تاریخ انتشار
جمعه ۵ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۲۵
کد مطلب : ۴۴۶۱۷۹
مانور اسلحه‌به‌دستان در کهگیلویه و بویراحمد؛

با روشنفکر به عقب برمی‌گردیم

۲۶
۲
با روشنفکر به عقب برمی‌گردیم
کبنا ؛
باید خطاب به روشنفکر گفت: به جای اینکه در چشم‌وهم‌چشمیِ ناصوابی که نخستین بار تاجگردون آن را بنا گذاشت، شرکت کنی و به زعم خود از قافله اسلحه‌به‌دستان عقب نمانی، کاش کمی هم در فکر ساماندهی به وضعیت موجود بودی!
به گزارش کبنا، کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان‌های محروم و کم‌برخوردار کشور است که در سطوح مختلف توسعه از وضعیت مناسبی برخوردار نیست؛ این استان در شاخص‌های مختلف توسعه از قبیل توسعه اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در بین استان‌های کشور در رتبه‌های آخر قرار دارد.
آسیب‌های اجتماعی از قبیل طایفه‌گرایی، نرخ بالای تصادفات جاده‌ای و تلفات ناشی از آن، نزاع‌های دسته‌جمعی، استفاده و نگهداری از سلاح و اخیراً نیز اعتیاد، طلاق و آسیب‌های اجتماعیِ نوپدید در این استان بیداد می‌کند.
عوامل زیادی در کاهش این آسیب‌ها اثر دارند. یکی از مهمترینِ آنها استفاده از ظرفیت نخبگان و الگوهای مرجع است. هم در روایات دینی بر نقش این گروه تأکید شده و هم پژوهش‌های متعدد جامعه‌شناختی آن را تأیید کرده است.
یکی از مهمترین الگوهای مرجع در استان کهگیلویه و بویراحمد، به خاطر بافت طایفه‌ایِ خاصِ حاکم بر آن، سیاسیون و به ویژه نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی هستند.
اما در عین ناباوری بارها مشاهده شده است که این افراد نه تنها به صورت ایجابی نقش چندانی در کاهش و کنترل این آسیب‌ها ندارند، بلکه در گسترش، استمرار و بازتولید این آسیب‌ها فعالانه نقش ایفا می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

تاجگردون مروج اسلحه‌داری

گفتنی است که چندی پیش تصویری از غلامرضا تاجگردون نماینده پیشین شهرستان‌های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی منتشر شد که در آن تصویر اسلحه به دست گرفته بود. این تصویر بارها در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های استان محل بحث و گفت‌وگو قرار گرفت. اخیراً نیز تصاویری مشابه از مهدی روشنفکر نماینده شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس منتشر شده است که او نیز در آن عکس‌ها اسلحه به دست گرفته است. نحوه اسلحه به دست گرفتن روشنفکر نیز نشان می‌دهد که نسبت به کار با اسلحه آشنایی چندانی ندارد. قبلاً نیز تصاویری از عدل هاشمی و غلام‌محمد زارعی نمایندگان پیشین استان با اسلحه منتشر شده بود. گفته می‌شود نخستین بار تاجگردون این تخم لق را کاشته است. گویی همگی باورشان شده میرشکار هستند.

