تاریخ انتشار
دوشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۴۱
کد مطلب : ۴۵۰۷۱۴
سازمان هواشناسی اعلام کرد

هواشناسی ایران ۱۴۰۱/۰۵/۰۳؛ هشدار سطح قرمز هواشناسی برای ۴ استان/ آب‌گرفتگی گسترده و احتمال تخریب پل‌ها / «مانسون» سازمان هواشناسی را غافلگیر کرد/ ناکارآمدی مدیران همچنان از مردم ایران تلفات می‌گیرد

۴
۱
هشدار سطح قرمز هواشناسی برای ۴ استان / آب‌گرفتگی گسترده و احتمال تخریب پل‌ها / «مانسون» سازمان هواشناسی را غافلگیر کرد/ ناکارآمدی مدیران همچنان از مردم ایران تلفات می‌گیرد
کبنا ؛سازمان هواشناسی با صدور اطلاعیه‌ای از تشدید فعالیت بارش‌های موسمی در ۴ استان خبر و نسبت به آب‌گرفتگی گسترده، آب‌گرفتگی معابر، احتمال تخریب پل‌ها و خسارت به کشاورزان هشدار داد.
به گزارش کبنا، اطلاعیه سازمان هواشناسی به شرح زیر است؛
توصیف سامانه: تشدید فعالیت رگبارهای موسمی
زمان شروع: بعدازظهر دوشنبه 1401/05/03
زمان پایان: بعدازظهر پنجشنبه 1401/05/06
نوع مخاطره: رگبار و رعدوبرق شدید توام با وزش باد شدید و رخداد سیلاب
منطقه اثر:
دوشنبه 1401/05/03: سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، هرمزگان.
سه‌شنبه 1401/05/04: سیستان و بلوچستان، کرمان، شرق و شمال هرمزگان.
چهارشنبه 1401/05/05: سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان و نیمه جنوبی فارس.
پنج‌شنبه 1401/05/06: کرمان، دامنه و ارتفاعات در سیستان و بلوچستان و نیمه جنوبی فارس.
اثر مخاطره: وقوع سیلاب، طغیان رودخانه‌ها، آب‌گرفتگی گسترده، آبگرفتگی منازل در مناطق مستعد، اختلال در ناوگان حمل و نقل، کاهش شعاع دید، احتمال تخریب پل و مسدود شدن جاده و خسارت به صنعت کشاورزی، شکستن درختان و تیرهای برق.
توصیه: آماده باش دستگاه‌های امدادی و اجرایی مانند فرمانداری ها، شهرداریها، راهداری، وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی و غیره جهت مقابله با خسارت احتمالی، تخلیه هم‌وطنان از نواحی حادثه خیز مانند بستر رودخانه ها و مسیل ها، پاک‌سازی کانال‌ها و آبراه‌ها، بازگشایی دهانه پل‌ها و پاک‌سازی آبروهای منازل، اجتناب از تردد و توقف در حاشیه مسیل‌ها و جمع آوری وسایل و تجهیزات از اطراف رودخانه‌ها، اجتناب از سفر به مناطق حادثه‌خیز، عدم جابجایی عشایر کوچ‌رو و جمع‌آوری دام‌ها از حاشیه رودخانه‌ها.

«مانسون» سازمان هواشناسی را غافلگیر کرد/ ناکارآمدی مدیران همچنان از مردم ایران تلفات می‌گیرد
متأسفانه عدم‌کارایی  مدیران گذشته و فعلی سازمان هواشناسی همچنان بلای جان مردم شده است و همین‌طور عدم‌تجهیز حوزه مستعد سیلاب آبریز استهبان به سامانه‌های هشدار سیل و عدم‌کارایی ایستگاه‌های باران‌سنجی در آن نیز مزید بر علت شد.
"مانسون" سازمان هواشناسی را غافلگیر کرد/ ناکارآمدی مدیران روحانی همچنان از مردم ایران تلفات می‌گیرد
تسنیم در این باره نوشت: درست 66 سال پیش (مرداد ماه 1335) مانسون یا بارندگی فصلی هند و پاکستان منجر به وقوع سیل در مناطق جنوب و جنوب شرق و حتی غرب کشور شد تا جایی که سلسله‌جبال البرز را تحت تأثیر خود قرارداد و رگبارهای شدید این مانسون منجر به سیلاب منطقه‌ای شد.
امسال نیز در کمال غافلگیری سازمان هواشناسی کشور به‌خصوص اداره‌کل هواشناسی استان فارس، این پدیده منجر به نابهنجاری شدید در شهرستان استهبان و حوزه آبریز مربوط شد و سیلاب روز جمعه 31 تیرماه 1401 دوباره پس از 66 سال خودنمایی کرد و متأسفانه منجر به فوت 22 نفر از هموطنان عزیزمان غیر از خسارات وارده بر ابنیه و... شد.



