تاریخ انتشار
دوشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۱۵
کد مطلب : ۴۴۳۸۹۵
چرا خودروهاي داخلي هر سال بي‌كيفيت‌تر مي‌شوند؟

رانت و فساد نتيجه انحصار در بازار خودرو

۱
۰
رانت و فساد نتيجه انحصار در بازار خودرو
کبنا ؛حواشي تصادف زنجيره‌اي در محور بهبهان- رامهرمز بعد از گذشت حدود دو هفته همچنان ادامه دارد. اما آنچه باعث اعتراض‌هاي گسترده افراد در فضاي مجازي و رسانه‌ها شده، باز نشدن كيسه هواي خودروهاي تصادفي است كه همه‌شان متعلق به خودروسازان داخلي بود؛ در اين راستا سيدكمال هاديانفر با انتقاد شديد از كيفيت خودروهاي ساخت داخل گفته بود: «در همين حادثه بهبهان ايربگ هيچ خودرويي باز نشد. اين چه خودرويي است كه ما داريم. چرا ارابه مرگ توليد مي‌كنيم؟ دستگاه‌هاي مسوول بايد بر كيفيت خودروها نظارت كنند. چرا استانداردها رعايت نمي‌شود؟» البته به جز سردار هاديانفر، نمايندگان مجلس نيز از كيفيت خودروهاي توليد داخل انتقادات فراواني داشته و عملكرد خودروسازان را شبيه مافيايي مي‌دانند كه با گره زدن منافع خود با منافع برخي تصميم‌گيران بر گرده ملت سوار شده و صداي خرد شدن استخوان‌هاي مردم در اين هياهوي كاذب را نمي‌شنود. 
15 خودرو متعلق به ايران‌خودرو  و  23 خودرو  متعلق به سايپا  بود

صحبت‌هاي احمد نعمت‌بخش، دبير انجمن خودروسازان از جمله واكنش‌هايي به تصادف 20 دي‌ماه بود كه باعث عصبانيت برخي نمايندگان اسبق و فعلي مجلس شده است. او در خصوص اين تصادف گفته بود كه: «15 خودروي‌حادثه‌ديده در اين حادثه متعلق به ايران‌خودرو و 23 خودرو ديگر متعلق به شركت سايپا بود، در بخش خودروهاي سايپا 2 وانت نيسان، 3 خودروي پيكاپ، 3 خودروي ال 90 و 15 پرايد درگير حادثه شده‌اند و در مجموع عدم آسيب‌ديدگي خودروهاي ال 90 از روبه‌رو باعث شده تا ايربگ‌هاي آنها عمل نكند همچنين از ميان 15 خودروي پرايد هم 11 خودرو به دليل سال ساخت توليد فاقد ايربگ بودند. در اين حادثه از محصولات سايپا 8 خودرو داراي ايربگ بوده‌اند كه چون برخورد از عقب صورت گرفته ايربگ‌ها عمل نكرده‌اند. بايد اين نكته را اعلام كرد كه اكثر خودروهاي حادثه‌ديده داراي ايربگ بودند اما در اين تصادف از عقب دچار حادثه شده‌اند و به همين دليل ايربگ‌ها باز نشده است. البته براساس قوانين اگر سرعت فاصله دو خودرو در حادثه كمتر از 15 كيلومتر باشد ايربگ آنها باز نمي‌شود.» يكي از واكنش‌هاي تند به اين سخنان را اصغر سليمي، عضو كميسيون اقتصادي مجلس انجام داد و در اين باره گفت كه: «رانت دولتي كه ايران‌خودرو دريافت مي‌كند، سبب شده كه هيچ‌گونه تغييري در كيفيت و خدمات پس از فروش اين شركت داده نشود. دفاعيات ايران‌خودرو از باز نشدن ايربك‌ها خجالت‌آور بود. شركت استدلال مي‌كرد كه، چون برخورد‌ها از پشت بوده ايربك‌ها عمل نكرده كه اين استدلال به كل اشتباه است و همانطور كه در تصاوير ديديم، عقب و جلوي خودرو‌ها آسيب جدي ديده بود و دفاعيات اين شركت تنها بهانه آوردن و توجيه اشتباه بود. ». جلال رشيدي كوچ، نماينده مرودشت در مجلس يازدهم نيز در اين خصوص خاطرنشان كرده بود كه: «مافياي خودرو منافع برخي تصميم‌گيران و تصميم‌سازان را با منافع خود گره زده و به گونه‌اي بر گرده ملت سوار و بي‌محابا مي‌تازد كه صداي خرد شدن استخوان‌هاي مردم در اين هياهوي كاذب را نمي‌شنود. سوال اصلي بعد از ۵۰ سال اين است حمايت بي‌قيد و شرط از صنعت خودروسازي در چه جايگاهي است، آيا مي‌توان خودرويي كه طراحي و تكنولوژي آن متعلق دهه ۸۰ و ۹۰ ميلادي و اكثر قطعات آن امروزه از چين تامين مي‌شود به عنوان خودروي ملي نامگذاري كرد؟»
مديريت در خودروسازي‌ها  بر اساس هزينه و فايده شكل نگرفته است
ابوالفضل خلخالي، عضو هيات علمي دانشكده مهندسي خودرو دانشگاه علم و صنعت ايران، در مورد رانت دولتي در خودروسازي‌هاي ايران بر اين باور است كه مديريت در خودروسازي‌ها بر اساس هزينه و فايده شكل نگرفته است و بايد در مديريت كلان اين تغيير ايجاد شود تا بتوان كيفيت محصولات را افزايش داد.
اين عضو هيات علمي دانشگاه در ادامه به «اعتماد» گفت: «هر چند نياز بازار امروز اين است كه بهبود در شرايط خودروسازي‌ها ايجاد شود اما ضرورت دارد نهادهاي نظارتي هم بيش از گذشته به اين موضوع وارد شوند تا خودروسازان در ايران هم مجبور شوند كيفيت خودروهاي خود را افزايش دهند.»