روشنفکر عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات و نائب رئیس دو فراکسیون آسیب‌های اجتماعی و امور عشایری مجلس شورای اسلامی است. با وجود روند افزایشی آسیب‌های اجتماعی در مدتی که از ورود روشنفکر به مجلس می‌گذرد، هیچ نشانی از تلاش او برای کنترل و مبارزه با وضعیت موجود دیده نمی‌شود. حال نیز با انتشار تصاویری از او که در آن اسلحه در دست دارد، بر تمام گمانه‌زنی‌ها مهر تأیید زده شد. قبلاً گفته می‌شد که نمایندگان استان دغدغه چندانی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی ندارند؛ همین تصاویر نیز حکم تأییدی بر این گفته‌ها است. گویا از جایگاه خود اطلاعی ندارند. نمی‌دانند شهروندانی که آنها نمایندگی‌شان را بر عهده دارند ممکن است از این رفتار آنها الگو بگیرند. روشنفکر بدون هیچ دغدغه خاصی با انتشار این عکس‌ها، باعث شد قبح اسلحه به دست گرفتن بشکند. این در حالی است که بارها و بارها از سوی دادستانی مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد بر ضرورت کنترل اسلحه‌ها تأکید شده است. اما گویا روشنفکر گوش خود را بر این تأکیدات بسته است.
باید گفت آقای روشنفکر به جای اینکه در چشم‌وهم‌چشمیِ ناصوابی که نخستین بار تاجگردون بنای آن را گذاشت، شرکت کنی و به زعم خود از غافله اسلحه‌به‌دستان عقب نمانی، کاش کمی هم در فکر ساماندهی به وضعیت موجود بودی؛ چرا که کاهش آسیب‌های اجتماعی، جنگجو، دلاورمرد و اسلحه‌به‌دست نمی‌خواهد. برون‌رفت از این وضعیت، نیازمند عزم جدی و بهره‌گیری از راهکارهای علمی است.

اسلحه زمانی برای حفظ امنیت لازم و ضروری بود. اما حال به ضد امنیت تبدیل شده است. نمایندگان با انتشار چنین تصاویری بر خلاف وظیفه ذاتی خود عمل می‌کنند و چنین رفتارهایی به ناامنی واقعی دامن می‌زند. گویی اسلحه به دستان هنوز در وضعیت اجتماعی و تاریخیِ سال‌ها پیش مانده اند و خبر ندارند که ترویجِ استفاده و نگهداری از اسلحه در زمان حاضر، نه تنها کمکی به بهبود وضعیت موجود نمی‌کند، بلکه باعث استمرار و بازتولید آن نیز می‌شود.
بیکاری، تورم و گرانی، نبود فضاها و زیرساخت‌های ورزشی و فرهنگی از قبیل سینما، ورزشگاه مجهز، مراکز فرهنگی و آموزشی متناسب با جامعه امروزی، جاده‌های ناایمن و حادثه‌خیز، نزاع‌های دسته‌جمعی و انفرادی منجر به قتل، طلاق، اعتیاد و ... با به دست گرفتن اسلحه قابلیت حل و فصل نخواهند داشت.
در پایان باید خطاب به روشنفکر گفت: لطفاً با چنین اقداماتی، تمدنی که با انباشت فداکاری‌ها و تلاش‌های بسیاری از بزرگان در این استان در حال رشد است را لطفاً به عقب برنگردانید.
نام شما

