تاریخ انتشار
جمعه ۱۸ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۰۲
کد مطلب : ۴۵۲۲۹۴
ستاد اربعین:

مرزهای عراق بسته شد/ گذرنامه ویژه اربعین صادر نخواهد شد

۲
۱
مرزهای عراق بسته شد/ گذرنامه ویژه اربعین صادر نخواهد شد
کبنا ؛ رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی گفت: همه مرز‌های منتهی به معابر خروجی زائران به عراق تا اطلاع بعدی بسته شد.
به گزارش کبنا؛ سید مجید میراحمدی افزود: به دلیل اتفاقات نگران کننده‌ای که در مرز‌های شلمچه و مهران به وقوع پیوست و خطرات جدی که برای امنیت و سلامت زائران به وجود آمد جلسه فوق العاده ستاد مرکزی اربعین با حضور وزیر کشور، فرماندهان عالی رتبه فراجا، استاندار ایلام و جمعی دیگر از مسئولان مربوط در مرز مهران برگزار شد و وضعیت مرز‌ها بررسی و وقایع، تجزیه و تحلیل شد.
وی ادامه داد: در این جلسه سفری که در عراق داشتیم و مذاکراتی که در آنجا صورت گرفت و تقاضا‌های مقامات عراقی مبنی بر کاهش تعداد زوار ایرانی و مشکلات عراق مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

میراحمدی در ارتباط تصویری با شبکه خبر با بیان اینکه استمرار وضعیت فعلی قطعاً مخاطرات جدی برای امنیت سلامت زائران را در پی دارد، افزود: همه اعضای شرکت کننده در جلسه روی این موضوع اتفاق نظر داشتند و بسیار نگران بودند؛ اساس نگرانی هم، نبود آمادگی و زمینه‌ها و بستر‌های طرف عراقی در سرعت عمل پذیرش زائران، سرعت عمل در نقل و انتقالات و ناکافی بودن امکانات در آن سوی مرز، کثرت جمعیت و هوای گرم است.
          
رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی گفت: همه این‌ها دست به دست هم داد که خلاف میل خودمان و جمع حاضر در جلسه به این نتیجه برسیم که، چون امنیت و سلامت عموم زائران عزیز برای ما خط قرمز است بنابراین نتیجه این جلسه بعد از ۵ ساعت مشورت این شد که همه مرز‌های منتهی به معابر خروجی زائران ما به عراق، تا اطلاع ثانوی مسدود شود.
میراحمدی تاکید کرد: به جهت این که امنیت و سلامت زائران ما با خطر جدی مواجه است این تصمیم سخت گرفته شد.
وی افزود: بعد از این که پایانه‌های مرزی ما تخلیه شد، اوضاع داخلی عراق و چگونگی انجام تفاهماتی را که با مقامات عراقی برای ایجاد سهولت و بستر‌های لازم داشتیم و سایر شرایط را بررسی و تصمیم گیری خواهیم کرد که چگونه مرز‌ها باز شود و در آینده در مورد آن اطلاع رسانی خواهیم کرد.
میراحمدی گفت: برای اینکه زائران از برنامه سفرشان مطلع باشند به همه پایانه‌های مسافربری ابلاغ شد که همه برنامه‌های سفر اتوبوس‌ها به سمت مرز‌های عراق لغو شوند و به اطلاع همه مسافران هم برسد و وجه بلیت خریداری شده به آن‌ها مسترد شود.
رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی گفت: عزیزانی هم که در مسیر هستند تلاش کنند برنامه خود را تغییر دهند؛ صرفاً کسانی که در پایانه‌های مرزی هستند، تلاش می‌شود در ساعات آینده با مدیریت و کنترل اطمینان بخشی یا توجیه شوند که برگردند یا این که با شرایط اطمینان بخشی از مرز عبور داده شوند.
وی افزود: این تصمیم قطعاً برای حفظ سلامت و امنیت زائران لازم بود و باید این تصمیم گرفته می‌شد.
وی افزود: ان شاء الله بعد از این که وضعیت مورد ارزیابی قرار گرفت اگر تصمیم جدیدی گرفته شد به استحضار ملت شریف ایران خواهیم رساند.
زوار ایرانی حاضر در عراق هرچه زودتر سفر زیارتی خود را پایان دهند