خلخالي در پاسخ به اين پرسش كه چرا با وجود اينكه مجلس دهم مصوبه‌اي براي واگذاري شركت‌هاي ايران‌خودرو و سايپا به بخش خصوصي داشت اين مصوبه اجرا نشد، خاطرنشان كرد: «به دليل اينكه در كشور بخش خصوصي داراي اهليت وجود ندارد كه سهام اين شركت‌ها را خريداري كند ضمن آنكه خصوصي‌سازي اين مجموعه‌ها با چالش‌هاي فراواني روبروست و تنها موضوع اقتصادي آنها مطرح نيست و كلي مسائل ديگر با خود به همراه دارد.» اين كارشناس خودرو در واكنش به باز نشدن ايربگ‌ها در تصادف بهبهان تصريح كرد: «باز شدن ايربگ‌ها داراي مكانيسم خاصي است و به ميزان شتاب خودروها وابسته است و زماني كه اين شتاب از يك حدي بيشتر مي‌شود اين چاشني انفجاري عمل مي‌كند، احتمال اين موضوع نيز هست كه با توجه به طراحي قديمي خودروهاي ساخت داخل ممكن است ايربگ‌ها باز نشده باشد اما بايد گفت در مجموع كيفيت و ايمني خودروهاي ساخت داخل به‌شدت پايين است.»
صنعت خودرو چرا عقب ماند؟
خلخالي در واكنش به سخنان يكي از نمايندگان مجلس در مورد مافيايي خواندن صنعت خودروسازي در ايران گفت: «ريل‌گذاري صنعت خودروي ايران از سال 1380 به بعد از سوي گروهي خاص انجام شده است كه ديدگاه اين گروه براساس دانش فني و توانمندي داخلي نبوده و منافعي هم در اين قضيه داشته‌اند و همين موضوع باعث عقب‌ماندگي در اين صنعت شده است.»
سعيد موتمني، رييس اتحاديه نمايشگاه‌داران و فروشندگان خودرو نيز در واكنش به تصادف زنجيره‌اي بهبهان و دفاعيات خودروسازان از اين قضيه اظهار داشت: «در كل دنيا اگر مشكلي در خصوص ايمني خودرويي پيش مي‌آيد شركت سازنده آن بايد پاسخگو باشد و اين موضوع يك قانون در همه كشورهاست، به عنوان مثال در ساير كشورها اگر كارشناسان صحنه تصادف را بررسي كنند، ببينند لاستيكي تركيده اين موضوع را پيگيري مي‌كنند و اگر اين تركيدگي مربوط به كارخانه لاستيك باشد اين ضعف و نقيصه را از اين كارخانه پيگير مي‌شوند.» او با اشاره به باز نشدن ايربگ خودروهاي تصادفي در بهبهان گفت: «در اين تصادف نيز شركت سازنده اين ايربگ‌ها بايد پاسخگو باشد، در همه كشورها زماني كه ساخت خودرو به اتمام مي‌رسد تعدادي از اين خودروها را براي تست به آزمايشگاه مي‌برند و از همه نظر به خصوص از نظر ايمني اين خودروها را بررسي و آزمايش مي‌كنند. البته در ايران تست خودرو در جاده وجود دارد اما جايگاهي براي تست ايمني خودروها وجود ندارد و متاسفانه با وجود اين ميزان از تصادفات جاده‌اي هنوز چنين جايي طراحي نشده است و اين موضوع يكي از ضعف‌هاي شركت‌هاي توليدكننده در ايران است. كنترل كيفي و استاندارد خودروها بايد به صورت جدي مورد ارزيابي قرار گيرد و اين موضوع نبايد ناديده گرفته شود.»
موتمني در واكنش به مافياي خودرو در ايران گفت: «هر جايي كه انحصاري باشد مشكلات خود را هم به همراه دارد، متاسفانه انحصار در 100 سال گذشته در كشور باعث هدررفت منابع ملي شده است.»
قطعات خودرو هرروز بي‌كيفيت‌تر مي‌شوند
از او در خصوص كيفيت قطعات خودرو نيز پرسيده شد كه او پاسخ داد: «در حال حاضر نيز مصرف‌كننده دو بار پول خودرو را مي‌دهد يك بار در ابتدا و پيش از تحويل خودرو و بعد ماه‌ها انتظار خودرو را تحويل مي‌گيرد و بار دوم هم پس از تحويل خودرو كه اين‌بار بايد به خريد قطعات بپردازد زيرا قطعات خودرو به اندازه‌اي بي‌كيفيت شده كه زود به زود بايد عوض شوند. در حال حاضر انحصار، بازار را  دردست دارد و به كيفيت هم اهميتي نمي‌دهد و قدرت انتخاب را از مشتري مي‌گيرد.»
رييس اتحاديه نمايشگاه‌داران و فروشندگان خودرو در بخش ديگري از سخنان خود به كيفيت پايين خودروها اشاره كرد و افزود: «زماني كه رقابتي در بازار وجود ندارد كيفيت هم پايين مي‌آيد و شاهد اين‌گونه مشكلات در تصادفات مي‌شويم. متاسفانه طي سال‌هاي گذشته كيفيت قطعات و خودرو فراموش شده و شاهد آنيم كه خودرويي كه هنوز 4 هزار كيلومتر راه نرفته قطعاتش با مشكل مواجه مي‌شود و اين موضوع به اهميت ندادن به اين بازار برمي‌گردد.»
موتمني در پاسخ به اين پرسش كه چرا با وجود عدم كيفيت خودرو و نارضايتي مردم هر روز شاهد رشد قيمت‌ها در اين بازار هستيم، گفت: «متاسفانه رقابتي در بازار ايران نيست و برخي از خودروها هم ديگر توليد نمي‌شوند به عنوان مثال در مورد پرايد به دليل عدم توليد قيمت آن تا مرز 185 ميليون هم بالا رفت اما در فضاي مجازي قيمت آن را 190 ميليون هم عنوان كردند كه درست نبود، همه مدل‌هاي پرايد در بازار يا مدل 97 است يا 98 و مشتري مي‌تواند با توجه به اين قضيه خودروي ديگري را انتخاب كند.»
کارکنان خودروسازی‌ها چقدر حقوق می‌گیرند؟

