تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۰۵
کد مطلب : ۴۴۱۲۸۸
کبنا گزارش می‌دهد

بخش دوم) فرهنگ و هنر در استان کهگیلویه و بویراحمد یتیم‌ است / غایب بزرگ هیئت دولت در سفر به استان چه کسی بود؟

۱
۰
بخش دوم) فرهنگ و هنر در استان کهگیلویه و بویراحمد یتیم‌ است / غایب بزرگ هیئت دولت در سفر به استان چه کسی بود؟
کبنا ؛
کبنا نیوز در سلسله‌نقدهایی که به عملکرد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد دارد، این‌بار در بخش، دوم با یکی از هنرمندان گفت‌وگو کرده است.
به گزارش کبنا، متأسفانه برخی از مشکلات و مسائلی که گرفتار این اداره شده است، باعث رکود آن گشته است. برخی از معاونین و مدیران این اداره سال‌هاست که تغییر نکرده‌اند. یکی از مدیران شهرستان حدود 15 سال است که تغییر نکرده است. مدیرانی که سال‌هاست خسته شده‌اند معلوم نیست چرا هنوز بر سر جای خود مانده‌اند. یعنی مدیری تواناتر نبوده است که جانشین آن‌ها شود؟ اگر بوده و جانشین نشده‌اند پس به نظر می‌رسد که دست‌هایی پشت پرده در ابقای آن‌ها اثرگذار بوده است. اگر هم در این یک دهه اگر نتوانسته‌اند مدیر شایسته‌ای تربیت کنند باید به حال این اداره گریست. چنین مشکلاتی انجماد فرهنگی و هنری را برای این استان به دنبال داشته است.

بیشتر بخوانید:
 
بخش اول) تک‌صدایی در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد، فرهنگ و هنر را به تعطیلی کشانده است

