تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۱۱
کد مطلب : ۴۴۰۸۰۹
کبنا گزارش می‌دهد

در دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد چه می‌گذرد؟ / 400 هزار دوز واکسن بر باد فنا رفت!

۳۲
۵۵
در دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد چه می‌گذرد؟ / 400 هزار دوز واکسن بر باد فنا رفت!
کبنا ؛
پس از بررسی عملکرد اداره کل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد، اطلاعاتی مبنی بر برخی رفتارهای نامناسب و سهل‌انگاری‌های جبران‌ناپذیر در این اداره به دست ما رسید.
به گزارش کبنا، اطلاعات به دست رسیده، حاکی از اقدام عجیبی در این اداره کل است. بر اساس این گزارش‌ها، بیش از 400 هزار دوز واکسن پی‌پی‌آر در سطح استان به دلیل سهل‌انگاری و ضعف مدیریتی در این اداره از بین رفته است. این واکسن‌ها به دلیل اتمام تاریخ مصرف دیگر قابل استفاده نبوده و از بین رفته‌اند. این اتفاق در در شهرستان‌های بویراحمد، دهدشت و گچساران رخ داده است. به عنوان نمونه تنها در گچساران، 100 هزار دوز پی پی آر تاریخ مصرف گذشته از بین رفته است.
گزارش این اتفاق به سازمان دامپزشکی نیز داده شده و سازمان به این اداره تذکر کتبی داده است. گفتنی است این اتفاق حدود یک ماه پیش رخ داده است.

بیشتر بخوانید:

از گلایه‌های عشایر تا کارکنان از عملکرد اداره کل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد


به گزارش کبنا، پی‌پی‌آر  (PPR)، یک بیماری ویروسی بسیار مسری است که بز و گوسفند را مبتلا می‌کند. این بیماری در گله‌­هایی که سابقه واکسیناسیون یا ابتلا به بیماری را ندارند می‌تواند 80  تا 90 درصد دام‌ها را مبتلا کند و 50 تا 80  درصد مبتلایان را تلف نماید و همچنین سبب کاهش تولیدات دامی شود. به این بیماری طاعون بزی و تب نزله‌ای (تب بدخیم) بزی هم گفته می‌شود. حال فرض کنید حدود 100 هزار دام در استان وجود دشته باشد (این عدد فرضی است؛ چرا که تعداد دام‌های استان حدود 800  هزار رأس است) اگر بیماری پی‌پی‌آر در بین این 100 هزار دام‌ انتقال یابد، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ حال اگر حداقل را همان 80 درصد در نظر بگیریم یعنی با سرایت این بیماری در بین این دام‌ها 80 هزار دام مبتلا خواهند شد که 50 درصد آن معادل 40 هزار دام خواهد بود. اگر این عدد را همان 800 هزار در نظر بگیریم، دام‌های تلف شده بیش از 300 هزار رأس خواهد بود. یعنی اگر خدایی ناکرده این بیماری در بین دام‌های استان سرایت کند، در صورت عدم واکسیناسیون پی‌پی‌آر ما با مرگ بیش از 300 هزار دام روبرو خواهیم شد.