آدرس ايميل شما

سورنا
Iran, Islamic Republic of
روشنفکر
ژنرال جنگ های نرم همین طور ادامه بده این فقط یک رسم خوب
فرهنگی ،همون موقعه که یک وزیر میاد شهرما برای استقبال از ایشون گوسفند قربانی می کنیم تفنگ به دست می گیریم براش
عیب نیست ،این ها دردشون فرهنگ غلط نیست هر چند اسلحه گرفتن در مراسمات خاص غلط یا عیب نیست
این ها از سیاست وزیرکی ندای وحدت می ترسند
ندای وحدت یک جریان است یک موج گسترده مردمی است
فارغ از مرزبندی های سیاسی و قومیتی برای ساختن بویراحمد واحد ودنایی یکپارچه ،
واحد شویم با ندای وحدت
Iran, Islamic Republic of
خبری این چرتوپرت نوشتن چه مفهومی دارد
احمدی. یاسوج
Iran, Islamic Republic of
یه چند مدت چیزی نداشتید بگین الان میگین اسلحه.
حاجی این را بدون ما لر هستیم ما لر ها را با برنو می‌شناسند الان هم در خانه همه ما حتما یک عدد برنو هست اگه نمی دونی از مراجع ذیصلاح آمار بگیره. از طرفی با این برنو ها حماسه های در تاریخ ثبت شده که به دست گرفتن آنها یادآوری همان حماسه و مقاومت ها هست.
لزوما ترویج اسلحه برای نسل جوان ناپسند و محکوم هست ولی هر عکس که یک اسلحه بگیر به دست که مروج این فرهنگ غلط نیست.
پیامبر اکرم که درود خدا بر اون باد هم سفارش کرده بود به فرزندانتان تیراندازی‌ و... را یا بدین
پس اگه دنبال محکوم کردن اصل موضوع هست مسیر درستی انتخاب نکردید.
مخصوصا در بین لر ها که اصلأ این نوع نگاه پذیرفته نیست.
این بیشتر تخریب هست و مطمئن باش با تخریب دیگران نتیجه در پی نخواهد داشته نه این موضوع بلکه هر موضوع دیگری.
میخوای عکس های خودت با اسلحه را منتشر کنیم؟!!!
Iran, Islamic Republic of
اولندش این تصاویر مال چند سال قبل هستند
دومندش عملکرد دکتر روشنفکر عالی بوده و اینکه شما ک از اول مخالف ایشان بودی نباید راضی باشی از عملکردش چرا ک اگه دنیا رو هم گلستان کنه امثال شما چشماتونو با پارچه کینه و نفاق و بد ذاتی بسته اسد
و سومندش این نوشته های امثال شما نشون میده ک روشنفکر داخل مسیر درستی حرکت میکنه
و در پایان این مطالب باعث میشه من نوعی استوار تر از گذشته پیرو ندای وحدت و دکتر روشنفکر باشم
Iran, Islamic Republic of
خیلی متن بیخود وسطح پایینی نوشته ای ،بایدی در کار نیست ،قشنگ میبینی میزبان از میهمان خواسته تا تیری به هدفی مشخص بندازه ....جناب دکتر هم روشو زمین نینداخته
با این تخریب های چیپ به چیزی نمیرسین 👌👌👌
سید
Iran, Islamic Republic of
الزمانی که روشنفکر شده نماینده / این استان را گرفته است
Iran, Islamic Republic of
کبنای عزیز نگران نباش ما از این افراد الگو که نمی گیریم ، هیچ ، بلکه روزبروز از چشممان هم می افتند .
این روزها همه می دانند و می بینند که چه کسانی تفنگ و ... بدست می گیرند . در مصاحبه های مسئولان مربوط به امنیت و مسائل اجتماعی زیاد می شنویم :
... برخورد می کنیم .
Iran, Islamic Republic of
کبنای عزیز نگران نباش ما از این افراد الگو که نمی گیریم ، هیچ ، بلکه روزبروز از چشممان هم می افتند .
آوری
Iran, Islamic Republic of
درود بر همگان ،،،،
خیلی مایه تاسف است این فرهنگ تفنگ گردانی در استان ما و بعضی استانها ،آخه این چه رسمیه که مسئول و غیر مسئول ،در مناسبتهای مختلف دست به اسلحه می‌برند ، بجای تروبج قلم و کتابخوانی و مطالعات شغلی و کسب مهارت‌های معرفتی و شخصیتی و فکری و اجتماعی بدنبال فشنگ و فشفشه و تفنگ و برنو و ژسه و کلت بگردیم و فکرمان روی این محور بچرخد ،بسیار فرهنگ غلطی لست که متاسفانه بد آموزی هم دارد ،،
پیشنهاد به قوه عدلیه، .هر کارمند یا مسئولی که در اینگونه جلسات شرکت کند و یا تفنگ حمل کند و یا ماشه بچکاند ،یا ترویج این سنت کند به جد با او برخورد و بعنوان یک نکته منفی در کارنامه گزینشی اداری او ثبت شود ،،
و جدا تذکر داده شود ،
دولت اگر زورش به ملت نرسد در ترویج فرهنگ‌های غلط ،،
به کارکنان خودش که میتواند امر و نهی کند،،،
فلذا باید محکم قاطع بدون مماشات ،قوه عدلیه ورود کند
فرهنگ سازی کند
تبلیغ معروف کند ،
بستر سازی کند ،
هویت سازی کند ،
مضرات اجتماعی را جلوگیری کند ،
بلاخره باید یاد بگیریم
تا کی در این جهالت بسر ببریم ،
بازی با تفنگ خود شرارت است ،
چه مفهومی از تفنگ عاید جامعه و جوان میشود ،
چه مزایایی تفنگ برای زندگی اجتماعی ما دارد ،
حالا بحث نیروی نظامی و امنیتی و مرز و دفاع جداست،
اما در خیابان شهر و زندگی ، عروسی و عزا ،جلسه و گردهمایی و کنفراس تفنگ چه فهومی دارد؟
خواهشا هر کس این مطلب را خواند این موضوع را توهین بخود نداند ،و بداند که به نفع او و جامعه و زندگی ماست ،

