند انجام پروژه‌های دانشگاهی در قالب طرح پژوهشی، پایان‌نامه و رساله دکتری است. در واقع دانشگاهیان می‌توانند با انجام پروژه‌های علمی به این پرسش پاسخ دهند که چه عواملی باعث می‌شود پروژه‌ها در کهگیلویه و بویراحمد اینقدر به درازا کشیده شوند؟
پل چهارم بشار خود یک تراژدی تمام عیار تبدیل شده است. اما برای تقریب بیشتر ذهن، به یکی از پروژه‌ها در کهگیلویه و بویراحمد اشاره می‌شود.
پروژه بیمارستانی 32 تخت خوابی چرام که همزمان با پروژه بیمارستانیِ باشت شروع شده است، هنوز کمتر از 20 درصد پیشرفت دارد، اما بیمارستان باشت حدود دو سال است که به بهره‌برداری رسیده است.
در این پروژه نکات بسیار جالبی برای درس گرفتن وجود دارد؛ با مطالعه این پروژه به عنوان یک نمونه جالب، می‌توان عوامل کند شدن و به تأخیر افتادن پروژه‌ها در استان را شناخت. در واقع این نمونه یک نمونه نمایا است که قابلیت تعمیم به سایر پروژه‌های استانی را نیز دارد.
بررسی‌ها نشان می‌دهد پیمانکار اولیه این پروژه که به واسطه ارتباطاتی که با افراد ذی‌نفوذ در سطح کشور دارد، کار را پیش برده بود و پروژه روند طبیعی خود را طی می‌کرد، به یک‌باره عوض می‌شود. با تغییر نماینده کهگیلویه، پیمانکار را نیز تغییر می‌دهند. موحد در حضور رئیس جمهور گفته بود که پروژه بیمارستان چرام اندر خم یک کوچه است. نگاه سیاسی به پروژه‌های عمرانی یکی از اصلی‌ترین عوامل تأخیر در بهره‌برداری پروژه‌هاست. این نگاه سیاسی از بدترین آفت‌هایی است که در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد. به نظر می‌رسد؛ با این قصد که می‌خواهند بیمارستان دیگر اندر خم یک کوچه نباشد، و با نگاه سیاسی به پروژه‌های عمرانی، پروژه را از پیمانکار بومی می‌گیرند و به یک پیمانکار غیربومی می‌سپارند. با تزریق 11 میلیارد تومان اعتبار نقد، بعد از گذشت حدود شش ماه پروژه نه تنها اندر خم یک کوچه است، بلکه اندر خم یک سقف نیز هست. گفتنی است که این بیمارستان، چهار سقف دارد، اما با تزریق این میزان اعتبار، هنوز یک سقف آن نیز کامل تکمیل نشده است.
این در حالی است که در پروژه‌ای که کار خود را پیش برده و روی ریل است نباید با نگاه سیاسی، اختلال ایجاد کرد.  
از سوی دیگر، یکی از مهمترین مؤلفه‌ها در اجرای پروژه‌ها پیوست اجتماعی و فرهنگی است. اما با نگاه سیاسی صاحبان نفوذ به پروژه بیمارستان چرام، پیمانکاری که با جغرافیای منطقه و آداب و رسوم و فرهنگ مردم این شهرستان آشناست، جای خود را به پیمانکاری غیربومی می‌دهد که کمترین شناختی از جغرافیا و فرهنگ منطقه ندارد. شکل‌گیری معارضات اجتماعی از چنین عواملی ریشه می‌گیرد. علاوه بر این، تا زمانی که این پیمانکار با فرهنگ و جغرافیا آشنا شود زمان زیادی می‌برد و همین باعث فرسایشی شدن پروژه می‌شود.
از آن طرف، افکار عمومی از غلام‌نژاد رئیس دانشگاه علوم پزشکی که نشان داده کارهای عمرانی برای او اهمیت بسیاری دارد، انتظار دارد پروژه چرام را هر چه سریع‌تر سروسامان دهد.


کد مطلب: 453102

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/453102/چرا-پروژه-ها-کهگیلویه-بویراحمد-فرسایشی-می-شوند-آقای-موحد-بیمارستان-چرام-هنوز-اندر-خم-یک-سقف-پیمانکار-11-میلیارد-گرفته-اما-کاری-پیش-نبرده

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1