تاریخ انتشار
دوشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۴۹
کد مطلب : ۴۴۸۳۰۲
این خبر تکمیل می‌شود...

ریزش ناگهانی ساختمان ۱۰ طبقه متروپل در آبادان؛ افزایش تعداد قربانیان و دستگیری دو نفر

۰
ریزش ناگهانی ساختمان ۱۰ طبقه متروپل در آبادان؛ افزایش تعداد قربانیان و دستگیری دو نفر
کبنا ؛ بخش‌هایی از ساختمان بزرگ «متروپل» در آبادان فرو ریخت که بر اثر این حادثه تا کنون ۵ نفر فوتی، شماری مجروح و تعدادی زیادی نیز زیر آوار گرفتار شده‌اند. پیشتر هشدارهایی درباره ناایمن بودن این ساختمان مطرح شده بود.
به گزارش کبنا؛ بخش‌هایی از ساختمان بزرگ «متروپل» در خیابان امیری آبادان لحظاتی پیش فرو ریخت و از آبادان گزارش می‌رسد که به دلیل ریزش بخش‌هایی از ساختمان ۱۰ طبقه اداری - تجاری متروپل، برای ایمن سازی، خیابان اصلی امیری آبادان مسدود شد.
            
پنج آمبولانس و یک اتوبوس آمبولانس درحال امداد‌رسانی به حادثه دیدگان است و آتش نشانان در محل حضور دارند و هنوز ابعاد کاملی از حادثه و علت آن در دست نیست.
شعبانی، مدیرعامل هلال‌احمر استان خوزستان در این ارتباط اظهار داشت: چهار تیم امدادی از شهرستان‌های خرمشهر، ماهشهر و شادگان همراه با ۲ تیم سگ‌های زنده‌یاب و خودرو‌های ست‌نجات به محل حادثه اعزام و عملیات تخلیه و ایمن سازی صحنه آغاز شده است.
       
‌وی تصریح کرد: تیم واکنش سریع استان و همچنین بیش از ۵۰ نیروی امدادی از شهر‌های همجوار برای اعزام به محل حادثه آماده باش هستند.
‌فرماندار آبادان نیز که با بیان اینکه آمار دقیقی از تلفات درحال حاضر وجود ندارد، گفت: ساختمان درحال ساخت بوده است و احتمال تلفات به دلیل حضور در منطقه مسکونی را دارد.
ریزش ساختمان
استقرار اتوبوس آمبولانس درکنار ساختمان درحال ریزش آبادان

