تاریخ انتشار
شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۵۵
کد مطلب : ۴۴۰۹۴۹
کبنا گزارش می‌دهد

بخش سوم) فرصت‌هایی که از دست رفتند؛ سهل‌انگاری سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در حوزه‌های باغبانی و زراعت

۲
بخش سوم) فرصت‌هایی که از دست رفتند؛ سهل‌انگاری سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در حوزه‌های باغبانی و زراعت
کبنا ؛
بخش سوم از سلسله‌نقدها به عملکرد سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد پیرامون حوزه‌ی باغبانی و زراعت است. علاوه بر موارد کلی که در بخش اول به آن اشاره شد و حوزه‌های دام و طیور که در بخش دوم نقد شد، این سازمان در حوزه‌های باغبانی و زراعت نیز عملکرد قابل قبولی ندارد.

بیشتر بخوانید:

بخش اول) ضعف‌های آشکار مدیریتی در سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد / آقای استاندار لطفاً جهاد کشاورزی را از این بحران نجات دهید

بخش دوم) رد پایی از رویکرد جهادی دیده نمی‌شود؛ مدیریت ناکارآمد جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در حوزه‌های دام و طیور

استان کهگیلویه و بویراحمد داری اراضی باغی و زراعی بسیاری است و در واقع این اراضی یکی از ظرفیت‌های این استان است که می‌تواند باعث اشتغال‌زایی و بسترهای شغلی قابل توجهی برای جوانان شود.  یکی از طرح‌های بسیار خوب ملی که اتفاقا با وضعیت اراضی استان کهگیلویه و بویراحمد سازگار است، توسعه باغات در اراضی شیب‌دار و کم‌بازده است که متأسفانه در دوره‌ی مدیریت کنونی بر جهاد کشاورزی مغفول ماند. این در حالی است که با توجه به ظرفیت‌های موجود، می‌توان استان کهگیلویه و بویراحمد را به یکی از قطب‌های اصلی کشور در زمینه تولید محصولات متنوع باغی تبدیل کرد، اما متاسفانه در چند سال اخیر به دلیل سوءمدیریت و عدم برنامه‌ریزی مناسب، اقدام قابل توجهی در این زمینه انجام نشده و ظرفیت ایجاد اشتغال در این بخش مغفول ماند.
مهم‌تر از همه عدم مطالعه و انجام کار کارشناسی در این زمینه باعث شده در مناطقی از استان کهگیلویه و بویراحمد این طرح به طور نصفه و نیمه انجام شود؛ پروژه توسعه باغات در اراضی شیب دار در مناطقی از استان از جمله مناطق دم چنار و سرچنار، کاکان، فیروزآباد، کالوس، دهنو و مناطق دیگر که اجرا شده‌اند بدلیل عدم مطالعه کافی و کار کارشناسی و کاشت گونه‌های نامتنجانس با اشکوب منطقه و عدم مشارکت و همراهی بهره‌برداران علیرغم صرف هزینه‌های میلیاردی بیت‌المال، کاملا خشک شده و عملاً هیچ بهره‌برداری ازآن‌ها صورت نگرفته است. در صورتی که در استان مجاور فارس در منطقه دزکرد منطقه هم‌مرز با کاکان، این طرح انجام شده و علاوه بر ایجاد پوشش و کنترل فرسایش خاک و سیلاب، باعث اشتغال فراوان و تولید محصولات مختلف باغی گردیده است.
در بالا به بخشی از عملکرد جهاد کشاورزی در حوزه‌ی باغبانی اشاره شد. در ادامه عملکرد ضعیف این سازمان را در بخش محصولات زراعی نقد می‌کنیم. در این بخش، علیرغم اعلام مکرر وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو مبنی بر ممنوعیت کاشت برنج در استان به‌دلیل کمبود منابع آبی، متاسفانه مقدار زیادی از اراضی استان کهگیلویه و بویراحمد به کاشت برنج اختصاص داده شده است و جهت کشت محصولات جایگزین و ‌کم‌آب‌بر و اقتصادی، تاکنون اقدام خاصی از طرف سازمان انجام نشده و برنامه خاصی در این باره وجود ندارد.
از سوی دیگر، وضعیت اقلیمی این استان پتانسیل بالایی برای تولید گیاهان دارویی فراهم کرده است که اتفاقاً یکی از ظرفیت‌های مطلوب اقتصادی بوده اما متاسفانه باز هم اقدام قابل توجهی در این زمینه جهت بهره‌گیری از ظرفیت ایجاد اشتغال در این بخش انجام نشده است.
و اما یکی از مهم‌ترین مشکلات موجود در این حوزه، کامل نبودن زنجیره تولید در این استان بوده به‌طوری‌که افرادی که در این زمینه مشغول به‌کار هستند با مشکل بازاریابی محصولات خود مواجه شده و سرخورده شده‌اند. خوشبختانه چند کارخانه در این استان جهت استفاده و فرآوری تعدادی از این محصولات در مرکز استان احداث شده و این کارخانه‌ها گیاهان دارویی مورد نیاز خود را از استان‌های دیگر تامین می‌کنند. این در حالی است که سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد با برنامه‌ریزی مناسب می توانست زمینه‌ی کاشت این گونه محصولات را در استان فراهم کند. اما باز هم عدم ریزی مناسب از سوی این سازمان، این ‌فرصت‌ها را تاکنون بر باد داده است.
مواردی که در بالا به ‌آن‌ها اشاره شد، همگی فرصت‌هایی بودند که با توجه به ظرفیت خاص استان کهگیلویه و بویراحمد، ‌می‌توانستند بسترهای شغلی بسیاری برای جوانان این استان فراهم کنند. اما همه‌ی این فرصت‌ها با ‌سهل‌انگاری و مدیریت ضعیف و ناکارآمد حاکم بر سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد بر باد رفتند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

صبحانه‌ای با طعم روحانی در دولت رئیسی

صبحانه‌ای با طعم روحانی در دولت رئیسی

ضرغامی گویا بنا بر ترک عادت صبحانه‌های سیاسی‌اش ندارد؛ حتی حالا که در مقام وزارت میراث ...
معلم نان ندارد، آموزش رمق ندارد

معلم نان ندارد، آموزش رمق ندارد

پنج میلیون و 800هزار تومان؛ متوسط حقوق فرهنگیان در سال 99. دریافتی‌ای که به گفته رئیس ...
خاتمی و کروبی پس از سال‌ها روی جلد آمدند

خاتمی و کروبی پس از سال‌ها روی جلد آمدند

مهدی کروبی و سیدمحمد خاتمی پس از یازده سال در نشست‌های جداگانه سخنرانی کردند که بازتاب‌های ...
1