تاریخ انتشار
جمعه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۰۳:۴۹
کد مطلب : ۴۲۰۶۶۰
رسانه‌ها خبر می‌دهند

کانون زلزله امروز 5.1 ریشتری تهران در اطراف دماوند بوده است / تهران در آماده باش

۰
کانون زلزله امروز 5.1 ریشتری تهران در اطراف دماوند بوده است / تهران در آماده باش
کبنا ؛رئیس شبکه ملی شتاب‌نگاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید بر اینکه این زلزله در حوالی دماوند بوده است گفت: ما در حال استخراج داده‌های این زلزله از ایستگاه های شتابنگاری هستیم.
مهندس اسماعیل فرزانگان، با اشاره به زلزله 5.1 امروز جمعه 19اردیبهشت گفت: این زلزله در  شرق تهران در حوالی دماوند بوده و در وسعت زیاد احساس شده است.
وی ادامه داد:  این زلزله علاوه بر تهران در قم و مازندران نیز احساس شده است.
رییس شبکه شتابنگاری مرکز راه مسکن و شهرسازی ادامه داد: ما در حال استخراج اطلاعات بیشتر از ایستگاه های شتابنگاری هستیم این زلزله هستیم.
 این زلزله در ساعت 48 دقیقع و 21 ثانیه امروز جمعه به بزرگی  5.1 در حوالی مرز استان های مازندران و تهران و  حوالی دماوند بوده است. کانون این زلزله در 6 کیلومتری دماوند، 13 کیلومتری رودهن و 16 کیلومتری بومهن گزارش شد.
آماده باش تمامی دستگاه های اجرایی و امدادی به دنبال زلزله ۵.۱ ریشتری استان تهران
زمین لرزه ای در ساعت ۴۸ دقیقه بامداد روز جمعه به بزرگی ۵.۱در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر)، در عمق ۷ کیلومتری زمین در حوالی دماوند به وقوع پیوست که شدت آن در کلانشهر تهران کاملا احساس شد.
رییس سازمان اورژانس کشور اعلام کرد زلزله  اوایل بامداد روز جمعه در استان تهران تاکنون در شهر تهران مصدومی نداشته و همه پایگاه‌های اورژانس در حال آماده باش هستند.
پیرحسین کولیوند درباره آخرین وضعیت ارزیابی زلزله امشب استان تهران بیان کرد: همکاران تیم عملیات ویژه در منطقه حضور دارند و تاکنون در دماوند مصدومی نداشتیم و در گیلاوند برخی منازل مسکونی دچار ترک خوردگی شده‌اند.
وی ادامه داد: بیمارستان‌های فیروزگر، رسول اکرم، امام خمینی و شهدای تجریش در آماده باش هستند.
کولیوند گفت: همه پایگاه‌های اورژانس هم در حال آماده باش هستند. تا این لحظه گزارشی از مصدوم زلزله به ما اعلام نشده است.
به دنبال وقوع زلزله در استان تهران، وزیر کشور در دستوری به استاندار تهران و رئیس سازمان مدیریت بحران از آنها خواست با سرعت نسبت به ارسال تیمهای مجهز امدادی به منطقه اقدام نمایند.
عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در این دستور خواستار امدادرسانی سریع و بهینه به آسیب دیدگاه احتمالی، با رعایت کامل  پروتکل های بهداشتی و مراقبتی درباره بیماری ویروس کرونا در منطقه دماوند تهران شد.
وی همچنین ارزیابی از خسارات و اقدام به موقع جهت حل مسکلات مردم را از موارد ضروری در امدادرسانی مورد تاکید قرار داد.
فرماندار دماوند افزود: خوشبختانه تاکنون زلزله خسارت مالی و جانی در دماوند نداشته است، اما تیم‌های هلال احمر بریا بررسی آخرین وضعیت خسارت احتمالی به روستاهای منطقه اعزام شده‌اند.
مهدی حیدری اظهار داشت: با بررسی وضعیت منطقه تا یک ساعت دیگر می توانیم آمار دقیقی از وقوع خسارت احتمالی این زمین لرزه ارائه دهیم.
استاندار تهران نیز تاکید کرد: با وقوع زمین لرزه در استان تهران تمام بیمارستانهای استان، هلال احمر، اورژانس و شهرداری‌ها به حالت آماده باش کامل درآمده‌اند.
محسن بند پی اظهار داشت: هم اکنون برای ارزیابی خسارت احتمالی تیم های امدادی به منطقه اعزام شده اند و شهروندان ضمن حفظ آرامش خود باید در این ساعتها هوشیار  باشند.
مهدی جمشیدی دانا مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران نیز در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به زلزله تهران گفت: خوشبختانه تاکنون گزارشی از آسیب به شبکه گاز به دلیل زلزله گزارش نشده است.
وی افزود: در حال حاضر شبکه گاز در مناطقی که زلزله را احساس کرده اند پایدار و از امنیت لازم برخوردار است.
رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر نیز در گفت وگویی اعلام کرد این زلزله ای در استان های البرز، قم، قزوین و بخش های از مازندران نیز احساس شده است.
به گفته وی، پنج تیم ارزیاب به مناطق زلزله زده اعزام شده اند و تاکنون گزارشی از وقوع خسارت دریافت نشده است.

