کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا گزارش می‌دهد؛

بخش دوم) رتبه آخر ِ یکی از معاونت‌های راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد / معاونت ساخت بدون معاون؟ / رویه‌های نادرستی که گریبان این اداره‌کل را گرفته است

14 شهريور 1401 ساعت 21:53

علاوه بر سرپرستی راستا، بدون مدیر بودن معاونت ساخت راه و شهرسازی، انتصاب نیروهای غیرهمسو و خلاف جریان دولت و همچنین ایراداتی که بر برخی از نیروهای این اداره‌کل وارد است، همگی مسأله‌ساز و حاشیه‌آفرین شده‌ند.


علاوه بر سرپرستی راستا، بدون مدیر بودن معاونت ساخت راه و شهرسازی، انتصاب نیروهای غیرهمسو و خلاف جریان دولت و همچنین ایراداتی که بر برخی از نیروهای این اداره‌کل وارد است، همگی مسأله‌ساز و حاشیه‌آفرین شده‌ند.
به گزارش کبنا، اداره‌کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد به عنوان یکی از پُرپروژه‌ترین ادارات این استان، همواره با مشکلات و مسائل زیادی روبه‌رو بوده است. تا پیش از این حرف و حدیث‌هایی در مورد پروژه‌های این اداره‌کل و عدم اولویت‌بندی کارشناسی‌شده این پروژه‌ها وجود داشت که هم‌اکنون نیز خاتمه پیدا نکرده‌اند. بسیاری از پروژه‌های این حوزه یا به درستی تعریف و مدیریت نمی‌شوند و یا این‌که در نیمه‌ راه متوقف می‌شوند. اساساً بسیاری از پروژه‌های بزرگ و اصلیِ راه و شهرسازی در استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل مشکلات مدیریتی و بسیاری موانع دیگر آنقدر در طول زمان فرسایشی می‌شوند که عملاً یا از دستور کار خارج می‌شوند و یا هدف اولیه‌ آن‌ها تغییر می‌کند.
با وجود این مشکلات، این اداره‌کل در شاخص‌های ارزیابی کشوری نیز وضعیت مطلوبی ندارد. بر اساس شاخص ارزیابی سازمان ملی املاک، معاونت املاک و حقوقی اداره‌کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد، در رتبه‌های آخر در سطح کشور قرار دارد. یکی از وظایف این معاونت، دفاع و حفاظت از املاک است. املاکی که هر لحظه در خطر تصرف قرار دارند را باید این معاونت حفاظت کند. اما حال بر اساس شاخص‌های کشوری می‌بینیم که این معاونت رتبه آخر کشوری را کسب کرده است. چگونه است که در بین تمام استان‌های کشور باید رتبه آخر مربوط به کهگیلویه و بویراحمد باشد؟ چه سوءمدیریت‌هایی انجام گرفته که این وضعیت نصیب استان ما شده است؟ لازم است که مدیرکل این مجموعه صریحاً پاسخ دهد که تحت چه شرایط و رویه‌هایی این اتفاق افتاده است؟ عاملان این وضع چه کسانی هستند؟ کدام رویه‌های نادرست، این استان را به این وضعیت دچار کرده‌اند؟ شکایت پیمانکاران و مسدود شدن حساب اداره کل راه و شهرسازی نیز یکی دیگر از مشکلات این دستگاه اداری است. سازمان تأمین اجتماعی نیز در نوبت‌های مختلف حساب‌های این اداره‌کل را مسدود کرد. همه اینها دلیل بر سوء مدیریت و عدم برنامه‌ریزی دقیق و درست است. ضعف از کجا است که بعضاً اشخاصی با طرح دعوی به دنبال تصرف زمین‌های راه و شهرسازی هستند.

بیشتر بخوانید:

بخش اول) چرا بانیان وضع موجود در کهگیلویه و بویراحمد دوباره پست می‌گیرند؟ / بعضی‌ها دو دست از دوست هم قرض گرفته و صندلیشان را چسپیده‌اند / تیم‌هایی که اعضای ناهمگون دارند نمی‌توانند جهادی پای کار باشند

از سوی دیگر، هنوز حکم مدیرکلی محمد راستا تأیید نشده و راستا بعد از حدود چهار ماه سرپرست این اداره‌کل است. روشن است که حکم سرپرستی محدودتر از مدیرکلی است و سرپرستان اختیار برخی از امضاها را ندارند. این در حالی است که راه‌های کهگیلویه و بویراحمد به طور معمول سانحه ایجاد می‌کنند و علاوه بر خسارات مالی، خسارات جانی نیز برای شهروندان این استان در پی دارند. اما هنوز این اداره‌کل مدیرکل ندارد.
همین سوءمدیریت‌ها نیز خود را در جاهای دیگری نیز نشان می‌دهند. از جمله اینکه معاونت ساخت این اداره‌کل، بدون مدیر است. بدون مدیر بودن چنین معاونتی در این اداره‌کل چه توجیهی می‌تواند داشته باشد؟ انتصاب نیروهای غیرهمسو و خلاف جریان دولت نیز یکی دیگر از مواردی است که در راه و شهرسازی استان مسأله‌ساز و حاشیه‌آفرین شده است. همچنین ایراداتی بر برخی از مدیران راه و شهرسازی وارد است که آن نیز مزید بر علت شده و در آینده به طور شفاف‌تر به آنها پرداخته خواهد شد.  
چنین حواشی و به‌هم‌ریختگی‌هایی در حالی در راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که یکی از اساسی‌ترین مشکلات این استان مربوط به حوزه راه است. تصادفات و سوانحی که مداوماً در راه‌های استان اتفاق می‌افتند، بیش از آنکه نیازمند چنین حواشی‌ای باشند، نیاز به مدیریت میدانی و جهادی دارد. یک روز تأخیر در هر پروژه ممکن است آسیب‌های جدی جانی و مالی برای شهروندان این استان در بر داشته باشد. اما با این وجود مشاهده می‌شود نه تنها اراده‌ای برای کاستن از این حواشی وجود ندارد، بلکه کسب رتبه آخر در کشور در یکی از شاخص‌ها، نشان داد که این شیوه مدیریتی ممکن است به همین صورت ادامه داشته باشد. از این رو انتظار می‌رود که استاندار کهگیلویه و بویراحمد ورود کرده و مانع از ادامه این حجم از سوءمدیریت در یکی از مهمترین ادارات استان شود.
کبنانیوز آمادگی درج پاسخ مدیران اداره‌کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد را دارد.


کد مطلب: 452195

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/452195/بخش-دوم-رتبه-آخر-یکی-معاونت-های-راه-شهرسازی-کهگیلویه-بویراحمد-معاونت-ساخت-بدون-معاون-رویه-های-نادرستی-گریبان-این-اداره-کل-گرفته

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1