میراحمدی، رئیس ستاد مرکزی اربعین در ارتباط زنده با شبکه خبر همچنین گفت: حجم زائرین همچنان حجم بالایی است. مشکلات اصلی در مرز‌ها هنوز وجود دارد. مثلا در آنسوی مرز چذابه عراقی‌ها خودرویی برای انتقال زائران ندارند و ما درحال جبران این کمبود هستیم.از نجف پیام‌هایی به ما دادند که با کمبود آب مواجه هستند.
وی افزود: زوار ایرانی حاضر در عراق هرچه زودتر سفر زیارتی خود را پایان دهند چراکه سفر اربعین باید ۵ روز و مدت ماندگاری در کربلا تنها یک روز باشد.
از امروز گذرنامه ویژه اربعین صادر نخواهد شد
سردار اشرفی فرمانده قرارگاه اربعین فراجا نیز با بیان اینکه به علت مخاطراتی که برای امنیت و سلامت زائرین به وجود آمد همه مرز‌های منتهی به معابر خروجی زائرین به عراق، تا اطلاع ثانوی مسدود شد و از امروز گذرنامه ویژه اربعین صادر نخواهد شد، اظهار داشت: افزود: همه پایانه‌های مسافربری به سمت مرز‌های عراق لغو می‌شود، و وجه بلیت خریداری شده توسط هموطنان عزیز به آنان مسترد خواهد شد، و عزیزانی هم که در مسیر هستند تلاش کنند برنامه خود را تغییر دهند.
فرمانده قرارگاه فراجا گفت: با توجه به شرایط و وضعیتی که در مرز خسروی و مهران برای زائرین عزیز پیش آمد و موجب ناراحتی و مشکلات تنفسی برای عده‌ای از زائرین عزیز به خصوص زنان و کودکان شد و ظرفیت بسیار محدودی که طرف عراقی داشت و امکان ادامه خدمت مناسب برای زائرین عزیزمان توسط طرف عراقی میسر نشد وزیر محترم کشور به همراه رئیس محترم ستاد مرکزی اربعین با سفر به کشور عراق و پس از تلاش‌ها و فعالیت‌های دیپلماسی، متاسفانه فراهم آوردن شرایط مطلوب برای آرامش و امنیت زائرین عزیز کشورمان از سوی طرف عراقی مقدور نبود به خاطر حفظ سلامت زائرین عزیز محدودیت‌هایی برای سفر زائرین به عتبات عالیات به وجود آمد.
سردار شرفی افزود: زائرانی که هم اکنون در مسیر هستند و به سمت پایانه‌های در حال حرکت هستند به شرطی که سلامتی آنان به خطر نیافتاد با پیگیری‌های لازم می‌توانند به تدریج از مرز خارج شوند.
فرمانده قرارگاه فراجا از هموطنان خواست: به سمت پایانه‌های مرزی حرکت نکنند و در صورت تغییر شرایط و برگشت به شرایط پایدار تصمیمات جدید اطلاع رسانی خواهد شد.
               
ترافیک خودروها نرسیده به تونل آزادی در مسیر ایلام سرابله؛ حرکت در این مسیر که حدود ۱۵ کیلومتر با شهر ایلام فاصله دارد متوقف شده است

