تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۰۱:۴۷
کد مطلب : ۴۵۲۳۶۴
کبنا خدمات رسانی به زوار اربعین حسینی را بررسی کرد

سنگ‌ تمام عراقی‌ها و ارسال ۳۰۰ تن دارو برای زائران اربعین حسینی / چرا مردم در مرز در ماندند؟! / سفیر ایران: به نظر می‌رسد که یازده نفر کشته شده ایرانی هستند

۱
سنگ‌ تمام عراقی‌ها و ارسال ۳۰۰ تن دارو برای زائران اربعین حسینی  / چرا مردم در مرز در ماندند؟!
کبنا ؛خیل مشتاقان امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل عباس(ع) در پیاده روی اربعین حسینی لحظه به لحظه بیشتر می‌شود این خیل عظیم به گونه‌ای پیش رفت که خدمات رسانی به زوار تا حدودی به کندی پیش رفت.
آمادگی نیرو‌های مسلح در برقراری امنیت زائرین حسینی
نماینده ستاد کل نیرو‌های مسلح در امور اربعین با بیان اینکه تمهیدات لازم برای بازگشت امن و باعزت زائران به کشور اندیشیده شده است، از آمادگی کامل نیرو‌های مسلح برای برقراری امنیت برای زائرین حسینی خبر داد.
سردار سرتیپ بهرام حسینی مطلق در بازدید از مرز و پایانه مسافری چذابه در ۱۱۰ کیلومتری شمال غرب اهواز، گفت: برای خدمت رسانی و تأمین امنیت زائران بخش‌های ارتش، فراجا، مرزبانی، سپاه و نیرو‌های وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح اقدامات خوب و درخور توجهی برای تردد روان زائران اربعین انجام داده اند.
وی گفت: با وجود اقدامات مؤثری که در ماه‌های اخیر برای آماده سازی زیرساخت‌های مرز‌ها انجام شده، ولی امکانات طرف عراقی متناسب با انبوه زائران کشورمان نیست و مشکلاتی ایجاد شده که هم اکنون در حال بهبود و افزایش امکانات فراسوی مرز‌ها هستیم.
جانشین عملیات ستاد کل نیرو‌های مسلح در ادامه تردد زائران در مرز‌های شش گانه کشور را روان بیان کرد و افزود: تمهیدات لازم برای بازگشت امن و باعزت زائران به کشور اندیشیده شده است.
گفتنی است، حسینی مطلق در بازدید از قرارگاه فرعی اربعین در پایانه چذابه و ارتباط مستقیم با قرارگاه‌های اربعین در مرز‌های خسروی و مهران، آخرین وضعیت تردد زائران اربعین را مورد بررسی قرار داد.
مرز‌های چذابه و شلمچه ۲ مرز رسمی وبین المللی برای تردد زائران اربعین حسینی هستند. پیش بینی شده از این ۲ مرز حدود ۲ میلیون زائر به کربلای معلا مشرف شوند.
جزئیات انفجار ون حامل مسافران ایرانی در عراق؛
سفیر ایران در عراق گفت: بر اثر برخورد یک ون با یک تانکر حمل سوخت در منطقه شوملی در استان بابل یازده نفر از افراد سوار بر ون کشته شده اند و سه نفر از آنها زنده اما مصدوم هستند.
 محمد کاظم آل صادق، سفیر ایران در عراق با بیان این که اجساد افراد کشته شده در حال انتقال برای شناسایی هویت است، اظهار کرد: سه نفری که زنده هستند اعلام کردند که همه مسافران ون ایرانی بوده‌اند و به نظر می رسد که یازده نفر کشته شده نیز ایرانی هستند.
وی با ابراز همدردی با خانواده های قربانیان این حادثه گفت: متاسفانه سالانه شاهد چنین حوادثی هستیم.
اداره دفاع مدنی بابل عراق: ۵ زائر ایرانی با وجود سوختگی از مرگ نجات یافتند
سخنگوی اداره دفاع مدنی بابل عراق نیز در رابطه با این حادثه گفت: در حادثه امروز ۶ مرد و ۴ زن جان باخته‌اند.
وی افزود: ۵ زائر ایرانی با وجود سوختگی از مرگ نجات یافتند و به بیمارستان منتقل شدند.هویت افراد كشته شده هنوز مشخص نشده است.
معاون وزیر کشور: اجسادی که متعلق به ایرانی‌ها باشد برای تشخیص هویت به کشور منتقل می‌شوند
معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور جدیدترین جزئیات از انفجار اتوبوس زائران ایرانی در عراق را تشریح کرد.
سید مجید میراحمدی به مهر گفت: این حادثه به دنبال تصادف اتوبوس حامل زائران ایرانی با یک ون که در حامل کپسول گاز بوده است رخ می‌دهد.
وی افزود: به دلیل اینکه شدت حادثه زیاد است و آتش سوزی شدیدی رخ داده بود اجساد قابل تشخیص نیستند.
معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور در خصوص انتقال اجساد به یران برای تشخیص هویت، بیان کرد: آن اجسادی که متعلق به ایرانی‌ها باشد برای تشخیص هویت به ایران منتقل می‌شوند.
میراحمدی در پایان گفت: باید آزمایش DNA از اجساد گرفته شود تا بتوان هویت آنان را مشخص کرد.
تصاویر تلخ انفجار اتوبوس در شهر شوملی استان بابل عراق

ساعتی پیش یک دستگاه اتوبوس در مرکز شمالی عراق در پمپ بنزین دچار انفجار شد. این اتفاق حدود ۳۰ مصدوم و ۱۱ فوتی بر جا گذاشت. بین مصدومین چند زائر ایرانی وجود دارد. برخورد سه دستگاه وسیله نقلیه با یکدیگر موجب وقوع این حادثه مرگبار شده است.
کولیوند رئیس جمعیت هلال احمر گفت: یک دستگاه اتوبوس در مرکز شمالی عراق در پمپ بنزین دچار انفجار شد. این اتفاق حدود ۳۰ مصدوم و ۱۱ فوتی بر جای گذاشت. بین مصدومین چند زائر ایرانی وجود دارد.
‏‬ طاهر درودی دراین‌باره گفت:‌ برخورد سه دستگاه وسیله نقلیه با یکدیگر موجب وقوع این حادثه شده است. برابر گزارش‌های دریافتی یک دستگاه مینی‌بوس در حال حرکت در مسیر بوده که در نزدیکی یک پمپ بنزین با یک دستگاه ون  برخورد کرد. پس از آن هم ون به دلیل آنکه کپسول گاز در آن قرار داشته دچار انفجار شده و با کامیونی که جلوتر قرار داشته برخورد کرده است.

