کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

گزارش کبنا از وضعیت اتاق اصناف کهگیلویه؛

بخش هفتم) ابهامات در انتخابات اتاق اصناف کهگیلویه همچنان ادامه دارد / معترضین خواهان ورود نهادهای نظارتی شدند / خون چه کسانی رنگین‌تر است؟

8 شهريور 1401 ساعت 20:39

برخی از معترضین به اتاق اصناف و اتحادیه‌های شهرستان‌های کهگیلویه‌ی بزرگ، با ارائه نامه‌های متعدد به مسئولین استانی، خواهان پیگیری ادعاهای خود در خصوص تخلف در اتاق اصناف کهگیلویه شدند.


برخی از معترضین به اتاق اصناف و اتحادیه‌های شهرستان‌های کهگیلویه‌ی بزرگ، با ارائه نامه‌های متعدد به مسئولین استانی، خواهان پیگیری ادعاهای خود در خصوص تخلف در اتاق اصناف کهگیلویه شدند.
به گزارش کبنا، انتخابات اتاق اصناف و ترکیب اعضای هیئت رئیسه آن همیشه یکی از موضوعات بسیار مهم در جامعه صنفی که تقریبا یک سوم از جمعیت کشور را خانواده اصناف تشکیل می‌دهند تلقی می‌شود. بر این اساس کاندیدهای کسب کرسی هیئت رئیسه در اتاق‌های اصناف شهرستان­ها باید ابتدا از اتحادیه‌هایی که پروانه صنفی کسب نموده‌اند، در انتخابات هیئت مدیره اتحادیه شرکت نمایند. در صورت عضویت در هیئت مدیره اتحادیه، در صورت قرار گرفتن در لیست منتخبین، انخابات داخلی هیئت مدیره برای تعیین رئیس و نایب رئیس اتحادیه و... انجام شده و در صورتی که بتواند به سمت رئیس اتحادیه دست پیدا کنند، می توانند برای کسب کرسی اتاق اصناف شهرستان اقدام نمایند.
رئیس اتحادیه‌ها در هر شهرستان از بین متقاضیان هیئت رئیسه، اعضای اتاق شهرستان را انتخاب می کنند و همان پروسه اتحادیه در اتاق تکرار شده و اعضای هیئت رئیسه برای سمت‌های مختلف از جمله رئیس اتاق، نایب رئیس اول و غیره رای گیری می‌نمایند.
در این بین اما بسیاری از اعضای فعلی اتاق‌های اصناف به دلیل تبصره 1 ماده 22 قانون نظام صنفی مبنی بر اینکه افرادی که دو دوره متوالی یا 4 دوره متناوب در هیئت مدیره اتحادیه‌ها عضو بوده‌اند دیگر امکان کاندید شدن در دور بعدی انتخابات را ندارند، باید از اتاق صناف خداحافظی کنند.
در تازه ترین بخشنامه، دبیرخانه هیئت عالی نظارت بر سازمان های صنفی نیز اجرای این قانون را یادآور شده که بر این اساس بیش از 90 درصد اعضای فعلی اتاق های اصناف مشمول این قانون شده و باید با صندلی هیئت مدیره اتحادیه و به تبع اتاق اصناف خداحافظی نمایند. سکان برخی از اتحادیه ها در این سالها در اختیار یک نفر بوده و با استفاده از رانت و ارتباطات با افراد گوناگون توانسته اند به ثروت و موقعیت بسیار بالایی در حوزه اصناف دست پیدا نمایند.در حال حاضر با توجه به در پیش بودن انتخابات اتاق اصناف شهرستان که به صورت سراسری در کل کشور در تاریخ 28 شهریور برگزار خواهد شد که چندین مقطع به دلیل کرونا و غیره به تعویق افتاده است و آغاز ثبت نام از کاندید های حضور در انتخابات اتاق اصناف، تحرکات متعددی در سطوح مختلف در حال انجام است.
بسیاری از افراد وابسته به این جریان که به صورت مستقیم و غیرمستقیم از حضور فرد یا یا افرادی در کرسی ریاست اتحادیه یا بالاترین سطح آن یعنی اتاق اصناف ایران سود می برده اند و با اجرای این قانون منافع آن ها نیز به خطر می افتد، دست به اقدامات مختلفی زده تا بتواند از اجرای قانون فوق جلوگیری کنند.
در همین مورد، برخی از اعضای اتحادیه‌ها در شهرستان کهگیلویه نسبت به این وضعیت معترض هستند. برخی از معترضین به اتاق اصناف و اتحادیه‌های شهرستان‌های کهگیلویه‌ی بزرگ، با ارائه نامه‌های متعدد به مسئولین استانی، خواهان پیگیری ادعاهای خود در خصوص تخلف در اتاق اصناف کهگیلویه شدند.
معترضین معتقدند برخی با دور زدن تبصره یک ماده ۲۲ قانون نظام صنفی و ادغام چندین اتحادیه، رئیس اتاق اصناف شده‌اند. برخی از معترضین به وضعیت اتاق اصناف کهگیلویه به مواردی همچون استخدام‌های فله‌ای، تفاهم‌نامه‌های ایراددار، و مواردی از این دست اشاره دارند.
گفتنی است اتاق اصناف یکی از پردرآمدترین نهادهاست که حرف و حدیث‌های بسیاری در مورد آن این روزها زده می‌شود.
این موضوع صرفاً به اتاق اصناف کهگیلویه منحصر نیست. برخی از خبرگزاری‌ها چنین موضوعاتی را در مورد اتاق اصناف تهران نیز منتشر کرده‌اند. بر اساس گزارش سایت دبنا، اتاق اصناف تهران دارای ساختمان‌های متعدد گرانقیمت است و ابهامات بسیاری در مورد مسائل مالی آن وجود دارد. حتی ارتباطات فامیلی اعضای اتحادیه در اتاق اصناف تهران نیز وجود دارد.
در یکی دیگر از گزارش‌های خبری آمده است که در اتاق اصناف، گویی خون برخی رنگین‌تر است. این سایت خبری خواهان ورود سازمان بازرسی به مسائل اتاق اصناف شده است.
با توجه به اینکه مسائل مربوط به اتاق اصناف موضوعی نیست که صرفاً مربوط به شهرستان کهگیلویه باشد، از مسئولین استانی انتظار می‌رود به این موضوع ورود کرده و وضعیت اتاق اصناف این شهرستان را تعیین تکلیف کنند تا چنانچه تخلفی صورت گرفته شناسایی و با آن برخورد شود.
کبنانیوز آمادگی آن را دارد جوابیه ذینفعان و کسانی که در این خبر از آنها نام برده شده است را عیناً منتشر کند. 