در مورد چرایی وقوع سیلاب روز گذشته در استان فارس، داده‌های هواشناسی نشان می‌دهند که در محل وقوع سیلاب بارشی به وقوع نپیوسته است و بارش در سیلاب دشت مرکز حوضه آبریز بوده که به سد نمی‌ریخته است.
شواهد نشان می‌دهند بارش رگباری در منتهی‌الیه شمالی و بکر حوضه آبریز رخ داده است ولی گزارش نشده است که لزوم نصب دستگاه‌های باران‌سنج خودکار برای هشدار سیل ناگهانی را در مناطق مرتفع حوضه‌های آبریز کشور بیان می‌کند، همچنین منطقه به رادار پیشرفته هواشناسی و ایستگاه جو بالا مجهز نبوده است!
اعداد زردرنگ معرف بار 24ساعته روز جمعه ایستگاه‌های باران‌سنج سنتی سازمان هواشناسی است.
با سطح اطمینان 95 درصد، آمار بارش با توجه به دوره بازگشت در حوزه آبریز رودبال نشان می‌دهد در فصل تابستان، دبی متوسط این دوره 3.9 مترمکعب بر ثانیه و از نظر میانگین در اردیبهشت 0.841 میلیون مترمکعب تخلیه پرآب‌ترین ماه سال و شهریور با 0.074 میلیون مترمکعب حجم تخلیه کم‌آب‌ترین ماه سال به‌شمار می‌آید.





از طرفی شکل هندسی، محیط، مساحت، طول آبراهه اصلی، ضریب شکل و توزیع مساحت بین طبقات ارتفاعی، حوزه آبریز استهبان که شامل رودخانه رودبال می‌گردد به‌شکل درختی است و مستعد وقوع سیلاب است. (شکل شماره 1)



باعث تعجب است که اطلاعیه‌های اداره‌کل هواشناسی استان فارس برای روز جمعه به‌صورت زرد صادر شد و مدیرکل هواشناسی استان فارس را ترک کرده بود! و از این بدتر کشته و مفقود شدن بیش از 27 نفر از  هموطنان بیگناه در این فاجعه، بدون هیچ هشدار و اعلام آمادگی جدی به نهادی متولی مدیریت بحران، غیر از اینکه نمک بر زخم داغ‌دیدگان حادثه ریخت، عامل عدم مدیریت این نابهنجاری بود و در صورت مدیریت صحیح و صدور پیش‌آگاهی‌های مربوط جلوی خسارات فراوان ناشی از آن گرفته می‌شد.



در این رابطه خلیل عبداللهی مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس نیز در ارتباطی با شبکه خبر بر این مطلب صحه گذاشته در این باره گفت: اخطار و هشدار نسبت به وضعیت هوا باید از سوی هواشناسی اعلام شود در صورتی که هیچ اخطاری اعلام نشده است.
به‌گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس هفته گذشته اعلام وضعیت نارنجی شده بود اما این هفته هیچ اعلام و اخطاری نبوده است و حتی هواشناسی از میزان بارندگی به‌دلیل نبود ایستگاه سنجش بی‌اطلاع است.
پروفسور اردکانی پیشکسوت هواشناسی ایران و پدر علم هواشناسی کشور هفته قبل طی مصاحبه‌ای با روزنامه صنعت وقوع چنین مانسونی را در مناطق جنوبی و جنوب شرق کشور و غرب کشور اخطار داده بودند.



