تاریخ انتشار
شنبه ۱ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۴۱
کد مطلب : ۴۴۰۴۵۳
داستان تکراری نمایندگی اصغر فرهادی و «قهرمان» اش در اسکار: رقابت در رینگ جنجال و حاشیه و اتهام!

اصغر فرهادی زیر تیغ اتهام!

۰
اصغر فرهادی زیر تیغ اتهام!
کبنا ؛اصغر فرهادی که در تمام سال‌های اخیر از دشواری‌های تمام‌نشدنی فیلمسازی در ایران نالیده؛ برای پنجمین بار در 12 سال اخیر با فیلم جدیدش «قهرمان» نماینده سینمای ایران در اسکار شد. فرهادی در سه دولت متفاوت محمود احمدی‌نژاد، حسن روحانی و ابراهیم رئیسی نماینده ایران در آکادمی اسکار بوده است! یعنی هر زمان فیلم ساخته، حضورش در اسکار قطعی بوده است!
 شهروندآنلاین: اصغر فرهادی که همین چند ماه پیش در فستیوال کن و پیش چشم صدها تماشاگر فرانسوی که تمام‌قد به تشویقش ایستاده بودند، از دشواری‌های تمام‌نشدنی فیلمسازی در ایران گفته و ادعا کرده بود که با وجود همه مشکلات به کار در ایران ادامه خواهد داد؛ یک بار دیگر با فیلم جدیدش «قهرمان» نماینده سینمای ایران در اسکار شد! این فیلمساز پیش از این با فیلم‌های «درباره الی»، «جدایی نادر از سیمین»، «گذشته» و «فروشنده» نیز به عنوان نماینده ایران برای رقابت در بخش بین‌المللی به آکادمی اسکار معرفی شده بود و حالا با «قهرمان» پنجمین نمایندگی‌اش در 12 سال اخیر را تجربه می‌کند. حضوری که البته اصغر فرهادی و هوادارانش امیدوارند به سومین اسکار کارنامه آقای کارگردان -و البته سینمای ایران- ختم شود…
 قهرمانی قهرمان!
رسانه‌های سینمایی در روزهای اخیر از انتخاب قطعی فیلم «قهرمان» اصغر فرهادی به عنوان نماینده ایران در اسکار 2022 گفته‌اند. طبق این اخبار، هیأت معرفی نماینده سینمای ایران از بین سه فیلم «قهرمان» اصغر فرهادی، «دشت خاموش» احمد بهرامی و «بندر بند» منیژه حکمت، فیلم جدید اصغر فرهادی را برای معرفی به آکادمی اسکار انتخاب کرده است.
 
به گفته «رائد فریدزاده» دبیر و سخنگوی هیأت معرفی فیلم ایرانی به اسکار، کار با بررسی ۴۴ فیلمی که شرایط معرفی به اسکار را داشته‌اند، آغاز شده و پس از رأی‌گیری و تجمیع نظرات به سه فیلم «دشت خاموش»، «بندربند» و «قهرمان» ختم شده است. در نهایت هم «قهرمان» اصغر فرهادی به عنوان گزینه نهایی معرفی شده است.
 
صندلی همیشگی در اسکار
معرفی اصغر فرهادی به عنوان نماینده ایران در اسکار کم‌کم در سینمای ایران دارد به یک اتفاق تکراری تبدیل می‌شود. فیلمسازی که در تمام سال‌های اخیر، به‌رغم تمام نق‌زدن‌ها و اعتراضات ملایم و انتقادهای رسانه‌ای‌اش از دشواری‌ها و فشارهای وارده، پنج بار به عنوان نماینده رسمی ایران در سه دولت متفاوت محمود احمدی‌نژاد، حسن روحانی و ابراهیم رئیسی به آکادمی اسکار معرفی شده و این فرصت را به دست آورده با دو اسکار بهترین فیلم بین‌المللی سری میان سرهای دنیای سینما به دست آورد.
 فرهادی البته تنها فیلمساز ایرانی نیست که جایگاه تثبیت‌شده‌ای برای معرفی به اسکار دارد و هر زمان فیلم بسازد، حضورش در رقابت اسکار قطعی است. به جز اصغر فرهادی، این موقعیت را مجید مجیدی نیز دارد که تاکنون 6 بار به عنوان نماینده ایران به اسکار معرفی شده است. مجیدی با فیلم‌های «بچه‌های آسمان»، «رنگ خدا»، «باران»، «آواز گنجشک‌ها»، «محمد رسول‌الله» و «خورشید» در رقابت اسکار حاضر بوده و البته یک بار نیز به فهرست پنج نامزد نهایی اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان راه یافته است.
 رضا میرکریمی با «خیلی دور، خیلی نزدیک» و «امروز» و بهمن قبادی هم با فیلم‌های «زمانی برای مستی اسب‌ها» و «لاک‌پشت‌ها هم پرواز می‌کنند» دیگر فیلمسازانی هستند که بیش از یک بار نماینده ایران در اسکار بوده‌اند. این فرصت یک بار هم به داریوش مهرجویی، عباس کیارستمی، جعفر پناهی، محسن مخملباف، رسول صدرعاملی، پرویز شهبازی، کامبوزیا پرتوی، رسول ملاقلی‌پور، مهدی نادری، نرگس آبیار، وحید جلیلوند و کوروش عطائی و آزاده موسوی داده شده است.
 گفتنی است که سینمای ایران پیش از این با دو فیلم «جدایی نادر از سیمین» و «فروشنده» اصغر فرهادی موفق به کسب جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی شده. البته فرهادی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» در شاخه بهترین فیلمنامه اصلی نیز به جمع نامزدهای نهایی راه یافته بود. نخستین نامزدی سینمای ایران در بخش بهترین فیلم خارجی یا بین‌المللی را اما مجید مجیدی در سال ۱۹۹۸ با فیلم «بچه‌های آسمان» به دست آورده است.
 
