تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۱۴
کد مطلب : ۴۳۲۹۱۲
سخنگوی وزارت بهداشت خبر داد

با وجود وقوع موج چهارم کرونا، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی ۵۶ درصد است/ تنها امید لطف خداست / مینو محرز: همه بیمارستان ها پر شده/ ابتلای ۹۰ درصدی کرونایی های تهران به ویروس انگلیسی + فیلم

۰
تنها امید لطف خداست / مینو محرز: همه بیمارستان ها پر شده + فیلم
کبنا ؛
سخنگوی وزارت بهداشت آخرین آمار مبتلایان و قربانیان کرونا را اعلام کرد.
به گفته سیما سادات لاری از دیروز تا امروز ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۹ هزار و ۶۶۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و متاسفانه ۱۹۳ نفر از هموطنانمان جان خود را در اثر ابتلا به این ویروس از دست دادند.
با احتساب این آمار مجموع مبتلایان و قربانیان کرونا در ایران به ترتیب به دو میلیون و ۴۹ هزار و ۷۸ نفر و ۶۴ هزار و ۲۳۲ نفر می‌رسد.
به گفته سخنگوی وزارت بهداشت در حال حاضر ۲۵۷ شهرستان قرمز و ۱۲۹ شهرستان نارنجی هستند و بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است. همچنین ۵۱ شهرستان در وضعیت زرد و فقط ۱۱ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.
سخنگوی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه شیب موارد ابتلا و بستری ناشی از کرونا در کشور در حال صعود است، گفت: پیروزی بر کرونا نیازمند کارزاری مبتنی بر همبستگی میان حاکمیت و شهروندان است و ما نیازمند تقویت عزم ملی برای شکست بیماری هستیم.
دکتر سیما سادات لاری، گفت: نمودار موارد ابتلا و بستری روزانه کرونا در کشور همچنان با شیب تند صعودی رو به امتداد است و متاسفانه در تمامی استان‌های کشور با افزایش جدی بیماران بستری و موارد سرپایی مواجه هستیم. از طرفی میزان عمل به توصیه‌های بهداشتی کماکان پایین و نگران کننده بوده و طبق گزارشات ۵۶ درصد است.
در روزی که گذشت، علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی کرونا، ضمن اشاره به افزایش شهرهای قرمز در کشور، بیان کرد: در حال حاضر میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ۵۶ درصد رسیده که این آمار بسیار کم است.
وی ادامه داد: یکی از مکان‌های پرخطر رستوران‌ها است که عامل بیماری است و برای همین از عزیزان تقاضای رعایت این موارد را دارم، چون همانطور که حتما در اطرافیانمان دیدیم، وقتی یک نفر مبتلا می‌شود به چه صورت بقیه را تا بیش از ۲۰ نفر درگیر می‌کند.
سخنگوی ستاد ملی افزود: امیدواریم این محدودیت‌های ده روزه بر کنترل اپیدمی موثر باشد، همانطور که در تجربه‌ی آبان و آذر، محدودیت و تعطیلی اعلام شد و نتیجه‌ی آن را دیدیم.
روحانی: دست به دست هم از این موج عبور خواهیم کرد
موج چهارم کرونا پس از نوروز در حالی بالا گرفت که مسئولین پیش از نوروز به مردم نسبت به رعایت پروتکل‌ها هشدار داده بودند و وزیر بهداشت بارها از مردم خواهش کرد که در این تعطیلات به سفر نروند. با این وجود مقرراتی جدی برای جلوگیری از سفرهای نوروزی وضع نشد.
حالا موج جدیدی از کرونا ایجاد شده که متخصصان آن را بسیار خطرناکتر از امواج قبلی خوانده و تنها امید را تعطیلی دو هفته‌ای کشور دانسته اند. 
حمید عمادی، متخصص عفونی با تاکید بر اینکه وضعیت کرونا در کشور از موج سوم به مراتب بدتر است، گفت: بیمارستانها پر شده، تعداد بیماران هر روز بیشتر می شود و در یکی دو هفته  آینده به مراتب بیشتر خواهند شد.
وی ادامه داد: بیماران کرونا نسبت به گذشته بدحال تر و اغلب دچار عفونت کرونای انگلیسی هستند، عفونت آنها خیلی شدید است و متاسفانه آینده تاریکی پیش روست. همه این اتفافات در شرایطی است که همه می دانستیم این اتفاق می افتد، هر کسی در کشور می توانست تشخیص دهد که با این وضعیت تردد مردم در اسفند، شلوغی بازار بعد هم سفرهای نوروز وضعیت بعد از عید، وخیم می شود.
این پزشک متخصص عفونی گفت: کسی نمی تواند بگوید غافلگیر شدیم و نمی دانستیم چه اتفاقی می افتد، اکنون به نقطه ای رسیده ایم که بی توجهی ها، آثار خود را نشان می دهد و همان بلایی که سر آمریکا و اروپا آمد و مرگ و میر کرونا بیداد کرد، در ایران شروع شده و پیش بینی می شوند که وضعیت مشابهی در ایران رخ می دهد.
وی ادامه داد: تنها امیدی که می توان داشت لطف خداست و اگر در دو هفته آینده قرنطینه و تعطیلی کامل و همه جانبه در کشور  اجرا نشود و همه مردم پای کار نباشند، اوضاع بسیار بدی پیش رو خواهیم داشت.
در روزی که گذشت، حسن روحانی، رئیس جمهور  در جلسه امروز ستاد ملی کرونا در واکنش به اظهارات برخی مسئولان در وزارت بهداشت و ستاد کرونا، گفت: در موضوع مبارزه با کووید ۱۹ همه باید یک صدا باشیم. چند جور نباید حرف بزنیم. اینکه برای ستاد ملی کرونا یک سخنگو گذاشتیم برای این است که یکصدایی باشد. نمی‌شود که هر کسی برود در تلویزیون سخن بگوید.
وی گفت: اگر ما در تبلیغات و سخن گفتن، مردم را دچار یاس و مشکل کنیم کار درستی نیست؛ ما فکر می‌کردیم که موج چهارمی قرار است بیاید و همه تلاش ما این بود که وارد مرحله چهارم نشویم و به همین دلیل بیشترین مراقبت ما از فرودگاه‌ها بود و فلان پرواز از انگلیس ممنوع شد و در پروازهای اروپایی دقت شد اما متاسفانه از جای دیگری اتفاق افتاد و دیدیم که کلا از جایی دیگر بند را آب برده است و همه ویروس‌های انگلیسی از مرز عراق، ایلام و خوزستان وارد شده است.
جزئیات تعطیلی مشاغل