وی در طول این مصاحبه از نفوذ مانسون در ایران و ایجاد بارندگی‌هایی شبیه 66 سال قبل در ایران (در سال 1335) و ایجاد رگبارهای شدید و نابهنجاری‌های مربوط در مناطق جنوبی و جنوب شرق کشور و غرب کشور گفته و لزوم آمادگی برای این پدیده را به دستگاه‌های متولی گوشزد کرده بود.



متأسفانه عدم‌کارایی بازماندگان دولت قبل سازمان هواشناسی همچنان بلای جان مردم شده است و همین‌طور عدم‌تجهیز حوزه مستعد سیلاب آبریز استهبان به سامانه‌های هشدار سیل و عدم‌کارایی ایستگاه‌های باران‌سنجی در آن نیز مزید بر علت شد.
برچسب ها :
هواشناسی ایران سامانه بارشی ورود سامانه بارشی بارش باران بارش برف و باران بارندگی پیش بینی وضع هوا هواشناسی راه های ارتباطی دیشموک راه های ارتباطی پیش‌بینی بارش برف و باران سازمان هواشناسی کشور آذربایجان غربی آذربایجان شرقی کردستان کرمانشاه زنجان قزوین استان گیلان مازندران گلستان استان البرز تهران اردبیل بوشهر فارس هرمزگان استان کهگیلویه و بویراحمد یاسوج شمال شهرستان بویراحمد میزان بارش هشدار هواشناسی شهرستان گچساران شهرستان باشت شهرستان دنا سی سخت دهدشت قلعه رئیسی دیشموک شهرستان لنده ارتفاعات دنا باشت شهرستان بهمئی اداره کل هواشناسی خراسان شمالی شمال خراسان رضوی خراسان رضوی کاهش دما چهارمحال و بختیاری نقشه‌ های هواشناسی پیش بینی هوا پیش بینی وضعیت جوی چاروسا سیل آب گرفتگی یخ زدگی زنجیر چرخ بخش بوستان لیکک دشتروم سد تنگ سرخ بخش چیتاب چیتاب مه گرفتگی کارشناس هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد هواشناسی استان کهگیلویه و بویراحمد هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد کبنانیوز خلیج فارس دریای خزر بندرعباس هواشناسی بندر عباس زاگرس کوه های زاگرس خوزستان هواشناسی استان خورستان گرد و خاک اهواز گرد و خاک ریزگردها کاکان پیست اسکی کاکان منطقه کاکان کشاورزان کشاورزان و دامداران روستای منصورخانی کاکان حمزه خانی شهر سی سخت دمای هوا ایلام لرستان هواشناسی ایران ۱۴۰۱/۰۵/۰3
نام شما

آدرس ايميل شما

جوان بیکار
Iran, Islamic Republic of
خخخ. خنده دارها هست که رابطش میدن به دولت قبل. چقدر جهل و نادانی باید در جامعه رواج داشته باشه
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
سلام
مدیرکل هواشناسی استان فارس خرداد امسال منصوب شد و ربطی به دولت ناکارامد قبل نداشت. لطفا وظایف خبرنگاری تان را با تحلیلهای دروغ خدشه دار نکنید. روسای دولتهای ما کلا تخصص لازم را ندارند و قطعا افرادی از جنس خود را منصوب میکنند. خدا به داد این مردم رنج دیده برسد.
شهروند
Iran, Islamic Republic of
دولت قبل و حالا نداره همشون مثه همن اینقد این دولت و اون دولت نکنید هیچکدوم خیری ندارند واسه مردم بدبخت ایران
اصغر
Iran, Islamic Republic of
اول ثابت کنید در کدوم حوزه یا وزارت خانه مدیریت کارآمد بوده که حالا تو این سازمان باشه .
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

رهبر معنوی اهل سنت ایران در جریان حیات دینی و سیاسی خود همواره مواضع قابل تامل و جنجالی ...
1