همه ۱۱ قربانی انفجار ون زائران در بابل عراق ایرانی بودند | توضیحات سفیر ایران در عراق
وی با بیان اینکه درپی این حادثه آمبولانس‌های اورژانس عراق به محل اعزام شدند، گفت: آمبولانس‌های جمعیت هلال احمر نیز در محل حاضر شده و به حالت آماده‌باش درآمدند. همچنین برای کربلا هم اعلام آماده‌باش دادیم و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس به محل اعزام شد. 
          
درودی گفت متاسفانه درپی این حادثه ۱۱ نفر فوت و ۳۰ تن مصدوم شدند،  برابر قوانین کشور عراق مصدوم شدگان به بیمارستان منتقل شده و در آنجا باید تعیین تکلیف شوند، از این رو حادثه‌دیدگان این حادثه نیز به بیمارستان دیوانیه عراق منتقل شدند. 
معاون مرکز پزشکی جمعیت هلال احمر ایران درباره اینکه چه تعداد از ۴۱ کشته و مصدوم این حادثه ایرانی بودند، گفت: با توجه به سوختگی اجساد، تا افراد فوتی تعیین هویت نشوند امکان اعلام تابعیت آنها وجود ندارد و نمی‌توان اطلاعات دقیقی در این خصوص داد. زائران مصدوم دچار سوختگی شدید بودند و در شرایط تعین تکلیف نبودند. اما تعدادی هم وضعیت بهتری داشتند که ایرانی بودند.
    


وی درباره اینکه آیا انفجار در پمپ بنزین رخ داده بود یا خیر گفت:‌ این انفجار در نزدیکی پمپ بنزین رخ داده اما عمده‌ترین علت انفجار کپسول گاز داخل خودروی ون بوده است.
درودی درباره انتقال زائران آسیب‌دیده ایرانی به داخل کشور نیز اظهارکرد:‌ برابر قوانین کشور عراق بیماران باید در بیمارستان عراقی تعیین تکلیف بشوند، پس از آن این افراد با اتوبوس آمبولانس به داخل کشور منتقل خواهند شد.
سفیر ایران در عراق نیز گفت: بر اثر برخورد یک ون با یک تانکر حمل سوخت در منطقه شوملی در استان بابل ۱۱ نفر از افراد سوار بر ون کشته شده اند و سه نفر از آنها زنده اما مصدوم هستند.
                  
