کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مانور اسلحه‌به‌دستان در کهگیلویه و بویراحمد؛

با روشنفکر به عقب برمی‌گردیم

5 فروردين 1401 ساعت 16:25

باید خطاب به روشنفکر گفت: به جای اینکه در چشم‌وهم‌چشمیِ ناصوابی که نخستین بار تاجگردون آن را بنا گذاشت، شرکت کنی و به زعم خود از قافله اسلحه‌به‌دستان عقب نمانی، کاش کمی هم در فکر ساماندهی به وضعیت موجود بودی!


باید خطاب به روشنفکر گفت: به جای اینکه در چشم‌وهم‌چشمیِ ناصوابی که نخستین بار تاجگردون آن را بنا گذاشت، شرکت کنی و به زعم خود از قافله اسلحه‌به‌دستان عقب نمانی، کاش کمی هم در فکر ساماندهی به وضعیت موجود بودی!
به گزارش کبنا، کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان‌های محروم و کم‌برخوردار کشور است که در سطوح مختلف توسعه از وضعیت مناسبی برخوردار نیست؛ این استان در شاخص‌های مختلف توسعه از قبیل توسعه اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در بین استان‌های کشور در رتبه‌های آخر قرار دارد.
آسیب‌های اجتماعی از قبیل طایفه‌گرایی، نرخ بالای تصادفات جاده‌ای و تلفات ناشی از آن، نزاع‌های دسته‌جمعی، استفاده و نگهداری از سلاح و اخیراً نیز اعتیاد، طلاق و آسیب‌های اجتماعیِ نوپدید در این استان بیداد می‌کند.
عوامل زیادی در کاهش این آسیب‌ها اثر دارند. یکی از مهمترینِ آنها استفاده از ظرفیت نخبگان و الگوهای مرجع است. هم در روایات دینی بر نقش این گروه تأکید شده و هم پژوهش‌های متعدد جامعه‌شناختی آن را تأیید کرده است.
یکی از مهمترین الگوهای مرجع در استان کهگیلویه و بویراحمد، به خاطر بافت طایفه‌ایِ خاصِ حاکم بر آن، سیاسیون و به ویژه نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی هستند.
اما در عین ناباوری بارها مشاهده شده است که این افراد نه تنها به صورت ایجابی نقش چندانی در کاهش و کنترل این آسیب‌ها ندارند، بلکه در گسترش، استمرار و بازتولید این آسیب‌ها فعالانه نقش ایفا می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

تاجگردون مروج اسلحه‌داری

گفتنی است که چندی پیش تصویری از غلامرضا تاجگردون نماینده پیشین شهرستان‌های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی منتشر شد که در آن تصویر اسلحه به دست گرفته بود. این تصویر بارها در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های استان محل بحث و گفت‌وگو قرار گرفت. اخیراً نیز تصاویری مشابه از مهدی روشنفکر نماینده شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس منتشر شده است که او نیز در آن عکس‌ها اسلحه به دست گرفته است. نحوه اسلحه به دست گرفتن روشنفکر نیز نشان می‌دهد که نسبت به کار با اسلحه آشنایی چندانی ندارد. قبلاً نیز تصاویری از عدل هاشمی و غلام‌محمد زارعی نمایندگان پیشین استان با اسلحه منتشر شده بود. گفته می‌شود نخستین بار تاجگردون این تخم لق را کاشته است. گویی همگی باورشان شده میرشکار هستند.

روشنفکر عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات و نائب رئیس دو فراکسیون آسیب‌های اجتماعی و امور عشایری مجلس شورای اسلامی است. با وجود روند افزایشی آسیب‌های اجتماعی در مدتی که از ورود روشنفکر به مجلس می‌گذرد، هیچ نشانی از تلاش او برای کنترل و مبارزه با وضعیت موجود دیده نمی‌شود. حال نیز با انتشار تصاویری از او که در آن اسلحه در دست دارد، بر تمام گمانه‌زنی‌ها مهر تأیید زده شد. قبلاً گفته می‌شد که نمایندگان استان دغدغه چندانی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی ندارند؛ همین تصاویر نیز حکم تأییدی بر این گفته‌ها است. گویا از جایگاه خود اطلاعی ندارند. نمی‌دانند شهروندانی که آنها نمایندگی‌شان را بر عهده دارند ممکن است از این رفتار آنها الگو بگیرند. روشنفکر بدون هیچ دغدغه خاصی با انتشار این عکس‌ها، باعث شد قبح اسلحه به دست گرفتن بشکند. این در حالی است که بارها و بارها از سوی دادستانی مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد بر ضرورت کنترل اسلحه‌ها تأکید شده است. اما گویا روشنفکر گوش خود را بر این تأکیدات بسته است.
باید گفت آقای روشنفکر به جای اینکه در چشم‌وهم‌چشمیِ ناصوابی که نخستین بار تاجگردون بنای آن را گذاشت، شرکت کنی و به زعم خود از غافله اسلحه‌به‌دستان عقب نمانی، کاش کمی هم در فکر ساماندهی به وضعیت موجود بودی؛ چرا که کاهش آسیب‌های اجتماعی، جنگجو، دلاورمرد و اسلحه‌به‌دست نمی‌خواهد. برون‌رفت از این وضعیت، نیازمند عزم جدی و بهره‌گیری از راهکارهای علمی است.

اسلحه زمانی برای حفظ امنیت لازم و ضروری بود. اما حال به ضد امنیت تبدیل شده است. نمایندگان با انتشار چنین تصاویری بر خلاف وظیفه ذاتی خود عمل می‌کنند و چنین رفتارهایی به ناامنی واقعی دامن می‌زند. گویی اسلحه به دستان هنوز در وضعیت اجتماعی و تاریخیِ سال‌ها پیش مانده اند و خبر ندارند که ترویجِ استفاده و نگهداری از اسلحه در زمان حاضر، نه تنها کمکی به بهبود وضعیت موجود نمی‌کند، بلکه باعث استمرار و بازتولید آن نیز می‌شود.
بیکاری، تورم و گرانی، نبود فضاها و زیرساخت‌های ورزشی و فرهنگی از قبیل سینما، ورزشگاه مجهز، مراکز فرهنگی و آموزشی متناسب با جامعه امروزی، جاده‌های ناایمن و حادثه‌خیز، نزاع‌های دسته‌جمعی و انفرادی منجر به قتل، طلاق، اعتیاد و ... با به دست گرفتن اسلحه قابلیت حل و فصل نخواهند داشت.
در پایان باید خطاب به روشنفکر گفت: لطفاً با چنین اقداماتی، تمدنی که با انباشت فداکاری‌ها و تلاش‌های بسیاری از بزرگان در این استان در حال رشد است را لطفاً به عقب برنگردانید.


کد مطلب: 446179

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/446179/روشنفکر-عقب-برمی-گردیم

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1