تاریخ انتشار
دوشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۴۰
کد مطلب : ۴۴۳۹۰۵
گزارش کبنانیوز از عملکرد کتابخانه‌های عمومی کهگیلویه و بویراحمد

بخش اول) در شش سال مدیر کلی رحیمیان بر کتابخانه‌های عمومی استان چه گذشت؟ / از سکوت و بی‌خبری کامل تا کتابخانه‌هایی که خاک می‌خورند

۵۰
۹
بخش اول) در شش سال مدیر کلی رحیمیان بر کتابخانه‌های عمومی استان چه گذشت؟ / از سکوت و بی‌خبری کامل تا کتابخانه‌هایی که خاک می‌خورند
کبنا ؛
رحیمیان که مدیرکلی این نهاد مهم را بر عهده دارد، بیش از آن که در پی تجهیز کتابخانه‌ها، افزایش فضای کتابخانه‌ها، کمک به غنای آثار موجود در آن، تقویت نقش اجتماعی کتابخانه، ایحاد مشوق‌هایی برای کتابخوانی، افزایش سرانه مطالعه و مواردی از این دست داشته باشد، از طریق روابطی که دارد به دنبال ابقای خود در این پست است.
به گزارش کبنا، نهاد کتابخانه‌های عمومی به عنوان یکی از ارکان اصلی توسعه‌ی فرهنگی در هر استان از جایگاه بسیار خاصی برخوردار است. کتابخوانی، یکی از موضوعاتی است که رهبر انقلاب اسلامی نیز به تبیین ابعاد مختلف آن پرداخته و لازمه اهتمام به کتاب را ترویج کتابخوانیِ همراه با تدبر دانسته است. رهبر انقلاب گفته بود هیچ ابزار پیشرفته ارتباطاتی و فرهنگی نمی‌تواند جایگزین کتاب شود.
حال با توجه به اهمیت انکارناپذیر این نهاد در جامعه، کتابخانه‌های عمومی در کهگیلویه و بویراحمد در وضعیت مناسبی قرار ندارند. بر این اساس کبنا نیوز در نظر دارد طی انتشار چند مطلب، عملکرد این نهاد در استان را مورد بررسی قرار دهد.
حدود شش سال است که یاسر رحیمیان مسئولیت کتابخانه‌های عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد را بر عهده دارد. پیش از او نیز زینب قربانی خلف‌آباد مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان بوده است. قربانی نخستین بانوی مدیرکل در این استان بود که در افکار عمومی نیز از عملکرد او رضایت نسبی وجود داشت. فارغ از چند و چون این تغییرات، عملکرد رحیمیان از جوانب مختلف قابل بحث و بررسی است.
رحیمیان در طول شش سال گذشته کمتر در مجامع عمومی مربوط به کتاب و کتابخوانی حاضر شده است. معمولاً گفته می‌شود که بسیاری از کتاب‌ها در گوشه‌ی قفسه‌ی کتابخانه‌ها خاک می‌خورند و خوانده نمی‌شوند. اما درباره‌ی کتابخانه‌های عمومی در استان باید گفت که خود کتابخانه‌ها خاک می‌خورند. نهاد کتابخانه‌های عمومی در کهگیلویه و بویراحمد در طول این شش سال در سکوت و بی‌خبری کامل گذران کرد.
علاوه بر این در کهگیلویه و بویراحمد با کمبود فضای کتابخانه‌ای مواجه هستیم. یکی از مشکلات موجود در اغلب شهرستان‌ها و شهرهای استان، کمبود کتابخانه‌ها و مهمتر از همه غنای ناکافی آن است. در حالی که بنا بر منویات مقام معظم رهبری، کتابخانه‌ها باید تبدیل به فضایی فرهنگی برای ترویج کتابخوانی در جامعه باشند.