وزیر کشور: اتوبوس‌ها در حال عزیمت به مرزها هستند

وزیر کشور با بیان اینکه اتوبوس‌ها برای بازگرداندن زائران رابعین در حال عزیمت به مرزها هستند، گفت: تاکنون یک چهارم زائران به کشور بازگشته‌اند.
 احمد وحیدی روز یکشنبه در گفت‌وگویی از بازگشت یک چهارم زائران اربعین حسینی به کشور خبر داد و گفت: این روند همچنان ادامه دارد.
وزیر کشور با بیان اینکه حمل و نقل ترابری توسط وزارت راه و شهرسازی برای بازگشت زائران پیش بینی شده است، افزود: در پایانه‌های
مرزی امکانات حمل و نقل برقرار است و در جاهایی که ریل است مردم از طریق قطار به شهرهای خود انتقال داده می‌شوند.
وحیدی خاطرنشان کرد: اتوبوس‌ها در حال عزیمت به مرزها هستند تا در اوج بازگشت به مرزها، زائران را داخل کشور جابجا کنند.
وی همچنین درباره خروج کنترل شده زائران از مرزهای کشور، ادامه داد: خروج زائران باید کاملا کنترل شده باشد تا به تدریج افراد از مرز خارج شوند.
راهپیمایی اربعین؛ چرا مردم در مرز در ماندند؟!
 زائران اربعین حسینی همچنان در مرز عراق منتظرند که مقامات وزارت کشور، ستاد برگزاری مراسم اربعین و باقی مسئولان راه حلی برای تعیین تکلیف آن‌ها ارائه کنند. هرچند وزیر کشور در حال حاضر آنجا حضور دارد، اما خروجی جلسات وی با مقامات عراقی، چندان تاثیری در وضعیت زائران نداشته است و در نهایت از مردم خواسته‌اند که به شهر‌های خود بازگردند.
بیش از ۴۸ ساعت از شرایط بحرانی زائران در مرز‌های عراق و ایران می‌گذرد و به نظر می‌رسد مقامات مربوطه نه توانسته‌اند مشکلات و موانع احتمالی بر سر برگزاری مراسم اربعین را پیش‌بینی کنند و نه  برنامه خاصی جز بازگرداندن زائران دارند. نکته جالب توجه این است که در شرایطی که زائران اربعین حسینی در پشت مرز‌های بسته در گرمای شدید اسیر شده‌اند و امکانات رفاهی مناسب ندارند و بنابر گفته برخی زائران با کمبود آب و مواد غذایی مواجه هستند، وزیر راه و شهرسازی برای نشست سه جانبه به کشور آذربایجان سفر کرده و وزیر کشور هم بعد از جلسات با مقامات کشور عراق به تازگی وارد منطقه مرزی که زائران حضور دارند شده است.
به همین بهانه به سراغ نمایندگان مجلس شورای اسلامی رفتیم و از آن‌ها جویا شدیم که نظرشان در باره وضعیت زائران در مرز‌ها چیست و آیا مجلس برنامه‌ای دارد که مسئولان وضع موجود را مورد پرسش قرار دهد؟
مسئولان با در نظر گرفتن ظرفیت‌های عراق باید اقدام می‌کردند
ابراهیم عزیزی نماینده مردم شیراز نیز در گفتگو با فرارو، اظهار داشت: «با توجه به اینکه برخی از امکانات برای رفاه حال زائران به صورت موقتی به برخی نقاط انتقال پیدا می‌کند، طبیعی است که مشکلاتی ایجاد شود. اما باید مسئولان با در نظر گرفتن ظرفیت‌های عراق اقدام می‌کردند. من فکر می‌کنم باید برای سال‌های بعد چند نکته را مد نظر قرار دهند. مهم‌ترین آن‌ها این است که متناسب با ظرفیت‌های کشور مقابل تبلیغات و روادید صادر کنند.
ما می‌دانیم که عراق با توجه به شرایطی که از سر گذرانده است، ظرفیت‌های محدودی دارد؛ لذا باید بر اساس آن برای مراسم اربعین برنامه‌ریزی کنیم. اعزام بدون پشتیبانی و زیرساخت، در نهایت به همین رویداد‌های اخیر منجر می‌شود. به عقیده من باید ستاد اربعین واقع بینانه‌تر شرایط را بررسی و اقدام می‌کرد.»
وی در خصوص رویکرد مجلس در قبال مسئولان برگزاری مراسم اربعین گفت: «قطعا بعد از این ماجرا‌ها نشست‌های لازم با مقامات در کمیسیون‌های عمران و امنیت ملی انجام خواهد شد. اما باید در نظر داشت که الان این مسئله موضوعیت ندارد و باید تمرکزمان را بر روی حل مشکلات زائران قرار دهیم. قطعا بعد از تمام شدن مراسم اربعین بررسی خواهد شد که نواقص در کجا بوده است تا برای سال آینده برطرف شود. اما من گمان نمی‌کنم استیضاح و طرح سوال راه حل این اتفاقات باشد. ما باید این را یک تجربه در نظر بگیریم و سعی کنیم از وقوع دوباره آن جلوگیری کنیم.»
رحمت الله فیروزی پوربادی عضو کمیسیون عمران همچنین عنوان کرد: «تعداد زائران کربلا در این دوره به مراتب بیشتر از سال‌های گذشته بود. با این حال باید پیش‌بینی‌های لازم توسط وزارت راه و وزارت کشور و به ویژه ستاد اربعین، صورت می‌گرفت. اما مشخصا آنچه این روز‌ها در مرز با آن مواجه هستیم نتیجه ازدحام جمعیت است.»
وی تاکید کرد: «قطعا بعد از مراسم اربعین نشست‌هایی با مقامات مربوطه در مجلس برگزار خواهد شد. به هرحال نمایندگان هم الان به دنبال پاسخ به این سوالات هستند که چرا اقدامات لازم صورت نگرفته است و مقامات نتوانسته اند تحلیل مناسبی از شرایط داشته باشند که زائران در وضعیت این چنینی قرار نگیرند. اما همه این‌ها برای بعد از برگزاری مراسم اربعین خواهد بود. البته اعضای کمیسیون عمران فردا عازم مناطق مرزی برای بررسی شرایط خواهند شد.»
ستاد بحران تشکیل شود
