تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۴ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۵۹
کد مطلب : ۴۴۶۹۱۵
نقدی بر سخنان اندرزیان معاون فرهنگی دانشگاه یاسوج؛

آقای اندرزیان به کجا چنین شتابان!

۳
۱
آقای اندرزیان به کجا چنین شتابان!
کبنا ؛
بالاخره پس از دو سال از غیرحضوری شدن دانشگاه‌ها، دانشگاه یاسوج رنگ دانشجو را به خود دید. با حضوری شدن دانشگاه‌ها، روز 22 فروردین 1401، آیین معارفه دانشجویان جدیدالورود دانشگاه یاسوج، در دانشگاه یاسوج برگزار شد.
در این آیین که دانشجویان جدیدالورود حضور داشتند، معاون فرهنگی دانشگاه یاسوج، از همان ابتدا شروع به خط و نشان کشیدن برای دانشجویان کرد. دانشجویانی که تا به حال تجربه دانشگاه حضوری را نداشتند در نخستین تجربه خود از حضور در دانشگاه پس از شنیدن چنین سخنانی، از وضعیت حاکم بر دانشگاه متعجب شده و در همین حین، بسیاری از دانشجویان سالن جلسه را ترک کردند.
گفتنی است حجت‌الاسلام اندرزیان معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه یاسوج در جلسه معارفه دانشجویان جدیدالورود دانشگاه یاسوج با بیان اینکه حرمت خود و دانشگاه را رعایت کنید، گفته بود: ما کمیته صیانت از حجاب و عفاف را انجام داده‌ایم. در مسائل اخلاقی، مراقبت و صیانت کرده، و در دانشگاه پوشش را رعایت کنید و لباس رسمی بپوشید.
حجت‌الاسلام اندرزیان گفته بود: روابط دختر و پسر را رعایت کنید. اگر کسی علنا روزه‌خواری داشت، از لحاظ قانونی و شرعی جرم است. وی اشاره کرده بود: ما همین امروز هم گزارش داشتیم که دانشجوی پسر چنین روابطی داشته است. سعی کنید در فضای دانشگاه فضای معنوی، الهی و خدایی وجود داشته باشد.
این بخشی از سخنان معاون فرهنگی دانشگاه یاسوج در اولین حضور دانشجویان در دانشگاه یاسوج بود. سخنان حجت‌الاسلام اندرزیان را ارگر دلسوزانه نیز در نظر بگیریم، به نظر می‌رسد که شیوه بیان آن چندان با فضای اجتماعیِ جدید سازگار نباشد. این لحن سخن گفتن، بیش از آنکه در بین دانشجویان جاذبه ایجاد کند، موجب دلزدگی و دفع آنها خواهد شد. چرا که امر به معروف و نهی از منکر آداب و قواعدی دارد که اگر رعایت نشود، نه تنها مفید نیست، بلکه آسیب‌زا خواهد بود.
با این گونه سخن گفتن ممکن است تمام تصورات دانشجویان از دانشگاه یک باره به هم می‌ریزد و ممکن است آرزوی برگشت همان روزهای غیرحضوری شدن دانشگاه را بکنند.
با این این نوع از رفتارهایی که به نظر می‌رسد کمی افراطی باشند، نه تنها دانشجویان ارشاد نمی‌شوند، بلکه ممکن است حتی شاهد دین‌گریزی نیز در بین آنها باشیم. چرا که با تغییر شرایط اجتماعی، باید در نوع ارشادها و تبلیغات دینی نیز تغییراتی ایجاد کرد. ذکر خاطره یکی از محافظان رهبر معظم انقلاب اسلامی خالی از لطف نیست. محافظ رهبر انقلاب تعریف می‌کند: یک روز که مقام معظم رهبری به کوه‌های اطراف تهران برای کوه پیمایی رفته بودند، با دختر و پسری دانشجو برخورد می‌کنند که به لحاظ ظاهری وضع نامناسبی داشتند. آنها به یک باره در مقابل گروه ما قرار گرفتند و فرصت جمع و جور کردن و رسیدگی به وضع ظاهری خودشان نداشتند. به نظر می رسید که آنها تصور می کردند که الآن آقا دستور دستگیری آنها را صادر خواهد کرد. ولی برخلاف تصور آنها، آقا با آنها سلام و علیک گرمی کرد و پرسید که شما زن و شوهر هستید؟؛ آن پسر وقتی با خلق زیبای آقا مواجه شد، واقعیت را گفت؛ و جواب داد خیر من و این دختر دوست هستیم. آقا ابتدا درباره ورزش و مزایای آن با آنها صحبت کرد و بعد فرمود: بد نیست صیغه محرمیتی هم در میان شما برقرار شود و شما با هم ازدواج کنید. آقا به آنها پیشنهاد داد که اگر مایل بودید در فلان تاریخ بیائید، و من هم آمادگی دارم که شخصا خطبه عقد شما را بخوانم. آن دو خداحافظی کردند و طبق قرار همراه خانواده خود در همان تاریخ به محضر ایشان رسیدند. آقا هم خطبه عقد آن دو را جاری کردند. با برخورد کریمانه ایشان این دو جوان مسیر زندگی خود را تغییر دادند آن دختر غیرمحجبه به یک دختر محجبه و معنوی و آن پسر دانشجو هم به یک جوان مذهبی مبدل شدند.
مسئولین دانشگاه به ویژه معاون فرهنگی دانشگاه یاسوج، باید این رویه رهبر انقلاب اسلامی را در پیش بگیرند تا موجب دلزدگی دانشجویان از دانشگاه نشوند.
نام شما

آدرس ايميل شما

عادل
Iran, Islamic Republic of
واقعا متاسفیم.یک روز روی کلاس اموزش ضمن خدمت در مقابل انتقاد بحق یک کارمند چنان عکس العملی نشان داد و با لحن تند گفت:بوی تعفن از حرفات میاد برو بیرون.وایشان وتعدادی کلاس را ترک کردن ازجمله خودم .وبرای همیشه کلاس ایشان راترک کردم.
همشهری
Iran, Islamic Republic of
یکی از نزدیکان در یک گفتگویی ایشان را شهید مطهری استان خطاب می کردند
بنده خدا
Netherlands
وای بر ما و
انتصابات به سبک زاکانی

انتصابات به سبک زاکانی

پیش از انتصابات اخیر زاکانی در سالگرد آغاز فعالیتش به‌عنوان شهردار دو حکم زد. یکی از ...
گره کور برجامی؛ در نیویورک خبری نشد

گره کور برجامی؛ در نیویورک خبری نشد

منابع آگاه از رایزنی های ایران و دیگر قدرت های جهانی پیش از آغاز نشست مجمع عمومی و پس ...
رونمایی از سبک جدید  کی روش

رونمایی از سبک جدید  کی روش

یک پیروزی روحیه‌بخش در مهم‌ترین دوستانه پیش از جام جهانی؛ این رویایی‌ترین شروع ممکن برای ...
1