کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا گزارش می‌دهد

در دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد چه می‌گذرد؟ / 400 هزار دوز واکسن بر باد فنا رفت!

11 آبان 1400 ساعت 21:11

بیش از 400 هزار دوز واکسن پی‌پی‌آر در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل سهل‌انگاری و ضعف مدیریتی در این اداره از بین رفته است.


پس از بررسی عملکرد اداره کل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد، اطلاعاتی مبنی بر برخی رفتارهای نامناسب و سهل‌انگاری‌های جبران‌ناپذیر در این اداره به دست ما رسید.
به گزارش کبنا، اطلاعات به دست رسیده، حاکی از اقدام عجیبی در این اداره کل است. بر اساس این گزارش‌ها، بیش از 400 هزار دوز واکسن پی‌پی‌آر در سطح استان به دلیل سهل‌انگاری و ضعف مدیریتی در این اداره از بین رفته است. این واکسن‌ها به دلیل اتمام تاریخ مصرف دیگر قابل استفاده نبوده و از بین رفته‌اند. این اتفاق در در شهرستان‌های بویراحمد، دهدشت و گچساران رخ داده است. به عنوان نمونه تنها در گچساران، 100 هزار دوز پی پی آر تاریخ مصرف گذشته از بین رفته است.
گزارش این اتفاق به سازمان دامپزشکی نیز داده شده و سازمان به این اداره تذکر کتبی داده است. گفتنی است این اتفاق حدود یک ماه پیش رخ داده است.

بیشتر بخوانید:

از گلایه‌های عشایر تا کارکنان از عملکرد اداره کل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد


به گزارش کبنا، پی‌پی‌آر  (PPR)، یک بیماری ویروسی بسیار مسری است که بز و گوسفند را مبتلا می‌کند. این بیماری در گله‌­هایی که سابقه واکسیناسیون یا ابتلا به بیماری را ندارند می‌تواند 80  تا 90 درصد دام‌ها را مبتلا کند و 50 تا 80  درصد مبتلایان را تلف نماید و همچنین سبب کاهش تولیدات دامی شود. به این بیماری طاعون بزی و تب نزله‌ای (تب بدخیم) بزی هم گفته می‌شود. حال فرض کنید حدود 100 هزار دام در استان وجود دشته باشد (این عدد فرضی است؛ چرا که تعداد دام‌های استان حدود 800  هزار رأس است) اگر بیماری پی‌پی‌آر در بین این 100 هزار دام‌ انتقال یابد، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ حال اگر حداقل را همان 80 درصد در نظر بگیریم یعنی با سرایت این بیماری در بین این دام‌ها 80 هزار دام مبتلا خواهند شد که 50 درصد آن معادل 40 هزار دام خواهد بود. اگر این عدد را همان 800 هزار در نظر بگیریم، دام‌های تلف شده بیش از 300 هزار رأس خواهد بود. یعنی اگر خدایی ناکرده این بیماری در بین دام‌های استان سرایت کند، در صورت عدم واکسیناسیون پی‌پی‌آر ما با مرگ بیش از 300 هزار دام روبرو خواهیم شد.
لازم به ذکر است بعد از تلف شدن برخی از آهوها، به صورت کشوری طرحی اجرا شد مبنی بر واکسیناسیون پی پی آر دام‌ها در سطح کشور. بعد از این طرح، واکسن‌های زیادی وارد استان شد که به دلیل سهل‌انگاری 500 هزار دوز آن از بین رفت. گفتنی است این واکسن برای دامداران مجانی بوده است.
غیرقابل استفاده شدن این واکسن‌ها تنها بخشی از ضعف‌های مدیریتی موجود است. علاوه بر این، برخی از کارکنان دامپزشکی از شیوه‌ی مدیریت حاکم بر اداره کل دامپزشکی استان گلایه دارند. برخی از آن‌ها نسبت به عملکرد ضعیف مدیر کل انتقاد می‌کنند. برخی دیگر نیز از  رفتار نامناسب با برخی از کارکنان نارضایتی دارند و از بی‌عدالتی و تحقیر برخی از کارکنان دم می‌زنند. گفتنی است لجبازی با کارکنان و تبعید برخی از آن‌ها از دیگر اقدامات عجیب مدیر کل کنونی دامپزشکی استان است.
این در حالی است که کارکنان دامپزشکی از مظلوم‌ترین کارکنان اداری در کشور هستند و ممکن است در معرض انواع بیماری‌ها قرار گیرند. بیماری‌های مختلف و انواع آنفلوانزای خفیف و شدید از جمله خطرهای کار در حوزه‌ی دامپزشکی است. اما شنیده شده است که مدیریت کنونی با برخی از این کارکنان خدوم رفتار مناسبی نداشته است.
کشتار غیرمجاز دام در فضای غیربهداشتی و عدم برخورد با آن‌ها یکی دیگر از ضعف‌های مدیریتی در این اداره است. در همین خصوص یکی از قصاب‌های دهدشت نیز ضمن گلایه از عملکرد اداره کل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با کبنانیوز اظهار داشت: ما رهن و اجاره زیادی برای محل قصابی پرداخت می‌کنیم و در هفته چهار دام را نیز نمی‌توانیم به فروش برسانیم. اما با وجود بیماری کرونا، کشتار غیرمجاز در هر کوچه و خیابانی می‌توان دید. به همین خاطر کاسبی ما به شدت ضعیف شده است. ما در شهرستان کهگیلویه 23 قصاب رسمی هستیم. به طور مداوم جلسه می‌گیریم و به حضور مدیر اداره می‌رویم. اما پاسخی نمی‌گیریم و با این کشتار غیرمجاز و فروش غیرمجاز گوشت برخوردی نمی‌شود.  
گفتنی است این افراد پروانه کسب دارند، عوارض پرداخت می‌کنند و شغل‌شان قصابی است و از این طریق امرار معاش می‌کنند. اما عده‌ای دیگر که به صورت غیرمجاز کشتار می‌کنند نه عوارضی پرداخت می‌کنند و نه بهداشت را رعایت می‌نمایند. این در حالی است که دامپزشکی برخوردی با این کشتارهای غیرمجاز نمی‌کنند.
ضعف‌های متعددی در شیوه‌ی مدیریت حاکم بر اداره کل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که در این نوشتار و نوشته‌ی قبلی به آن‌ها اشاره کردیم. در نوشته‌های بعدی بررسی بیشتری درباره‌ی عملکرد این اداره خواهیم داشت. لازم به ذکر است هدف این نوشته‌ها صرفاً کمک به کارکنان خدوم این اداره و حل مشکلات دامپزشکی در استان کهگیلویه و بویراحمد است.


کد مطلب: 440809

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/440809/دامپزشکی-استان-کهگیلویه-بویراحمد-می-گذرد-400-هزار-دوز-واکسن-باد-فنا-رفت

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1