تاریخ انتشار
يکشنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۲۹
کد مطلب : ۴۲۰۲۳۲
اصلاح‌طلبان مجلس دهم؛

وکیلی: با گفتمانی که مانع سرمایه‌گذاری است، نمی‌شود مشکلات معیشت را حل کرد/ اعضای لیست‌ امید چه وعده‌هایی به مردم داده بودند؟

۰
وکیلی: با گفتمانی که مانع سرمایه‌گذاری است، نمی‌شود مشکلات معیشت را حل کرد/ اعضای لیست‌ امید چه وعده‌هایی به مردم داده بودند؟
کبنا ؛اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم با شعارهای معیشتی و اقتصادی توانستند سبد رای اکثریت قاطع تهرانی‌ها را به خود اختصاص دهند و اکنون در پایان عمر این مجلس، ارائه گزارش عملکردشان به‌ویژه در این حوزه‌ها ضروری است.
ماه‌ها و ایام پایانی دوره‌های 4 ساله نمایندگی مجلس یا ریاست جمهوری معمولا دوران پاسخگویی است و معمولا نمایندگانی که به صورت مستقل وارد بهارستان شده‌اند به‌صورت مستقل و جریانات سیاسی که به صورت تشکیلاتی توانسته‌اند کرسی‌های بهارستان را تصاحب کنند، به صورت جریانی گزارش عملکرد می‌دهند و مبنای این گزارش‌دهی نیز وعده‌ها و شعارهایی است که در دوران تبلیغات توسط آن‌ها سر داده شده است.
این روزها، ایام پایانی مجلس دهم است و اصلاح‌طلبان این مجلس که توانسته بودند با عنوان لیست امید در دهمین انتخابات مجلس، تمام 30کرسی پایتخت و بسیاری از کرسی‌های شهرستان‌ها را تصاحب کرده بودند در معرض پرسش افکار عمومی هستند. 
* حضرتی: عَلَم خِرَد وَرزی را بر دوش نمایندگانی بگذاریم که می خواهند «رونق اقتصادی» بیافرینند

برای مثال الیاس حضرتی نماینده مردم تهران در مجلس که به گفته خودش به دستور کروبی دبیرکل حزب اعتماد ملی برای انتخابات مجلس یازدهم آمده بود، یک‌شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ در روزنامه خودش یعنی اعتماد تاکید کرده بود:
«درست در همین شرایط بحرانی، ما باید دوباره پای صندوق های رای حاضر شویم و این بار انتخاب مان به گونه ای باشد که پرچم افراط را از سر در مجلس شورای اسلامی برداریم و علم خرد ورزی و توجه به منافع ملی را بر دوش نمایندگانی بگذاریم که می خواهند با «امید و آرامش» رونق اقتصادی بیافرینند...».
عارف: مجلسی می‌خواهیم که دغدغه‌اش معیشت مردم باشد

محمدرضا عارف که سرلیست امیدی‌های انتخابات مجلس دهم بود، در ابتدای سخنان خود در همایش تبلیغاتی اصلاح‌طلبان در سالن حجاب تهران گفته بود:
« ‌... مجلسی می‌خواهیم که در راس امور و در شأن ملت ایران و یاور دولت و شریک اجرایی کردن برنامه‌های آن باشد. زنان باید از نظر تخصصی و تحصیل پا به پای مردان در مراکز علمی حضوری جدی داشته باشند. راهبرد ما این است که اگر به مجلس راه پیدا کردیم مجلسی شکل دهیم که مهم‌ترین دغدغه آن نیازهای مردم و اولویت دادن به مسائل امور زنان باشد». 
عارف تاکید کرده بود که «ما مجلسی می‌خواهیم که از حق نظارت خود برای بهبود امور به نحو احسن استفاده کند ... و اولویت اول خود را رونق اقتصادی بداند. مجلسی می‌خواهیم که شاهد برجام‌های مختلف در امور داخلی کشور باشد و فرجام اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی را در مجلس کلید بزند». 
* وکیلی: با گفتمانی که مانع سرمایه‌گذاری است، نمی‌شود مشکلات معیشت را حل کرد