محمود عباس زاده نماینده مردم اردبیل نیز اظهار داشت: «به عقیده من این جمعیت میلیونی نیازمند برنامه ریزی و مدیریت دقیق بود. از سوی دیگر باید مقامات ظرفیت‌های کشور عراق را هم در نظر می‌گرفتند و بر اساس آن اقدام و برنامه ریزی می‌کردند. واقعیت این است که باید پیش‌بینی می‌شد که با توجه به جمعیت، مشکلاتی به وجود خواهد آمد؛ بنابراین نمی‌توان گفت آنچه در مرز ایران و عراق رخ داده، دور از انتظار بوده است.»
مدیرکل اسبق سیاسی وزارت کشور ادامه داد: «با همه این‌ها در حال حاضر وزیر کشور به عنوان یکی از مهمترین مقامات کشوری در منطقه حضور دارد و قطعاً اقدامات مناسبی در راستای حل مشکلات زائران کربلا صورت خواهد گرفت. اما با توجه به اینکه فعلا مراسم اربعین در حال برگزاری است، بهتر است که دنبال مقصر نباشیم تا بعد از آن، موضوع مورد بررسی قرار بگیرد. در شرایط فعلی به عقیده من بهتر است به جای طرح این قبیل مسائل که مقصران وضع فعلی چه کسانی هستند، ستاد بحران تشکیل شود و اقدامات سریع در قبال زائران صورت بگیرد.»
قاعدتا کمیسیون امنیت ملی پیگیری خواهد کرد
الهویردی دهقانی نماینده مردم آذربایجان شرقی نیز در گفتگو با فرارو، عنوان کرد: «من اطلاعات خاصی جز همان که در اخبار رسانه‌ها آمده است، ندارم. اما قاعدتاً کمیسیون‌های مربوطه مانند کمیسیون امنیت ملی، به این اتفاقات ورود و رسیدگی خواهد کرد.
به هرحال باید مقاماتی که در برگزاری مراسم اربعین نقش داشته اند، بابت وضعیت پیش آمده پاسخگو باشند. آن‌ها باید پیش از آنکه این جمعیت راهی به سمت مرز‌های ایران و عراق شوند، شرایط را بررسی می‌کردند و اقدامات لازم برای جلوگیری از بروز چنین اوضاعی را انجام می‌دادند.»
سنگ‌ تمام عراقی‌ها در پذیرایی از زائران ایرانی اربعین؛ ظرفیت کربلا و نجف تقریبا پر شد | افزایش گذرگاه‌های مرزی
سخنگوی ستاد اربعین ایران در عراق گفت: موکب‌های ایرانی در نهایت ۴۰میلیون وعده غذایی در عراق آماده می‌کنند و بقیه آن باید ازسوی خود عراقی‌ها آماده شود، درحقیقت اصل مراسم اربعین و میزبانی آن دست مردم و دولت عراق است.
 حجت‌الاسلام غلامرضا اباذری سخنگوی ستاد اربعین عراق و رایزن فرهنگی ایران در عراق در گفت‌وگوی اختصاصی با همشهری آنلاین با اشاره به مشکلات پیش‌ آمده در اربعین امسال گفت: عراقی‌ها تا جای ممکن تمام ظرفیت‌ها و امکانات را برای پذیرایی از زوار اربعین به‌کار گرفته‌اند. همکاری‌های گسترده‌ای هم با دولت ایران برای خدمات‌رسانی بهتر به ایرانی‌ها داشته‌اند، اما اگر مشکلاتی به‌وجود آمده به این دلیل است که ظرفیت خدمات‌رسانی بیشتر از این در عراق وجود
ندارد.
اباذری با اشاره به همکاری‌های مهم دولت عراق در زمینه روادید مسافران اربعین افزود: چندین ماه همراه با سفیر جمهوری‌اسلامی در عراق با مسئولان عراقی و حتی نخست‌وزیر این کشور رایزنی کردیم تا داشتن روادید برای مسافران اربعین نیاز نباشد. عراقی‌ها این درخواست را قبول کردند و در مرحله بعد خواسته شد گذرنامه‌هایی که کمتر از ۶‌ماه اعتبار دارند نیز مورد قبول طرف عراقی قرار گیرد که باز هم موافقت کردند.
وی ادامه داد: حتی ما از طرف دولت ایران مذاکره کردیم که به‌جای گذرنامه، یک برگه از اتباع افغانستانی، پاکستانی و کشورهای دیگر که ساکن ایران هستند، قبول کنند که طرف عراقی، این را هم پذیرفت. در حقیقت عراقی‌ها همکاری‌های گسترده‌ای در این زمینه با ما داشتند تا ایرانی‌ها بدون دردسر راهی این سفر معنوی شوند.
افزایش تعداد گذرگاه‌های مرزی
سخنگوی ستاد اربعین ایران در عراق با اشاره به افزایش تعداد گذرگاه‌های مرزی ایران و عراق برای عبور زائران گفت: امسال اقلیم کردستان عراق همکاری بسیار زیادی با ما داشت و توانستیم علاوه بر مرز عربی، از مرز کردی هم برای عبور زائران استفاده کنیم. درخصوص عبور کامیون‌ها نیز کمک بسیار زیادی شد و هزاران دستگاه کامیون که حامل وسایل موردنیاز موکب‌های اربعین بود، از مرزها عبور کرد و وارد کشور عراق شد. همه اینها در شرایطی اتفاق افتاد که وضعیت سیاسی عراق هم چندان خوب نبود و تا همین چند هفته قبل، درگیری‌های مسلحانه‌ای در بغداد صورت می‌گرفت.
اباذری با اشاره به بسته شدن مرزهای زمینی ایران و عراق ‌روی زائران در روزهای اخیر گفت: شهرهای کربلا و نجف تقریبا پر شد و دیگر ظرفیتی برای پذیرایی از زوار نداشت؛ به‌همین دلیل تصمیم گرفته شد که ورودی‌ها محدود شود تا اتفاق‌های ناگوار دیگری رخ ندهد. ما حتی در داخل کشور خودمان هم به اندازه کافی، ظرفیت برای جابه‌جایی این تعداد زائر نداریم. چالش اصلی در عراق هم حمل‌ونقل زائران است و به همین دلیل محدودیت‌ها برقرار شد.
باید شکرگزار مردم و دولت عراق در برگزاری مراسم اربعین باشیم
اباذری با بیان اینکه باید زبان ما، زبان شکرگزاری از عراقی‌ها باشد، ادامه داد: مقام‌معظم‌رهبری نیز بارها گفته‌اند که ما باید شکرگزار مردم و دولت عراق در برگزاری مراسم اربعین باشیم. مردم، دولت و عتبه‌های مقدس شهرهای مختلف عراق، با همه توان و ظرفیت پای کار آمده‌اند تا از زوار پذیرایی کنند. اگر مشکلی وجود دارد مربوط به ناتوانی یا نخواستن عراقی‌ها نیست، بلکه ظرفیت بیشتری وجود ندارد.
