تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۳۷
کد مطلب : ۴۳۷۷۱۲
آخرین تحولات افغانستان؛ انتقال قدرت به شکل مسالمت آمیز صورت خواهد گرفت

دولت افغانستان تسلیم شد | اشرف غنی افغانستان را ترک کرد ( + فیلم )

۰
دولت افغانستان تسلیم شد | اشرف غنی افغانستان را ترک کرد ( + فیلم )
کبنا ؛سرعت تحولات در افغانستان بسیار بالا است. طالبان که با صدور بیانیه‌ای صبح امروز اعلام کرده بود که نیروهای ما خارج از کابل هستند و نمی‌خواهد با وسایل نظامی وارد کابل شود اکنون در اعلامیه تازه‌ای گفته است که در حال حاضر گزارش‌هایی مبنی بر تخلیه حوزه‌های امنیتی در کابل، دریافت کرده و اینکه پلیس قادر به تأمین امنیت، وزارت‌ها نیست و نیروهای امنیتی دولتی «فرار کرده‌اند.» 
به گزارش کبنا، در این اعلامیه آمده که «امارت اسلامی به نیروهای خود دستور داد تا وارد مناطق کابل شوند که دشمن از آنجا رفته و مناطقی خطر سرقت وجود دارد.»
ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان نیز گفته که «مردم نگران نباشند.»
 به گفته مجاهد «برای اینکه همه نظامی‌ها فرار کردند و حوزه‌ها توسط چپاولگران چور شدند، برای جلوگیری بیشتر از چور و چپاول ما به مجاهدین خود امر می‌کنیم که داخل کابل شوند مردم نباید نگران باشند.»
 امروز رایزنی‌های گسترده برای انتقال قدرت در جریان بود، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان، نماینده ناتو و هیاتی از طالبان امروز در ارگ ریاست جمهوری افغانستان حاضر شدند. 
   
جزییات دقیقی از مذاکرات در دست نیست اما سرپرست وازرت کشور افغانستان اعلام کرده است که انتقال قدرت مسالمت آمیز صورت خواهد گرفت.
 ورود طالبان به کابل پس از خروج غنی از کشور اتفاق افتاد، ساعاتی پیش رسانه‌های افغانستان اعلام کردند که اشرف غنی رییس جمهور این کشور کابل را به مقصد تاجیکستان ترک کرده است. گفته می‌شود او استعفا داده است. رویترز خروج غنی از کشور را تائید کرد اما روشن نکرده که او به کجا رفته است. 
آسوشیتد پرس هم گزارش داده که حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان و و یک دستیار نزدیک دیگر اشرف غنی، به همراه او کشور را ترک کرده‌اند.
 ویدئویی از لحظه خروج غنی از افغانستان منتشر شده است. همچنین عبدالله عبدالله رییس شورای عالی صلح با انتشار ویدئویی این خبر را تائید کرده است. او غنی را رییس جمهور پیشین خواند.
 عبدالله گفت: "رئیس‌جمهور سابق افغانستان را ترک و کشور و ملت را در یک حالت قرار داد رفت و خداوند همراهش محاسبه کند."
 عبدالله عبدالله از مردم خواست تا آرامش خود را حفظ کنند. وی افزود که این شب و روزهای سخت به زودی سپری می‌شوند و مردم می‌توانند روزهای صلح آمیز را ببینند.
 همچنین امروز رحمان رحمانی، صلاح الدین ربانی، محمدکریم خلیلی، محمد محقق در یک پرواز ویژه از کابل به اسلام آباد انتقال داده شدند.
 پیش از این خبرگزاری رویترز به نقل از سه مقام دیپلماتیک خبر داد که علی احمد جلالی، چهره دانشگاهی تحصیل کرده در آمریکا که پیشتر سمت‌های وزیر داخله و سفیر افغانستان در آلمان را بر عهده داشته به عنوان رئیس دولت انتقالی معرفی می‌شود.
 این منابع دیپلماتیک همچنین به رویترز گفته‌اند که هنوز مشخص نیست که آیا طالبان موافقت نهایی خود را با انتصاب آقای جلالی اعلام می‌کنند یا خیر.


 تصویری از حضور برخی رهبران افغانستان در اسلام آباد پاکستان

در همین حال حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان در ویدئویی همراه سه دخترش اعلام کرد که در کابل می‌ماند.
 او افزود: «ما آرزو داریم که مسائل کشورمان از طریق صلح و مذاکره برطرف شود.»
 کرزی از نیروهای امنیتی و نیروهای طالبان خواست که در هر کجایی که هستند امنیت جان و مال مردم را نگه دارند.
 او از مردم هم خواست که در خانه‌های خود بمانند. کرزی افزود: «در تلاش است تا با بزرگان طالبان از راه مسالمت، برادری و وطن‌داری و وطن دوستی وارد صحبت شود.»
 بسیاری از سفارت خانه‌های غربی در کابل تعطیل شدند.
 یک مقام آمریکایی به آسوشیتدپرس گفت که دیپلمات‌های این کشور در افغانستان با ورود طالبان به پایتخت از سفارت به فرودگاه کابل منتقل می‌شوند. 
این مقام می‌گوید که بالگردهای نظامی بین ساختمان سفارت و فرودگاه در حال تردد هستند.
 در همین حال درویش رئوفی، ولسوال بگرام به آسوشیتدپرس گفت که نیروهای نظامی افغانستان در پایگاه هوایی بگرام که محل نگهداری ۵ هزار زندانی است، تسلیم طالبان شدند. در این زندان هم نیروهای طالبان و هم داعش حضور داشتند.
 ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان نیز در حساب توییتری خود اعلام کرد که «زندان مهم در فرودگاه بگرام به کنترل طالبان در آمد.»
 او تصریح کرد که زندانیان از زندان خارج و به مکان امن منتقل شدند.
 عبدالله عبدالله، حامد کرزی و گلبدین حکمتیار شورای هماهنگی تشکیل دادند.
حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان اعلام کرد که برای جلوگیری از هرج و مرج و کاهش درد و رنج مردم برای اداره بهتر امور مربوط به صلح و انتقال مسالمت آمیز قدرت شورای هماهنگی تشکیل داده است.
 این شورا شامل خود او، عبدالله عبدالله و گلبدین حکمتیار است.
 این شورا از نیروهای امنیتی حکومت و نیروهای امنیتی طالبان خواست تا جلوی درگیری‌ها و هرج و مرج و تحریکات افراد غیرمسئول را قاطعانه بگیرند.
  
