تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۲۸
کد مطلب : ۴۴۲۳۳۶
کبنا از مشکلات راه‌اندازی میدان میوه و تره‌بار یاسوج گزارش می‌دهد؛

موانع و تعارض منافعی که نفس سرمایه‌گذاران را بریده است / آقای استاندار سخن رئیس جمهور یادتان نرود / خوشحالی مردم از راه‌اندازی میدان میوه و تره‌بار برای نخستین بار در یاسوج

۱
۰
موانع و تعارض منافعی که نفس سرمایه‌گذاران را بریده است / آقای استاندار سخن رئیس جمهور یادتان نرود / خوشحالی مردم از راه‌اندازی میدان میوه و تره‌بار برای نخستین بار در یاسوج
کبنا ؛
یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد تنها مرکز استان در کشور است که میدان میوه و تره‌بار ندارد. حال که بعد از سال‌ها یک سرمایه‌گذار برای رفع این نقیصه بزرگ در استان پیش‌قدم شده است، آن‌گونه که سرمایه‌گذار و مشاور حقوقی او گفته‌اند، متأسفانه ده‌ها مانع ریز و درشت برای راه‌اندازی این میدان جلوی پای‌شان دیده می‌شود.
 این در حالی است که سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور به استاندار کهگیلویه و بویراحمد با تاکید گفته بود از سرمایه‌گذاران حمایت شود. اما آن‌چه که در جلسات و ادارات استان می‌گذرد، عدم حمایت کافی از سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان است. احمدزاده باید با جدیت پای کار باشد و شخصاً امورات سرمایه‌گذاران را پیگیری کند. یکی از راه‌های برون‌رفت استان کهگیلویه و بویراحمد، باز کردن پای سرمایه‌گذاران به این استان است. امری که با وجود موانع متعدد که بعضاً نیز کاملاً غیرضروری هستند، هر سرمایه‌گذاری که به این استان پا می‌گذارد را فراری می‌دهند.
به گزارش کبنا نیوز از یاسوج، شامگاه یکشنبه (21 آذر ماه 1400) ستاد تنظیم بازار استان کهگیلویه و بویراحمد به ریاست سید احسان عسکری معاون امور اقتصادی استانداری این استان با دستور کار راه‌اندازی و افتتاح میدان میوه و تره‌بار در یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.
سید احسان عسکری معاون اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد در ابتدا به سرمایه‌گذار اجازه داد که صحبت‌هایش را زودتر از همه‌ی مدیران انجام دهد.
خانم امیری سرمایه‌گذار میدان میوه و تره‌بار در استان کهگیلویه و بویراحمد است، او معتقد است که یکی از راه‌های عاقبت‌بخیری و رشد و توسعه‌ی جامعه، سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال می‌باشد و با این نیت پا به میدان گذاشته‌ام.
امیری در ادامه خطاب به احسان عسکری معاون امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به جلسات قبل، گفت که متأسفانه خیلی از وعده‌های مسئولان مربوطه در حد حرف مانده است و قول‌های زیادی که به ما دادند، محقق نشدند و به حرف‌هایی که زده شد، جامه‌ی عمل نپوشاندند.
او در ادامه از عوض‌پور مشاور حقوقی میدان میوه و تره‌بار خواست که صحبت‌های تکمیلی را مطرح کند.
عسکری نیز خطاب به سرمایه‌گذار گفت: اینجا جای گلایه نیست، همه‌ی آقایان دغدغه دارند و تلاش می‌کنند. کارهایی که جا مانده را بگوئید تا عملیاتی شوند.