یکی از اولویت‌های مهم در کتابخانه‌های عمومی، ارائه تصویری اجتماعی از جایگاه کتابخانه عمومی در بین مردم است. این مهم از طریق برنامه‌های اجتماعی و ایجاد مشوق‌هایی برای کتابخوانی در بین اقشار مختلف مردم امکانپذیر است، اما تا کنون اقدام قابل توجهی در خصوص ایجاد انگیزه و مشوق برای مردم در راستای افزایش میزان مطالعه از سوی کتابخانه‌های عمومی در استان دیده نشده است. گویی چنین نهادی وجود ندارد. در دو سال اخیر با شیوع کرونا نیز عملاً کتابخانه‌های عمومی در استان به محاق رفتند.
هر چند مبالغ زیادی برای تجهیز کتابخانه‌های شهرهای مختلف استان در نظر گرفته شده است، اما روند پیشرفت کاری این کتابخانه‌ها اصلاً محسوس نیست. به عنوان مثال کتابخانه عمومی مادوان که سالها به عنوان یک پروژه نیمه‌کاره رها شده بود، اخیراً افتتاح شده است. واضح است که روند فرسایشی این پروژه‌ها اثری نامطلوب بر وضعیت کتابخوانی در مادوان گذاشته است. گفتنی است در بخش کبگیان نیز شخصی ده سال پیش زمینی به نهاد کتابخانه‌های عمومی وقف کرده بود، اما هنوز بلاتکلیف مانده است. 
انجمن‌های مربوط به ترویج کتابخوانی نیز آنقدر ناتوان عمل کرده‌اند که گویی اصلاً وجود خارجی ندارند. با این وضعیت پرسشی که پیش می‌آید این است که مدیر کل کتابخانه‌های عمومی کهگیلویه و وبویراحمد در طول این شش سال دقیقاً چه اقدامات اثرگذاری انجام داده است؟
بر همگان روشن است که مدیریت کتابخانه یک پست بسیار تخصصی است و حتماً باید در دست افرادی باشد که با کتاب و کتابخوانی نسبت عمیقی دارند. این در حالی است که وضعیت کتابخانه‌ها در استان به سمت و سویی رفته است که گویی روابط سیاسی بر روابط تخصصی تقدم دارند. اغلب انتصاب‌ها در کتابخانه‌های استان بر اساس روابط سیاسی انجام می‌گیرند. در حالی که کتابخانه‌ها باید به دست دانشگاهی‌ها و افراد صاحب ایده سپرده شود.
رحیمیان که مدیرکلی این نهاد مهم را بر عهده دارد، بیش از آن که در پی تجهیز کتابخانه‌ها، افزایش فضای کتابخانه‌ها، کمک به غنای آثار موجود در آن و مواردی از این دست داشته باشد، به دنبال ابقای خود در این پست است. شنیده شده است که از طریق ارتباطاتی که با مدیران و معاونین مختلف در استان دارد، در پی آن است که در دولت جدید نیز به عنوان مدیر کل کتابخانه‌ها مشغول باشد.
گفتنی است که کبنا نیوز در مطالب بعدی نیز انتصاب‌های سیاسی و برخی دیگر از مشکلات موجود در کتابخانه‌های عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد را بررسی خواهد کرد. انتشار این مطالب نیز صرفاً برای پایان دادن به رویه‌های نادرست و کمک به افزایش سطح توسعه فرهنگی در استان کهگیلویه و بویراحمد است.
نام شما