بنابر صورت‌های مالی ارائه شده به بورس توسط ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو، آنها در شش ماه ابتدایی امسال در مجموع چیزی حدود پنج‌هزار میلیارد تومان حقوق و دستمزد به نیروی انسانی خود پرداخت کرده‌اند.
دنیای اقتصاد نوشت: طبق صورت‌های مالی ارائه شده بورس توسط ایران خودرو، این شرکت در شش ماه ابتدایی امسال بیش از ۲‌هزار و ۷۹۰‌میلیارد تومان بابت حقوق و دستمزد کارگران خود پرداخت کرده است. طبق برآورد ایران خودرو، این شرکت باید در نیمه دوم سال نیز حدود ۲‌هزار و ۸۸۰‌میلیارد تومان دیگر به عنوان حقوق و دستمزد پرداخت کند. بنابراین در مجموع کل حقوق و دستمزدی که سومین خودروساز بزرگ ایران در سال‌جاری پرداخت خواهد کرد، چیزی حدود پنج‌هزار و ۶۷۰‌میلیارد تومان برآورد می‌شود. این در حالی است که ایران خودرو در سال ۹۹ کمتر از سه‌هزار و ۶۶۵‌میلیارد تومان حقوق و دستمزد به کارگران خود پرداخته، بنابراین هزینه این شرکت در این بخش حدود ۵۵‌درصد بالا رفته است. طبعا بخش قابل‌توجهی از این رشد به دلیل افزایش پایه حقوق کارگران در سال‌جاری نسبت به ۹۹ است.
ایران خودرویی‌ها اما در بخش مربوط به استهلاک هزینه‌ای حدود ۲۶۵‌میلیارد تومان طی شش ماه امسال صرف کرده و در نیمه دوم سال نیز حدودا ۲۹۷‌میلیارد تومان هزینه خواهد کرد تا جمع کل آن به ۵۶۲‌میلیارد تومان برسد. بنابراین در مقایسه با سال گذشته، هزینه استهلاک ایران خودرو حدود شش‌درصد بالا خواهد رفت.
یکی دیگر از موارد به هزینه‌های سربار در خودروسازی، به بخش انرژی شامل آب، برق، گاز و سوخت مربوط می‌شود. ایران خودرو در این بخش بالغ بر ۲۱‌میلیارد و ۷۰۰‌میلیون تومان طی شش ماه ابتدایی امسال هزینه کرده است. برآورد این شرکت این است که در نیمه دوم سال نیز حدود ۲۶‌میلیارد تومان هزینه خواهد شد، بنابراین کل هزینه ایران خودرو بابت بخش انرژی در سال ۱۴۰۰، کمتر از ۴۸‌میلیارد تومان محاسبه شده است. این در حالی است که طی سال گذشته کمی بیش از ۲۷‌میلیارد و ۶۰۰‌میلیون تومان هزینه ایران خودرو در بخش انرژی بوده است. در مجموع با در نظر گرفتن دیگر هزینه‌ها از جمله هزینه مواد مصرفی، بزرگ‌ترین خودروساز ایران طی شش ماه امسال بیش از سه‌هزار و ۶۱۷‌میلیارد تومان صرف هزینه‌های سربار کرده است. در مجموع اما کل هزینه سربار ایران خودرو طی سال‌جاری با در نظر گرفتن سایر هزینه‌ها، بالغ بر ۷‌هزار و ۴۶۰ ‌میلیارد تومان خواهد بود که در مقایسه با ۴‌هزار و ۸۹۰‌میلیارد سال گذشته رشد ۵۴‌درصدی را نشان می‌دهد.
اما هزینه‌های ایران خودرو در بخش اداری، عمومی و فروش نیز طی امسال و در مقایسه با سال گذشته رشد قابل‌توجهی خواهد داشت. این شرکت طی شش ماه امسال، حدود ۴۷۰‌میلیارد تومان حقوق و دستمزد در بخش مورد بررسی پرداخت کرده و پیش‌بینی‌اش این است که حدود ۴۲۸‌میلیارد تومان دیگر نیز در نیمه دوم سال در این بخش هزینه خواهد شد. بنابراین مجموع حقوق و دستمزدی که ایران خودرو طی امسال در بخش اداری، عمومی و فروش پرداخت خواهد کرد، به حدود ۸۹۸‌میلیارد تومان می‌رسد. ایران خودرو با در نظر گرفتن دیگر هزینه‌ها، برآورد کرده که در کل سال ۱۴۰۰ بیش از چهار‌هزار و ۲۴۷‌میلیارد تومان در بخش اداری، عمومی و فروش پرداخت خواهد کرد که نسبت به سال گذشته رشد ۸۲‌درصدی خواهد داشت.