لازم به ذکر است بعد از تلف شدن برخی از آهوها، به صورت کشوری طرحی اجرا شد مبنی بر واکسیناسیون پی پی آر دام‌ها در سطح کشور. بعد از این طرح، واکسن‌های زیادی وارد استان شد که به دلیل سهل‌انگاری 500 هزار دوز آن از بین رفت. گفتنی است این واکسن برای دامداران مجانی بوده است.
غیرقابل استفاده شدن این واکسن‌ها تنها بخشی از ضعف‌های مدیریتی موجود است. علاوه بر این، برخی از کارکنان دامپزشکی از شیوه‌ی مدیریت حاکم بر اداره کل دامپزشکی استان گلایه دارند. برخی از آن‌ها نسبت به عملکرد ضعیف مدیر کل انتقاد می‌کنند. برخی دیگر نیز از  رفتار نامناسب با برخی از کارکنان نارضایتی دارند و از بی‌عدالتی و تحقیر برخی از کارکنان دم می‌زنند. گفتنی است لجبازی با کارکنان و تبعید برخی از آن‌ها از دیگر اقدامات عجیب مدیر کل کنونی دامپزشکی استان است.
این در حالی است که کارکنان دامپزشکی از مظلوم‌ترین کارکنان اداری در کشور هستند و ممکن است در معرض انواع بیماری‌ها قرار گیرند. بیماری‌های مختلف و انواع آنفلوانزای خفیف و شدید از جمله خطرهای کار در حوزه‌ی دامپزشکی است. اما شنیده شده است که مدیریت کنونی با برخی از این کارکنان خدوم رفتار مناسبی نداشته است.
کشتار غیرمجاز دام در فضای غیربهداشتی و عدم برخورد با آن‌ها یکی دیگر از ضعف‌های مدیریتی در این اداره است. در همین خصوص یکی از قصاب‌های دهدشت نیز ضمن گلایه از عملکرد اداره کل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با کبنا نیوز اظهار داشت: ما رهن و اجاره زیادی برای محل قصابی پرداخت می‌کنیم و در هفته چهار دام را نیز نمی‌توانیم به فروش برسانیم. اما با وجود بیماری کرونا، کشتار غیرمجاز در هر کوچه و خیابانی می‌توان دید. به همین خاطر کاسبی ما به شدت ضعیف شده است. ما در شهرستان کهگیلویه 23 قصاب رسمی هستیم. به طور مداوم جلسه می‌گیریم و به حضور مدیر اداره می‌رویم. اما پاسخی نمی‌گیریم و با این کشتار غیرمجاز و فروش غیرمجاز گوشت برخوردی نمی‌شود.  
گفتنی است این افراد پروانه کسب دارند، عوارض پرداخت می‌کنند و شغل‌شان قصابی است و از این طریق امرار معاش می‌کنند. اما عده‌ای دیگر که به صورت غیرمجاز کشتار می‌کنند نه عوارضی پرداخت می‌کنند و نه بهداشت را رعایت می‌نمایند. این در حالی است که دامپزشکی برخوردی با این کشتارهای غیرمجاز نمی‌کنند.
ضعف‌های متعددی در شیوه‌ی مدیریت حاکم بر اداره کل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که در این نوشتار و نوشته‌ی قبلی به آن‌ها اشاره کردیم. در نوشته‌های بعدی بررسی بیشتری درباره‌ی عملکرد این اداره خواهیم داشت. لازم به ذکر است هدف این نوشته‌ها صرفاً کمک به کارکنان خدوم این اداره و حل مشکلات دامپزشکی در استان کهگیلویه و بویراحمد است.
نام شما

