تاریخ انتشار
شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۵۴
کد مطلب : ۴۱۶۷۲۵
نگاه سفیر پیشین فرانسه در مسکو به تحولات اخیر در روسیه

پوتین با پیشنهاد همه‌پرسی زمینه را برای انتقال آرام قدرت آماده می‌کند

۰
پوتین با پیشنهاد همه‌پرسی زمینه را برای انتقال آرام قدرت آماده می‌کند
کبنا ؛ سفیر پیشین فرانسه در روسیه ( ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳) و مدیر تحقیقات موسسه روابط بین‌الملل و راهبردی فرانسه معتقد است که همه‌پرسی پیشنهادی رئیس جمهوری روسیه برای تغییر قانون اساسی، زمینه را برای جانشینی «ولادیمیر پوتین» آماده می‌کند و او با این کار به دنبال توسعه دمکراتیک حکومت داری در روسیه است.
 گزارش روز شنبه از موسسه تحقیقات بین‌الملل و راهبردی فرانسه، «ژان دو گلَنیَستی» در تحلیل خود درباره همه‌پرسی پیشنهادی پوتین - در زمانی که دوره ریاست جمهوری او در سال ۲۰۲۴ به پایان خواهد رسید - اظهار داشت: پوتین و کشورهای منطقه تحت تاثیر انتقال آرام قدرت که در قزاقستان رخ داد قرار دارند؛ نظر بایف رئیس جمهوری پیشین قزاقستان پیش از استعفا که جایگاه او برای ریاست شورای امنیت ملی فراهم شده بود موسسه‌ها را تغییر داد و رئیس جمهوری جدید این کشور را با عنوان پدر ملت با برخورداری از حق انتخاب در شورای وزیران انتخاب کرد.
«نورسلطان نظربایف» پس از یک دوره ۲۹ساله به عنوان نخستین رئیس جمهوری قزاقستان استعفا و «قاسم جومارت توقایف» رئیس پیشین سنای قزاقستان، را به عنوان رییس جمهوری موقت این کشور تعیین کرد.
نظربایف هم اینک عهده دار ریاست شورای امنیت قزاقستان و رهبری حزب «نور اوتان» که پارلمان این کشور را در دست دارد است. انتخابات ریاست جمهوری قزاقستان قرار است در آوریل ۲۰۲۰ برگزار شود.
به گفته تحلیلگر فرانسوی ژان دو گلَنیَستی، نظربایف با آگاهی به این که تاثیر او به تدریج با افزایش سن کاهش می‌یابد، استمرار حضور خود در قدرت را تضمین کرد.