حقوق و دستمزد در سایپا
به سایپا برویم، دومین خودروساز ایران که کمتر از ایران خودرو و بیشتر از پارس خودرو نیروی انسانی در خود جای داده است. طبق صورت‌های مالی ارائه شده بورس توسط سایپا، این شرکت در شش ماه ابتدایی امسال بیش از‌هزار و ۲۳‌میلیارد تومان بابت حقوق و دستمزد کارگران خود پرداخت کرده است.
طبق برآورد سایپا، این شرکت در نیمه دوم سال نیز حدود ‌هزار و ۱۹۰‌میلیارد تومان دیگر باید به عنوان حقوق و دستمزد پرداخت کند. بنابراین در مجموع کل حقوق و دستمزدی که دومین خودروساز بزرگ ایران در سال‌جاری پرداخت خواهد کرد، بالغ بر ۲‌هزار و ۲۰۰‌میلیارد تومان برآورد می‌شود.
این در حالی است که سایپا در سال ۹۹ کمتر از ‌هزار و ۵۵۰‌میلیارد تومان حقوق و دستمزد به کارگران خود پرداخته است، بنابراین هزینه این شرکت در این بخش حدود ۴۶‌درصد بالا رفته است. سایپایی‌ها اما در بخش مربوط به استهلاک هزینه‌ای بالغ بر ۱۹۲‌میلیارد تومان طی شش ماه امسال صرف کرده و در نیمه دوم سال نیز حدودا ۱۹۵‌میلیارد تومان هزینه خواهد کرد تا جمع کل آن به ۳۸۷‌میلیارد تومان برسد.
بنابراین در مقایسه با سال گذشته، هزینه استهلاک سایپا حدود۵/ ۵‌درصد کاهش خواهد یافت، چه آنکه این شرکت کمی بیش از ۴۱۰‌میلیارد تومان هزینه استهلاک در سال گذشته داشته است.
سایپا نیز مانند ایران خودرو بخشی از هزینه‌های سربارش به انرژی مربوط می‌شود. این شرکت در این بخش بالغ بر ۶‌میلیارد تومان طی ۶ ماه ابتدایی امسال هزینه کرده است. برآورد می‌شود نارنجی‌های جاده مخصوص در نیمه دوم سال ۶‌میلیارد و ۶۰۰‌میلیون دیگر نیز برای آب، برق، گاز و سوخت خود هزینه کنند.
بنابراین کل هزینه سایپا بابت بخش انرژی در سال ۱۴۰۰، کمتر از ۱۳‌میلیارد تومان محاسبه شده است. این در حالی است که طی سال گذشته کمی بیش از ۱۰‌میلیارد و ۵۰۰‌میلیون تومان هزینه سایپا در بخش انرژی بوده است. در مجموع با در نظر گرفتن دیگر هزینه‌ها از جمله هزینه مواد مصرفی، دومین خودروساز بزرگ ایران طی شش ماه امسال بیش از دو‌هزار و ۱۶۴‌میلیارد تومان صرف هزینه‌های سربار کرده است. در مجموع اما کل هزینه سربار سایپا طی سال‌جاری با در نظر گرفتن سایر هزینه‌ها، بالغ بر پنج‌هزار و ۱۰۰‌میلیارد تومان خواهد بود که در مقایسه با دو‌هزار و ۹۳۶‌میلیارد تومان سال گذشته افزایش بیش از ۴۲‌درصدی را نشان می‌دهد.
اما مانند ایران خودرو، هزینه‌های سایپا در بخش اداری، عمومی و فروش نیز طی امسال و در مقایسه با سال گذشته با رشد مواجه خواهد بود. این شرکت طی شش ماه امسال، حدود ۲۷۳‌میلیارد تومان حقوق و دستمزد در بخش مورد بررسی پرداخت کرده و پیش‌بینی‌اش این است که حدود ۳۰۴‌میلیارد تومان دیگر نیز در نیمه دوم سال در این بخش هزینه خواهد شد.
