تاریخ انتشار
شنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۴۸
کد مطلب : ۴۵۱۳۴۹
پیامد‌ها و تحولات انتخابات سیزدهم مجلس در کهگیلویه و بویراحمد( قسمت ششم)

سید موسی خادمی می‌آید یا نمی‌آید؟

۱۳
۱
سید موسی خادمی می‌آید یا نمی‌آید؟
کبنا ؛حالا و بعد از گذشت چند سال از پایان مدیریت سید موسی خادمی در بالاترین سطح در کهگیلویه و بویراحمد و آمدن یک استاندار بومی دیگر در دولت جدید بهتر می‌توان راجع به عملکرد وی گفت و نوشت. بدون شک در ارزیابی عملکرد خادمی بویژه در میان سه استاندار بومی و از جمله عملکرد یک ساله سید علی احمدزاده باید نمره بسیار بالاتری به موسی خادمی داد.
 خادمی را می‌توان درکنار استاندارانی همچون دوستی، کلانتری و نوذری از استانداران موفق تاریخ چهل و چهار ساله بعد از انقلاب اسلامی در استان دانست. هر چند این موفقیت‌ها و ارزیابی‌ها نمی‌توانند مانع از دیده شدن   انتقادات و پاره‌ای ضعف‌ها در کارنامه خادمی شوند. او البته بیش از هر استاندار بومی دیگر و تا حدودی بعد از قوام نوذری از مخالفین منسجم و دارای سازمانی برخوردار بود با این تفاوت که مخالفین نوذری تریبون‌های قوی داشتند و مخالفین لاهوتی پر سروصدا بودند اما محدود به کهگیلویه و از امکانات کمی برخوردار بودند. خادمی یک تفاوت اساسی و مهم با اکثر استانداران استان نیز داشت و آن هم آنکه در هنگام رفتن  بخش زیادی از مخالفین ابتدایی‌اش برای آمدن به استان  در روز رفتنش مخالف رفتنش از کهگیلویه و بویراحمد بودند.  
چه موافق خادمی باشیم و چه مخالفش وی حالا یک چهره ملی و یک مدیر توانمند در سطح کشور محسوب می‌شود. چهار سال پر فراز و نشیب و همراه با اتفاقات ریز و درشت در لرستان و قبل از آن در کهگیلویه و بویراحمد از خادمی یک مدیر قوی ساخته است. بماند که گفته می‌شود حتی قبل از انتقال و جابجایی خادمی با بازوند در لرستان از وی جهت مدیریت در یکی از سازمان‌های بزرگ تابعه وزارت جهاد کشاورزی نیز دعوت بعمل آمده بود.
خادمی سالهاست  با این کارنامه و سابقه سیاسی در میان طیف‌های میانه روی اصلاح طلبی به عنوان یک گزینه بالقوه برای کاندیداتوری در کهگیلویه بزرگ مطرح است. کهگیلویه‌ای که شرایط و وضعیت خاصی نه تنها در استان که در کل کشور دارد.  این وضعیت دو خصیصه بارز دارد اول حضور یک چهره قدرتمند در طی دوره‌های مختلف هم در عرصه انتخابات و هم در عرصه نمایندگی این حوزه یعنی سید محمد موحد دارد و دوم عدم توفیق اصلاح طلبان در طی دهه‌های مختلف در این حوزه انتخابیه است.
اولین زمزمه‌ها از امکان کاندیداتوری سید موسی خادمی برای  انتخابات مجلس شورای اسلامی به دوره یازدهم بر می‌گردد زمانی که موسی خادمی در لرستان استاندار بود. اما کاملاً مشخص بود چنین موضوعی در آن زمان و در حالی که خادمی در منصب استانداری است غیر ممکن است. حالا اما بعد از پایان دوره مدیریت خادمی و بازگشت وی به تهران و حضور در دانشگاه و استیصال اصلاح طلبان  کهگیلویه در معرفی یک چهره گمانه‌ها از آمدن خادمی بیشتر و بیشتر شده است.