آدرس ايميل شما

آشنا
Iran, Islamic Republic of
کبنا جان علی رغم احترام به سایت وزین تان ، دارید برای جلب مخاطب بیشتر بهدبی راهه می رید. اولا اطلاعات بیماری که در خبر درج کردین کاملا متناقص است بیماری پی پی آر زمین تا آسمون با تب نزله ای بدخیم تفاوت داره دوما ما علی رغم شیوع بیماری پی پی آر در حیات وحش و دام های اهلی کشور خوشبختانه موردی و تلفاتی در استان نه دیدیم و نه شنیدیم می توانید بدا اطمینان بیشتر از محیط زیست هم استعلام بگیرید. شک نکنید این اقدامات فقط بردن آبرو شخص مدیرکل نیست بردن حیثیت و خدمات مجموعه خدوم دامپزشکی استان هست ولا غیر. این رسم گرفتن پست مدیرکلی نبوده و نیست
خدایا همه ما را به راه راست هدایت فرما
کاچینو
Iran, Islamic Republic of
ادمین عزیز
با سلام
لازم دونستم چند نکته ای را خدمت شما و دوستانی که این اطلاعات را به شما دادن در جهت تنویر افکار عمومی عرض کنم.
۱.در خصوص آمار واکسیناسیون PPR وقتی که که در یک جمعیت دامی ۷۵ درصد گله واکسن بشه ما به سطح قابل قبولی از ایمنی دسترسی پیدا میکنیم و این سطح از ایمنی بقیه جمعیت دامی را هم که واکسن نخورده اند را به خاطر ایمنی حاصل از همین ۷۵ درصد پوشش میده.
۲.در خصوص حیات وحش با توجه به مسایل موضوع از ابتدای سال اون هم نه امسال از دو سال پیش اداره کل دامپزشکی اقدام به واکسیناسون مناطق و مراتع دارای چرایی دام مشترک با مناطق حفاظت شده نموده که گواه این موضوع عدم وجود حتی یک مورد گزارش تلفات حیات وحش در این خصوص هست که میتوانید از اداره کل محیط زیست استعلام بگیرید.
۳. تب نزاع ای بدخیم با PPR دو بیماری جدا گانه هستند که اتفاقا تب نزاع ای بدخیم ذیک بیماری تک گیر هست نه همه گیر
۴.در خصوص کشتار غیر مجاز اتفاقا اداره کل دامپزشکی با ثبت ۳۰۰ مورد شکایت از افراد غیر مجاز در این زمینه کوتاهی نداشته که هیچ اتفاقا در همین ۷ ماهه گذشته ۷۰ مورد شکایت جدید نیز در دست اقدام دارد.
علی بی غم
Iran, Islamic Republic of
با سلام خدمت شما! اول اینکه چطوری اینقدر واکسن به قول شما از بین رفته و کسی خبر نداره دوم اینکه پس این قدر پول واسه واکسیناسیون پرداخت شده بابت چه بوده ایا واکسن تزریق نشده لطفا پیگیری بفرمائید این قدر واکسن کجا زده شده بابا بی انصافی نکنید واقعیت بگین بیشتر از هر استانی دامپزشکی خدمات داده تحقیق بفرمائید واقعا باید از زحمات دکتر بهمنش تقدیر کرد
انصاف
Iran, Islamic Republic of
بی انصاف اگر هدفت تخریب کور یک مسئول نیست، مگه میشه پرسنل یک مجموعه باصطلاح خودت خدوم باشن اما مسئولی که آنها را روزانه جهت خدمات رسانی مدیریت ونظارت میکنه و طی سالهای گذشته کمترین مشکل را داشته یک شبه تبدیل به هیولا بشه، یه کم انصاف داشته باش ، قلم حرمت داره وخداوندبه قلم وآنچه مینویسد سوگند یاد کرده...به کجا داریم میریم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
منکر ایرادات در ادارات و دامپزشکی نیستم ولینویسنده محترم یا کسی که اطلاعات را در اختیار ایشان قرار داده نیتش خیر نیست و هدف دیگری دارد
Iran, Islamic Republic of
خیلی خوب است که حضرتعالی ازنیت دیگران با اطلاع هستی وای بر آن روزی که نیت شما برای مردم آشکارشود
Iran, Islamic Republic of
ضعف مدیریت و عدم پیگیری مسبب بروز این مشکلات گردیده
حسن
Iran, Islamic Republic of
گفته ها کاملا کذب محض است. فقط چشم به صندلی دوخته اند و به تخریب پرداخته شده است
Iran, Islamic Republic of
کاملا کذب است؟؟!! کاملا صحت دارد
Iran, Islamic Republic of
اسمتو بگو تا مدارکش را براتون بفرستم همکار عزیز!!!!!
ایکس
Iran, Islamic Republic of
مدیر کلی که از طرف تاجگردون منصوب شده باشه از این بهتر نمیشه
Iran, Islamic Republic of
اداره پول واکسیناسیون رو میگیره و اونو جای دیگه خرج میکنه. این پول صرف واکسیناسیون نمیشه. دامدار بیچاره رو به بهش میگن دامن تب مالت داره
دامثزشک
Iran, Islamic Republic of
همش زیر سر حضرات اصولگرایله
کسانی که دوزار سواد نیارن وه دین ای گپلن
آخ تا قیومت سی سیاست کثیف
اصلاحات
Iran, Islamic Republic of
صادقی . نیکنام . علیپور . رستگار . رجب زاده .