بنابراین مجموع حقوق و دستمزدی که سایپا طی امسال در بخش اداری، عمومی و فروش پرداخت خواهد کرد، به حدودا ۵۷۷‌میلیارد تومان می‌رسد.
سایپا با در نظر گرفتن دیگر هزینه‌ها، برآورد کرده که در کل سال ۱۴۰۰ بیش از‌هزار و ۵۰۰‌میلیارد تومان در بخش اداری، عمومی و فروش پرداخت خواهد کرد که نسبت به سال گذشته رشد ۶۷‌درصدی خواهد داشت.
پارس خودرو چقدر حقوق می‌دهد؟
به سراغ پارس خودرو برویم، سومین خودروساز بزرگ ایران که کمترین نیروی انسانی را بین سه شرکت اصلی صنعت خودرو کشور در خود جای داده است.
طبق صورت‌های مالی ارائه شده بورس توسط پارس خودرو، این شرکت در شش ماه ابتدایی امسال نزدیک به ۳۷۰‌میلیارد تومان حقوق و دستمزد به کارگران خود پرداخت کرده است. طبق برآورد پارس خودرو، این شرکت در نیمه دوم سال نیز حدودا ۳۵۰‌میلیارد تومان دیگر باید به عنوان حقوق و دستمزد پرداخت کند. بنابراین در مجموع کل حقوق و دستمزدی که سومین خودروساز بزرگ ایران در سال‌جاری به کارگرانش پرداخت خواهد کرد، چیزی حدود ۷۲۰‌میلیارد تومان برآورد می‌شود. این در حالی است که پارس خودرو در سال ۹۹ کمتر از ۴۷۵‌میلیارد تومان حقوق و دستمزد به کارگران خود پرداخته است، بنابراین هزینه این شرکت در این بخش حدود ۵۱‌درصد بالا رفته است.
پارس خودرو اما در بخش انرژی بالغ بر ۶‌میلیارد و ۵۰۰‌میلیون تومان طی شش ماه ابتدایی امسال هزینه کرده است. برآورد این شرکت این است که در نیمه دوم سال نیز همین مقدار هزینه خواهد شد، بنابراین کل هزینه پارس خودرو بابت بخش انرژی در سال ۱۴۰۰، بیش از ۱۳‌میلیارد تومان محاسبه شده است. این در حالی است که طی سال گذشته کمی بیش از هفت‌میلیارد تومان هزینه پارس خودرو در بخش انرژی بوده است. در مجموع با در نظر گرفتن دیگر هزینه‌ها از جمله هزینه مواد مصرفی، سومین خودروساز بزرگ ایران طی شش ماه امسال بیش از ۸۵۱‌میلیارد تومان صرف هزینه‌های سربار کرده است. در مقایسه با هزینه سربار حدودا ۹۵۰‌میلیارد تومانی در سال گذشته، پارس خودرو در این بخش بالغ بر ۱۰۰‌میلیارد تومان یعنی چیزی حدود ۱۲‌درصد رشد هزینه داشته است.
اما هزینه‌های پارس خودرو در بخش اداری، عمومی و فروش نیز طی امسال و در مقایسه با سال گذشته رشد را به خود خواهد دید. این شرکت طی شش ماه امسال، بالغ بر ۶۲میلیارد تومان حقوق و دستمزد در بخش مورد بررسی پرداخت کرده و پیش‌بینی‌اش این است که حدود ۵۸‌میلیارد تومان دیگر نیز در نیمه دوم سال در این بخش هزینه خواهد شد. بنابراین مجموع حقوق و دستمزدی که پارس خودرو طی امسال در بخش اداری، عمومی و فروش پرداخت خواهد کرد، به ۱۲۰‌میلیارد تومان می‌رسد. پارس خودرو با در نظر گرفتن دیگر هزینه‌ها، برآورد کرده که در کل سال ۱۴۰۰ بیش از ۴۳۲‌میلیارد تومان در بخش اداری، عمومی و فروش پرداخت خواهد کرد که نسبت به سال گذشته رشد ۵۳‌درصدی داشته است. این شرکت در شش ماه ابتدایی سال بالغ بر ۲۷۰‌میلیارد تومان در این بخش هزینه کرده بود اما پیش‌بینی کرده که در شش ماه دوم سال‌جاری، این رقم به کمتر از ۱۶۵‌میلیارد تومان برسد.مالیات جدید برای خرید خودرو
مالیات جدید برای خرید خودرو