آدرس ايميل شما

حیدری
Iran, Islamic Republic of
درود بر رحیمیان عزیز‌ به جرات میتوان گفت یکی از بهترین مدیرکلهای که این استان تا حالا به خودش دیده. انصافا جایگاه دکتر یاسر رحیمیان بیشتر از این پستهای استانی است. فردی متخصص، پاکدست، اصیل و اجتماعی می باشند.
عضو
Iran, Islamic Republic of
کسب مدرک دکترا !!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟
......
Iran, Islamic Republic of
جناب / شما هم به خاطر پستی که داری ،و اینکه چند سال بدون تخصص رییس شهرستان هستی باید از آقای رحیمیان دفاع کنی. هر کسی هم جای شما بود اینگونه میکرد
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
بابا بدبخت تازه در طول مدیریتش درس خوند
Iran, Islamic Republic of
دکتر رحیمیان کتابخوانی قابل که روزانه سه چهار کتاب نقد می‌کنه پاشنه در صدا و سیما را از جاش کنده سخنرانی فصیح و خطیبی توانمند است که تن صدای گوشنوازش آشنای هر فرد فرهنگی و فرهنگ دوستی است استاندار عزیز ایشان باید دبیر و سخنگوی شما باشه تورا خدا ایشون شایستگی ملازمت و شایسته در کنار تو بودن است . امتحان کن بد نمیشه
ناد
Iran, Islamic Republic of
و جهنمش مدیر خوبی نیابو حرف بزن بامردم مدییییییییییییر باید بتوانه
یاسوج
Iran, Islamic Republic of
فقط حاج زارعی. مقتدر و شفاف و راستگو...
Iran, Islamic Republic of
زارع مرد بود
Iran, Islamic Republic of
رحیمی انسان شایسته ای هست
همشهری
Iran, Islamic Republic of
ولمون کن بابا حوصله نداریم
Iran, Islamic Republic of
حاج زارع هم مدیران ناتوانی داشت
Iran, Islamic Republic of
تا دلت بخو نمونش همی دس گل کتابخونه که چسبیده به صندلی
ممی
Turkey
مگر بقیه دنبال ابقا خود نیستند؟ به نظر من در وشور بایستی قانونی تصویب کنند به همه افراد مدعی حق مدیریت بدهند با یک ماشین پلاک قرمز. بعد یک عده ای بکار مدیریت اصلی بپردازند. یاسوج کتابخانه میخوادچکار.
....
Iran, Islamic Republic of
خدا وکیلی یک بار خودت نظرت رو بخون ببین چی نوشتی. مدیری که مثل تو فکر بکنه باید وضع استان اینجوری باشه.اگر یکبار به کتابخانه رفته بودی و چند کتاب میخوندی این حرف را نمیزدی.مشکلات استان ما و مسئولان و مدیران استان همه از بیسوادی فرهنگی است
Iran, Islamic Republic of
بیچاره خودش خیلی توانمند بود
کتابدار
Iran, Islamic Republic of
سلام
بزرگوار کتابخانه مادوان الان یکساله افتتاح شده و در حال خدمت رسانی به مردمه.شما که اطلاعاتت این قدر ناقص و قدیمی هست چرا مطالب خلاف واقع میزنی؟
اهم
Iran, Islamic Republic of
جم کن بابا تو از مدیر بدتر اون ازشما بدتر اداره بگی بهتر بود حد اقل یه تحقیقی میکردی بعد خبر میزدی دلت خوشه ها خودتم دنبال منافع خودتی
ف
Iran, Islamic Republic of
هنوز خبر از دست گل‌هایی که داده ندارین / نیازه سازمان های امنیتی ورود کنن
یاسوج
Iran, Islamic Republic of
.مدیرکل رحیمی است
یار مهربان
Iran, Islamic Republic of
مطلبت سرشار از کینه شخصی است