سخنگوی اورژانس کشور از استقرار ۵ آمبولانس و اتوبوس آمبولانس برای انتقال مصدومان حادثه ساختمان ۱۰ طبقه در حال ریزش در آبادان خبر داد و گفت: این حادثه تاکنون چهار فوتی و تعدادی مصدوم به جای گذاشته است.
مجتبی خالدی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: با اعلام ریزش ساختمان ۱۰ طبقه اداری تجاری در آبادان اتوبوس و آمبولانس برای انتقال مصدومان به محل اعزام شد و به مراکز درمانی انتقال یافتند.
وی با بیان اینکه تاکنون یک فوتی در این حادثه داشتیم، اظهارداشت: برای پوشش امدادی و انتقال به موقع مصدومان بیشتر و احتمالی نیز تیم های امدادی از اهواز به محل حادثه در آبادان در حال اعزام هستند.
(ویدیو) ریزش ناگهانی ساختمان ۱۰ طبقه متروپل در آبادان
همچنین مهدی ولی پور رئیس سازمان هلال احمر نیز از اعزام ۴ تیم امدادی به محل حادثه و آغاز عملیات تخلیه و ایمن سازی محل خبر داد و گفت: تیم های آنست(سگ‌های زنده یاب) سریع استان نیز به محل اعزام شدند.
وی با بیان اینکه همچنین برای این حادثه بالگرد و تیم‌های جست‌وجو و نجات هلال‌احمر اعزام شدند، افزود: یک بالگرد، ۷ خودروی ست نجات، تیم های واکنش سریع و ۵ تیم تخصصی جست‌وجو و نجات و سگ های زنده یاب برای امدادرسانی اعزام شدند.
اعزام یک بالگرد و آماده باش پایگاه‌های اورژانس
عارف اصل شرهانی مدیر روابط عمومی اورژانس استان خوزستان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در پی فروریختن برج متروپل در آبادان اورژانس خوزستان در حالت آماده باش قرار گرفت.
وی از اعزام یک بالگرد و آماده باش پایگاه‌های اورژانس استان خوزستان در پی بروز این حادثه خبر داد.
شرهانی گفت: ۲۰ دستگاه آمبولانس و ۳ دستگاه اتوبوس به محل حادثه اعزام شدند و کلیه نیرو‌های ستادی اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه اهواز نیز به آبادان اعزام شد.
شرهانی با بیان اینکه از تعداد کشته‌ها و مصدومین اطلاعاتی در دست نیست، گفت: در این ساختمان واحد‌های مسکونی قرار داشت.
ریزش ناگهانی ساختمان ۱۰ طبقه متروپل در آبادان
تصویری حرکت خودجوش مردم آبادان برای اهدای خون
اعلام آماده باش به دانشگاه‌های علوم پزشکی اهواز و آبادان
در پی بروز حادثه ریزش ساختمان متروپل در آبادان تمام بیمارستان‌های اهواز و آبادان به جالت آماده باش در آمدند. به برخی پزشکان اعلام شده برای خدمات جراحی و اورژانسی به آبادان اعزام شوند و همچنین برخی بیماران نیز برای درمان به شهر‌های مجاور به ویژه اهواز اعزام خواهند شد.
بازداشت پیمانکار و مالک ساختمان متروپل آبادان
دادستان ویژه آبادان اعلام کرد در پی ریزش بخشی از برج نیمه کاره متروپل واقع در خیابان امیرکبیر آبادان که صبح امروز به صورت ناگهانی رخ داد پیمانکار و مالک ساختمان بازداشت شدند.
افزایش تعداد کشته شدگان و مصدومان
مجتبی خالدی سخنگوی اورژانس کشور با اشاره به آخرین آمار مصدومان و جانباختگان حادثه ریزش آوار گفت: تاکنون متاسفانه ۴ نفر جان باختند و ۲۵ نفر مصدوم شده اند.
ریزش ناگهانی ساختمان ۱۰ طبقه متروپل در آبادان
گرفتاری حداقل ۸۰ نفر زیر آوار در آبادان
شعبانی، مدیرعامل هلال‌احمر خوزستان در پی حادثه امروز در آبادان اعلام کرد: طبق ارزیابی تیم های هلال‌احمر و گزارش های رسیده از شاهدان عینی حداقل ۸۰ نفر زیر آوار گرفتار هستند
با توجه به اینکه ساختمان دوم مجاور هم شرایط ناپایداری دارد و احتمال ریزش وجود دارد، عملیات امدادرسانی به سختی در حال انجام است.
            دستور قضایی برای بررسی علت حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان
رییس کل دادگستری خوزستان در پی ریزش بهشی از ساختمان در دست ساخت متروپل آبادان، دستور بررسی دقیق علت، عوامل حادثه، امدادرسانی به مصدومان و برخورد سریع و قاطع با همه مرتبطان و مسببان حادثه را صادر کرد.
وی همچنین از دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خواست تا در کنار رییس دادگستری و دادستان آبادان، موضوع را تا حصول نتیجه مقتضی پیگیری و نظارت کند.
دستور معاون اول رئیس جمهور
معاون اول رییس جمهور بر لزوم رسیدگی فوری به حادثه ریزش ساختمان ده طبقه در مرکز شهر آبادان و خارج کردن سریع مصدومان از زیر آوار تاکید کرد.
محمد مخبر بلافاصله پس از اطلاع از وقوع ریزش ساختمان متروپل در شهر آبادان، در تماس های تلفنی جداگانه با استاندار خوزستان و فرماندار آبادان، دستورات لازم برای بسیج امکانات جهت کمک به مصدومان و مجروحان این حادثه را صادر کرد و ضمن تسلیت به خانواده‌های جانباختگان این حادثه و ابراز همدردی با مصدومان، خواستار بررسی دقیق علل وقوع این اتفاق شد.
شمار قربانیان ۵ تن شد
خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس کشور با بیان اینکه عملیات در محل حادثه ساختمان متروپل آبادان همچنان ادامه دارد، گفت: تاکنون و در جریان عملیات اواربرداری و نجات در این ساختمان ۱۰ طبقه پنج تن جان خود را از دست داده و ۲۶ تن مصدوم شده‌اند.
وی همچنین درباره ظرفیت‌های موجود برای پذیرش مصدومان احتمالی گفت: اورژانس بیمارستان‌های آبادان و خرمشهر در آماده‌باش کامل هستند و بیش از ۱۰۰ ظرفیت در بیمارستان‌های این‌شهرها فراهم شده است. خوشبختانه در حال حاضر مشکلی در پذیرش مصدومان در اورژانس وجود ندارد.