عوض‌پور مشاور حقوقی میدان میوه و تره‌بار استان کهگیلویه و بویراحمد در این جلسه خیلی صریح از سنگ‌های جلوی سرمایه‌گذاری پرده برداشت و گفت: پیرو جلسات قبل (30 آبان 1400)، مصوباتی اتخاذ شده بود و بازه‌ی زمانی هم مشخص شد که سرمایه‌گذار تعهداتی دارد و سایر ادارات هم تعهداتی بر عهده‌شان گذاشته شد.
عوض‌پور تاکید کرد: سرمایه‌گذار به تعهدات خود عمل نموده و حتی به جای شهرداری باسکول خریداری کرده است.
عوض‌پور با بیان اینکه میدان میوه و تره‌بار از فردا آمادگی دارد که میوه عرضه کند، افزود: متأسفانه مدیران به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، از طرفی اصرار به افتتاح دارند.
وی از مدیران خواست به جای اصرار برای افتتاح میدان میوه و تره‌بار به تعهدات شان عمل کنند.
مشاور حقوقی سرمایه‌گذار تاکید کرد: تا مدیران به مصوبات عمل نکنند، افتتاح میدان میوه و تره‌بار انجام نمی‌گیرد. وی گفت: این کار برای شهر یاسوج انجام می‌گیرد و لازم است که در این جلسه همه‌ی مسئولان ارشد استان حضور می‌داشتند، فرمانده نیروی انتظامی، فرمانده سپاه، استاندار و ...  اظهار نظر می‌کردند. لازم است که جهاد کشاورزی و سایر مسئولان مربوطه پای کار باشد.
عوض‌پور گفت: توافقات شفاف انجام گرفته و کلی وقت ما را هم تلف کرده است. وی خطاب به عسکری معاون امور اقتصادی استانداری گفت: جلسات فرمایشی بازیچه شده و مسئولان با شما همراه نیستند. سرمایه‌گذار را گرفتار نکنید و لازم است که حضرتعالی ورود جدی داشته باشد.
وی افزود: بارها باید پشت درب این مدیر و آن مسئول بدویم و به ما بگویند که اگر آقای فلانی نباشد، کار شما انجام نمی گیرد. همه دستگاه‌های امنیتی به ما قول داده‌اند که کمک کنند.
وی افزود: توافقاتی در جلسه قبلی انجام گرفته است. اما آقای فرمانداران اطلاع ندارند.یکی از بازارهای هدف ما دنا است. اما هنوز فرماندار دنا از این داستان بی‌اطلاع است. بازارهای گچساران و باشت نیز از دیگر هدف‌های ما هستند، اما هنوز مسئولین این شهرها در این زمینه سکوت کرده‌اند. متأسفانه ما هنوز در بیس کار مشکل داریم.
مشاور حقوقی ادامه داد: ما از فردا عرضه می‌کنیم. ولی هنوز زیرساخت‌ها تکمیل نشده است. وقتی این زیرساخت‌ها تکمیل شدند برای افتتاح بیایید. صنف مربوطه مقابل ما است. گلوگاه ورودی و خروجی شهر باید کنترل شوند.
وی در ادامه با اشاره به مزایای ایجاد بازار میوه و تره‌بار افزود: در میدان میوه و تره‌بار دست همه برای سرمایه‌گذاری باز است. کشاورز و باغدار می‌تواند در این میدان بالای سر میوه‌اش باشد و به صورت شفاف و با اعتماد کامل به فروش برساند. در این بازار، دست همه برای فعالیت باز است.
متأسفانه مدیران قول‌هایی می‌دهند اما به دلیل تعارض منافع به قول‌هایشان عمل نمی‌کنند.
وی اظهار داشت: میدان میوه و تره‌بار کار بزرگی است؛ دست همه عزیزان در این ماجرا نقش‌آفرین است. اگر این کار انجام بگیرد کار بزرگی است؛ به حرف نمی‌شود، به عمل است.
عوض‌پور خطاب به مدیر کل تعزیرات، معاون اقتصادی و سایر مدیران استانی گفت: یکی از مزایای راه‌اندازی میوه و تره‌بار در استان این است که همه‌ی قیمت‌ها شفاف می‌شوند؛ قیمت عمده و خرده مشخص می‌شود؛ فاکتور میدان هم مشخص است. ما به دنبال شفافیت هستیم.