اطلاعات نویسنده بسیار ناقص است کتابخانه مادوان یکسال هست افتتاح شده
کتابدار
Iran, Islamic Republic of
بدون شک می توان گفت یکی از ضعیف ترین دستگاه های فرهنگی استان به لحاظ مدیریتی کتابخانه های عمومی استان می باشد. متاسفانه از زمان تاسیس و استقلال کتابخانه های عمومی استان یعنی از سال ۱۳۸۳ مدیریت کتابخانه ها به جز ۲ سال صرفا در اختیار یک طایفه خاص بوده و همین سبب شده که اغلب استخدام های شکل گرفته و بدون ضابطه مخصوصا در شهرستان بویراحمد و ستاد مرکزی اغلب از یک طایفه بوده که البته بخشی از آن مربوط به مدیران طایفه ای قبلی می باشد...و با یک بررسی و تحقیق ساده می توان به این موضوع پی برد. مدیریت ایشلن بر کتابخانه های عمومی استان بزرگترین ظلم در حق حوزه فرهنگ استان بویژه کتابداران بوده و خواهد بود....
کتابدار
Iran, Islamic Republic of
مدیرکل کتابخانه ها باید کسی باشد که‌خودش هم اهل مطالعه ؛
وقلم وتحلیل ودانش لارم باشد
کتابدار
Iran, Islamic Republic of
(((((قربانی نخستین بانوی مدیرکل در این استان بود که در افکار عمومی نیز از عملکرد او رضایت نسبی وجود داشت. )))).؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
کبنای عزیز شما از کجا می فرمائید که از عملکرد خانم قربانی رضایت نسبی وجود داشت؟ حداقل یک تحقیق از خود کتابداران انجام می دادید و یا از مسئولین نهاد کتابخانه ها در تهران سوال می کردید بعد این جمله را می نوشتید. اتقاقاٌ بیشترین حاشیه سازی ها و سیاسی کاریها در زمان خانم قربانی اتفاق افتاد.من برداشتم این هست که این متنی که شما منتشر کردید فقط به خاطر همین یک جمله بود که عملکرد خانم قربانی را رضایت بخش معرفی کنید. شیوه برکناری ایشان گویای واقعیت است.
sss
Iran, Islamic Republic of
واقعا جای تاسف دارد/ ضمنا افرادی که نظر داده اند یا خودش می باشد ویا کسی را مجبور به این کار کرده است ضمنا از بین کتابداران استان تحقیق کنید ببینم چند نفر این شخص را قبول دارند
Iran, Islamic Republic of
اوکی
Iran, Islamic Republic of
هیچی نمی شود فردا یک را منصوب می کنند وان هم اقوام را به هر شکلی باشه استخدام می کند
یا سوج
Iran, Islamic Republic of
کبتا اگر راست میگید از دانشگاه علوم پزشکی که ۴۰۰ استخدام فامیلی داشته خبر تهیه کنید
ارباب
Iran, Islamic Republic of
باید مدیری در حد و قواره نهادکتابخانه های عمومی بزارند به نظرم ایشون خیلی خیلی خیلی ضعیف هستند برای این مسئولیت
محمدی
Iran, Islamic Republic of
در دوره ۶ ساله اقای رحیمیان
کتابخانه مادوان با ۱۲۰۸ متر مربع زیربنا
کتابخانه فرهنگ دهدشت با ۸۰۴ متر مربع زیربنا
کتابخانه رادک با ۲۸۰ مترمربع زیربنا
کتابخانه شهید مطهری لوداب با ۳۵۰ متر زیربنا
کتابخانه قیام لنده با ۱۲۰ متر زیربنا
کتابخانه ایدنک لنده با ۱۲۰ متر زیربنا
و....
کتابخانه های شهر چرام و بهمئی هر کدام با ۱۳۰۰ متر زیربنا در ۷۰ درصد پیشرفت کاری هستند
محمدی
Iran, Islamic Republic of
