تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۴۲
کد مطلب : ۴۴۵۸۴۱
شهر تاریخی بلادشاپور دهدشت هیچ دستاوردی ندارد

ظرفیت فراموش شده بلادشاپور

۱
۰
ظرفیت فراموش شده بلادشاپور
کبنا ؛ شهر تاریخی بلاد شاپور نگین درخشان و ماندگار فرهنگی و تاریخی کهگیلویه و بویراحمد و یادگاری از دوران صفویه مغفول مانده است.
به گزارش کبنا، شهر تاریخی بلاد شاپور نگین درخشان و ماندگار فرهنگی و تاریخی کهگیلویه و بویراحمد یادگاری از دوران صفویه در شهرستان کهگیلویه است که در ایام نوروز می‌تواند به قطب گردشگری این شهرستان و استان مبدل شود.
 رونق صنعت گردشگری و جذب توریست یکی از مهمترین راهکارهای تحقق اهداف تولید و اشتغال در هر کشوری است و این صنعت یکی از منابع مهم درآمدی در سطح دنیا به شمار می‌رود.
 شیوع کرونا در سطح دنیا به یک باره سبب قربانی شدن صنعت گردشگری و رونق آن شده و مراکز گردشگری در تمامی کشورها تحت تأثیر این همه‌گیری دچار خسارت‌های زیانباری شدند اما به گفته کارشناسان در دوران پسا کرونا صنعت گردشگری رونق چشمگیری می‌گیرد و مردم در تمام دنیا پس از 2 سال تحمل دوران سخت بیماری بیشتر از گذشته به سمت گردشگری می‌روند تا بلکه از این طریق روح و روان خسته خود را تیمار کنند.
 استان کهگیلویه و بویراحمد باتوجه به توپوگرافی خاص جغرافیایی و برخورداری از طبیعتی بِکر و خدادادی و آثار به جای مانده از گذشته و نیز اقلیم چهارفصل آب و هوایی در تمام فصول سال پذیرای گردشگران زیادی از تمام نقاط داخل و خارج از کشور است.
 استان کهگیلویه و بویراحمد با برخورداری از آب و هوایی پاک و فوق‌العاده لطیف بدون از هرگونه آلودگی در واقع بهشت گردشگری کشور بوده و با توسعه زیرساخت‌های صنعت گردشگری می‌تواند نقش مهمی در اقتصاد استان داشته باشد.

 در بین مناطق استان، شهرستان کهگیلویه باتوجه به اقلیم گرم و معتدل و آثار باستانی به جای مانده از دوره صفویه می‌تواند یکی از نقاط مهم استان در جذب گردشگر بوده و باتوجه به جذب گردشگر موجب توسعه منطقه شده و از آن جایی که کهگیلویه از نعمت صنعت بی‌بهره بوده، از طریق جذب گردشگر و صنعت توریسم می‌تواند سبب تحرک دوباره شهرستان شود.
 یکی از مناطق مهم گردشگری شهرستان کهگیلویه، آثار باقی مانده از دوران صفویه و شهر قدیم دهدشت بوده که چشم هر رهگذری را به خود جلب می‌کند و به لحاظ کالبد معماری دارای یک کاروانسرا 5 حمام، 7 امامزاده، منازل مسکونی و راسته بازارهای متعددی است.
 شهر تاریخی بلادشاپور که به هفت‌گنبد نیز مشهور است در ضلع جنوبی شهر دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه واقع شده است. معماری این شهر از معماری دوران صفوی الهام گرفته و بخاطر فراوانی سنگ‌گچ در این نقطه سبب استفاده فراوان این ماده شده است.
 گچ‌بری‌ها، طاق و قوس‌ها و نیز کاربندی‌های بسیار زیبای این شهر هنوز جان و نفس تازه‌ای به شهر می‌دهد آنچنان که هر فرد آشنا به مسائل معماری و فرهنگی را به خود جذب می‌کند. این شهر تاریخی سال 64 در فهرست آثار تاریخی ملی کشور ثبت شده و در سال 81 عرصه و حریم‌های آن نیز مشخص شد.
 رئیس پایگاه پژوهشی شهر تاریخی دهدشت در این باره اظهار داشت: شهر تاریخی دهدشت بالغ بر 37 هکتار بوده که در دوران صفوی بنا شده است، این شهر در گذشته مسکونی و تجاری بوده و اقدامات بسیار خوبی در جهت احیاء این بافت تاریخی صورت گرفته است.
 اسفندیار اباب افزود: کارونسرای بلادشاپور به عنوان یکی از کاروانسراهای ایران کاندیدای ثبت یونسکو شده است، بازار تاریخی دهدشت به طول تقریبأ یک کیلومتر دارای 900 حجره بوده و همه آنها سرپوشیده است.
 وی عنوان کرد: این بافت تاریخی شامل یک راستا بازار و تعدادی چهار سوق بوده که محل داد و ستد و خرید و فروش مردم این منطقه و انتقال کالا از بنادر به این شهر و نیز انتقال به شهر اصفهان پایتخت صفویان بوده است.
 اباب خاطرنشان کرد: در این بازار انواع کالا، منسوجات، ادویه‌جات و کالاهای خشک از بنادر منتقل شده و جهت استفاده همه مردم ایران و نقاط کشور انتقال داده می‌شد.

 برپایه این گزارش اکنون که در آستانه آغاز فصل بهار و تعطیلات نوروزی هستیم و باتوجه به اینکه ستاد تعطیلات نوروزی در شهرستان‌ها از رونق دوباره گردشگری پس از 2 سال را نوید می‌دهند پس همانند سال‌های گذشته بخش زیادی از هموطنان جنوب کشور، شهرستان کهگیلویه را به عنوان یکی از مقاصد گردشگری خود انتخاب می‌کنند.
 با این حال ادارات میراث فرهنگی شهرستان کهگیلویه، مجموعه شهرداری و شورای اسلامی شهر دهدشت و سایر متولیان فرهنگی می‌بایست اقدامات لازم از جمله ارائه خدمات مناسب و بسترسازی برای خدمات بیشتر را فراهم کنند تا گردشگران زیادی جهت سفر به این شهرستان رغبت داشته باشند.
 البته در جلسه ستاد سفر شهرستان کهگیلویه و با دستور سرپرست فرمانداری کهگیلویه به عنوان رئیس ستاد سفر شهرستان در تعطیلات نوروزی امسال متأسفانه هرگونه اسکان به مسافران نوروزی ممنوع شد.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
عملکرد سرپرست های میراث و آموزش و پرورش چا بوده در دولت انقلابی این ها فقط میخواهند میز را حفظ کنند
فرصت ايران در بازار نفت

فرصت ايران در بازار نفت

در شرايطي كه قيمت نفت در دالان صعودي قرار گرفته، تداوم تحريم‌ها و عدم احياي برجام، خسارت‌هاي ...
نابودي مركز موساد در اربيل

نابودي مركز موساد در اربيل

حال در شرايطي كه سيل واكنش‌هاي داخلي و خارجي به اين عمليات به‌تازگي به راه افتاده و تا ...
1