اعلام نقاط امن پایتخت در زلزله
 
اعلام نقاط امن پایتخت در زلزله

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نقاط و مراکز امن پایتخت در برای تخلیه اضظراری در هنگام زلزله را اعلام کرد.
رضا کرمی محمدی با اشاره به جانمایی مراکز تخلیه امن اضطراری مناطق 22 گانه شهر تهران اظهارکرد: سازمان مدیریت بحران شهر تهران مراکز و مناطق امن در هر محله و منطقه را برای تخلیه اضطراری در هنگام بحران ها آماده کرده است و لازم است شهروندانی که از ترس زلزله از خانه خود خارج شده اند به این مراکز مراجعه کنند.
وی با بیان اینکه این مراکز در هر محله مشخص شده است، گفت: لازم است شهروندان با حفظ خونسردی به این مراکز مراجعه کنند.
رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در مورد نحوه یافتن این مراکز نیز گفت: شهروندان می توانند با مراجعه به این آدرس اینترنتی (کلیک کنید) منطقه شهرداری سکونت خود را انتخاب کرده و پس از آن با انتخاب محله شان نقشه نقاط امن و تخلیه اضطراری را دریافت کنند.


آماده باش اماکن ورزشی تهران و مازندران/ درب‌های ورزشگاه‌های آزادی،شیرودی،انقلاب و تختی باز شد
ادارات کل استانی ورزش و جوانان تهران و مازندران برای همراهی و همکاری با ستاد مدیریت بحران کشور در حالت آماده باش قرار گرفتند.
به گزارش کبنا، به نقل از پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان، مسعود سلطانی فر در تماسی تلفنی با مدیران کل ورزش و جوانان تهران و مازندران دستور داد با تمامی امکانات برای همراهی و همکاری با ستاد مدیریت بحران کشور آمادگی لازم را داشته باشند.
این در حالی است که بعد از زلزله تهران و با دستور وزیر ورزش و جوانان درب های استادیوم آزادی، تختی، شیرودی و انقلاب برای استقرار مردم باز شد.
بنابر این گزارش وزیر ورزش و جوانان دستور داد تمامی اماکن روباز ورزشی استان تهران آماده پذیرایی از مردم در صورت تمایل باشند.
همچنین به گفته مدیر کل ورزش و جوانان تهران و با دستور وزیر ورزش و جوانان، درب های استادیوم های حوزه های چهار گانه تهران برای مردم باز شد.
وی ادامه داد: بعد از زلزله نیمه شب تهران و با دستور مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان، درب های استادیوم های حوزه های چهار گانه تهران از تختی تا شهید پناهی و حیدرنیا و دیهیم و کن بروی مردم باز شد و با تاکید وزیر ورزش، تمامی این مناطق آماده پذیرایی از هموطنانی هستند که تمایل دارند امشب در این اماکن ورزشی حضور پیدا کنند