      
وضعیت مرز چذابه؛ کمبود وسایل نقلیه برای انتقال زوار به شهرهای عراق

ترافیک پرحجم در محور‌های منتهی به خوزستان
رئیس پلیس راه خوزستان با اشاره به ترافیک پرحجم و سنگین در محور‌های منتهی به مرز‌های استان، از اعمال محدودیت تردد کامیون‌ها و تریلر‌ها در محور اهواز - خرمشهر خبر داد.
سرهنگ رضا دولتشاهی در خصوص آخرین وضعیت محور‌های منتهی به مرز‌های شلمچه و چذابه اظهار کرد: در محور‌های منتهی به مرز‌ها خرمشهر یعنی محور اهواز به خرمشهر و اهواز به سوسنگرد و چذابه مشکل ترافیکی وجود ندارد؛ در این محور‌ها ترافیک روان، اما پر حجم و گاهی اوقات سنگین است.
وی افزود: مشکل ما در خصوص برگشت زائران است. متاسفانه چهارشنبه شب در محور هندیجان، به دلیل خستگی و خواب‌آلودگی راننده خودرو از مسیر خارج شد و موجب فوت و مصدومیت تعدادی از زائران شد.
مسیر به مرز چذابه و شلمچه کاملا بسته است
استاندار خوزستان گفت: دیروز حدود ۱۴۰ هزار نفر از دو مرز چذابه و شلمچه وارد عراق شدند. برای افراد حاضر در پشت مرز اتوبوس عازم شد تا به سمت العماره اعزام شوند.
وی افزود: هم اکنون خروجی شهرها به سمت مرز چزابه و شلمچه بسته است. به هیچ‌وجه سمت این دو مرز حرکت نکنید. در خاک عراق امکاناتی وجود ندارد. حتی آنجا کسی نیست که آب دست زائران بدهد.
              
تصاویری ببینید از ۸۰ کیلومتر مانده به شهر مهران.
رییس کمیته امنیتی و انتظامی ستاد اربعین با اشاره به اعمال محدودیت‌های تردد در محور‌های منتهی به مرز‌های اربعین از همه زائران درخواست کرد که فعلا به سمت مرز‌های عراق حرکت نکنند.
                 
رییس کمیته امنیتی و انتظامی ستاد اربعین از توقف صدور گذرنامه اربعین تااطلاع ثانوی خبر داد.
به گزارش ایسنا، سردار شرفی با اشاره به جلسه بامدادی ستاد مرکزی اربعین در پی بروز مشکلاتی
برای زائران، گفت: متاسفانه در ۱۶ شهریور به لحاظ عدم تمهیدات لازم از طرف کشور عراق، تعداد قابل ملاحظه‌ای از زائران عزیز در مرز خسروی ما دچار مشکلات تنفسی شدند و بعد از این موضوع شب گذشته هم شرایط بدی در مرز مهران داشتیم، هم زائران عزیزی که به سمت عراق رفته بودند و هم زائرانی که در پایانه بودند به دلیل تراکم جمعیت و عدم پذیرش مناسب زائران توسط عراق تعداد دچار قابل توجهی از آن‌ها دچار ناراحتی‌های تنفسی شدند و شرایط خوبی نبود.
وی بااشاره به جلسه وزیر کشور و رئیس ستاد مرکزی اربعین با مقامات عراقی گفت: تعهداتی داده شده، اما به مرحله عمل نرسید، توقع بر این بود که زیرساخت‌های مربوط به حمل و نقل، امداد و نجات، تغذیه و پذیرایی و مخصوصا آبرسانی را مهیا کنند که شرایط مهیا نشد.
رییس کمیته امنیتی و انتظامی ستاد اربعین با بیان اینکه ستاد مرکزی اربعین در ساعت یک بامداد جلسه‌ای را در مرز مهران به ریاست وزیر کشور و سایر اعضا تشکیل داد، گفت: جمع‌بندی جلسه این شد که ما بخاطر سلامت، امنیت و کرامت زائران خودمان محدودیت‌هایی اعمال و بسته شدن مرز‌ها را منعکس کنیم که این تصمیم عملیاتی شد.
وی درباره تکلیف زائرانی که در پایانه‌ها حضور دارند نیز گفت: به شرط اینکه بتوانیم با طرف عراقی وارد مذاکره شویم و به شرط تامین سلامت و امنیت، این زائران اهسته به سفر عتبات عالیات می‌روند.
وی با اشاره به اعمال محدودیت‌های تردد در محور‌های منتهی به مرز‌های اربعین از همه زائران درخواست کرد که فعلا به سمت مرز‌های عراق حرکت نکنند، زائران عزیزی که بلیت اتوبوس تهیه کردند بلیت آن‌ها هم لغو شد و هزینه آن عودت می‌شود.
شرفی همچنین اعلام کرد که نیروی انتظامی نیز از چاپ گذرنامه ویژه اربعین و تمدید گذرنامه فعلا خودداری می‌کند تا شرایط تغییر کند.