مجتبی خالدی در این‌باره اظهار کرد: حوالی ساعت ۱۲:۵۰ امروز یک ساختمان ۱۰ طبقه تجاری-اداری در آبادان در معرض ریزش قرار گرفته بود که مدتی بعد بخشی از آن دچار ریزش شد.  
وی ادامه داد: در پی اعلام این حادثه به اورژانس، بلافاصله پنج دستگاه آمبولانس و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس به محل حادثه اعزام شد که در حال حاضر نیز در محل مستقر هستند. همچنین تیم‌هایی از اورژانس اهواز نیز به محل اعزام شدند.  
سخنگوی سازمان اورژانس کشور با بیان اینکه دیگر نیروهای امدادی نیز در محل حضور دارند و در حال حاضر عملیات ادامه دارد، گفت: در این حادثه تاکنون یک تن جان خود را از دست داده و چهار نفر نیز مصدوم شدند که افراد مصدوم به مراکز درمانی منتقل شده‌اند.  
وی اضافه کرد: علت ریزش این ساختمان در حال بررسی است.
همچنین مهدی ولیپور، رییس سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر نیز درباره این حادثه به ایسنا، گفت:‌ این حادثه در ساعت ۱۲:۳۰ دوم خرداد ماه به هلال احمر نیز اطلاع داده شد و گزارش اولیه آن حاکی از ریزش ساختمان تجاری ۱۰ طبقه متروپل در شهرستان آبادان منطقه ته لنجی امیری بود. 
وی با بیان اینکه چهار تیم امدادی از شهرستان‌های خرمشهر، ماهشهر و شادگان همراه با دو تیم سگ‌های زنده‌یاب و خودروهای ست نجات به محل حادثه اعزام و عملیات تخلیه و ایمن سازی صحنه آغاز شد، گفت: تیم واکنش سریع استان و همچنین بیش از ۵۰ نیروی امدادی از شهرهای همجوار برای اعزام به محل حادثه آماده باش هستند.
ولیپور اضافه کرد:‌ علاوه بر آن یک بالگرد، هفت خودروی نجات و پنج تیم تخصصی جست‌وجو و نجات و سگ‌های زنده یاب برای امدادرسانی به محل اعزام شده‌اند.
بر اساس اعلام امدادگران حاضر در محل، احتمال محبوس شدن افرادی در زیر آوار وجود دارد.
احتمال گرفتاری ۸۰ نفر زیر آوار 
 مهدی ولیپور، رییس سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر در تشریح آخرین وضعیت امدادرسانی به این حادثه تا ساعت ۱۵ نیز به ایسنا گفت: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته ازسوی تیم‌های جمعیت هلال احمر و گزارش‌های رسیده از شاهدان عینی حادثه،  احتمالا ۸۰ نفر زیر آوار گرفتار هستند. 
به گفته وی به دلیل اینکه ساختمان دوم مجاور هم شرایط ناپایداری دارد و احتمال ریزش وجود دارد، عملیات امدادرسانی به سختی در حال انجام است.
آمادگی شهرداری تهران برای کمک به آبادانی‌ها
این در حالیست که سخنگوی شهرداری تهران از اعلام آمادگی مدیریت شهری برای اعزام نیرو به آبادان خبر داد و به ایسنا گفت: تیم‌های آماده مجموعه آتش‌نشانی و ستاد بحران، آمادگی این را دارند که در صورت نیاز مدیریت شهری آبادان و موافقت شورای شهر تهران به کمک نیروهای امدادی در آبادان بشتابند.