 به گزارش کبنا، «عبدالستار میرزکوال»، سرپرست وزارت کشور افغانستان گفت که به شهر کابل حمله نخواهد شد و انتقال به شکل مسالمت آمیز صورت خواهد گرفت.
 وی افزود: امنیت کابل مسئولیت نیروهای امنیتی است.
 این در حالی است که شبکه تلویزیونی المیادین نیز گزارش داده که هواپیمای ریاست جمهوری افغانستان برای انتقال اشرف غنی از کابل آماده می‌شود.
 رسانه‌های افغانستان اعلام کردند؛ رئیس پارلمان این کشور و شماری از سران احزاب سیاسی، کابل را به مقصد پاکستان ترک کردند.
 الجزیره نیز گزارش داد که دانمارک کارکنان سفارتش در کابل پایتخت افغانستان را به فرودگاه این شهر منتقل کرد.
 همچنین رویترز نوشته که یک مقام آمریکایی اعلام کرد آمریکا به دیگر سفارتخانه‌ها در کابل توصیه کرده است که از مکانی مناسب با شمار محدودی از کارکنان فعالیت کنند.
 این در حالی است که شب گذشته العربیه خبر داده بود که امروز یکشنبه اشرف غنی استعفای خود را اعلام می‌کند.
 بر اساس گزارش‌ها طالبان که به کابل رسیده، در بیانیه‌ای اعلام کرد به نیروهای این گروه اعلام شده که ورود خود را به داخل کابل متوقف کنند و در حومه بمانند.
 این در حالی است که جو بایدن از اعزام 5 هزار نیروی نظامی این کشور برای انتقال اعضای سفارت آمریکا به خارج از افغانسان خبر داده بود. بایدن طالبان را تهدید کرد که رد مدت حضور آمریکا در افغانستان نباید حمله‌ای صورت گیرد.
 رسانه‌های افغانستان اعلام کرده‌اند که جلسه حکومت افغانستان با سران طالبان در ارگ ریاست جمهوری در کابل آغاز شده است.
 طالبان در بیانیه خودشان اعلام کرده‌اند تا زمانی که انتقال مسالمت آمیز کنترل کابل پایتخت افغانستان صورت گیرد، مسئولیت امنیت این شهر بر عهده طرف مقابل خواهد بود، می‌خواهیم همه افغان‌ها در نظام اسلامی آینده، مشارکت کنند و دولت مسئولیت پذیری وجود داشته باشد که به همه خدمت کند.

اشرف غنی نمایندگان طالبان را بغل کرد
اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان امروز نمایندگان طالبان که برای مذاکره برای برکناری او به ارگ ریاست جمهوری در کابل رفته بودند را در آغوش کشید!

 
 
 
ویدیوی لحظه فرار اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان از کابل
به گزارش همشهری آنلاین، در پی حضور طالبان در کابل دقایقی قبل رسانه‌های افغانستانی خبر دادند اشرف غنی رئیس جمهور کابل را به مقصدی نامعلوم ترک کرده است.
    



اعلام آمادگی ایران برای کمک به مصالحه در افغانستان

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران با اشاره به توئیت حامد کرزای رئیس جمهور پیشین افغانستان مبنی بر تشکیل هیاتی برای مصالحه در افغانستان در توئیتر نوشت:
خشونت و جنگ، همانند اشغال، هیچگاه راه فیصله مشکلات افغانستان نبوده‌ و نخواهد بود. ابتکار برادران در شورای هماهنگی و دیگر رهبران افغانستان می‌تواند زمینه‌ساز گفتگو و انتقال مسالمت‌آمیز به صلح پایدار باشد. جمهوری اسلامی ایران به کوشش خود برای مصالحه در افغانستان ادامه می‌دهد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

ابر تورم در راه اقتصاد ایران؟!

ابر تورم در راه اقتصاد ایران؟!

تورم مخرب‌ترین آثار را بر پیکره اقتصاد برجا می‌گذارد و اگر به این مسئله توجه نشود بدون ...
بزرگداشت بیهقی زمانه

بزرگداشت بیهقی زمانه

محمود دولت‌آبادی یکی از بنام‌ترین نویسندگان ایرانی است که با سبک منحصر به فردش، آثار ...
گوسفند یک میلیارد و سیصد هزار تومانی

گوسفند یک میلیارد و سیصد هزار تومانی

یک قوچ طلایی رنگ در حراجی گوسفندان در ایرلند رکورد گران‌ترین گوسفند را شکست و ۵۲ هزار ...
1