برخی رسانه‌ها در مقطعی ادعا کردند که فعالیت‌های وی در کهگیلویه بزرگ با نیت حضور در انتخابات دوازدهم مجلس شورای اسلامی شروع شده است ولی یکی از نیرو‌های نزدیک به خادمی در تماس با همین پایگاه خبری یعنی کبنا نیوز از اساس چنین ادعایی یعنی هر گونه فعالیت در حوزه انتخابیه را رد کرد. اما روشن است این تکذیب به معنای رد هر گونه احتمال و یا انجام فعالیت در آینده نیست. خادمی حالا یک فرد با رزومه سیاسی است که هم از لحاظ سیاسی در میان اصلاح طلبان پذیرش دارد و هم از لحاظ سابقه اجرایی کارنامه محکمی دارد. اما این سابقه و این رزومه   به معنای نادیده گرفتن ایرادات و وجود برخی اشکالات بر سید موسی خادمی نمی‌باشد. حتی اگر خود وی نیز روزی در مقام منتقد عملکرد موسی خادمی استاندار بنشیند و از دریچه یک منتقد و ارزیاب عملکرد استاندار سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ کهگیلویه و بویراحمد را مورد بررسی قرار دهد و   شرایط برای کاندیداتوری‌اش را ارزیابی کند بخوبی از سختی‌ها و خار مغیلان در مسیر انتخابات آگاه است. وی احتمالاً بیش از هر کسی دیگری می‌داند در دوره مدیریتش نتوانست بخوبی در تمام مناطق کهگیلویه‌ی بزرگ جذب نیرو نماید  و از آن فرصت طلایی و غیر قابل تکرار نهایت استفاده را ببرد. هر چند ممکن است او عدم نزدیکی آن نیرو‌ها و عدم اعتماد را علت بداند ولی حق حتی اگر با خادمی باشد که در این مورد با او نیست باز این نقطه ضعف بزرگ هرگز جبران نخواهد شد. بخش زیادی از نیرو‌های مورد حمایت خادمی متمرکز بر یک منطقه و ایل و تبار خاص بودند که همین موضوع سبب انتقادات زیاد به موسی خادمی چه در آن زمان و چه همچنان شده است. با این وجود وی در دوره مدیریت خود از نیرو‌هایی همچون دارا کریمی نژاد، مجید محنایی، محمود داربام، رضا دهبانی پور و سهراب بنام از مناطقی که محل بحث هستند در قالب مدیران خود حمایت داشت.  از میان همین نیرو‌ها دو نفر خود قصد کاندیداتوری دارند؛ دارا کریمی نژاد و رضا دهبانی پور که دومی در دور قبل نیز نامزد شد و البته در آخرین روز‌ها صلاحیتش برای انتخابات تأیید شد ولی مجال برای ادامه کار وجود نداشت و از صحنه کنار رفت. دهبانی پور از فردای انتخابات یازدهم یکی از فعالترین نیرو‌ها در عرصه انتخابات بوده است  
خادمی یکی از خیرالموجودین‌های اصلاح طلبان کهگیلویه در شرایط فعلی است اما واقعیت آن است رخوت و ناامیدی سنگینی بر اردوگاه اصلاح طلبان از تهران تا دهدشت مشاهده می‌شود و به نظر نمی‌رسد در کوتاه مدت چنین سنگینی برای آن‌ها شکسته شود. این سنگینی فضا نه تنها متوجه اصلاح طلبان است که اصولگرایان نیز از چنین فضا و رخوتی برکنار نیستند. بنابراین اصلاح طلبان علاوه بر رقابت با رقبای اصولگرا باید بتوانند توجیهات منطقی برای شکستن چنین یاس و سنگینی برای طرفداران و پایگاه سابق رای خود داشته باشند. هر چند ساختار سیاسی استان یک میدان جدی‌تر  و مخصوص به خود یعنی میدان منطقه‌ای و قومی نیز دارد که یکی از برگ برنده‌های مورد نیاز در انتخابات استان است که هر نامزد مدعی پیروزی باید از آن برخوردار باشد و خادمی نیز برکنار از چنین امکانی نیست.  این میدان پیشتر از  آن بزرگواری بوده است و حالا  او قویا حضور خود در صحنه انتخابات را رد کرده است. حضور احتمالی خادمی می‌تواند بیش از هر کسی به عدل هاشمی پور ضربه وارد کند هر چند هاشمی پور اگر شرایط برای استفاده از برخی ابزار‌های انتخاباتی که در سال ۹۴ بکار گرفت فراهم آید نیروی دست و پا بسته‌ای نیست و در شرایط بد خود در دور قبل نیز توانست بیش از ۵۰ هزار رای بدست آورد.