کتابخانه افتتاح کرده ، بیا برو ببین چقد امکانات داره ؟ امکانات بقیه کتابخانه ها در دیگر استانها چطوره ؟ همون کتابخونه مادوان که پز افتتاحش میدین هنوز زیرساخت اینترنت نداره ، اب نداره امکانات رفاهی برای کتابداران نداره، فقط دنبال افتتاح ساختمانی به اسم کتابخانه بوده نه یک ساختمان استاندار و تجهیزات بروز و جدید، این افتتاح و کلنگ زنی ها را هر مدیری که بودجه بهش بدن انجام میده
Iran, Islamic Republic of
جون خودت تو فقط بگو چنتا شهرستان داریم بعد نظر بده
کتابدار
Iran, Islamic Republic of
جناب اقای نویسنده کاش یه خورده به مغرضانه داوری نمی کردید/
ما همین دوسال کتابخانه های رادک/مادوان/لوداب/فرهنگ برکت دهدشت/ با پی گیری های مستقیم مدیرکل محترمتکمیل و افتتاح شد...
تمامی کتابخانه های عمومی تجهیز کامل شدند/
کاش به انبار اداره کل یه سری میزدید.
در همین دوره کرونا تنها مرکزی که تعطیل نشد و کلیه فعالیته های فرهنگی را به حوزه الکترونیکی و فضای مجازی آورد کتاب خانه ها بود
ما حتی کتاب را در قالب طرح پیک کتاب در خانه مردم تحویل میدادیم..
کاش یه روز تشریف می آوردید کتابخانه های استان
کاش یک کتاب می خواندید
یک کتابدار
Russian Federation
من واقعا دلیل خصومت شخصی شما با آقای رحیمیان رو نمی‌دونم.
قبلاً هم مطلبی خلاف واقع در مورد آقای رحیمیان زده بودین. باید یک کتابدار باشید و در مجموعه قرار بگیرید تا متوجه بشید ایشون چجوری از ما کار میخوان و چقدرفعال هستن. تا دیروز مطلب می‌زدیم که الکی دارن ساختمان می سازم برای کتابخونه ها و بیت المال رو هدر میدم.امروز مطلب میزنید که زمین دادن رحیمیان ساختمان نمی سازه. با خودتون چند چندین جناب؟
کتابدار استان
Iran, Islamic Republic of
برای دبیر کلی نهاد کتابخانه ها ی عمومی کشور تا حالا یک متخصص انتخاب نشده است که شما می فرمائید باید برای کتابخانه های استان یک متخصص انتخاب شود.البته ما مخالف این نیستیم که مدیر کل کتابخانه ها باید یک فر متخصص باشد ولی به قول شاعر: این خانه از بن بست ویران است.
بعدش هم کاش خانم قربانی اولین مدیر کل زن در استان انتخاب نمی شد چون کاری کرد که مسئولین ما دیگر به زنان اعتماد نمی کنند که به عنوان پست های مدیری انتخاب کنند.
Iran, Islamic Republic of
حالا روز پاسخگویی عملکرد است
Saman
Iran, Islamic Republic of
این آقای مدیر کل هیچ تقصیری نداره .من تا بحال نه دیدمش و نه میشناسمش اما کرونا یکی از دلایل بزرگ خاک خوردن کتابها و نبود استقبال هست.هر چی باشه بهتر از اون ... بود که حرف زدن عادی رو هم بلد نبود و فقط پاجه خواری میکرد و دوام هم نیاورد
کتابدار
Iran, Islamic Republic of
هم دیدیش وهم خوب می شناسیم جناب saman عزیز
همشهری
Iran, Islamic Republic of
کتابخانه های استان را خانم قربانی به خاک سیاه نشاند چطور می فرمایید رضایت نسبی. رضایت ضعیف هم از ایشان نبود
کتابدار
Iran, Islamic Republic of
باسلام ، قصد نویسنده در این وجیزه چیزی جز برای بزرگنمایی/نداشته و با اهداف خاص خودش نوشته : بقول شاعر شنیدن کی بود مانند دیدن . نمی دانی.
کتابدار
Iran, Islamic Republic of
خجالت بکش کمایی چند می گیری کامنت ها را ناقص درج می کنی؟؟