سخنگوی ستاد اربعین ایران در عراق، تعداد زوار را حدود ۱۵میلیون نفر اعلام کرد و افزود: فرض کنید اگر این ۱۵میلیون نفر روزی ۳وعده غذا بخورند، نیاز به ۴۵میلیون وعده غذای روزانه در عراق است. اگر مراسم اربعین حسینی را ۱۰روز درنظر بگیریم، ۴۵۰میلیون وعده غذایی نیاز است.
اباذری اضافه‌ کرد: موکب‌های ایرانی درنهایت ۴۰میلیون وعده غذایی در عراق آماده می‌کنند و بقیه آن باید ازسوی خود عراقی‌ها آماده شود. درحقیقت اصل مراسم اربعین و میزبانی آن دست مردم و دولت عراق است.  دولت و مردم عراق در پذیرایی و خدمات‌رسانی از زائران اربعین سنگ‌تمام گذاشته‌اند و اگر نقصی هم وجود دارد به‌خاطر این است که ظرفیت بیشتری برای میزبانی از زوار وجود ندارد.
زائرین کهگیلویه و بویراحمدی تا اطلاع ثانوی به سمت مرزها حرکت نکنند
مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری کهگیلویه و بویراحمد توصیه کرد زائرین اربعین حسینی استان کهگیلویه و بویراحمد تا اطلاع ثانوی به مرزها حرکت نکنند.
سرهنگ روح‌الله شاهینی در خصوص آخرین وضعیت زائرین گفت: شاهد ازدحام زائرین در کشور عراق هستیم و علی‌رغم اینکه تمام امکانات لشکری و کشوری عراق پای کار آمده اما انتقال زوار از مرزها به طرف نجف به کندی انجام می‌شود.
مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: به هم‌استانی‌ها و کسانی که قصد شرکت در پیاده‌روی اربعین را دارند توصیه می‌کنیم فعلا به مرزها نیایند و قبل از حضور از آخرین اخبار اطلاع پیدا کنند.
وی با بیان اینکه جمعیت زیاد و غیرقابل توصیفی در کربلا حضور دارند، گفت: مجددا توصیه می‌کنیم مردم استان به مرزها نیایند و در صورت گشایش سفر به کربلا با برنامه‌ریزی به سمت مرزها حرکت کنند که دچار مشکل نشوند.
خدمات‌دهی هلال احمر کهگیلویه به زوار اربعین
امدادگران هلال احمر کهگیلویه با حضور در موکب شهدای کهگیلویه به زوار اربعین خدمات‌رسانی بهداشتی-درمانی انجام می‌دهند.
سید عادل رهبریان رییس جمعیت هلال احمر در جمع خبرنگاران به تشریح برخی خدمات‌رسانی امدادگران این نهاد به زوار اربعین پرداخت و اظهار کرد: یک پایگاه سیار و یک پایگاه ثابت به صورت شبانه‌روزی با حضور در موکب شهدای کهگیلویه در حال ارائه خدمات به زائران حسینی هستند.
رییس جمعیت هلال احمر شهرستان کهگیلویه افزود: روزانه ۶ نفر از نجاتگران و پرستاران وظیفه خدمات‌رسانی به زوار را انجام می‌دهند.
وی بیان کرد: از امروز ایستگاه سلامت جهت تست فشارخون زائران در موکب شهدای کهگیلویه راه‌اندازی خواهد شد.
رهبریان هم‌چنین از استقرار یک دستگاه آمبولانس در محور بهبهان به سمت مرز شلمچه خبر داد و افزود: این نهاد به مانند سال‌های گذشته خدمات سلامت و بهداشتی و درمانی زوار اربعین را در دستور کار خود قرار داده است.
بیش از ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار زائر به کربلای معلی مشرف شدند
فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی از سفر بیش از ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار زائر به عتبات عالیات و کربلای معلی برای شرکت در مراسم پیاده روی اربعین حسینی (ع) خبر داد.
سردار "حسین اشتری" با حضور در قرارگاه رسانه‌ای صداوسیمای مرکز کرمانشاه مستقر در مرز خسروی گفت: از این تعداد زائر حدود ۷۵۰ هزار نفر به کشور بازگشته اند.
وی با اشاره به بهبود وضعیت تردد زائران برای خروج از مرز‌های کشور گفت: در این خصوص باید از پلیس و نیرو‌های مرزبانی عراق و همچنین مردم مهمان نواز این کشور قدردانی کرد که همکاری بسیار خوبی با مسئولان و زائران ایرانی داشته اند.
فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی با بیان اینکه پلیس تا پایان بازگشت زوار از عتبات عالیات خدمات شبانه روزی خود را ادامه خواهد داد، افزود: بیش از ۳۰ هزار همکار از مبداء تا مقصد به زائران خدمات رسانی  می‌کنند.
جزئیات حادثه برخورد خودروی حامل مسافران ایرانی در عراق
معاون مرکز پزشکی هلال احمر گفت: در حادثه برخورد ۳ خودرو در شهر شوملی استان بابل عراق ۴۱ نفر کشته و مجروح شدند.
«طاهر درودی» گفت: به علت برخورد ۳ خودرو در شهر شوملی استان بابل عراق ۱۱ نفر فوت و حدود ۳۰ نفر دیگر مصدوم شدند.
معاون مرکز پزشکی هلال احمر افزود: بر اثر تصادف یک مینی‌بوس با یک ون به علت وجود کپسول گاز در داخل ون این دو خودرو دچار انفجار می‌شود که در پی آن ۱۱ نفر فوت و حدود ۳۰ نفر دیگر مصدوم شدند.
درودی تصریح کرد: آمبولانس‌های اورژانس عراق در حال انتقال مصدومین به بیمارستان دیوانیه هستند. یک دستگاه اتوبوس آمبولانس را
اعزام کردیم و منتظریم بیماران در بیمارستان کار‌های اولیه‌شان انجام شود سپس به داخل ایران منتقل و تحویل سیستم درمانی ایران شوند.