مشاور حقوقی میدان میوه و تره‌بار گفت: با راه‌اندازی این میدان، دست دلالان حذف می‌شود. مگر مردم استان کهگیلویه و بویراحمد چه گناهی مرتکب شده‌اند که باید میوه‌ی 3 هزار تومانی در شیراز  را با قیمت 10 هزار تومان بخرند؟ آن هم میوه‌ای که درجه یک نیست و اغلب درجه دو و حتی درجه سه هستند.
در ادامه‌ی جلسه، معاون دادستان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: وقتی یک شخص حقوقی در این جلسه هست، یعنی هر چه در اینجا مصوب می‌شود بر اساس آن، هم سرمایه‌گذار متعد می‌شود به وظایف خود عمل کند و هم مدیران مکلف می‌شوند که پاسخگو باشند.مباحث این جلسه وجه قانونی و حقوقی دارد؛ چه از حیث مصوبات و چه از حیث انجام وظیفه به تعهدات.
وی افزود: همه باید پای کار باشند. چرا که کنترل مبادی و راه‌ها کار بزرگی است. سرمایه‌گذار باید به تعهدات خود عمل کند و هم مصوبات اگر انجام می‌شود باید ضمانت اجرا  داشته باشند. بخشی از صحبت‌های آقای عوض‌پور درست هستند و تا این مصوبات اجرا نشود، افتتاحیه انجام نمی‌گیرد.
عسکری در ادامه جلسه از نماینده شهرداری سؤال کرد که آیا به تعهداتشان عمل کرده‌اند؟ نماینده شهرداری گفت نه. سپس عسکری گفت: پس انگار حرف سرمایه‌گذار درست است.
سرمایه‌گذار که در این جلسه نیت خوب خود برای توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد را در حضور مسئولین استانی نشان داد، گفت: ما حاضریم با هر شرایطی کار کنیم؛ چرا که افتتاح این میدان به نفع مردم استان است. لذا از مسئولین خواهش داریم که به راه‌اندازی این میدان کمک کنند.
مشاور حقوقی سرمایه‌گذار گفت: ما آمادگی کامل داریم. هر کسی باید به تعهدات خود عمل کند. ما تحت هیچ شرایطی به دنبال بریدن نان کسی نیستیم. فقط به دنبال سامان دادن به بازار میوه‌ی این شهر هستیم.
اما رئیس صنف میوه و تره‌بار در این جلسه به‌گونه‌ای صحبت کرد که گویی نمی‌خواست حضور سرمایه‌گذار را بپذیرد. سخنان رئیس صنف میوه و تره‌بار که همراه با انقلت بود، این ذهنیت را تداعی می‌کرد که او با ایجاد این میدان در یاسوج چندان همدل و همراه نیست.