همچنین محمدعلی وکیلی دیگر نماینده لیست امید در مورد عدم وجود اقتصاددان در لیست اصلاح‌طلبان گفته بود:
«در مشاورین آقای روحانی هم پروفسورهای اقتصادی هستند. مشکل ما گفتمان است ما در کدام گفتمان می خواهیم مشکلات معیشتی مردم را حل کنیم؟ آیا با گفتمانی که مانع سرمایه گذاری است، می شود مشکلات معیشت را حل کرد؟ شما باید از فضای مفاهمه جمعی بین اذهانی بتوانید کار انجام دهید مشکل ما مشکل مدیریت است».
وی در ادامه افزوده بود: گفتمانی که می گوید خرید هواپیما مذموم است؛ آیا می شود با این گفتمان به معیشت فکر کرد؟ و با گفتمانی که ضد تعامل است همین بن بست نتیجه می شود. کدام گفتمان طرف توسعه و کسب و کار مردم را دارد.
*علی مطهری: اگر رفع حصر می‌خواهید، پای  صندوق بیایید

علی مطهری دیگر عضو لیست امید بود که در همایش انتخاباتی اصلاح‌طلبان پیش از انتخابات تصریح کرده بود:
«وظیفه نمایندگان راه یافته به مجلس دهم علاوه بر پیگیری مسائل اقتصادی، توجه به فصل سوم قانون اساسی که در آن حقوق مردم تسریع شده است ما نیز باید به مسائل سیاست داخلی توجه داشته باشیم. متاسفانه در چند سال اخیر وحدت سیاسی کشور خدشه‌دار شده است که باید سریعا این مشکل رفع شود.
در میانه‌های سخنان مطهری در این همایش حاضران شعارهایی درباره لزوم رفع حصر سرداده بودند که مطهری در پاسخ به آنها گفته بود: «اگر به دنبال تحقق این شعار هستید به پای صندوق‌های رای بیایید».
*حیدری: می‌توانیم زمینه ایجاد کار برای جوانان در سراسر کشور را ایجاد کنیم

غلامرضا حیدری هم در گردهمایی فراگیر اصلاح‌طلبان که با حضور چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب و اعضای لیست ۳۰ نفره ائتلاف اصلاح‌طلبان در سالن حجاب تهران برگزار شد، اظهار داشت: حس آرامش در مسیر جذب سرمایه اهمیت ویژه‌ای دارد و این در حالی است که جذب سرمایه می‌تواند منجر به تقویت تولید شود و با تقویت تولید می‌توانیم زمینه ایجاد کار و اشتغال را برای جوانان در سراسر کشور ایجاد کنیم.
*سعیدی: خواستار رفع حصر هستیم

فاطمه سعیدی دیگر عضو فهرست امید هم در گردهمایی فراگیر اصلاح‌طلبان تصریح کرده بود: «همین جا به دولت و مجلس اصلاحات اعلام می‌کنم که ما خواستار رفع حصر هستیم من آمده‌ام که بگویم مجلس صدای ملت است؛ من آمده‌ام که بگوییم مجلس صدای زن، مرد، جوان، دختر و پسر ایرانی است».
*سروش: اولویت ما همراهی با دولت در اجرای برجام دو و طرح تحول سلامت است

ابوالفضل سروش هم در گردهمایی فراگیر اصلاح‌طلبان بیان داشته بود: «اولویت ما در مجلس آینده همراهی با دولت جهت اجرای برجام دو و طرح تحول سلامت است که گام اول آن را دولت برداشت و گام دوم را ان‌شاءالله مجلس دهم خواهد برداشت».
سیاوشی: به‌دنبال جذب حداکثری مطالبات بانوان هستیم

طیبه سیاوشی هم در گردهمایی فراگیر اصلاح‌طلبان وعده داده بود که «ما به دنبال جذب حداکثری مطالبات بانوان هستیم و از طرق قانونی، اصلاحات را در بخش‌های فرهنگی جامعه پیگیری می‌کنیم».
*پروانه مافی: نظارت مجلس، راه مقابله با فساد

پروانه مافی دیگر عضو لیست امید به روزنامه اعتماد گفته بود:
«اولویت مجلس آینده پرداختن به مسائل اقتصادی و حل مسائل معیشتی و تنگناهای مالی است که مردم به آن دچار هستند ... تغییر در حوزه کسب و کار، اشتغال و معیشت مردم از اولویت‌های لیست ائتلافی است... نظارت در مجلس دهم باید مورد توجه قرار گیرد تا مفاسد اقتصادی و مشکلات آن مهار شود. اگر در مجالس قبلی ابزار نظارتی به درستی استفاده می‌شد شاهد بروز این حجم از تخلفات مالی و اختلاس‌های کلان نمی‌بودیم
*علیجانی زمانی: امید، آرامش و رونق اقتصادی شعار سراسری اصلاحات است