زلزله امروز تهران ربطی به فعالیت آتشفشان دماوند ندارد/جزئیات گسل‌های اطراف تهران
معاون پژوهشی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله با بیان اینکه خوشبختانه زلزله 5.1 امروز دماوند چندین پس لرزه داشته است، گفت: این زلزله ارتباطی با فعالیت آتشفشانی ندارد چراکه گسل مشا که نزدیکترین گسل به این آتشفشان است در طول تاریخ فعالیت های خود را داشته اشت.
دکتر حق شناس  با بیان اینکه این زلزله در نزدیکی دماوند رخ داده است، افزود: این زمین لرزه با  بزرگای 5.2 رخ داده و این اطلاعات در حال بررسی بیشتر است.
وی با بیان اینکه نزدیکترین گسل به دماوند، گسل مشا است، خاطر نشان کرد: از این رو احتمال می رود که گسل فعال مشا مسبب این زمین لرزه باشد.
حق شناس، اظهار کرد: قبل از وقوع زمین لرزه 5.1، زلزله ای با بزرگای 2.9 در دماوند به ثبت رسید که می‌توان آن را پس لرزه 5.1 قلمداد کرد و پس از زمین لرزه 5.1 نیز تعداد قابل توجهی در منطقه نیز رخ داده است.
معاون پژوهشی پژوهشگاه زلزله با تاکید بر اینکه این پس لرزه ها در منطقه دماونده به ثبت رسیده است، افزود:  این پس لرزه ها هم از سوی ایستگاه های مرکز ژئوفیزیک ثبت شده و هم شبکه باند پهن پژوهشگاه زلزله در حال رکورد این زمین لرزه ها هستند.
حق شناب با بیان اینکه جای خوشبختی است که این پس لرزه ها در حال وقوع است، ادامه داد: این پس لرزه ها در محل وقوع زلزله در دماوند رخ می دهد و ممکن است این پس لرزه ها نیز در تهران نیز احساس شود همانطور که زلزله 5.1 در تهران نیز احساس شد.
این محقق حوزه زلزله با اشاره به گسل‌های منطقه دماوند، یادآور شد: در حال حاضر محتمل‌ترین گسلی که می توان مسبب این زمین لرزه دانست گسل مشا است که این زمین لرزه ناشی از جا به جایی این گسل باشد. این گسل، یکی از مهمترین گسل های محدوده تهران و رودهن و بومهن است که از دماوند تا نزدیکی ارتفاعات کرج و طالقان ادامه می یابد.
وی اضافه کرد: ولی این به معنای آن نیست که همه بخش‌های این زلزله می تواند در یک زمین لرزه دچار گسیختگی شود بلکه معمولا بخشی از گسل فعال می‌شود و در حال حاضر بخشی از این گسل که در اطراف دماوند است، فعال شده است.
حق شناس گفت: زمانی که اطلاعات این زمین لرزه تکمیل شود و محل وقوع این زمین لرزه تعیین شود، با تبدیل آنها به نقشه می توان دقیق تر فهمید که کدام گسل مسبب این زمین لرزه است.
به گفته وی در در اطراف تهران گسل های متعددی چون "شمال تهران"، "مشا" و "کهریزک" و "گرمسار" کشیده شده است و آنچه که تاکنون از نظر ما احتمال می رود که گسل مسبب باشد، گسل مشا است.
حق شناس در خصوص ارتباط این زمین لرزه با آتشفشان دماوند توضیح داد: گسل مشا به طور مستقل فعالیت خودش را دارد و اینکه آیا این زلزله می تواند ارتباط با آتشفشان دماوند داشته باشد یا خیر به نظر من ارتباطی ندارد چون گسل مشا در طول تاریخ زلزله های بسیار بزرگی را داشته است و هیچ کدام از این زمین لرزه ها ارتباطی با فعالیت آتشفشان ندارد.

