کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا بررسی کرد

وقتی «تلفن همراه» از غلاف جهل و نادانی بیرون کشیده می‌شود / کهگیلویه و بویراحمد را بدنام نکنید، اینجا دیار جوانمردان است / ضعف دستگاه‌های فرهنگی و درخواست مردم از دادستان یاسوج

25 مرداد 1401 ساعت 7:08

چرا بعضی به هر قیمتی می‌خواهند، نام استان کهگیلویه و بویراحمد را بدنام کنند؟ آیا دستگاه‌های فرهنگی به رسالت‌شان عمل می‌کنند؟


چرا بعضی به هر قیمتی می‌خواهند، نام استان کهگیلویه و بویراحمد را بدنام کنند؟ آیا دستگاه‌های فرهنگی به رسالت‌شان عمل می‌کنند؟
به گزارش کبنا، امنیت یعنی احساس در‌امان بودن و در پناه بودن از خطر و آسیب و امنیت اجتماعی؛ یعنی توانایی یک جامعه در تولید، گزینش و کاربرد عوامل، عناصر و ساز و کار‌هایی که هویت جامعه را از آسیب‏‌ها و تهدید‌های درونی و بیرونی در‌امان می‌‏دارد. روشن است که بقای هر دولت و نظامی، و نیز بالندگی و پویایی هر جامعه‌‏ای، در گرو سطح و سقف امنیتی است که تأمین می‌‏کند، که امنیت اجتماعی در رأس تمام امنیت‌ها قرار دارد.
کلیدی‌‏ترین مسؤولیت و وظیفه‏‌ی سیستم قضایی، در راستای حفظ نظم و امنیت عمومی و سلامت جامعه، پاسداری از قانون و مهم‏تر از آن قانون‏مند‌سازی رفتار و تعاملات انسانی می‌‏باشد. اما نقش دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی و سازمان‌های مردم نهاد در ترویج و گسترش رفتارهای اسلامی و انسانی بسیار حائز اهمیت است و بر هیچ کسی پوشیده نیست. بارها گفته شده است که دستگاه‌های فرهنگی باید از خمودگی بیرون آیند و با تدوین برنامه‌ها و طراحی بسته‌های آموزشی و فرهنگی در راستای توسعه فرهنگ‌ها و ارزش‌ها گام بردارند. کاهش آسیب‌های اجتماعی با فرهنگ سازی امکان‌پذیر است نه با برخوردهای قضایی. همه؛ مسئولان، دستگاه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد و مردم باید در سلامت و امنیت اجتماعی مشارکت جدی داشته باشند.
مردم استان کهگیلویه و بویراحمد از دیرباز تاکنون به مردمی خونگرم، مهمان نواز، نوع دوست و جوانمرد معروف بوده‌اند و ایثار و از خودگذشتگی‌شان در دفاع از وطن، حق و عدالت زبانزد است و رسالت نهادهای فرهنگی این است که با اجرای برنامه‌های متنوع و متناسب با فضای روز جامعه در راستای تقویت این خصوصیات‌ها گام بردارند. این در حالی است که این روز‌ها عده‌ای بیمار، فضای مجازی را فضای جولان‌اندیشه‌های بیمار خود قرار داده‌اند و با انتشار تصویر و ویدئو‌های رعب‌انگیز، ترس و وحشت را در دل مردم به جوش می‌آورند. کافی است که نزاع دسته‌جمعی در یک منطقه رخ دهد، آن عده معدودی تلفن‌های همراه خود را از غلاف‌ جهل و نادانی بیرون می‌کشند، فیلم و تصویربرداری می‌کنند و دیار پُر از حسن و زیبایی را همچون آب خوردنی بدنام می‌کنند و عجیب‌تر؛ بعضی هم به جهت اینکه از قافله عقب نمانند، به آرشیو جهل و نادانی خود رجوع می‌کنند و فیلم‌های قدیمی را بیرون می‌کشند و روانه فضای مجازی می‌کنند تا از این طریق خودنمایی کنند و بساطی را راه بیندازند.  اینجا، جای فرهنگ سازی و استفاده درست از تلفن همراه خالی است. ضعف دستگاه‌های فرهنگی مشهود است.
فیلم نزاع دسته جمعی منطقه تل خسرو یاسوج و درگیری چند سال پیش تعدادی جوان در مرکز استان این روزها بیش از هر تصویر و فیلم دیگری در فضای مجازی استان و کشور منتشر می‌شود. متأسفانه این تصاویر و ویدئو‌ها که محتوایی جز کفر، دشنام، حرف‌های رکیک و دعوا‌های شخصی ندارند، دست به دست در فضای مجازی می‌چرخد و ترس و خشونت را در شهر و استان ترویج می‌دهد.