مدیر کل تعزیرات حکومتی نیز خطاب به رئیس صنف میوه‌و تره‌بار گفت: شما هم جایگاه حقوقی و حقیقی دارید. بر اساس جایگاه حقیقی خود باید تمام اطلاعات را به صورت شفاف در اختیار سرمایه‌گذار قرار دهید.
سرمایه‌گذار نیز گفت ما اطلاعاتی از میوه‌فروشان و شماره تلفن‌های آن‌ها را نداریم.
به گزارش کبنا، افتتاح میدان میوه و تره‌بار یکی از اتفاقات خوشایند برای مردم استان کهگیلویه و بویراحمد است. این استان که اخیراً به عنوان یکی از استان‌هایی مطرح شده است که نرخ تورم در آن بسیار بالا است. افتتاح این میدان می‌تواند بخشی از هزینه‌های اضافی که مردم استان کهگیلویه و بویراحمد متحمل می‌شوند را جبران کند. اما گویا برخی از دست‌های پشت پرده در راه‌انداری این میدان مانع ایجاد می‌کنند و با ایجاد موانع متعدد، از راه‌اندازی میدان میوه‌ و تره‌بار ممانعت می‌کنند. کهگیلویه و بویراحمد که به سرزمین چهار فصل معروف است، پتانسیل‌های بسیاری در زمینه‌ی تولید میوه‌ و تره‌بار دارد. ولی متأسفانه میوه‌ی استان کهگیلویه و بویراحمد به استان فارس می‌رود و سپس فروشندگان همین میوه‌ای که در استان تولید شده را باید از شیراز خریداری کنند. در این رفت و برگشت، تنها کسانی که متحمل ضرر می‌شوند، مردم استان کهگیلویه و بویراحمد هستند. گفتنی است که با افتتاح میدان میوه و تره‌بار، دست دلالان کوتاه می‌شود و میوه با قیمت واقعی به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد.
گفتنی است که مقام معظم رهبری بارها بر ضرورت سرمایه‌گذاری تأکید کرده‌اند. حتی سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در سفری که به استان کهگیلویه و بویراحمد داشت، در خودرو مستقیم به استاندار گفت که از سرمایه‌گذار حمایت کند. اما امروز سرمایه‌گذار در گفت‌وگو با گفت: متأسفانه تا امروز هنوز هیچ اداره‌ای به تعهدات خود عمل نکرده است. وی گفت: اغلب مسئولین من را به شخصی حواله داده‌اند و گفته‌اند تا این شخص رضایت ندهد، نمی‌شود میدان میوه و تره‌بار را راه‌اندازی کرد.
بنابراین یکی از اساسی‌ترین پرسش‌ها در حال حاضر این است که مدیران، سرمایه‌گذار را به چه کسی حواله می‌دادند که تا او راضی نباشد با راه‌اندازی این میدان موافقت نمی‌شود؟ دلیل این کار چه می‌تواند باشد؟ آیا پای تعارض منافع در میان است؟ گفتنی است که کبنا نیوز در روزهای آینده پیرامون این دست‌های پشت پرده افشاگری خواهد کرد.
لازم به ذکر است با راه‌اندازی این میدان، نظارت بر بازار میوه نیز بیشتر می‌شود و دست دلالان نیز کوتاه خواهد شد. گفتنی است که تا پیش از این بسیاری از میوه‌فروشان در بازرسی‌ها از ارائه‌ی فاکتور خودداری می‌کردند. اما با راه‌اندازی این میدان، قیمت دقیق و شفاف هر کیلو میوه و تره‌بار روشن و شفاف مشخص خواهد شد. در واقع این میدان میوه و تره‌بار است که به میوه‌فروشی هویت می‌دهد.
در گفت‌وگویی که با برخی از مصرف‌کنندگان در شهر یاسوج داشتیم، علی موسوی از شهروندان شهر یاسوج گفت: ما خیلی خوشحالیم که میدان میوه و تره‌بار در این استان در حال شکل‌گیری است. میوه باکیفیت و ارزان‌قیمت سالهاست که در این استان به چشم نمی‌خورد. اگر هم میوه‌ی باکیفیتی وجود داشته باشد، قیمت آن چند برابر قیمتی است که در شیراز فروخته می‌شود.
یکی از میوه‌فروشان نیز به خبرنگار کبنا گفت: ما مجبوریم که هر روزه این مسیر و جاده‌های خطرناک را طی کنیم که بتوانیم میوه روزانه داشته باشیم. وقتی این میدان افتتاح شود، مشکلات ما هم کمتر می‌شود.
یک خانم خانه‌دار نیز گفت: میوه‌هایی که در سطح شهر فروخته می‌شوند اغلب میوه‌های تازه‌ای نیستند، بسیاری از آن‌ها میوه‌های درجه‌ی دو و مانده هستند که با قیمت گران به ما فروخته می‌شوند. اگر میدان میوه و تره‌بار راه‌اندازی شود، دسترسی همه مردم به میوه‌های باکیفیت و ارزان‌قیمت بشتر می‌شود.
با وجود تمامی مزایایی که راه‌اندازی این میدان می‌تواند در استان داشته باشد، موانع متعددی که جلوی پای سرمایه‌گذار گذاشته شده‌اند که رفع آنها نیازمند ورود جدی و هر چه سریع‌تر مسئولین ارشد استانی است. مطالبه‌ی مردم نیز از مسئولین استانی، استاندار کهگیلویه و بویراحمد و معاون اقتصادی استاندار تلاش برای راه‌اندازی این میدان و ورود هر چه جدی‌تر این قضیه است تا هر چه زودتر مردم بتوانند میوه‌ی خود را با قیمت واقعی که بسیار کمتر از قیمتی است که در حال حاضر می‌پردازند، خریداری کنند. امری که هم در کاهش نرخ تورم در استان کهگیلویه و بویراحمد مؤثر است و هم باعث رضایت عمومی شهروندان استان کهگیلویه و بویراحمد خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
شهردار چرا. اینم مثل بقیه کاراش
علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

دولت در سایه امر سیاسی مرسومی در کشورهای توسعه‌یافته است و اگر به صورت سازمان‌یافته پیش ...
ایده آقا‌محسن در دست رئیس

ایده آقا‌محسن در دست رئیس

صاحب‌نظران معتقدند وضعیت فعلی کشور فعلا اجازه هیچ آزمون و خطایی، آن‌هم در حد تغییرات ...
هرگز این نوع چایی را ننوشید

هرگز این نوع چایی را ننوشید

چای تازه‌دم یکی از سالم‌ترین نوشیدنی‌هاست که مصرف آن در جامعه ما طرفداران زیادی هم دارد،...
1