بیشتر بخوانید:

بخش اول) امپراطوری اخوان در اصناف کهگیلویه / پروانه کسب‌هایی که یک شبه صادر می‌شوند
 
بخش دوم) بقای امپراطوری مهمتر از ساماندهی اصناف؟ / زمینه‌های فساد برچیده شوند / معاون اقتصادی و سازمان صمت ورود کنند

بخش سوم) ابهام در انتخابات اصناف کهگیلویه / تخلف روشن در نحوه اطلاع‌رسانی / موسویان: به یکی از سه شیوه باید اطلاع رسانی شود

بخش چهارم) اتاق اصناف کهگیلویه در کدام شاخص‌ها برتر شده؟ / پپسی‌هایی که اخوان برای خود باز می‌کند / شهرک صنفی رها شده‌ی کهگیلویه

بخش پنجم) ابهامات معترضین عملکرد اتاق اصناف کهگیلویه هنوز ادامه دارد / امام جمعه دهدشت پیگیر مطالبات معترضین / سازمان صمت چه پاسخی برای معترضین دارد؟!

بخش ششم) استدعای اصناف کهگیلویه از استاندار جهت پیگیری تخلفات / امضای طومار بازاریان شهرستان کهگیلویه / آقای رئیس صمت به دنبال وحدت باش


کد مطلب: 451966

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/451966/بخش-هفتم-ابهامات-انتخابات-اتاق-اصناف-کهگیلویه-همچنان-ادامه-معترضین-خواهان-ورود-نهادهای-نظارتی-شدند-خون-کسانی-رنگین-تر

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1