فروش فوری‌ شرکت‌ خودروسازی سایپا نشان می‌دهد که هزینه‌ای اضافه بر مالیات یک درصدی که همیشه بر قیمت خودرو کارخانه‌ای افزوده می‌شود، برای برخی محصولات در نظر گرفته شده است. ماجرا چیست؟
 شرکت سایپا آگهی فروش فوری خودرو نیسان تکسوز آپشنال را منتشر کرد. در این آگهی قیمت فروش این خودرو ۲۵۷ میلیون تومان اعلام شد. اما قیمت کارخانه ۲۵۲ میلیون تومان است.
این قیمت‌ها نشان می‌دهد که شرکت خودروسازی سایپا بجای اعمال مالیات یک درصدی قانون جدید، مالیات ۲٫۲۵ درصدی را برای محصولاتش در نظر گرفته.
آیا مالیات نقل و انتقالات افزایش یافته است؟
تجارت نیوز نوشت: با پیگیری‌های از سایپا مشخص شد هزینه خرید خودرو از شرکت‌های خودروسازی کشور مشمول مالیات جدیدی به نام مالیات سبز می‌شود.
این مالیات سبز بر اساس میزان آلایندگی خودرویی است. هزینه این مالیات جدید متناسب با میزان آلایندگی هر خودرو متفاوت است. هر خودرو که آلایندگی بیشتری تولید کند درصد اضافه‌تری باید هنگام تحویل خودرو پرداخت کند.
این مالیات خودرو برای همه خودروهای ساخت ایران در نظر گرفته شده است. در مورد خودروی نیسان که آلایندگی بیشتری دارد، حدود یک درصد مالیات علاوه بر یک درصد دیگر مالیات نقل و انتقالات محاسبه می‌شود که حدودا پنج میلیون تومان اختلاف قیمت با کارخانه ایجاد می‌شود.  اختلاف قیمتی این خودرو در آگهی ذکر شده به همین دلیل بوده است.
مالیات‌های اضافه شده بر قیمت خودرو اضافه و در فاکتور هنگام تحویل به مشتری داده می‌شود.
مالیات دیگری نداریم
البته حمیدرضا حیدری، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو مشهد گفت: تنها مالیات نقل و انتقالات بر قیمت کارخانه اضافه می‌شود و مالیات خودرو دیگری نداریم. هنگام تحویل خودرو از کارخانه تنها باید مالیات یک درصدی اعمال شود.
در چنین شرایطی، به نظر می‌رسد دولت سیاست جدید خود را مبنی بر مالیات‌ها در نظر گرفته است و قرار است مالیات‌های جدیدی را در بخش‌های مختلف کشور اعمال کند.
قیمت خودرو امروز ۴ بهمن ۱۴۰۰ 
نوسان قیمت خودرو همچنان در بازار ادامه دارد. اما در چند روز گذشته این نوسانات کاهش یافته است. به عقیده کارشناسان بازار دیگر کشش افزایش قیمت ندارد.
 قیمت خودروهای داخلی در ایران به شرح زیر است:
خودروی پراید ۱۱۱ با نرخ ۱۸۵ میلیون تومان درحال معامله است.
پراید ۱۳۱ نیز به نرخ ۱۷۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.
قیمت خودروهای پرطرفدار
خودرو تیبا هاچ بک پلاس به نرخ ۲۰۱ میلیون تومان رسید.
پژو ۲۰۶ تیپ دو به قیمت ۲۶۷ میلیون رسید. پژو ۲۰۶ تیپ پنج نیز در قیمت ۳۲۳ میلیون در بازار موجود است.
پیش‌بینی قیمت خودرو در هفته اول بهمن
یک تحلیل‌گر بازار خودرو به تجارت‌نیوز گفت: علی‌رغم اینکه به شب عید نزدیک می‌شویم اما تقاضایی برای خرید خودرو در بازار مشاهده نمی‌شود. هر چند قیمت دلار روز چهارشنبه اندکی افزایش یافت اما خودرو گران نشد. به نظر می‌رسد بازار خودرو دیگر کشش افزایش قیمت را ندارد.
عماد جعفری توضیح داد: در هفته اول بهمن ماه پیش‌بینی می‌شود هم بازار راکد باقی می‌ماند و هم قیمت خودرو با توجه به زمزمه نتایج مثبت مذاکرات کاهشی می‌شود.
او بیان کرد: البته این رکود فعلی در بازار خودرو برگرفته از اخبار غیر رسمی مذاکرات است. با توجه به اینکه سیگنال‌های مثبتی در فضای غیر رسمی حاکم شده احتمال می‌رود ریزش قیمت خودرو تا اسفند ماه ادامه داشته باشد.
جعفری گفت: سال گذشته با توجه به عدم واکسینه شدن مردم اما باز تقاضا برای خرید خودرو در شرایط کرونایی وجود داشت این در حالی است که امسال سرمایه‌گذاران از بازار خودرو فعلا عقب‌نشینی کرده‌اند.
حالا اما دولت پیش‌بینی کرده که از خودروهای لوکس پنج هزار میلیارد تومان مالیات بگیرد و خودروهای بالای یک میلیارد تومان مشمول مالیات می‌شوند.
میزان افزایش قیمت خودروهای پرطرفدار در یک سال گذشته (اینفوگرافیگ)