بابا بذارید ملت نفس بکشن
اگه شما حاشیه درست نکنید، مشکلی پیش نمیاد
کار کنید کار
اصلاحات
Iran, Islamic Republic of
منظورش رجایی احتمالا...
دامپزشک
Iran, Islamic Republic of
صادقی . نیکنام . علیپور . رستگار . رجب زاده .؟
این اسامی یعنی چی؟
رجب زاده بازنشسته شده با 5 سال سنوات اضافه
نیکنام معاون اداری مالی مدیریت قبلی بود تاب موندن در اداره کلی که معاونت توسعه را نداشته باشه نداشت و درخواست انتقالی داد
صادقی مدیرکل بود الان هم در اداره کل رئیس طرح و برنامه اداره کل هست و با رای مدیرکل رئیس نظام دامپزشکی شد
هر مدیری حق انتخاب نفرات همفکر و همراه را جهت پیشبرد اهداف خود را دارد
عملکرد مدیران قبلی را به دقت بررسی و در اینده مدیران جدید را هم خواهیم دید
همش جنگ قدرت و منافع هست و بس
Iran, Islamic Republic of
دکتر رجب زاده که چند ساله رفته
ولی اون چهار نفر بطور هماهنگ مثبت و منفی میدن
شاید خواستی بگی رجایی گفتی رجب زاده
شلال دون
Iran, Islamic Republic of
همش زیر ..
خراب کار
شلال دون
Iran, Islamic Republic of
همش کار ...
انقلابی
Iran, Islamic Republic of
انشالله ایشون عوض میشن و با سر کار آمدن یک مدیر جوان انقلابی مشکلات دام و دامپزشکی در استان مرتفع خواهد شد.
اللهم عجل لولیک الفرج
Iran, Islamic Republic of
ایشون محل زندگیشون شیراز هست. اولین شرط یک مدیر خوب اینه که همون جایی زندگی کنه که محل خدمتش هست.
ایکس
United States
.از وقتی اومده مشکلات دامپزشکی هزار برابر شده
نامشخص
Iran, Islamic Republic of
باید از نظر صحت روح مورد ارزیابی قرار بگیرن
Iran, Islamic Republic of
بهمنش باید کنار رود
کارمند دامپزشکی
Iran, Islamic Republic of
بنده از منتقدان دکتر بهمنش هستم ولی این گزارش صد درصد دروغ و مغرضانه نوشته شده است.
بله کشتار غیر مجاز و فروش مرغ زنده هست ولی مقصر دکتر بهمنش نیست کوتاهی از مراجع قضایی هست وگرنه هیچکس مثل دکتر بهمنش در این زمینه فعالیت نداشته
در خصوص تبعید کردن نیروها همچین مسئله ای وجود نداره ضمن اینکه مدیرکل اختیار تبعید نداره و صدور حکم تبعید با هیئت تخلفات هست
ضمن اینکه جمعیت دامی استان حدود دو میلیون و نیم هست
Iran, Islamic Republic of
جالبه که چند نفر بیشتر امتیاز ندادن و همه هم هماهنگ مثبت و منفی دادن
Iran, Islamic Republic of
اگه ما داخل این اداره کار می کنیم همش کذب محض و جوسازی توسط یه عده از خدا بی خبره....که فقط دنبال صندلی ریاست همین
درو
Iran, Islamic Republic of
واقعا متاسفیم براتون که ایقد دنبال سیاست و صندلی راستین حاضرین کار خودتون هم زیر سوال بره
عشایر
Iran, Islamic Republic of
تا کسی مثل بهمنش مدیرکل دامپزشکی هست از این بهتر نمی شود بدتر هم میشود.
مدیرکل که اداره دامپزشکی را رها کرده به امان خدا و هیچ کاری نمی کند.
جلال الدین
Iran, Islamic Republic of
همکاران گرامی
همه شما الحمدلله افرادی ذیشعور و آگاه هستید ، کسانی که تیشه به ریشه این اداره میزنن، را میشناسید . از قدیم گفتن کرم دار ریشه دار را میخورد. من عاجزانه میخواهم کرم های دارو با سم بلوتیک از بین ببرن.
Iran, Islamic Republic of
دکتر بهمنش بسیار مدیر لایقی هستن ، تا کور شود هر آنکه نتواند دید
دامپزشک
Iran, Islamic Republic of
این اتفاق در صورت صحت خیلی غم انگیزه و به نظر من مدیر با کارکرد ضعیف لایق صندلی ریاست نیست و باید هر چه سریع تر از پستش خلع بشه
نماینده تبریز: مردم با قاشق روغن تهیه می‌کنند و نان قسطی می‌خرند

نماینده تبریز: مردم با قاشق روغن تهیه می‌کنند و نان قسطی می‌خرند

نماینده مردم تبریز در مجلس گفت: فقر در حاشیه‌های تبریز بی‌داد می‌کند بطوریکه امروز برخی ...
(ویدئو) جشن ازدواج دو عضو نیروهای داوطلب اوکراینی

(ویدئو) جشن ازدواج دو عضو نیروهای داوطلب اوکراینی

آناستازیا و ویاچسلاو در یک پارک در کی‌یف اوکراین با یکدیگر ازدواج کردند. این زوج از اعضای ...
سناریوهایی مهیب برای پایان جنگ اوکراین

سناریوهایی مهیب برای پایان جنگ اوکراین

تهاجم گسترده نظامی روسیه و خسارات مادی و تلفات انسانی ناشی از آن برای بسیاری از تحلیل‌گرانی ...
1