روزگار
Iran, Islamic Republic of
تش دلم کور وابی....خیلی خوب نوشتی کبنای عزیز
كتابدار
United States
آيا ميدانيد تنها استان بدون مقام در سال ٩٩ استان ما بوده؟وقتي يك دستگاه فرهنگي با اين درجه از اهميت در ساختار فرهنگي يك استان را به يك فرد غير متخصص و با مدرك غير مرتبط (شروع كار مديريت با مدرك كارداني كامپيوتر ) سپردند ضربه مهلك وا به اين استان وارد كردن . مديري كه در طول شش سال ختي يك ايده نداشت . خود را تاكنون نگه داشته
با تشكر از تيم كبنا نيوز كه هميشه متوجه اين كم و كاست ها و باند بازي ها بوده و از نقد صريح و منصفانه كوتاه نيامده.
كتابدار منصف
United States
امام جمعه عزيز چيتاب زود شناخت ولي صدايش به جايي نرسيد
كتابدار كههگيلويه
United States
استان مانه اگر مسوللش مسئول بي خو رحيميان نيرف معاون ا خوزستان بياروردي.خل من تلمون
Iran, Islamic Republic of
معاون که همراه با رحیمیان یک تیم بسیار قوی بودن /هرچند از لحاظ عملکرد جزو استانهای اخر هستیم اما از این لحاظ به همت عزیزان پیشتاز میباشیم
Iran, Islamic Republic of
چرا نظرات رو سانسور شده و هر طور میخواین میزنین...کبنا خجالت بکش....معاون و مدیر
مسول
United States
كافيه براي درك عمق فاجعه يه مقايسه كنيد مدير استان فارس و مدير استان ك ب
استان فارس دكتر منوچهري .مقالاتش در تركيه جز منابع درسي ميباشد
کبنا نظر ثبت کن نامردی نکن
Iran, Islamic Republic of
حالت چطوره؟؟😂😂 خوب هستی
به این روز فکر ایکردی؟
فعلا اول کاره باید اول کتابدارت کنن تا بفهمی رفع خوانی ثبت فعالیت های فرهنگی ثبت اقلام اهدایی خدمت مرجع مجازی چیه و سپس نهادهای امنیتی تخلفات شما مدیر نالایق را پیگیری کنن
يك كتابدار جديد
United States
فقط ببينيد كه كارير به نام ياسوج كه همكار هست هنوز نميدونه اسم مدير كل رحميان هست نه رحميي😅
برار حداقل يه سر ايزي ياسوج مديره بشناسي
آگاه
Iran, Islamic Republic of
هر کسی خدمات خانم قربانی رو ندیده و نگه در قیامت جواب پس میدهد....یادمه توی روستاها هم جریان کتاب و کتابخونه داشت شکل میگرفت.اینکه آقای رحیمیان نیروی آرامی هست منکرش نیستم اما در حد همون نیروی حراستی بودن کافی بود.
اما مگه قرار نیست یک. بیاد جای رحیمیان و این نهاد به قولا فرهنگی رو هاپولی کنه بزارید یکی از علیا به خاک سیاه بنشونش...
لطف عملکرد خوب قربانی رو با بقیه افراد مقایسه نکنید که ظلم است.
سعید جلیلی اپوزیسیون دولت می‌شود؟

سعید جلیلی اپوزیسیون دولت می‌شود؟

یک واقعیت غیر قابل انکار وجود دارد و آن هم این است که سعید جلیلی در روزهای پساروحانی ...
برنامه‌هایی که بیشترین حجم اینترنت را در گوشی مصرف می‌کنند

برنامه‌هایی که بیشترین حجم اینترنت را در گوشی مصرف می‌کنند

میزان استفاده از اینترنت در برنامه‌های مختلف و محبوب در بین کاربران در این خبر بررسی ...
اخراج استادان یا برکناری استثناها‌؟

اخراج استادان یا برکناری استثناها‌؟

قطع همکاری یا به زبان خودمانی اخراج دو استاد دانشگاه بهشتی و صنعتی شریف باعث شد تا جمعی ...
1