معاون مرکز پزشکی هلال احمر ادامه داد: با توجه به سوختگی اجساد و مشخص نبودن هویت آن‌ها تعداد ایرانی جان‌باخته مشخص نیست اما تعدادی از زائرین که شرایط بهتری داشتند و امکان صحبت کردن داشتند ایرانی بودند.
درودی گفت: محل تصادف در نزدیکی پمپ بنزین بوده که در اطلاع‌رسانی‌های اولیه به اشتباه انفجار پمپ بنزین مطرح شد.
هیچ کمبودی در سوخت‌رسانی به زوار اربعین وجود ندارد
معاون وزیر نفت با بیان این مطلب که هیچ کمبودی در سوخت‌رسانی به زوار اربعین وجود ندارد، از استقرار ۱۸ جایگاه سیار سوخت رسانی در نقاط مرزی غرب کشور و افزایش توزیع سی‌ان‌جی در کشور با تمهیدات پیش‌بینی شده به روزانه ۳۰ تا ۳۴ میلیون مترمکعب خبرداد.
 جلیل سالاری در آیین رونمایی از پنج طرح ملی زیرساخت‌های ایجادشده همسو با اهداف دولت الکترونیک و تکالیف قانونی ابلاغی به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی یکشنبه، ۲۰ شهریورماه در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی برگزار شد، گفت: در گام نخست، آنچه که در قانون آمده است، تبدیل خودرو‌های عمومی و وانت‌بار‌ها بوده است که البته به‌دنبال مجوز نوسازی ناوگان تاکسی‌های فرسوده نیز هستیم.
ظرفیت توزیع سی‌ان‌جی در کشور به ۳۴ میلیون متر مکعب می‌رسد
وی با اشاره به اینکه در قالب مصوبه شورای اقتصاد تاکنون ۲۱۳ هزار خودرو تبدیل وضعیت شده است، افزود: با راه‌اندازی سامانه تبدیل خودرو‌های بنزینی به گازسوز، تسهیل‌گری در این حوزه اتفاق افتاد؛ با توجه به افزایش کارمزد جایگاه‌های عرضه سی‌ان‌جی، باید از کل ظرفیت آن‌ها استفاده کنیم.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با تاکید بر مغفول ماندن ۲۰ درصدی ظرفیت سی‌ان‌جی گفت: ۲۸ تا ۳۰ میلیون لیتر معادل بنزین، ظرفیت در بخش سی‌ان‌جی ایجاد شده است که برای افزایش این ظرفیت، باید جایگاه‌های عرضه سی‌ان‌جی فعال شود و بخشی از جایگاه‌ها که در اختیار شماری از دستگاه‌های متولی است، با ابلاغیه شرکت ملی پخش ساماندهی و به‌سرعت فعال می‌شوند تا بتوانیم ظرفیت توزیع سی‌ان‌جی را به روزانه ۳۰ تا ۳۴ میلیون لیتر معادل بنزین برسانیم. به موازات این طرح، بحث تبدیل ناوگان بوده است که بخشی از آن کارخانه‌ای و بخشی از آن کارگاهی است؛ اگر تبدیل کارگاهی نیز محقق شود، جایگزینی و بحث مدیریت مصرف انرژی در کشور باید انجام شود، از این رو باید از روش‌های جایگزین استفاده کنیم و این هم یکی از مسائلی است که در بحث مدیریت مصرف انرژی مدنظر قرار داده‌ایم.
جایگزینی خودرو‌های فرسوده به‌تدریج انجام می‌شود
سالاری درباره جایگزینی خودرو‌های فرسوده گفت: در برنامه دهه ۸۰ با تبصره ۱۱ این طرح اجرایی شد. خودرو‌های فرسوده خارج و جایگزین می‌شدند، در حوزه واردات نیز به همین ترتیب بود که شرط اسقاط را مدنظر قرار داده بودند.
وی با اشاره به این که بحث نوسازی ناوگان حمل و نقل در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران نیز دنبال می‌شود، گفت: در حوزه نوسازی حمل و نقل عمومی نیز در وزارت صمت، طرح موضوع شده است تا بتوانیم به‌تدریج طرح جایگزینی را پیش ببریم به‌طوری که این طرح می‌تواند مقداری از مسائل محیط زیستی را حل کند و کاهش مصرف را به دنبال داشته باشد که البته این امر منوط به این است که ما در حوزه خودروسازی هم به سمت کاهش مصرف سوخت حرکت کنیم.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: هدف ما این است که توسعه ناوگان سی‌ان‌جی را از حوزه خودرو‌های سبک به سمت خودرو‌های دیزلی و سنگین ببریم و این موضوع در حال پیگیری است و تفاهم‌نامه‌هایی نیز با شرکت‌های دانش‌بنیان در این زمینه خواهیم داشت، همچنین در حوزه مخازن کامپوزیت در حال پیگیری طرح‌هایی هستیم که به بحث توسعه ناوگان سی‌ان‌جی کمک خواهد کرد.
مذاکره برای صدور خدمات فنی - مهندسی در حوزه صنعت سی‌ان‌جی به خارج از کشور
سالاری گفت: تلاش می‌کنیم افزون بر اینکه توسعه ظرفیت، مستمر باشد، در بخش نگهداشت، تعمیر و تامین قطعه و کالا نیز بتوانیم از تجهیزات بومی‌سازی شده در داخل کشور و از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کنیم.
وی افزود: کشور‌هایی نیز از امکانات ما بازدید کرده‌اند و با توجه به جایگاه دومی ما در زمینه توسعه سی‌ان‌جی - به لحاظ تعداد جایگاه و مجاری عرضه و تعداد خودرو‌های موجود در چرخه حمل و نقل - امیدواریم بتوانیم نسبت به صدور خدمات فنی - مهندسی در این حوزه از شرکت‌های تامین‌کننده و تولیدکننده تجهیزات و کالا استفاده کنیم. افزون بر آن، مذاکراتی نیز انجام شده است تا از ظرفیت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در حوزه سی‌ان‌جی در خارج از مرز‌ها استفاده کنیم.
سهمیه سوخت محدود نشده است / هیچ تصمیمی برای افزایش قیمت مطرح نیست