محسن علیجانی زمانی دیگر نماینده اصلاح طلب مجلس بود که طی مطلبی در روزنامه اعتماد با بیان اینکه «اولویت اصلاح‌طلبان در مجلس زمینه‌سازی برای شعاری است که در نظر گرفته شده است»، تاکید کرده بود: «امید، آرامش و رونق اقتصادی شعار سراسری اصلاحات است که دو مورد اول زمینه‌سازی برای رونق اقتصادی نیز هست. با توجه به اینکه مردم مشکلات اقتصادی فراوانی دارند، بیکاری جوانان و رکود تورمی مهم‌ترین اولویت پیگیری امور اقتصادی و گشایش در این حوزه از طریق قانونگذاری و نظارت است. عدم وابستگی به نفت، توسعه صادرات، تامین سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، جلوگیری از فرار مالیاتی و از سوی دیگر ثابت نگه داشتن یا کاهش مالیات در برخی زمینه‌ها که به توده مردم فشار وارد نیاید از مسائل مهمی است که باید به آن پرداخته شود...».
*نجفی: مهم‌ترین بحران کشور رفع موانع سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال است

محمدرضا نجفی هم به بحران‌های کشور اشاره کرده و گفته بود که مهم‌ترین آنها رفع موانع سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال است. 
او تاکید کرده بود: دولت زیرساخت را با برجام ایجاد کرده است و مجلس باید با ریل‌گذاری مناسب این دستاورد را تبدیل به شغل کند. شرایط اقتصادی کشور در مسیر آرامش و ثبات قرار گرفته است و امروز وقت آن است که از این ثبات پدید آمده استفاده کنیم تا به اهداف و ماموریت‌های بلندمدت نظام برسیم ... با بهبود فضای کسب و کار و رفع موانع تولید و سرمایه‌گذاری، اشتغال موثر ایجاد می‌شود. با ایجاد اشتغال یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مردم رفع می‌شود و رونق اقتصادی به دست می‌آید. همچنین ایجاد اشتغال پایدار می‌تواند به افزایش تولید ثروت ملی بینجامد که این موضوع در نهایت ایران را به یکی از قدرت‌های اقتصادی در میان کشورهای منطقه تبدیل می‌کند».
*هاشم‌زایی: پرداختن به طرح‌های اقتصادی و مربوط به معیشت مردم اهمیت دارد

عبدالرضا هاشم‌زایی نیز به روزنامه اعتماد گفته بود: «پرداختن به لوایح دولت جزو اولویت‌های مجلس دهم است. دولت کارشناسان متعددی در اختیار دارد. حقوق شهروندی را باید سرفصل اولویت‌ها قرار داد که باید در آرامش آن را پیگیری کرد. کشور ما از رفتارهای افراطی آسیب بسیاری دیده است. همچنین پرداختن به طرح‌های اقتصادی و مربوط به معیشت مردم اهمیت دارد».
*اصلاح‌طلبان به دنبال باز‌کردن بن‌بست‌های معیشتی مردم هستند

احمد مازنی نماینده فعلی مجلس شورای اسلامی سوم اسفندماه ۹۴ یعنی تنها سه روز مانده به انتخابات مجلس دهم طی اظهارنظری ضمن مظلوم نمایی برای اصلاح طلبان و حامیان دولت به خاطر رد صلاحیت از سوی شورای نگهبان می‌گوید: «اصلاح‌طلبان به دنبال باز‌کردن بن‌بست‌های معیشتی مردم هستند».
*لزوم پرداختن به فساد بیش از مجالس گذشته احساس می‌شود

پروانه سلحشوری دیگر امیدی مجلس دهم هم به روزنامه اعتماد گفته بود که «مهم‌ترین رویکرد همگرایی دولت و مجلس در جهت رفع مسائل گسترده اجتماعی است. مبارزه با فساد و تلاش در دفاع از حقوق مسلم اقشار مختلف جامعه نیز نه یک رویکرد که ذات وظیفه نمایندگی مجلس است. بنابراین لزوم پرداختن به فساد در مجلس آینده بیش از مجالس گذشته احساس می‌شود. همچنین مجلس آینده در امور فرهنگی باید به مطالبات واقعی مردم رسیدگی کند».
*معیشت، رفع حصر و زنان؛ سه وعده امیدی‌ها
آنچه برمی‌آید، اصلاح‌طلبان با شعارهای معیشتی و اقتصادی و همچنین طرح مباحثی در حوزه زنان و رفع حصر توانستند با ایجاد یک موج فراگیر، سبد رای بخش قابل توجهی از مردم در کل کشور و اکثریت قاطع تهرانی‌ها را به خود اختصاص دهند و اکنون که چند صباحی به پایان مجلس دهم نمانده، قطعا ارائه گزارش به‌ویژه در این حوزه‌ها ابتدا به افکار عمومی و در وهله دوم به حامیان جریان اصلاح‌طلب ضروری است. (فارس)
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1