افزایش شمار قربانیان به ۴ تن
 مجتبی خالدی سخنگوی سازمان اورژانس کشور نیز حوالی ساعت ۱۵:۱۵ به ایسنا اعلام کرد که تا کنون چهار تن جان‌باختند و ۲۵ نفر مصدوم شدند. امدادرسانی همچنان ادامه دارد.
سرهنگ حسین زلقی، فرمانده انتظامی آبادان نیز در پی این حادثه از مردم خواست در محل حادثه حاضر نشوند و از ورود به محدوده خیابان امیری و معابر منتهی به آن خودداری کنند.
شمار قربانیان ۵ تن شد
خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس کشور با بیان اینکه عملیات در محل حادثه ساختمان متروپل آبادان همچنان ادامه دارد، گفت: تاکنون و در جریان عملیات اواربرداری و نجات در این ساختمان ۱۰ طبقه پنج تن جان خود را از دست داده و ۲۶ تن مصدوم شده‌اند.
وی همچنین درباره ظرفیت‌های موجود برای پذیرش مصدومان احتمالی گفت: اورژانس بیمارستان‌های آبادان و خرمشهر در آماده‌باش کامل هستند و بیش از ۱۰۰ ظرفیت در بیمارستان‌های این‌شهرها فراهم شده است. خوشبختانه در حال حاضر مشکلی در پذیرش مصدومان در اورژانس وجود ندارد.
احتمال محبوس شدن ۵۰ نفر
رییس سازمان اورژانس کشور گفت: بنا بر اظهارات شاهدان، احتمال محبوس شدن ۵۰ نفر حادثه ریزش ساختمان ۱۰ طبقه در آبادان وجود دارد.
دستور ویژه رئیسی از عمان درباره حادثه آبادان
رئیس جمهور که در سفر عمان به سر می‌برد، به معاون اول خود دستور داد ضمن اعزام گروه‌های امداد و نجات سازمان آتش‌نشانی تهران برای امداد به آسیب دیدگان، کلیه امکانات استانی و کشوری را برای رسیدگی فوری به سانحه ریزش ساختمان در آبادان به کار گیرد.
جزئیات اعزام ۵۰ آتش‌نشان از پایتخت به آبادان
جلال ملکی از اعزام تیمی از سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران به آبادان خبر داد و گفت: پیرو حادثه‌ای که ظهر امروز در شهرستان آبادان رخ داد و یک ساختمان بلندمرتبه تخریب شد و پیرو درخواست مسئولان منطقه و به‌دستور مستقیم شهردار تهران مبنی بر اعزام نیروهای امدادی از سازمان آتش‌نشانی بلافاصله تیم کاملی متشکل از حدود ۵۰ نفر آتش‌نشان حرفه‌ای و نجات‌گر با ۱۱ دستگاه خودروهای سبک و سنگین عملیاتی که بیشتر تجهیزات تخصصی آواربرداری و جستجو در آوار را با خود حمل می‌کنند، دقایقی دیگر تهران را به مقصد آبادان ترک خواهند کرد.
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران خاطرنشان کرد: طبق برنامه‌ریزی اولیه برای اینکه سرعت عمل بالا رود، ۳۰ نفر با تعدادی از خودروها به‌صورت هوایی اعزام خواهند شد که سریع‌تر به محل حادثه برسند.
وی اظهار کرد: گروه بعدی نیز ساعتی دیگر به‌صورت زمینی و با بقیه تجهیزات به سمت آبادان حرکت خواهند کرد.