قیمت خودرو در بازار خودروهای پرطرفدار داخلی و خارجی، در یک سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است. در این میان برخی خودروها مانند جک s5، حدود ۲۸۰ میلیون تومان افزایش را نیز تجربه کرده‌اند.
قیمت خودروهای داخلی در بازار یک سال گذشته (دی ۹۹ تا دی ۱۴۰۰) با افزایش همراه بوده است.
قیمت برخی از خودروهای داخلی در یک سال گذشته بیش از ۱۰۰ میلیون تومان افزایش داشته.
پراید ۱۱۱ در بازار (دی ۹۹) حدود ۱۱۴ میلیون تومان قیمت داشت که در دی ۱۴۰۰ با افزایش ۷۱ میلیون تومانی به قیمت ۱۸۵ میلیون تومان رسید.
قیمت پژو
قیمت پژو ۲۰۶ تیپ پنج در دی ۱۴۰۰ نسبت به دی ۹۹ حدود ۹۵ میلیون تومان افزایش داشت. پژو پارس tu5 در دی ۱۴۴ با افزایش ۱۴۹ میلیون تومانی نسبت به دی ۹۹ به قیمت ۳۳۷ میلیون تومان رسید.
پژو ۲۰۷i در دی ۱۴۰۰ به قیمت ۳۶۹ میلیون تومان رسید در حالی که در دی ۹۹ حدود ۲۶۹ میلیون تومان قیمت داشت.
خودروهای خارجی
این افزایش قیمت درصورتی رخ داد که بسیاری از خودروهای خارجی در یک سال گذشته بیش از ۵۰ درصد افزایش قیمت را ثبت کردند.
همچنین برخی از خودروهای چینی در بازار با افزایش قیمت همراه بودند.
قیمت جک S5 اتوماتیک در یک سال گذشته ۲۸۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشت و به ۹۱۰ میلیون تومان رسید.
نام شما