و باید بگذاریم تفنگ در دست نظامیان ما در جهت دفاع از مرز و کشور و سرزمین ما باشد ، و این فرهنگ را سعی کنیم از زندگی خانوادگی خود بزداییم ،
آرامش خود را و آرامش دیگران را در ساعت ۲ بامداد در عروسیها به رنجش نکشانیم ،
در شهر و در خیابان و در کوچه دست به ماشه نبریم ،
حرمت دیگران حفظ، و کمک کنیم تا جامعه همیشه در آسایش و آرامش باشد
چرا که شهر را من تو او و شما میسازد ،
من اگر بر خیزم ،
تو اگر برخیزی ،
همه بر میخیزند،
من اگر بنشینم ،
تو اگر بنشینی ،،
چه کسی برخیزد ،،
همه باید بر ضد مغصلات اجتماعی بپا خیزیم ،
تا شادی و نشاط و سرور ،بدون تفنگ در استان حکمفرما گردد،
تا نصیحتی دگر از من کمترین سلامت و تندرست ،بدون دردسر و تفنگ فشنگ
زندگیتان در آرامش باد ، بدرود ،،،
Iran, Islamic Republic of
اقای روشنفکر ویا کسی که منافعت درخطر هست به وحدانیت خداوند متعال درقران وروایات بارها مرور کرده ایدبالاترین گناه وبی احترامی نمک نشناسی وقدرنشناسی هستش اون همه زحمت وخدمتی که برات انجام دادم شیصد رابی بهتون دادیم که خودت گفتید بزرگترین جلسه دربویراحمد سفلی بود وگفتی برام جای سوال هست که ازچند طایفه تشریف آوردید وگفتید تا بمیرم فراموش نمی کنم به همون خدای واحد قسمه اگه تنها دارایی که شرف وعزتم هست وصداقتم مرگ دوبچه دارم شیصد که هیچ اگه حقوقم رابدم باید سه هزارازرای دور دیگت خراب کنم وهیچ هدفی ندارم بغیر ازتخریب شما اوج بی احترامی بهمردم جواب ندادن گوشی همراه هستش هرموقع به اقای بهمنی خبرنداری وبعدها می فهمی که مردم چقدر دوستت داشتن ولی فعلا بزاربهمنی تصمیم بگیره بروبهرام بیگی اگه فردا انتخابات برگزاربشه اگه بیست تا رای آوردی پس بهمنی درست گفته زارع دراوج شلوغی بی احترامی نمی کرد جواب مردم را می داد اقایبیگلری گوشی دایورت کرده . فقط اینو بدون کسانی این مرقومه را می خووونید من بدون غرض میگم این دفعه حق مردم کورت می کنند فردا فرداها داخل فضای مجازی به هم می رسیم میکروفن دیگری روزی بدست می گیریم
Iran, Islamic Republic of
هزاران درود برادر همه ما به همین درد گرفتاریم انشالا دوسال دیگه به روشنفکر نه بزرگی میگوییم
Iran, Islamic Republic of
روشنفکر میخاد ادای دکتر تاج گردون رادربیاره که نمتونه هیچ کس جای دکتر تاج گردون راپرنمیکنه روشنفکر بعدازسه سال برای بویراحمد یک متر جاده یک مترلوله آب درست نکرده هنرش فقط تغییر چند مدیراست
Iran, Islamic Republic of
برنو در خون ورگ لر دمیده چیزه دیگه نداشتین بگین برای دفاع از سرزمین سه چیز میخواهد تفنگ و شرافت و غیرت هنر نزد مردان بزرگ وبزرگ زاده هست
یاسیج