پیش از این سرپرست سازمان آتش نشانی شهرداری تهران به مهر گفته بود: نیروهای امدادی که در حادثه ساختمان پلاسکو اقدام به امداد رسانی کرده بودند، در حال اعزام به آبادان هستند.
اسامی مصدومان و جان باختگان ریزش ساختمان در آبادان اعلام شد
خالدی، سخنگوی اورژانس کشور:
تاکنون امیر لفطوی، مهدی اسماعیلی، مهدی کشکی، علی نیک پور قنواتی و یک فردی که هویت وی مشخص نیست در این حادثه دلخراش جان خود را از دست داده‌اند. همچنین تا به این لحظه ۲۸ مصدوم در بیمارستان‌های منطقه بستری هستند.
اسامی تمام مصدومان بستری:
بیمارستان ۱۷ شهریور: سید محبوبه پورشرف هاشمی ۲۵ ساله بستری، عبدالرسول محجوب فر ۴۲ ساله
بیمارستان امام خمینی: نگار درآباد ۲۸ ساله، سید مرتضی طهوری ۵۷ ساله، منصور توسلی ۶۱ ساله، نوید مزرعاوی ۲۶ ساله، عبدا… باوی پور، حسین عسکراوی ۲۱ ساله، علیرضا اسدی سامانی ۵۳ ساله، محمدعلی کرمزاده ۳۶ ساله، علی بحرامیان ۲۴ ساله ترخیص، میثم عرفی ۳۱ ساله، حدیث هاشم مطوری، دانیال دریس ۲۱ ساله ترخیص شد، حسین رسولی ۴۴ ساله، فاطمه آل ناصر ۳۱ ساله، کامران سامانی نژاد ۵۶ ساله با رضایت شخصی مرخص، عباس بچاری ۳۴ ساله، مجید توسلی ۴۲ ساله
بیمارستان شهید بهشتی: طارق قیم ۳۵ سال، معصومه کوشیکی ۵۶ ساله، عبدا… بحرانی پور ۲۴ ساله، مسیح صادقی ۷ ساله، حمیدصادقی، علیرضافرحانیان ۳۲ ساله
بازداشت دو نفر 
خلیلیان استاندار خوزستان گفت:  «در بررسی‌های اولیه برخی اشکالاتی در استانداردهای مورد نیاز سازه دیده شد.»
او افزود: «در این راستا از رئیس دادگستری استان و قوه قضائیه درخواست کردیم تا با عوامل این حادثه برخورد کند برهمین اساس تاکنون ۲ نفر دستگیر شدند.»
خلیلیان تاکید کرد: «در چنین حوادثی عوامل مختلف اثرگذار مورد بررسی قرار خواهد گرفت، به طور حتم با مسببان حادثه به شدیدترین شکل ممکن برخورد می‌شود.»
افزایش تعداد قربانيان حادثه آبادان
رئیس سازمان جمعیت هلال‌احمر: تا این لحظه ۶ نفر جان خود را از دست داده‌اند که ۵ نفر در محل حادثه و یک نفر هم در بیمارستان بوده است، بر اساس اعلام اورژانس ٢٨ نفر هم مصدوم شدند.
نام شما

آدرس ايميل شما

وزش باد خیلی شدید در تهران/خیزش گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا

وزش باد خیلی شدید در تهران/خیزش گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان‌ تهران، وضعیت جوی استان تهران آسمانی صاف تا قسمتی ...
شوک روسی به فولاد ایران

شوک روسی به فولاد ایران

روسیه پس از نفت، بازار فولاد را هم از چنگ ایران درآورد. با تهاجم روسیه به اوکراین، آمریکا ...
هشدار «اتحاد ملت» به دولت

هشدار «اتحاد ملت» به دولت

حزب اصلاح‌طلب اتحاد ملت در واكنش به برنامه‌ دولت در خصوص رهاسازي قيمت‌ها، بيانيه‌اي انتقادي ...
1