بلیت پروازهای اربعین از سایر شهرها چقدر است؟
کلیه بلیت‌های صادره توسط شرکت‌های هواپیمایی قابلیت استرداد با کسر هزینه ۵۰۰ هزار تومان تا ۲۴ ساعت را دارند و همه شرکت‌های هواپیمایی موظفند در صورت پرداخت وجه و عدم صدور بلیت، کل وجه دریافتی را بدون کسر جریمه کنسلی استرداد کنند.
به گفته دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، قیمت بلیت از فرودگاه‌های مشهد، یزد، کرمان، زاهدان و بیرجند به نجف و بغداد هفت میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و از تهران و سایر فرودگاه‌های کشور شش میلیون تومان است.
 انجمن شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرد با توجه به ابلاغیه سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص پروازهای اربعین ۱۴۰۱، بازه زمانی فروش بلیت پروازهای اربعین از تاریخ ۱۵ شهریورماه تا ۳۰ شهریور تعیین شده و نرخ بلیت رفت‌ و برگشت از تهران به نجف و بغداد در این بازه شش میلیون تومان است؛ در عین حال نرخ بلیت رفت‌ و برگشت از مشهد، کرمان، یزد و زاهدان به نجف و بغداد ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است.
همچنین کلیه بلیت‌های صادره توسط شرکت‌های هواپیمایی قابلیت استرداد با کسر هزینه ۵۰۰ هزار تومان تا ۲۴ ساعت را دارند و همه شرکت‌های هواپیمایی موظفند در صورت پرداخت وجه و عدم صدور بلیت، کل وجه دریافتی را بدون کسر جریمه کنسلی استرداد کنند.
در این راستا مقصود اسعدی سامانی -دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی- به ایسنا، درباره لغو بلیت‌های اربعین توضیح داد: مسافرانی که برای نجف یا بغداد بلیت گرفته باشند، تا ۲۴ ساعت قبل از پرواز اگر بلیتشان را کنسل کنند، ۵۰۰ هزار تومان به ازای هر بلیت ازشان کسر می‌شود ‌و باقی پول بلیت به آنها برگردانده می‌شود، اگر از ۲۴ ساعت تا قبل از پرواز بخواهند کنسل کنند، ۵۰ درصد قیمت بلیت به‌عنوان جریمه از آنها کسر می‌شود.
وی ادامه داد: اگر مسافری بخواهد از طریق اینترنتی بلیت بگیرد و پول پرداخت کند اما بلیت برایش صادر نشود، بدون کسر جریمه باید تمام پولش برگردانده شود. این هم برمی‌گردد به مشکلات اینترنتی که به دلیل سرعت پایین اینترنت یا قطع شدن اینترنت، چنین مشکلاتی پیش می‌آید.
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی درباره قیمت بلیت نیز بیان کرد: قیمت بلیت از فرودگاه‌های مشهد، یزد، کرمان، زاهدان و بیرجند به نجف و بغداد هفت میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است، یک‌طرفه این مسیر هم سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است. از تهران و سایر فرودگاه‌های کشور همانطور که اعلام شده بود، به‌صورت رفت و برگشتی شش میلیون تومان است.
عبور زایران اربعین از پایانه‌های مرزی شلمچه و چذابه متوقف شد
عبور زایران اربعین حسینی از پایانه‌های مرزی شلمچه و چذابه در خوزستان، به دلیل بسته شدن مرز‌های ایران با عراق، به طور موقت متوقف شد.
 بسته شدن گذرگاه‌های مرزی شلمچه و چذابه به روی زایران اربعین حسینی، به دنبال تصمیم ستاد مرکزی اربعین گرفته شده است.
رییس ستاد مرکزی اربعین حسینی گفت: همه مرز‌های منتهی به معابر خروجی زایران به عراق به دلیل نگرانی از امنیت و سلامت زایران تا اطلاع بعدی بسته شد.