Iran, Islamic Republic of
بسمه تعالی .
والا اکثرا لیدرها و مشاورین. ورسانه های .. خودشان سردسته به وجود آوردن آسیب های اجتماعی هستند .
آسیب اجتماعی نی چنه نداشتن فرهنگ .گول زدن مردم .‌دروغ.دغل .خاله خرزویی .....اینا از معضلات اصلی اسیب اجتماعی هستند
Iran, Islamic Republic of
مثلا . ایخوان مشاوره بدن اسیب های اجتماعی را کاهش بدن
Iran, Islamic Republic of
کسی که قبلا محبوب ترینم بود الان منفور ترین است در قلبم پا گذاشتن روی یاران خودت اوج
Iran, Islamic Republic of
د همه مشکلات حل کرده هم تیر کردن مونده بی
Iran, Islamic Republic of
مه قبلا باش رهته بیمو جلو که ایسو عقب گرد ایکنیم؟؟
محمد
Iran, Islamic Republic of
شانس اوردین
Iran, Islamic Republic of
مه قبلا باش رهته بیمو جلو که ایسو عقب گرد ایکنیم؟؟
Iran, Islamic Republic of
به خدا هزار لایک کم ای حرفه خخخخخ.احسنت
صادق پور
Iran, Islamic Republic of
هیچ شخصی بیش از ایشان به نیروهای خودش از پشت خنجر نزده...
Romania
اول برید کارنامه کاری ایشان را در دانشگاه فرهنگیان بررسی کنید همکاران ایشان خبر دارند که چطور بخاطر انتخابات کلاسها را تشکیل نمیداد و اصلا انگار نه انگار به هیچ قانونی پایبند نبود دچار رکود علمی شدیدی بود که حتی نامه توبیخ از سازمان مرکزی دانشگاه دریافت کرد. حالا چه انتظاری از ایشان دارید
Romania
انشاالله دکتر دور آینده برای ریاست جمهوری سید نام می‌کنه
ندای وحدت یک صدا پشت سرشه
بویراحمد واحی
Iran, Islamic Republic of
این گونه رفتارها /رو ترویج میده، بخدا قسم شخص آفای روشنفکر هم میدونه که لیاقت نمایندگی ایل بزرگ بویراحمد رو نداشته و ندارد.
Iran, Islamic Republic of
بر طبق قانون واگذاری تفنگ به غیر دارنده کارت ممنوع است روشنفکر که خودش قانون گذاره چطور از تفنگ دیگران استفاده می کنه وای به حال مملکتی که امثال روشنفکر قانون گذارشند
فائزه هاشمی به دولت رئیسی نمره داد

فائزه هاشمی به دولت رئیسی نمره داد

سایت قرن نو نوشت: فائزه هاشمی انتقاد جدی به دولت ابراهیم رئیسی دارد و نگرانی‌اش در سال ...
از آثار حسن بهرامی نویسنده و شاعر هم‌استانی رونمایی می‌شود

از آثار حسن بهرامی نویسنده و شاعر هم‌استانی رونمایی می‌شود

از مجموعه داستان «مالاتیون» و رمان «تیراندازی طبق بخشنامه» اثر حسن بهرامی نویسنده و شاعر ...
جهان، طالبان را به‌عنوان حکومت «دوفاکتو» به رسمیت شناخته است

جهان، طالبان را به‌عنوان حکومت «دوفاکتو» به رسمیت شناخته است

سقوط کابل در 15 آگوست سال 2021 را که مهم‌ترین تحول سال رو به پایان است، نمی‌توان تنها ...
1