کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

واکنش‌ها به اظهارت يک سلبريتي؛

خانم رهنما، معذرت خواهي کن! / دلجویی فريبرز عرب‌نيا از قوم لر

17 آذر 1399 ساعت 1:24

با تمام وجود از همه‌ي شيرزنان و غيورمردانِ لر دل‌جويي کرده، از آنان و تمام اقوام و فرهنگ‌هاي چندگانه و رنگين‌کماني ايران عزيز و از رشادت‌ها و دليري‌هايشان که همواره مايه‌ي دوام و پايندگي ميهن و تاريخ ما ايرانيان بوده‌اند به جان قدردان و سپاس‌گزارم و بر خود مي‌بالم که با ايشان از يک کشور و يک ريشه هستم. باشد که آن دسته از هم‌کارانم که به هنگام دهان باز کردن کم مي‌انديشند و پر مي‌گويند با پوزش خواستن از هم‌ميهنان عزيز لر، خطاي خويش را گردن بگيرند و آزردگي بيش‌تر مردم شرافت‌مندمان را در اين وانفساي رنج و درد سبب نشوند.


نماينده خرم‌آباد گفت: افراد کوچک و پرحاشيه که با توهين به اقوام نجيب و بزرگ ايران سعي در بزرگ کردن خود را دارند بدون ترديد در زمين دشمن بازي مي کنند و خواسته يا ناخواسته طراحي هاي سرويس هاي امنيتي عليه ملت ايران را جامه عمل مي پوشانند. به گزارش کبنا، مرتضي محمودوند در واکنش به صحبتهاي اخير يکي از بازيگران درباره قوم لُر اظهار داشت: در اين مقطع حساس امنيتي و بحراني که مردم سرافراز و بصير ايران با وحدت و انسجام مثال زدني خود جانانه مقابل بدخواهان ايستاده‌اند، نبايد به سادگي از کنار اين قبيل حرکات بگذريم تا درس عبرتي باشد براي هر کس و ناکسي که عظمت ستودني ايرانيان اصيل و نجيب را به سخره مي گيرد. اين عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي ادامه داد: اصالت ترديدناپذير، تاريخ سترگ، قدمت چند 10 هزار ساله و فرهنگ غني قوم لر به عنوان يک تمدن با شکوه بر هيچ کس پوشيده نيست و نياز به تشريح ندارد. محمودوند عنوان کرد: به امثال اين بي ريشه ها اکيدا توصيه مي کنم سرگذشت غرور انگيز و سراسر افتخار بانوان مومن و موحد سرزمينم که همچون پرچمي باعظمت و بر افراشته در طول تاريخ است را مطالعه کنند؛ بانوان افتخار آفريني همچون سردار بي بي مريم و از همين تبار، بزرگ بانوي شجاع و قهرمان هخامنشي، نجيب زاده انشان بانو «يوتاب» و هزاران شير زن ديارم که از حيث بزرگي و نجابت کم نظير هستند. وي افرود: رزمندگان و شهداي دشمن شکن دفاع مقدس به دست همين مادران تربيت و پرورش يافتند، اين يادآوري ها بدان جهت است تا بار ديگر به خود اجازه ندهند نام پرافتخار لُر پارسي تبار را با بي ادبي بر زبان کثيفشان جاري کنند و بدانند که جغرافياي لُر در طول تاريخ مهد پرورش شيرزنان و اَبَرمرداني بوده است که همواره پرچمدار دفاع از وطن و پاسدار تماميت ارضي ايران عزيز بوده و هستند. نماينده خرم آباد و چگني خاطرنشان کرد: پيگيري‌هاي قضائي در اين خصوص آغاز شده است و اينگونه افراد دون مايه و گستاخ که حتي مايل نيستم نام و نشان حقير آنان را مکتوب و بر زبان جاري کنم به ياري خداوند متعال و پشتوانه مردم شريف و غيرتمند ادب و تربيت خواهند شد و انتظار مي رود که دستگاه محترم قضائي مجازات اينگونه جرايم را با هدف بازدارندگي به انجام رساند.

فریبرز عرب نیا: با اردنگی هم نمی‌توانند مرا بیرون کنند!