وزیر بهداشت: آماده باش ۱۰۰ درصدی اورژانس و هلال احمر در پی زلزله تهران
وزیر بهداشت از آماده باش ۱۰۰ درصدی اورژانس و هلال احمر به دنبال زلزله تهران خبر داد.
 دکتر سعید نمکی در صفحه توئیترش نوشت:"‏با مسئولان اورژانس کشور و هلال احمر و مدیران ذی‌ربط در بخش‌های درمانی تماس داشتم، خوشبختانه تمام مراکز با صد‌درصد ظرفیت در آماده‌باش کامل قرار دارند و مثل همیشه در کنار مردم، آماده خدمت‌رسانی هستند.
برای همه هموطنان عزیزم آرزوی سلامتی دارم."
 
هشدارهای ایمنی؛ بایدها و نبایدهای هنگام وقوع زلزله
دقایقی پیش تهران لرزید، زلزله ای که چند شهر و استان دیگر از جمله البرز، قزوین، قم، مازندران و زنجان را هم تحت تاثیر خود قرار داده است. در این شرایط لازم است شهروندان ضمن حفظ خونسردی خود یکسری نکات و مسائل را رعایت کنند که به برخی از مهم ترین آنها اشاره شده است.
 ابتدا لازم است توجه کنیم که با دانش فعلی بشر  امکان پیش بینی زمان، مکان و بزرگای زلزله وجود ندارد، پس به شایعات بی‌اساس و سودجویانه توجه نکنید.
حفظ آرامش و خونسردی، لازمه رویارویی با هر حادثه‌ای است. رفتارهای هیجانی و احساسی در زلزله، می تواند منجر به آسیب های جسمی و روانشناختی شود.
حین وقوع زلزله
در زمان وقوع زلزله اگر داخل منزل هستید، بهترین اقدام پناهگیری است. برای اینکه زلزله شما را زمین نزند، روی زانوهای خود بنشیند.
برای آنکه خودتان را در برابر اشیای پرتاب شده در فضای منزل، محافظت کنید؛ با بازوان خود، سر و گردنتان را بپوشانید و اگر در معرض خطر اشیائی که سقوط می‌کنند هستید و می‌توانید بدون آنکه خطری شما را تهدید کند، حرکت کنید؛ برای محافظت بیشتر، به حالت چهار دست و پا حرکت کنید و در زیر یک میز یا نیمکت محکم قرار بگیرید.
 اگر میز یا نیمکت محکمی در نزدیک شما نیست؛ به حالت چهار دست و پا حرکت کنید و کنار یک دیوار داخلی قرار بگیرید. هرگز کنار شیشه، پنجره‌ها، درهای خروجی و دیوارهای خارجی و هر چیزی که ممکن است سقوط کند (مانند لوستر، اشیای آویزان یا تزئینات منزل)؛ قرار نگیرید. در همان جا که پناه گرفته‌اید، بمانید تا لرزه‌ها تمام شود. به هیچ وجه جا به جا نشوید.
 اگر هنگام وقوع زلزله، در رختخواب هستید، همان جا بمانید و بالش را روی سر خود قرار دهید. اما اگر رختخواب زیر اشیائی مانند لوستر قرار دارد، ‌فوراً جا به جا شده و به نزدیکترین محل امن پناه ببرید.
برای پناهگیری، در چارچوب درها قرار نگیرید چون چارچوب درها نمی‌توانند از شما در مقابل اشیای پرتاب شده در فضای خانه و یا اشیائی که سقوط می‌کنند، محافظت کنند. به علاوه، معلوم نیست که بتوانید در حالت ایستاده در چارچوب در، تعادل خود را حفظ کنید.
تا اتمام لرزش‌ها در داخل منزل بمانید. بیشترین صدمات هنگام زلزله، زمانی روی می‌دهند که افراد، هنگام ورود یا خروج در معرض خطر سقوط اشیا قرار می‌گیرند.