خادمی معتقد به کار تیمی و تشکیلاتی است و باورمند به کار رسانه و همین عوامل می‌توانند در این مسیر به وی کمک کنند.
گفته می‌شود در روز‌هایی که خادمی گزینه استانداری استان بود یک ستاد فعال رایزنی از نیرو‌های مختلف سیاسی نزدیک به وی تشکیل و پیگیر انجام کار وی بودند که در نهایت و با وجود مخالفت برخی اصلاح طلبان او در نهایت با حکم رحمانی فضلی و تصویب هیأت دولت به این جایگاه رسید تا وزیر وقت کشور در جلسه معارفه‌اش صریحاً بگوید: خادمی به هیچ کسی به غیر از خدا مدیون نیست.
او در دوران استانداری‌اش نشان داد یک مدیر در تراز استراتژیک است و در مواقع لازم و بزنگاه‌ها اهل انعطاف است. وی همچنین قائل به ارتباط با رسانه‌ها بود و در طول دوره مدیریتش از حمایت جمعی رسانه‌های استان برخوردار بود. با این همه و با وجود همه گمانه زنی‌ها فعلا نشانه‌ای از آمدن خادمی دیده نمی‌شود و قراین بر نیامدن خادمی دلالت دارند. به همین خاطر باید گفت خادمی شاید این بار نیز نیاید. اما حتی اگر این دوره خادمی ترجیح دهد نیاید و یا شرایطش برای آمدنش مهیا نباشد او همچنان به عنوان یک گزینه بالقوه برای انتخابات مجلس در کهگیلویه باقی خواهد ماند تا در دوره‌های بعد از دوره‌ی دوازدهم و در عصر پسا موحد فارغ بال‌تر در صحنه حاضر شود.
خادمی هر زمان که در صحنه انتخابات کهگیلویه حاضر شود هم بر اعتبار سیاسی انتخابات در کهگیلویه خواهد افزود و هم تقابل‌های منطقه‌ای در آن حوزه انتخابیه را به نقطه ماکزیمم خواهد رساند و تقابلات شدید و شدیدتر خواهد شد چرا که در زمان زعامت خادمی در استانداری مخالفین وی او را متهم به قوم گرایی می‌کردند وبزرگترین مخالف وی یعنی سید قادر لاهوتی و اطرافیانش تحت هیچ شرایطی با خادمی همراهی نخواهند کرد. آن‌ها در طول چهار سال استانداری موسی خادمی شدیدترین تقابلات را با خادمی داشتند و زمانی که در مرداد ۱۳۹۵ حسن روحانی به یاسوج آمد تعدادی از نزدیکترین نیرو‌ها به قادر لاهوتی در ورزشگاه تختی یاسوج در محل سخنرانی حسن روحانی با شعار « استاندار قوم‌گرا نمی‌خواهیم» سعی در رساندن اعتراض خود به گوش حسن روحانی داشتند که البته با برنامه‌ریزی‌های قبلی خیلی زود آن صدا خاموش شد.
سید موسی خادمی در سخت‌ترین روز‌های کاری‌اش و وقتی که فشار‌ها در رابطه با موضوع تغییر نام استان به اوج خود رسیده بود تقریباً رفتاری آرام و خونسرد نشان می‌داد او هم اهل تعامل با رسانه‌ها بود و هم تعامل با دستگاه‌های غیر دولتی و افراد ذی نفوذ بود. خادمی بود که اولین بار بنای جلسات مشورتی با گروه‌های سیاسی ناهمسو با دولت را نیز داد و در کل وی فردی تکنوکرات و مدیر بود تا آن که یک فرد ایدئولوگ باشد و اگر چه سخنران حوزه خاصی نبود اما در هر مراسمی خوب و خلاصه و مفید سخن می‌گفت.
خادمی علاوه بر دورنمای انتخاباتی با توجه به سن و سابقه خوب مدیریتی که دارد می‌تواند‌امیدوار باشد با تغییر دولت‌ها و روی کار آمدن دولت‌های میانه همچون علی لاریجانی مسئولیت‌های ملی بدست آورد اما فعلا در کهگیلویه و در بیشتر محافل که هنوز هم برخی‌ها با  شوق و حرارت از انتخابات سخن می‌گویند نام خادمی بر روی میز قرار دارد.