آدرس ايميل شما

محمدولایی
Iran, Islamic Republic of
درمنافع خودرو :::چون هرسه قوه منتفعند :::وسازمان ونهادهای ذی نفوذ همچنینند ::::هیچ قدرتی نمی تواند علیه خودروییها باشد !!!!!!!!والا چطور چندتا چاقو را اینهمه تبلیغات :::!!!ولی ماشین با این همه کشته گنگند ؟؟؟؟ رسانه ها هم جان برکف ابراز میکنند :::
‌زنان پاشنه آشیل‌دولت‌های سابق

‌زنان پاشنه آشیل‌دولت‌های سابق

بعد از دولت آقای هاشمی انحراف از دولت آقای خاتمی و با ورود به کنوانسیون رفع تبعیض علیه ...
ابهام در لايحه رتبه‌بندي معلمان

ابهام در لايحه رتبه‌بندي معلمان

سخنگوي شوراي نگهبان افزود: «در ماده ۶ نيز از آنجا كه مشخص نبود، چنانچه پس از اعمال رتبه‌بندي،...
جاي خالي استاد

جاي خالي استاد

عصر روز جمعه در نخستين روز بهمن ماه و در شرايطي كه افكار عمومي ايرانيان تحت‌الشعاع حاشيه‌هاي ...
1