به هیچ وجه از آسانسور استفاده نکنید. اگر داخل آسانسور هستید سریعاً در اولین توقف، از آن خارج شوید.
اما اگر در فضای باز هستید، در هرجایی که هستید، توقف کنید و از دیوارها و ساختمانها فاصله بگیرید. از ‌ورود به داخل ساختمان‌ها و نزدیک شدن به ‌تیرک‌های برق، تلفن و مانند آن خودداری کنید. بنشینید! سر و گردن خود را با دست و بازوانتان بپوشانید! صبر کنید تا لرزه‌ها تمام شود.
اگر در داخل خودرو در حال حرکت هستید،  هر چه سریع‌تر در مکانی امن توقف کنید (از توقف در مجاورت ساختمان‌ها، درختان، پل‌ها و تیرک‌های برق، تلفن و مانند آن خودداری کنید). بعد از توقف، در داخل خودرو بمانید. زمانی که زلزله پایان یافت‌، با احتیاط به راه خود ادامه دهید، اما از پل‌ها و جاده‌های آسیب‌دیده دوری کنید.
بعد از وقوع زلزله
بعد از زلزله شرایط مهمی است. اول اینکه آرامش خود را حفظ کنید و خونسرد باشید، اخبار را از رسانه های رسمی دنبال کنید و درگیر شایعات نشوید. وقتی لرزه‌ها پایان یافت؛ اطراف را نگاه کنید. اگر ساختمان صدمه دیده و مسیر باز و امنی برای خروج وجود دارد؛ ساختمان را با احتیاط ترک کنید و به فضای باز و دور از نواحی آسیب‌دیده بروید.
باید آماده ‌لرزش‌های بعدی باشید. ‌این لرزش ها ممکن است آن قدر قوی باشند که به ساختمان‌های بدون استحکام آسیب وارد کنند. بنابراین همیشه آماده انجام مراحل پناهگیری که در بالا به آن اشاره کردیم، باشید.
 قفسه‌ها و کابینت‌ها را باید ‌با احتیاط باز کنید چون اشیای موجود در آن‌ها ممکن است سقوط کنند. همچنین از ‌نزدیک ‌شدن به نواحی آسیب‌دیده دوری کنید مگر آنکه ‌پلیس‌، مأموران آتش نشانی یا سازمان‌های امدادی به کمک شما نیاز داشته باشند.
 از طریق رادیو یا تلویزیون یا شبکه‌های اجتماعی رسمی و معتبر، اخبار و اطلاعات موثق و دستورالعمل‌های مربوط به اقدامات اضطراری را کسب کنید. اگر فرد مصدومی در اطراف شما هست و شما دورة کمک‌های اولیه را گذرانده‌اید، با رعایت اصول ایمنی، به او کمک کنید.
 نهایت احتیاط را بعد از وقوع زلزله، برای تمیز کردن ساختمان‌ها داشته باشید. هرگز سعی نکنید خودتان آوارهای سنگین را جا به جا کنید. در صورتی که به هر دلیلی از منزل خارج می شوید، شیر اصلی گاز و آب را ببندید.
 اگر زیر آوار  محبوس شده‌اید،  کبریت روشن نکنید،  جا به جا نشوید و  با دستمال یا پارچه‌ای دهان خود را بپوشانید.
 اگر تلفن همراه دارید؛ با تماس گرفتن یا ارسال پیام، تقاضای کمک کنید. با هر وسیله‌ای که دم دست دارید به لوله یا دیوار ضربه بزنید تا پرسنل امدادی قادر به یافتن شما باشند. در صورت امکان، از یک سوت استفاده کنید. فقط وقتی که ضرورت دارد، فریاد بزنید چون فریاد زدن ‌باعث ورود گرد و غبار به ریه‌های شما می‌شود.
برچسب ها :
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1