در روزهای گذشته با بالارفتن آمار و قرمز و نارنجی شدن اغلب استان‌های کشور، نیاز به تعطیلات دوهفته بیش از هروقت دیگری احساس شد. در همین رابطه در روز گذشته برخی مشاغل تعطیل و مشمول محدودیت‌های کرونایی شدند. 
در حال حاضر ۲۵۷ شهر در وضعیت قرمز، ۱۲۹ شهر در وضعیت نارنجی، ۵۱ شهر در وضعیت زرد و تنها ۱۱ شهر در وضعیت آبی کرونا قرار دارند و برابر با مصوبات ستاد مقابله با کرونا، مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع و مشمول جریمه است.جریمه ورود خودروهای شخصی با پلاک‌های غیربومی به شهرهای قرمز، یک میلیون تومان و به شهرهای نارنجی، ۵۰۰ هزار تومان است. تردد خودروهای شخصی از ساعت ۲۲ شب تا ۳ بامداد در تمام شهرهای کشور ممنوع و مشمول جریمه ۲۰۰ هزار تومانی است.
ستاد مقابله با کرونا از امروز تا ۱۰ روز آینده، محدودیت‌هایی را در برخی مشاغل اعمال کرده است. بر این اساس، در شهرهایی که در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند، از زمان اعلام وضعیت قرمز، به مدت ۱۰ روز، مشاغل گروه ۲، ۳ و ۴ تعطیل خواهند بود و تنها مشاغل سطح یک مجاز به فعالیت خواهند بود. در شهرهای نارنجی مشاغل گروه سه و چهار تعطیل خواهند بود. در شهرهای با وضعیت زرد، تنها فعالیت مشاغل سطح ۴ ممنوع است.
فهرست مشاغل گروه یک در تصویر زیر آمده است.


فهرست مشاغل گروه دو مطابق تصویر زیر است.

در شهرهای قرمز حضور کارکنان دستگاه‌های ارائه دهنده خدمات ضروری با تشخیص بالاترین مقام، ۵۰ درصد کاهش می‌یابد؛ حضور کارکنان سایر دستگاه‌ها و ادارات نیز به میزان دو سوم کاهش می‌یابد. در شهرهای قرمز و نارنجی مدارس، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و مؤسسات آموزش عالی کاملاً تعطیل هستند.
برگزاری نمازهای جمعه، مساجد، نمازهای جماعت یومیه و مراسم آیینی و مذهبی در شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است.
در شهرهای نارنجی، حضور کارکنان دستکاه‌ها و ادارات ارائه دهنده خدمات ضروری به یک سوم کاهش می‌یابد؛ همچنین نیمی از کارکنان سایر دستگاه‌ها می‌توانند در ادارات حضور یابند.
لازم به ذکر است که هتل‌ها شامل این محدودیت نمی‌شوند و به گفته جمشید حمزه زاده، رییس هیأت‌مدیره جامعه هتلداران ایران با بیان این‌که هتل‌ها و سایر اماکن اقامتی رسمی و دارای مجوز طبق مصوبه ستاد ملی کرونا در تمام شهرها می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند، اظهار کرد: اتفاقا در شرایط پرخطر کرونا و در شهرهای قرمز وجود هتل‌ها برای ماموریت‌ها و مسافرت‌های ضروری به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی کاملا ضروری است.
مینو محرز گفت: تمام بیمارستان‌ها پر شده، جا برای بستری وجود ندارد، مردم باید به فکر جان خودشان باشند، یک نفر از خانواده قسر در نمی‌رود؛ ۹۰ درصد کرونایی ها در تهران مبتلا به ویروس انگلیسی هستند.
  
نام شما

آدرس ايميل شما

اعمال محدودیت ۱۰ روزه در همه شهرهای قرمز

اعمال محدودیت ۱۰ روزه در همه شهرهای قرمز

براساس پیشنهاد دیگری همچنین مقرر شد وزارت راه و شهرسازی با همکاری هلال احمر و با افزایش ...
حرف‌هاي امروزي يك چپ خط امامي

حرف‌هاي امروزي يك چپ خط امامي

سيدهادي خامنه‌اي با اصلاح‌طلبان حشر و نشر داشته و دم‌خور بوده و يك مجلس‌ششمي به شمار ...
(عکس) شباهت خاصِ دختر خداداد عزیزی به پدرش

(عکس) شباهت خاصِ دختر خداداد عزیزی به پدرش

عکسی از فرزند خداداد عزیزی، بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران، در کنار پدرش نشان می‌دهد ...
فایل های مرتبط
1