بر همه روشن است که حس ناامنی از خود ناامنی بدتر است. چرا به جای ترویج آداب و رسوم زیبای مردم این استان که چیزی جز مهربانی، میهمان نوازی، عشق، ایثار و رشادت‌های دلیرانه نیست، کلیپ‌هایی پر از تنفر، توحش و ترس منتشر می‌شود تا حس امنیت مردم را از بین برده و ذهنیت استان‌های اطراف را درباره مردم این منطقه به حدی تخریب کند که با وجود اینکه این استان با صفت زیبای پایتخت طبیعت توصیف شده، و جاذبه‌های گردشگری بسیار زیبا و بکری دارد نظر گردشگران را به خود جلب نمی‌کند. اینها را گفتم؛ بسا تلنگری باشد برای تحرک ذهن‌های کم تحرک برخی دستگاه‌های فرهنگی.
تعدادی از شهروندان یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد در تماس با دفتر کبنانیوز، ضمن قدردانی از دستگاه قضا و عملکرد خوب دادستان یاسوج در برخورد با جرائم خشن، بیان می‌کردند: پخش این کلیپ‌ها ترس و وحشت به دنبال دارد و حس ناامنی را در سطح جامعه ایجاد می‌کنند.
 مردم ضمن تشکر از دستگاه‌ قضا خواهان برگزاری هرچه بیشتر «طرح ارتقای امنیت اجتماعی» شده‌اند. آنها می‌گفتند؛ این طرح در چند نوبت برگزار شد و تاثیر بسزایی داشت و این امید می‌رود که در ابعاد مختلف این طرح مجدداً با توان و قدرت بیشتری برگزار شود.
پایگاه خبری کبنا از مردم، نهاد‌های فرهنگی، روحانیت و حوزه‌های علمیه خواستار تلاش هر چه بیشتر جهت ترویج فرهنگ و آیین‌های زیبا و اصیل این استان است و بی‌شک اصالت این رسوم زیبا بسیار قوی‌تر از این کلیپ‌های تاریخ مصرف گذشته است.
تکذیب انتشار کلیپ درگیری در یاسوج
به گزارش کبنا، به دنبال انتشار کلیپی در فضای مجازی و ملتهب کردن فضای جامعه اسماعیل مسعودی کِوِشک معاون دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بویراحمد از قدیمی بودن کلیپ منتشره در فضای مجازی و برخود قضایی با متنازعان خبر داد.
وی با اظهار اینکه این کلیپ مربوط به درگیری چند جوان با زنجیر در یک سال پیش است، گفت: نزاع در کلیپ منتشره مربوط به سال گذشته بوده و با متنازعین برخورد قضایی و قانونی لازم انجام گرفته است.
معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز کهگیلویه و بویراحمد گفت: مردم به چنین جوسازی‌هایی در فضای مجازی توجه نکنند و از انتشار آن خودداری کنند.
مسعودی کِوِشک در این زمینه عنوان کرد: در ساعات اخیر، کلیپی مبنی بر درگیری چند جوان که با زنجیر همدیگر را مضروب می‌کنند، جدید نیست.
وی در ادامه افزود: از مردم خواهش می‌کنم که از انتشار چنین کلیپ‌هایی که موجب ترویج فرهنگ خشونت و ایجاد حس ناامنی در شهروندان می‌شود، خودداری شود.
معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان تصریح کرد: با دستور قضایی، نیرو‌های انتظامی در پلیس فتا، شناسایی عامل یا عوامل و مسببین انتشار این کلیپ را در دست بررسی و اقدام دارند و برخورد قضایی لازم با انتشار‌دهندگان انجام خواهد گرفت.


کد مطلب: 451463

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/451463/وقتی-تلفن-همراه-غلاف-جهل-نادانی-بیرون-کشیده-می-شود-کهگیلویه-بویراحمد-بدنام-نکنید-اینجا-دیار-جوانمردان-ضعف-دستگاه-های-فرهنگی-درخواست-مردم-دادستان-یاسوج

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1