این متخصص فرانسوی مسائل روسیه می ‌گوید: «ولادیمیر پوتین» بنابراین در حال آماده سازی جانشینی خود است که به او اجازه می دهد با کنار گذاشتن مقام رئیس جمهوری، تاثیرگذاری خود بر نهادها را حفظ کند. از سوی دیگر، اصلاحات در روسیه، موجب تقویت قدرت نخست وزیر و مجلس این کشور می‌شود. بنابراین برای پوتین در جایگاه رئیس شورای امنیت و شاید «شورای فدراسیون» داشتن یک رئیس جمهوری ضعیف و یک نخست وزیر مجددا بر سر کار آمده بسیار مفید خواهد بود.
دو گلَنیَستی افزود: تمایل پوتین برای ترغیب به یک حرکت ملایم و آرام به سوی دمکراسی بیشتر را نباید دست کم گرفت. اگر زین بعد انتخاب نخست وزیر با مجلس باشد و حتی اگر همین مجلس به طور عمده از نمایندگان حزب روسیه واحد تشکیل شود که از رئیس جمهوری حمایت می‌کنند انتقال به سمت قدرت حداکثری امکان پذیر است و ظرفیت لازم را برای توسعه دمکراتیک را به نهادها و دیگر قوه ها می‌دهد.
او می‌گوید: ایده همه پرسی از سوی رئیس جمهوری مطرح شده است اما به نظر می رسد که در حال دور شدن از این ایده و پیشروی به تصدیق مردم در انتخابات مجلس هستیم.
به گفته این دیپلمات اسبق فرانسوی در روسیه، یک کمیته قانون اساسی برای تدبیر در خصوص این اصلاحات تشکیل خواهد شد. اصلاحاتی که شامل  ماده ۸۱ قانون اساسی هم می شود و به صراحت می گوید رئیس جمهور نمی تواند بیش از دو دوره متوالی بر مسند قدرت باشد.
او در عین حال با بیان این که محبوبیت پوتین مطمئنا" کاهش پیدا کرده اما میزان آن همچنان بالای ۵۰درصد است، گفت: امتیازی که بیشتر رهبران غربی رویای آن را دارند. به عنوان نمونه مدودیف نخست وزیر پیشین روسیه محبوبیت بسیار کمتری داشت. پیشینه دولت پوتین با این حال ضعیف بوده و رشد در مراحل ابتدایی خود قرار دارد. پروژه‌های اساسی ملی برای احیای اقتصاد به طور واقعی آغاز نشده ، فقر کاهش نیافته و متوسط درآمد روس‌ها در طول پنج سال اخیر ۱۲ درصد کاهش یافته است.
دو گلنیستی همچنین معتقد است: قرارداد سیاسی و اخلاقی یوتین با مردم روسیه که پیشتر از این یک بار تغییر کرده بود ، بار دیگر در آستانه تغییر است. اولین قرار داد او در سال ۲۰۰۰ زمانی که به قدرت رسید و به عنایت مدیریت بهتر اقتصاد، افزایش قیمت نفت، کاهش نقش مافیا و غیره رونق را به این کشور بازگرداند. روسیه تا ۱۰سال رشد شش درصدی را تجربه کرد. قرارداد اخلاقی و سیاسی پوتین پس از آن تغییر کرد: این بار به دست آوردن جایگاه روسیه به عنوان یک قدرت بزرگ با الحاق کریمه بود.
او افزود: امروز تغییر جدید قرارداد که رئیس جمهوری به روس ها از طریق اصلاحاتی که در حال اجرا کردن آن است پیشنهاد می کند بر روی یک سیاست جدید اجتماعی و بهداشتی پایه گذاری شده است.
این تحلیلگر فرانسوی اولویت‌های جدید دولت روسیه را کاهش فقر، توسعه تحقیقات، پایان دادن به خروج جوانان از این کشور و تبدیل روسیه به یک کشور ثروتمندتر و تواناتر برای تامین نیازهای مردم خود است. این یک نقطه عطف اجتماعی برای این کشور است.
او به سخنان پوتین در پارلمان این کشور که منحصرا" به موضوع نظامی اختصاص داشت اشاره می کند که گفت روسیه هم اینک از موشک های هایپر سونیک برخوردار است که غربی ها تمایل دارند آنها را به دست آورند. در طول دو سال دیدیم که بودجه نظامی روسیه در حال کاهش (پایین تر از فرانسه) و در مقابل هزینه های اجتماعی آن در حال افزایش است. منظور پوتین این بود که پیشتر تلاش های لازم در حوزه نظامی را انجام داده و این دیگر اولویت کرملین نیست.
دمیتری مدودیف نخست وزیر روسیه روز چهارشنبه ۲۵دی / ۱۵ژانویه ۲۰۲۰ ساعاتی پس از سخنرانی «ولادیمیر پوتین» مبنی بر ضرورت تغییرات اساسی در این کشور، استعفای کامل دولت را به رئیس جمهوری تقدیم کرد. 


پوتین دو سال پیش برای چهارمین بار با کسب بیش از ٧٠ درصد آرا به ریاست جمهوری روسیه رسید و با وجود درخواست و انتقادهای فراوان بار دیگر مدودیف را نخست وزیر کرد.
رئیس جمهوری روسیه روز چهارشنبه گذشته در نطق سالانه خود با بیان اینکه کشورش نیاز به تغییرات اساسی دارد، گفت: امروز در جامعه روسیه نیاز به تحولات، واضح است.
«ولادیمیمر پوتین» خاطرنشان کرد که نیاز به تغییر کامل قانون اساسی روسیه وجود ندارد. وی در همین حال اعلام کرد که اصلاحاتی در قانون اساسی باید صورت گیرد که نیاز به همه پرسی عمومی دارد.
رئیس جمهوری روسیه گفت: مساله محدودیت به دو دوره ریاست جمهوری یک شخص در روسیه را دارای اهمیت اصولی نمی دانم. وی در همین حال گفت که با چنین محدودیتی موافق است.
نام شما

آدرس ايميل شما

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1