کبنا نیوز با حسن غفاری هنرمند عکاس مطرح کشوری و دارای مدرک درجه یک هنری گفت‌وگو کرده است. غفاری در مورد وضعیت فرهنگ و هنر در استان کهگیلویه و بویراحمد و تبعات کم‌توجهی به هنرمندان سخنانی گفته است که در ادامه از نظر خوانندگان می‌گذرد.
غفاری گفت: صریح و رک می‌گویم که دیر زمانی است فرهنگ و هنر در استان کهگیلویه و بویراحمد یتیم شده است. هنرمندان استان شاهد رها شده‌گی و کم لطفی به موضوع هنروخودشان هستند.
غفاری به نکته‌ی ظریفی اشاره کرد و گفت: در سفر یک ماه قبلِ رئیس جمهور و حتی سفر رئیس جمهورِ پیشین به استان کهگیلویه و بویراحمد، هیچ وزیر ارشاد به همراه هیئت دولت و یا به تنهایی به استان ما سفر نکرد، چرا ما باید شاهد چنین اتفاقی باشیم؟ درحالی که شهرهای همسایه دراستان های دیگربه تکرار میزبان وزیر ارشاد بوده‌اند.
وی افزود: اغلب مدیران، به هنر در قالب تعارف، تظاهر و فرمایشی نگاه می‌کنند و اکثر مدیران استان کهگیلویه و بویراحمد از درک و بکارگیری واقعی موضوع هنر بری هستند، حتی نمایندگان استان و هم ولایتی‌های صاحب جاه و مقام در سطح ملی. تا کنون نشست نمایندگانِ با هنرمندان استان کهگیلویه و بویرذتحمد را دیده‌اید؟ گویی؛ هنر برایشان اعتبار منطقه‌ای و امار رضایت مردمی ندارد، شاید به همین خاطر توجهی به هنر نمی‌کنند. کدام خبر حکایت از دیدار جمعی هنرمندان با استانداران ادواری در دهه گذشته را دارد؟ این نوع بی توجهی‌ها روی کار هنرمندان تأثیر گذاشته و برخی از آن‌ها بر خلاف تمایل، مجبور به مهاجرت شده‌اند.
در استان کهگیلویه و بویراحمد، هنرمندان نه جدی گرفته شده‌اند و نه بازی داده شده‌اند. ما هنوز ندیده‌ایم که یک فراخوان زده شود که برای انجام کاری در استان کهگیلویه و بویراحمد از هنرمندان، نظر و یا مشورتی خواسته شود. تالار فرهنگ و هنر یاسوج که می‌تواند خانه امید هنرمندان استان باشد نزدیک به دو دهه رها شده است و احتمالاً آهن‌هایش پوسیده شده باشند.
غفاری در ادامه به اهمیت هنر در جامعه و پیامدهای بی‌توجهی به آن اشاره کرد و اظهار داشت: اغلب شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد نوپا هستند و به دلیل اینکه خدمات رفاهی و اجتماعی در این شهرها در حال گسترش است و اغلب خوش آب و هوا هستند و از طرفی در نزدیکی شهرهای بزرگ کشور که دچار مشکل شلوغی و کم‌آبی هستند قرار گرفته با پدیده‌ی مهاجرت روبه رو است، جمعیت زیادی از روستائیان و عشایر هم همین مقصد را دارند. این افراد باید تابع نظم اجتماعی این شهرهای نوپا و درحال گسترش باشند. شکل گیری و تفهیم نظم در اجتماع می‌تواند به وسیله فرهنگ و هنر در بهترین وضعیت خودش را نشان دهد. بنابراین در حوزه فرهنگ و هنر می‌توان برای آموزش شهروندی تلاش کرد. در واقع در این‌جا متولی نه فقط اداره شاد ویاحوزه هنری است، بلکه شهرداری، امور آب، مسکن روستایی، منابع طبیعی، میراث فرهنگی و بازرگانی و...هم مسئول هستند. هر کدام به نوبه خود می‌توانند با بهره گرفتن از فرهنگ و هنر، راحت‌تر اهداف و برنامه‌های خود را پیش ببرد و موجب آموزش و تربیت شهروندی شوند، متاسفانه غالباً از طرف این مجموعه‌ها دراین مورد آینده نگری، برنامه و هدفی وجود
ندارد. هرچند که همیشه جلسه‌هایی تحت عنوان شورای اداری استان وجود دارد و این تفهیم باید در همین جلسه‌ها بیان شود، بی توجهی جمعی اداره و ارگان‌ها به موضوع فرهنگ و هنر در استان باعث می‌شود در آینده با شدت بیشتری با جمعیتی روبرو شویم که تربیت شهروندی و ملی را به درستی نپذیرفته‌اند و زمینه‌ی آسیب‌های اجتماعی را فراهم کنند. باید از این نابسامانی اجتماعی ترسید، در واقع ما برای جمعیتی که با فرهنگ‌های مختلف دور هم جمع شده‌اند تلاشی برای اصلاح رفتار و اثرگزاری فرهنگ شهر نشینی نکرده‌ایم.
غفاری ادامه داد: چهره‌ی شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد، فضا، بیان و بهره‌ی هنری ندارد و کمترین نقاشی دیواری و کمترین آثار حجمی را دارند. وقتی که بدون در نظر گرفتن اهمیت هنر، مبلمان شهری چیده شود، طبیعی است که در آن جریان‌های اجتماعی ارزشمند و سازنده سامان نگیرد، این موضوع می‌تواند در آینده خطرناک باشد.