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: زمانی که سامانه هوشمند را در سال ۸۶ اجرایی کردیم، نظام سهمیه‌بندی اجرایی شد و هر فرد برای استفاده از کارت سوخت خود، دارای اعتباری بود که براساس آن سوخت‌گیری می‌کرد که به موازات آن تولید کارت‌های جایگاهی نیز اتفاق افتاد که در همه نازل‌ها موجود بود، بنابراین سهمیه تخصیصی هر فرد که نرخ اول ۱۵۰۰ تومانی است، قابل ذخیره است و ماندگاری دارد، اما درباره نرخ دوم، بار‌ها تکرار کردیم که همه افراد می‌توانند از اعتبار خود و افزون بر آن از کارت جایگاه‌دار استفاده کنند. با توجه به این که سطح قیمت‌ها تفاوتی ندارد، در عمده تراکنش‌ها از کارت‌های جایگاه‌داران انجام می‌شود.
سالاری تاکید کرد: با توجه به اختلاف قیمت سوخت با کشور‌های همسایه، موارد زیادی مهاجرت کارت سوخت اتفاق می‌افتاد که این تصمیم برای جلوگیری از قاچاق سوخت انجام شده، هیچ تصمیمی برای سه نرخی شدن سوخت اتخاذ نشده است و مسئولان مختلف کشوری نیز بار‌ها در این باره تاکید کرده‌اند.
وی تصریح کرد: هیچ تصمیمی برای افزایش قیمت اتخاذ نشده است و اخبار فضای مجازی ناصحیح بوده و اخبار صحیح در حوزه سوخت باید از مسئولان امر پیگیری شود.
استقرار ۱۸ دستگاه سیار سوخت‌رسانی در مناطق مرزی غرب کشور
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی همچنین از استقرار ۱۸ دستگاه سوخت‌رسان سیار در نقاط مرزی غرب کشور خبر داد و گفت: تجهیز ناوگان انجام و ۱۸ جایگاه سیار در مرز خسروی، مهران، چزابه، باشماق و ... پیش‌بینی شده است که هم برای ناوگان دیزلی و هم خودرو‌های شخصی سوخت‌رسانی انجام شود.
سالاری افزود: سوخت‌رسانی به ناوگان اتوبوسرانی نیز که کار جابه‌جایی زوار را انجام می‌دهد، انجام می‌شود و در انبار‌ها نیز موجودی مناسب است. حمل و نقل به گونه‌ای دیده شده است که در مسیری که ترافیک است، سطح دسترسی را به مقدار کافی داشته باشیم، در این ایام با توجه به ازدحام پیش‌آمده در سال جاری در بحث سوخت هیچ کمبودی
وجود ندارد.
وی با اشاره به راهی شدن زوار زیادی با توجه به شیوع کرونا گفت: در داخل کشور، تسهیلات در نظر گرفته شده و دولت نیز پیش‌بینی برای جابه‌جایی زوار با ناوگان داخلی را انجام داده است که سوخت این ناوگان نیز تامین می‌شود.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی همچنین از تخصیص یک سهمیه ۵ تا ۷ هزار لیتری مازاد برای ناوگان گازوئیلی خبر داد و گفت: ناوگان اتوبوسرانی برای جابه‌جایی زوار، در هر مرحله می‌تواند ۴۰۰ لیتر سوخت‌گیری کند که ظرفیت مناسبی است.
ارسال ۳۰۰ تن دارو و تجهیزات به عراق برای زائران اربعین حسینی
پیرحسین کولیوند در برنامه دیشب «گفتگوی ویژه خبری» شبکه خبر با بیان اینکه خدمات رسانی به زائران از نقطه صفر مرزی عراق آغاز می‌شود، گفت: در کشور عراق نیز از مرز‌های مهران، چذابه، شلمچه به سمت نجف و از مرز خسروی به بغداد و همینطور از مرز‌های شمالی غربی کشورمان هر چند کیلومتر یک پایگاه سلامت امداد و نجات تعبیه شده است.
او گفت: در شهر نجف نیز بیمارستان علی (ع) جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران با ۱۳۰ تخت فعال و پزشکان و متخصصان، به علاوه ۲ پلی کلینیک مجهز در هتل نبه و ام القرا، در صحن حضرت زهرا (س) و یک درمانگاه با حدود ۶۰ موکب مردمی که پزشک و پرستار مجرب در حال خدمت رسانی به زائران عزیز هستند.
رئیس جمعیت هلال احمر ادامه داد: با حشدالشعبی، هلال احمر و وزارت بهداشت عراق هم افزایی ایجاد کرده ایم که به صورت مشترک بین مسیر نجف تا کربلا حدوداً هر صد عمود یک مقر سلامت و پایگاه بهداشت و درمان ایجاد کنیم.
به گفته کولیوند ۶۰ موکب هر موکب حداقل روزی ۳۰۰، ۴۰۰ زائر را از لحاظ خدمات درمانی پوشش می‌دهند و روزانه افزون بر ۸۰ هزار زائر معاینه می‌شوند و ممکن است همه این زائران ایرانی نباشند، ولی چون تعداد پایگاه‌ها و پزشکان را افزایش داده ایم خدمات درمانی نیز گسترش پیدا کرده است​.
رئیس جمعیت هلال احمر افزود: در مسیر نجف تا کربلا تقریبا هر صد عمود یک پایگاه امداد درمانی وجود دارد و در این مسیر سه بیمارستان تعبیه شده است و در عمود ۲۴۴ نیز یک بیمارستان برای بیماران کرونایی اختصاص داده شده است.
کولیوند گفت: بیمارستان بعدی بیمارستان حیدریه است که برای عراق است و به صورت مشترک به زائران ایرانی و عراقی خدمات رسانی می‌کنند و ​اضافه بر این یک بیمارستان سیار نیز روبروی این بیمارستان در نظر گرفته شده است که در مواقع ضروری به کار گرفته می‌شود و یک بیمارستان نیز ستاد اجرایی حضرت امام نزدیک کربلا هست و خدمت رسانی بسیار مطلوبی به زائران عزیز دارد.
کولیوند تاکید کرد: پزشکان جمعیت هلال احمر ایران در بیمارستان الحسین، بیمارستان ابومهدی المهندس، هتل الماس شرق، صحن حضرت زینب (س) و چند موکب دیگر حضور پررنگی دارند و با هماهنگی وزارت بهداشت عراق برای متخصصان بهداشت، کارت شناسایی عراقی صادر کردیم تا بر رعایت اصول بهداشتی در پخت و پز و توزیع مواد غذایی در موکب‌ها نظارت کنند.