تمام رقبای قهرمان
حالا در شرایطی حضور «قهرمان» در رقابت اسکار به طور رسمی و قطعی اعلام می‌شود که مدت‌هاست رسانه‌های سینمایی غربی از شانس بالای این فیلم در رقابت‌های امسال می‌گویند. در واقع بر اساس جدیدترین پیش‌بینی رسانه‌های خارجی، فیلم «قهرمان» در شاخه بهترین فیلم، کارگردانی، فیلمنامه اصلی و بهترین فیلم بین‌المللی سال از بخت‌های اصلی اسکار ۲۰۲۲ محسوب می‌شود. این فیلم به خصوص در بخش بهترین فیلم بین‌المللی سال با فیلم‌هایی مانند «کوپه شماره ۶» از فنلاند، «تیتان» از فرانسه، «بدترین آدم دنیا» محصول نروژ و «دست خدا» از ایتالیا رقابت خواهد کرد.
 
فرهادی جنجالی
 قهرمان البته با یک حاشیه بزرگ نیز پای به میدان رقابت اسکار می‌گذارد. این فیلم در تمام ماه‌های اخیر، درگیر ادعای آزاده مسیح‌زاده کارگردان یک مستند بوده که فیلم تازه اصغر فرهادی را به خصوص در خط اصلی داستانی فیلم متهم به اقتباس -یا کپی‌برداری- کرده است.
 این ادعا که اول بار در زمان حضور «قهرمان» در جشنواره کن مطرح و به شدت خبرساز شد، اخیراً یک بار دیگر در فضای مجازی تکرار شده است. این در شرایطی است که وجود متنی با امضای مسیح‌زاده برای رضایت از این اقتباس مطرح شده، اما اصغر فرهادی و گروهش، هنوز در رسانه‌ها و به‌طور رسمی به‌این ادعا پاسخ نداده‌اند. 

به گزارش کافه سینما؛ وکیل مسیح‌زاده در این رابطه گفته که اظهارنامه‌ای قبل از اعلام شکایت رسمی برای فرهادی ارسال کرده‌اند که (به‌ادعای وکیل) با هیچ واکنشی مواجه نشده و آنها به‌طور قطع، جریان شکایت را ادامه خواهند داد. او ادعا کرد این اظهارنامه ثبت هم شده است. آن‌گونه که مسیح‌زاده می‌گوید ماجرا در خانه سینما هم مطرح شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما

صبحانه‌ای با طعم روحانی در دولت رئیسی

صبحانه‌ای با طعم روحانی در دولت رئیسی

ضرغامی گویا بنا بر ترک عادت صبحانه‌های سیاسی‌اش ندارد؛ حتی حالا که در مقام وزارت میراث ...
معلم نان ندارد، آموزش رمق ندارد

معلم نان ندارد، آموزش رمق ندارد

پنج میلیون و 800هزار تومان؛ متوسط حقوق فرهنگیان در سال 99. دریافتی‌ای که به گفته رئیس ...
خاتمی و کروبی پس از سال‌ها روی جلد آمدند

خاتمی و کروبی پس از سال‌ها روی جلد آمدند

مهدی کروبی و سیدمحمد خاتمی پس از یازده سال در نشست‌های جداگانه سخنرانی کردند که بازتاب‌های ...
1