از جمله عواملی که می‌تواند موجب اتحاد، حضور مفید، فعالیت پیوسته و خلق اثر هنرمندان شود، مدیران لایق و کاردان است. این مدیر است که می‌تواند هنرمندان را بدون خط‌کشی و نگاه سخیف و بی ارزش نژادی در کنار هم جمع کند.
وی در ادامه به برخی از فواید هنر اشاره کرد: چیزی که می‌تواند در استان جریان و انرژی پایدار و اثرگذار ایجاد کند، هنر است؛ هنر به تربیت انسان و ایجاد آرامش جمعی ماکمک می‌کند. هنر کمک می‌کند که مطالب را سریع‌تر، عمیق‌تر ومسئولانه درک کنیم. با هنر می‌توان جامعه‌ای سالم داشت. چیزی که متأسفانه در شرایط فعلی از آن دور و محرومیم.
غفاری بیان کرد: آن چیزی که در کهگیلویه و بویراحمد به عنوان هنر می‌بینیم هنر فرمایشی، موردی، مناسبتی ودستوری است. در حالی که اصل هنر چیزی است که به صورت آزادانه در بین مردم شکل می‌گیرد و برای همین مردم است و ما متأسفانه از آن فرسنگ‌ها فاصله داریم.
وی عنوان کرد: وقتی که می‌گویم مدیران ارشد استان از هنر بری‌اند دلیل دارم؛ باید پرسید تاکنون چند نشست برگزار شده که با دو استاندار قبلی و نمایندگان در مورد فرهنگ و هنر رخ داده باشد؟ البته در مورد آقای تاج‌گردون قضیه فرق دارد؛ ایشان با هنرمندان نشست سالانه داشت و البته بیشتر در حوزه انتخابیِ خود. به همین خاطر تاکنون در گچساران از هنرمندان استفاده‌هایی شده است. اما به یاد نداریم مدیر کل منابع کشاورزی، آب و یا حتی میراث فرهنگی و سایر ارگان و اداره‌ها با هنرمندان نشست و گفتگو داشته باشد. وزیران هم که به استان کهگیلویه و بویراحمد تشریف نیاورده‌اند. اوج کار آنها با هنرمندان این است که نهایتاً در برنامه‌هایشان دو تا آواز و یا شعر و نمایشی طنز اجرا شود آن هم با ده‌ها محدودیت. خلاصه نگرانی یکی دو تا نیست.
غفاری در پایان گفت: انتظار می‌رود یک بازنگری در مورد رفتار با هنر و هنرمندان صورت گیرد. فرهنگ و هنر توجه همه مدیران را می‌طلبد. توقعات از مدیران هنری که لباس خدمت مدیری به تن دارند بسیار بیشتر است. می‌توان گفت تا اندازه‌ای مقصر کرونا و شرایط اقتصادی اجتماعی است اما نباید تا قیامت پشت این محدودیت‌ها قایم شد و آدرس اشتباه داد. مدیران هنری استان کهگیلویه و بویراحمد در این دوران کرونایی کار و تلاش‌هایی داشته‌اند و سعی کرده‌اند هنرمندان را تا اندازه‌ای حمایت کنند. اما سطح توقع خیلی فراتر از این اندازه است. هرچه باشد این استان ثروتمند که جهانی را به رفاه می‌برد، حق ساکنینش بیش از این چیزی است که اکنون گرسنگی تعبیر می‌شود. 
 بی‌توجهی مسئولان به هنرمندان
در آخر اجازه دهید مثالی در بی‌توجهی مسئولان به هنرمندان داشته باشم که گواه این صحبت است. در دو ماهه اخیر دو نامه سرگشاده خطاب استاندار محترم استان و سایر مدیران استان با موضوع توجه به اهمیت هنر و سد تنگ سرخ در رسانه‌ها منتشر کردم و تاکنون هیچ جواب و واکنشی از درخواست و پرسشگری نامه‌ها دریافت نکرده‌ام.
 کبنا نیوز در نظر دارد در بخش‌های بعدی گفت‌وگوهایی با برخی دیگر از هنرمندان و فعالان حوزه فرهنگ و هنر در استان کهگیلویه و بویراحمد منتشر کند. گفتنی است هدف پایگاه خبری کبنا نیوز از انتشار این سلسله‌نقدها ایجاد بستری برای شناخت بیشتر مدیران آینده و پایان دادن به رویه‌های نادرست است.
نام شما

آدرس ايميل شما

رحیم
Iran, Islamic Republic of
تنها راهش تغییر کامل در درون این اداره ار استان تا شهرستانها می باشد
هرگز این نوع چایی را ننوشید

هرگز این نوع چایی را ننوشید

چای تازه‌دم یکی از سالم‌ترین نوشیدنی‌هاست که مصرف آن در جامعه ما طرفداران زیادی هم دارد،...
انتصابات فامیلی و قانون تعارض منافع

انتصابات فامیلی و قانون تعارض منافع

به نظر می‌رسد اجرای قانون فراتر از خود قانون، به چیزی یا چیزهایی فراتر نیاز دارد که می‌توان ...
شوخی ‌یا مصاحبه‌ای جعلی؟

شوخی ‌یا مصاحبه‌ای جعلی؟

هرچند روز گذشته نوروزی در مقام تکذیب مصاحبه‌ منتشرشده‌اش برآمد و به خبرگزاری «خانه ملت» ...
1