سید مجید میر احمدی افزود: پس از اینکه پایانه‌های مرزی ما تخلیه شد، اوضاع داخلی عراق به لحاظ ازدحام جمعیت بررسی، و درباره چگونگی باز شدن مجدد مرز‌ها تصمیم گیری خواهد شد که اطلاع رسانی خواهد شد.
وی گفت: تلاش می‌شود تنها کسانی که در پایانه‌های مرزی حضور دارند هستند، در ساعات آینده با مدیریت و کنترل اطمینان بخشی یا توجیه شوند که برگردند یا اینکه با شرایط اطمینان بخشی از مرز عبور داده شوند.
میراحمدی اضافه کرد: تصمیم گرفته شد که صدور گذرنامه‌های ویژه اربعین متوقف شود.
عصر دیروز پایانه مرزی شلمچه شاهد ازدحام زایران اربعین حسینی بود که عبور آن‌ها به دلیل نبود امکانات لازم به ویژه وسایل حمل و نقل برای انتقال زیران از شلمچه به شهر‌های مقدس عراق، در ساعاتی دچار وقفه شد.
پایانه مرزی شلمچه در ۱۵ کیلومتری غرب خرمشهر و ۲۰ کیلومتری بصره عراق، و پایانه مرزی چذابه در شهرستان دشت آزادگان در غرب خوزستان، ۲ گذرگاه تردد زایران اربعین حسینی در خوزستان هستند.
وزیر کشور: مردم به سمت مرز‌ها حرکت نکنند

وزیر کشور از مردم درخواست کرد فعلا به سمت مرز‌ها راه نیفتند چراکه گرما بسیار زیاد است و علاوه بر افراد سالمند، حتی جوانان هم به دلیل گرما دچار مشکل می‌شوند.
وزیر کشور بعد از بسته شدن مرز‌های کشور به سمت عراق، از مردم خواست برای کاسته شدن از ازدحام جمعیت به سمت مرز نروند.
احمد وحیدی وزیر کشور که برای بررسی وضعیت مرز‌ها به عراق سفر کرده بود، ساعتی پیش با حضور در پایانه مرزی مهران اظهار داشت: با توجه به اینکه دیروز و دیشب حجم زیادی از مردم به سمت مرز آمده بودند و عراقی این ظرفیت را ندارند که زائرین را مرز عبور دهند، جمعیت زیادی پشت گیت‌ها می‌مانند و با توجه به گرمی هوا صلاح نیست چنین تجمعی را داشته باشیم و نگران سلامتی مردم بودیم.
وی افزود: مردمی که از مبدا در حال حرکت هستند فعلا حرکت نکنند چراکه شرایط ازدحام زیاد است و اگر توانستیم به موقع زوار را از مرز عبور دهیم و دوستان عراقی توانستند به سرعت زوار را عبور دهند، شرایط را عرض خواهیم کرد.
وزیر کشور از مردم درخواست کرد فعلا به سمت مرز‌ها راه نیفتند چراکه گرما بسیار زیاد است و علاوه بر افراد سالمند، حتی جوانان هم به دلیل گرما دچار مشکل می‌شوند.
به گزارش تسنیم، رئیس ستاد اربعین صبح امروز اعلام کرد برای سلامت و امنیت زوار تا اطلاع ثانوی مرز‌های کشور به سمت عراق بسته است و گذرنامه موقت هم صادر نمی‌شود.
            
نام شما

آدرس ايميل شما

اسدلله علیزاد
Japan
عالی
گمنام
Iran, Islamic Republic of
اخه شماهایی که عرضه تامین اقلام مسافران اربعینو ندارید /همه رو تشویق به پیاده روی اربعین میکنید
ماجرای پیچیده آدم‌ربایی وحشتناک در مشهد!

ماجرای پیچیده آدم‌ربایی وحشتناک در مشهد!

ساعت ۶ صبح روز گذشته فردی با پلیس ۱۱۰ تماس گرفت و از ماجرای آدم ربایی همراه با کتک کاری ...
آقازاده‌های پروازی!

آقازاده‌های پروازی!

جدیدترین ترکش موج در جریان انتقادات از فرزند مهاجرتی مسئولین بعد از تاکید رئیس‌جمهور ...
اعترافات ملکه انگلیس؛ پسر به مادر وفادار می ماند؟

اعترافات ملکه انگلیس؛ پسر به مادر وفادار می ماند؟

عصر الیزابت به پایان رسیده؛ یکی از چهره های با نفوذ سلطنت بریتانیا که میراث عصر کلاسیک ...
1