دلجويي از هم‌وطنان لر
از طرف ديگر فريبرز عرب نيا (بازيگر نقش مختار) هم در دلجويي از هم‌وطنان لر پستي منتشر کرد: گفته شده که واژه‌ها تا زماني که بر زبان جاري نشده باشند، اسير انسان هستند اما آن‌گاه که بر زبان آيند، انسان اسيرشان مي‌گردد! گروه پرشمار هنرمندان را، هم‌چون ديگر گروه‌هاي هر جامعه، با رفتار يا گفته‌هاي يک يا چند نفر از آن گروه نمي‌توان و نبايد ارزيابي و ارزش‌گذاري کرد؛ با اين حال، من به عنوان کسي که در نگاهِ مردم کشورم از گروه هنرمندان به شمار مي‌‌آيم، با تمام وجود از همه‌ي شيرزنان و غيورمردانِ لر دل‌جويي کرده، از آنان و تمام اقوام و فرهنگ‌هاي چندگانه و رنگين‌کماني ايران عزيز و از رشادت‌ها و دليري‌هايشان که همواره مايه‌ي دوام و پايندگي ميهن و تاريخ ما ايرانيان بوده‌اند به جان قدردان و سپاس‌گزارم و بر خود مي‌بالم که با ايشان از يک کشور و يک ريشه هستم. باشد که آن دسته از هم‌کارانم که به هنگام دهان باز کردن کم مي‌انديشند و پر مي‌گويند با پوزش خواستن از هم‌ميهنان عزيز لر، خطاي خويش را گردن بگيرند و آزردگي بيش‌تر مردم شرافت‌مندمان را در اين وانفساي رنج و درد سبب نشوند. در اين ميان پوريا ذوالفقاري (منتقد سينما) يک پست سينمايي براي موقعيت بهاره رهنما منتشر کرد و با اشاره به فيلم «تبه‌کاران خرده پا» وودي آلن نوشت: «فرنچي زني ست ساده و خانه دار که تنها هنرش پخت شيريني ست. دري به تخته مي خورد و فرنچي و همسرش به پول و شهرت مي رسند. فرنچي حالا زني ساده است که نمي خواهد ساده باشد. فقط چون به پول رسيده و توجه رسانه ها به او جلب و پايش به محافل ثروتمندان اهل فرهنگ گشوده شده است. اما کم هوش است. راه حلي که براي خوب سخن گفتن و گسترش دايره واژگان به ذهنش مي رسد، حفظ کردن فرهنگ لغت است! دلش مي خواهد از نقاشي و موسيقي سر درآورد و باز راه حلش استخدام پسري جوان و هنرمند است تا چيزهايي به او بياموزد که بشود در ضيافت هاي فرهنگي و جمع هاي هنري خرجش کرد و مطلع به نظر آمد! فرنچي پس از حفظ کردن بخش نخست لغت نامه و رفتن به چند گالري و آموختن چند اصطلاح هنري و خريد يک تابلوي نقاشي مدرن، احساس مي‌کند اطرافيانش ديگر در سطح او نيستند!

ماجرای توهین بهاره رهنما به قوم لر-راهبرد معاصر

معذرت خواهي کن و تمام!
هوش اندک فرنچي هم خرابکاري در پي مي‌آورد، هم توجيه هايي ابلهانه. مثلا او براي نشان دادن پيوندش با هنر، پيش از آمدن مهمانانش يک هارپ مي خرد و وسط پذيرايي خانه مي گذارد. يکي از مهمانان از او مي پرسد آيا مي تواني هارپ بنوازي؟ و فرنچي پاسخ مي دهد: «نه اين رو براي ويو اينجا گذاشتم!

بیشتر بخوانید:

(فیلم) توهین بهاره رهنما به قوم لر + پاسخ دختر لر

خانم رهنما «بانوان لر» اعجاز خداوند هستند / برای داشتنشان باید وضوی باران گرفته شود.

واکنش روشنفکر نماینده مجلس به توهین به دختران ‌لر‌ توسط بهاره رهنما


«طبيعي ست که مهمانانش با ديدن جلوه هاي نوکيسگي و بي‌سليقگي در گوشه و کنار خانه او پوزخند بزنند و اين تمسخرها به گوش و چشم فرنچي برسد و عصبي ترش کند. تلاش‌هاي فرنچي براي «فرهنگي» به نظر رسيدن به محض گشودن دهانش به شکست مي‌انجامد! او مدتي بعد در زندگي اقتصادي و عشقي تازه‌اي هم که براي خود دست و پا کرده شکست مي خورد و به عنوان يک ورشکسته به تقصير مضحک، عرصه را ترک مي‌کند. فرنچي البته يک برتري به رهنما دارد؛ او شيريني هاي خوشمزه‌اي مي پزد که مردم براي خريدنش صف مي کشند. يعني دست کم يک هنر دارد!» واقعيت اين است که بهاره رهنما که چنين جمله‌اي را بر زبان آورده حال با هر نيت و به هر قصدي بوده، مي‌تواند به جاي اين همه پيچيده کردن ماجرا و اشارات مستقيم و غير مستقيم، يک معذرت خواهي از تمام کساني بکند که به دليل اين اتفاق خاطرشان رنجيده است. به جاي اينکه مدام از اين طرف و آن طرف، از فيلم دختر لر تا آگاهي لرستان، زنان بد سرپرست و... انواع و اقسام مثال‌ها و توضيحات بدهد اگر فقط بگويد: «من در آن لحظه اين جمله را گفتم ولي قصد و نيت خاصي نداشتم و به دليل اين اشتباه سهوي معذرت مي‌خواهم» قال قضيه کنده خواهد شد ولي مشکل اينجاست مردم لر يا تمام ايران و... احساس مي‌کنند به جاي يک معذرت خواهي ساده تازه مورد شماتت قرار مي‌گيرند که وا چرا شما نمي‌فهميد! واقعيت اين است که برآيند کلي درک اجتماعي جامعه اشتباه نمي‌کند و خانم رهنما اين قضيه را در نظر نمي‌گيرد. اگر مردم ناراحت شده‌اند فقط به اين دليل نيست که شما آن جمله را گفتيد بلکه ادامه واکنش‌ها و حرف‌هاي شما در ادامه آن جمله بيشتر باعث دلخوري شد. خانم رهنما ! يک معذرت خواهي صاف و ساده بدون حاشيه و به رخ کشيدن بزرگواري‌هايتان کاري ندارد، اين کار را بکن. طبيعتا مردم هم به هر هنرمندي در جامعه فرصت تصحيح اشتباه مي‌دهند و دوباره او را با آغوش باز مي‌پذيرند، چه کسي هست که در زندگيش اشتباه نکرده باشد؟


کد مطلب: 428282

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/428282/خانم-رهنما-معذرت-خواهي-کن-دلجویی-فريبرز-عرب-نيا-قوم-لر

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1