او گفت: روزانه حدودا ۸۵ هزار نفر به مراکز درمانی هلال احمر مراجعه می‌کنند که از این تعداد، ۱۷ هزار و ۲۰۰ نفر گرمازده، ۵ هزار و ۶۰۰ نفر مشکلات گوارشی و مابقی مراجعه کنندگان مشکلات تنفسی و قلبی و عروقی دارند.
رئیس جمعیت هلال احمر ادامه داد: به منظور امدادرسانی سریع، امسال برای نخستین بار توانستیم مجوز ورود بالگرد‌های هلال احمر به کشور عراق را دریافت کرده و مواد غذایی را هم با کمک سازمان هوافضا به نجف ارسال کنیم؛ همچنین دو بیمارستان صحرایی هم با همکاری نیرو‌های مسلح برای خدمات رسانی بهتر به زائران آماده کرده ایم.
کولیوند اطمینان داد: خدمات رسانی هلال احمر به هموطنان مان در کشور عراق تا روزی که زائر ایرانی در این کشور داریم ادامه خواهد داشت.
سردار حسینی جانشین پلیس راهور فراجا؛ در ارتباط زنده با این برنامه در بخش دیگری از گفتگو گفت: در ماموریت بزرگ اربعین که تقریباً​ از اول ماه صفر آغاز شده است و در نوع خود بی نظیر است، ​ محدودیت‌های زیادی داریم، که یکی از محدودیت‌ها تعداد کثیر زائر است که در قالب خودرو‌های عمومی و شخصی از اقصی نقاط کشور قرار است به ۶ نقطه بروند و ما باید شرایط را فراهم کنیم.
دوم اینکه شرایط گذر‌های مرزی یکسری فرمول‌هایی دارد که به روابط بین دو کشور و اقداماتی که پلیس گذرنامه هر دو کشور انجام می‌دهد مربوط است، و بعد از آن اقدامات و اتفاقاتی است که باید بعد از مرز بیفتد، ​ ما نمی‌توانیم سیستم حمل و نقلی کشور عراق را برنامه ریزی کنیم یا آن‌ها را بر اساس میل و نیاز و خواسته خودمان تنظیم کنیم.
سردار حسینی گفت: از روز گذشته با بازگشت زائران مواجه هستیم که مستلزم برنامه ریزی دقیق است که اولاً کسانی که وسیله نقلیه عمومی را برای سفر انتخاب کرده اند در پایانه‌های مرزی و به محض مراجعه وسیله حمل و نقل باید مهیا باشد که با تلاش مجموعه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بخش قابل توجهی از این مسئله انجام شده است و تا به این لحظه خوشبختانه زائران بدون کمترین معطلی توانستند خدمات را دریافت کنند.
جانشین پلیس راهور فراجا، گفت: پارکینگ‌های مهران، شلمچه، چذابه و خسروی مملو از خودرو‌های زائرانی است که با وسیله نقلیه شخصی به آنجا آمدند و باید آن‌ها را هم طی یک برنامه ریزی منظم با اتوبوس‌های شهری به پارکینگ‌ها منتقل کنیم.
 باقر جوان مدیر کل حمل و نقل مسافر سازمان راهداری نیز گفت: هم اکنون اتوبوس‌ها در مسیر‌های مختلف منتهی به مرز، در حال تردد هستند و ما به اندازه کافی وسایل حمل و نقل عمومی را در مرز‌ها فراهم کرده ایم و جای نگرانی نیست. نرخ مصوب بلیت‌ها بر اساس دستور ستاد مرکزی اربعین بر روی بنر‌هایی در داخل پایانه‌ها نصب شده است و ۵۰ درصد تخفیف بلیت برای زمان‌هایی بود که اتوبوس‌ها پر می‌آمدند و پر هم بر می‌گشتند، اما الان شرایط این گونه نیست.
محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری هم گفت: طی توافقی که با کشور عراق داشته ایم، پرواز‌های ما بدون محدودیت تا پایان ماه صفر ادامه خواهد داشت و در پنج روز اول اعزام، بیش از ۵۱ هزار نفر از طریق هوایی جابجا شدند و پیش بینی می‌کنیم تعداد زائران از دوشنبه تا شنبه (۲۶ شهریور) به بیش از صد هزار نفر هم برسد.
آب فروش خادم ستاد مردمی اربعین،گفت: امسال هم مردم با همه توان هر آنچه که داشتند به میدان آوردند و یک فتح الفتوحی در اربعین ۱۴۰۱ رقم خورد، مردمی که شاید خیلی هایشان به واسطه مسائل اقتصادی دچار مشکل بودند، اما با حضورشان یک حماسه بی نظیر خلق کردند، انتظاری که از مسئولان ستاد اربعین داریم این است که حضور بی نظیر مردم را در عرصه اربعین ابتدا باور و سپس برای آن میدان باز کنند.
آب فروش افزود: مردم و موکب‌ها همه آماده اند، اما به واسطه اعلان‌هایی که توسط ستاد اربعین شکل گرفت، متاسفانه دیروز و امروز با حداقل حضور جمعیت در مرز مواجه بودیم، بسیاری از موکب دار‌ها اشک می‌ریختند که اینجا ما آمده ایم خدمت کنیم و منتظر زائران امام حسین (ع) هستیم، اما اعلان‌هایی که صورت گرفته خیلی از زائران را از زیارت منصرف کرده است.
نام شما

آدرس ايميل شما

اعترافات ملکه انگلیس؛ پسر به مادر وفادار می ماند؟

اعترافات ملکه انگلیس؛ پسر به مادر وفادار می ماند؟

عصر الیزابت به پایان رسیده؛ یکی از چهره های با نفوذ سلطنت بریتانیا که میراث عصر کلاسیک ...
«صیانت» درجاده فرعی

«صیانت» درجاده فرعی

روز گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه شورای عالی فضای مجازی به ریاست رئیس جمهوری بخشی ...
روایت «هزار درد بی درمان»

روایت «هزار درد بی درمان»

دولت حسن روحاني با نقاط قوت و ضعفي که داشت پايان يافت؛ اما پرسش‌هايي از اتفاقات، تصميمات ...
1