بیشتر بخوانید:

قسمت اول) پیشامدها و تحولات انتخاباتی در کهگیلویه و بویراحمد / خرامین می‌آید یا نمی‌آید؟

قسمت دوم) پیشامدها و تحولات انتخاباتی در کهگیلویه و بویراحمد/ غریب‌پور بیاید یا نیاید؟

قسمت سوم) یشامدها و تحولات انتخاباتی در کهگیلویه و بویراحمد / برادران حسینی بحرینی ده‌بزرگی


قسمت چهارم) عدل هاشمی پور؛ احیاء یا تکرار شکست

قسمت پنجم) زارعی می‌آید یا نمی‌آید؟

 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
.... هریکیش بی یکین
Iran, Islamic Republic of
کمایی عزیز، خادمی کجا موفق بودی برادرجان؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!
کدام اقدام عمرانی _اجتماعی- فرهنگی و..... رادر دوران مدیریش انجام داد جز منطقه گرایی وفامیل سالاری!! وهرچه نماینده ها می گفتند را انجام میداد
Iran, Islamic Republic of
آقای خادمی حاضر نبود خانواده اش را به یاسوج بیاورد وفرزندانش در مدارس شهر یاسوج درس بخوانند در شهری که مرکز استان بود !
حالا شما دارید اورا تبلیغ می کنید
برادر دست بردارید تورا خدا
Iran, Islamic Republic of
زیاد بزرگش نکنید استان را فلج کرد
Iran, Islamic Republic of
خادمی قابل مقایسه با این استاندارای بومی نیست.
دهدشت
Iran, Islamic Republic of
بابا جمع کنید حتما مثل مدیرکل های بی سواددوران استانداریش میخواد برنامه ریزی کنه🤣🤣🤣
آگاه
Iran, Islamic Republic of
عکس ایشان در کنار این افراد نشانه های خوبی نیست
بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
چرا ایقد تعریف میدین اگه از من باشه در حد معاون بخشداری مارگون خوبه .
سطح ملی دیگه چیه
علی بابا
Iran, Islamic Republic of
مدیر وقتی مدیر توانا است که اول مردمی و دربین مردم باشد وموقعی به پست رسید مغرور ودر سیاست گم نشود و تحت سلطه شخص سیاسی دیگری قرار نگیرد و ببیند از چه خانواده رشد کرده وآیا خود رشد وپیشرفت کرده ویا از ناحیه کسی ویا خط سیاسی جهت سو ئ استفاده از او
Iran, Islamic Republic of
تنها بند واقع بینانه ک در متن بالا هست گفته شد نتوانسته از همه مناطق نیرو بگیرد و تمرکز بر ایل و تبار خاصی داشته
در حد کاندیداتوری برا کهگیلویه نیست
United States
آقای دکتر احمدزاده مردمی تر، دلسوزتر و خاکی تر و به کلی انسان کاملی هستند نسبت به بقیه
یونس
Iran, Islamic Republic of
خادمی تنها بود و استانداری بود که استان را به نابودی کشییییییییییییییییییییید
ایشان هیچ وجهه خوشنامی برای استان ندارد
مهدی
Iran, Islamic Republic of
بسوزید. خادمی بهترین استاندار کهگلویه وبویر احمده آدمایی که پست میخواستید گیرتون نیومد کامنت علیه خادمی بزارید
فیلم: تاجگردون: به بزرگواری رأی می‌دهم

فیلم: تاجگردون: به بزرگواری رأی می‌دهم

اردشیر یاری، معاون سابق آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد و از نزدیکان به غلامرضا ...
بودجه دفتر زاکانی: فقط ۲ هزار میلیارد تومان!

بودجه دفتر زاکانی: فقط ۲ هزار میلیارد تومان!

حوزه دفتر شهردار تهران از جمله بخش‌هایی از شهرداری است که از بودجه سالانه اداره پایتخت،...
در کره شمالی به‌روی گردشگران باز شد

در کره شمالی به‌روی گردشگران باز شد

زمانی که ووسکرسنسکی با سایر گردشگران در پیونگ یانگ سوار اتوبوس شد به ندرت خودرویی را ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1