تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۰ دی ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۳۵
کد مطلب : ۴۵۶۸۵۳
یادداشت ارسالی؛

دانشگاه آزاد کهگیلویه و بویراحمد پس از ریاست اکرامی

۵
۴
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
دانشگاه آزاد کهگیلویه و بویراحمد پس از ریاست اکرامی
کبنا ؛
رحیم اکرامی در خردادماه 1400 به‌عنوان رئیس دانشگاه آزاد یاسوج منصوب شد. این یادداشت به بررسی وضعیت موجود دانشگاه‌های آزاد استان کهگیلویه و بویراحمد می‌پردازد.
اکرامی با ارائه برنامه‌ای برای مدیریت دانشگاه آزاد در سطح استان و پذیرش گرفتن از سازمان مدیریت، کار خود را آغاز کرد.
اولین اقدام رئیس دانشگاه آزاد افزایش دانشجو بود. این اقدام در شرایطی انجام گرفت که کمبود دانشجو در دانشگاه آزاد در سطح کشوری یک مسأله بود. پیش از مدیریت اکرامی، جمعیت دانشجو در دانشگاه‌های آزاد سطح استان هشت هزار و 600 نفر بود؛ اما در حال حاضر تعداد دانشجویان دانشگاه آزاد در سطح استان به 11 هزار و 400 دانشجو افزایش یافته است و مرکز یاسوج دارای شش هزار و 400 دانشجو است.
به نظر می‌رسد ارتقاء کیفیت آموزشی، پای کار بودن عوامل اجرایی دانشگاه آزاد، صرف زمان، معرفی ظرفیت‌های دانشگاه آزاد  و تبلیغات گسترده در مجامع مختلف از عوامل موثر در جذب دانشجو در استان بوده تا جایی که  دانشگاه‌های آزاد استان در جذب دانشجو رتبه ششم را کسب کرده است.
هم‌اکنون 140 رشته در سه مقطع تحصیلی در این دانشگاه وجود دارد؛ 6 نفر از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه ارتقاء پیدا کرده‌اند؛ مجله ادبیات و زبان‌های محلی دانشگاه در بین 24 مجله رتبه اول را به خود اختصاص داده است و اساتید دانشگاه در دو سال اخیر 6 کتاب تألیف کرده‌اند.
اقدام دیگر اکرامی در این یک سال و هفت ماه ریاست در دانشگاه آزاد، پایش اساتید و به‌ویژه اساتید حق‌التدریسی بود. به گونه‌ای که جذب اساتید حق‌التدریسی جز با اعلام نیاز گروه و تأیید صلاحیت علمی  و عمومی انجام نمی‌شود.
یکی دیگر از عوامل موفقیت دانشگاه آزاد در جذب دانشجو اجرای طرح پویش است؛ که بر اساس آن دانشجو ضمن تحصیل، درصنایع مشغول به کار می‌شود و در ازای کارش، مزایایی دریافت می‌کند و بعد از 4 سال اگر آن شرکت یا مؤسسه، اعلام نیاز کند، این افراد در اولویت برای پذیرش هستند. در واقع بر اساس این طرح، فارغ‌التحصیلان در کنار دانش، مهارت‌های لازم را نیز کسب می‌کنند. به‌علاوه برگزاری دوره‌های مهارت نیز از دیگر برنامه‌های دانشگاه آزاد است بدین‌صورت که افراد با حضور در دانشکده مهارت و کارآفرینی، مهارت کسب کنند و در پایان گواهی معتبر برای آنها صادر ‌شود.
یکی از رویکردهای دانشگاه آزاد در این دوره ایجاد درآمدهای پایدار و غیرشهریه‌ای است. از آن‌جایی که درآمدهای شهریه‌ای پاسخگوی نیازها و هزینه‌های دانشگاه نیستند؛ دانشگاه آزاد به سمت تأمین درآمدهای غیرشهریه‌ای گام برداشته است و در تلاش است تا پژوهش‌ها را کاربردی و نتیجه پژوهش‌ها را عملی کند.
در راستای این هدف از سال 1400 هسته‌های فناور را در دانشگاه مستقر شدند و ایده‌ برخی از دانشجویان به مرحله تولید رسید و دانشگاه آزاد یاسوج در رتبه‌بندی دانشگاه‌ها رتبه سوم کشوری را در حوزه فناوری و نوآوری به خود اختصاص داد. انضباط مالی و اداری حاکم بر دانشگاه آزاد باعث کسب رتبه ده کشوری این دانشگاه در ارزیابی عملکرد دانشگاه‌ها شد.
دانشگاه آزاد در حوزه فرهنگی نیز تلاش کرده است فضای دانشگاه را به سمت فضای دینی، ارزشی و انقلابی هدایت کند. در سال گذشته  همایش «اقوام، ایلات و طوایف در کاهش خشونت‌های جمعی» با حضور 500 نفر از شخصیت‌های بانفوذ استان و یادواره شهداء و جلسه‌های پرسش و پاسخ در سطح دانشگاه  برگزار شد
دانشگاه آزاد درصدد است فعالیت‌های فرهنگی را به خارج از دانشگاه انتقال دهد و به سمت حل آسیب‌های اجتماعی خارج از دانشگاه گام بردارد. دانشگاه آزاد در انجام برنامه‌های فرهنگی چنان موفق بوده تا جایی که به‌عنوان بزرگ‌ترین مجتمع آموزشی در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد در دوره 100 روزه ناآرامی‌های اخیر بدون هیچگونه حاشیه‌ای به کار خود ادامه داد.
شیوه مدیریت اکرامی در دانشگاه آزاد تاکنون با نگاه دانشگاهی بوده و انتصابات در دوره مدیریتی اکرامی در دانشگاه آزاد بر اساس شایسته‌سالاری، تهعد و تخصص صورت گرفته است به گونه‌ای که یکی از سه معاون این دانشگاه به 13 کشور خارجی سفر کرده است و بیش از 100 مقاله علمی دارد و یکی دیگر از آنها هفت کشور خارجی رفته است و بیش از 50 مقاله علمی دارد و یکی دیگر هم 38 مقاله علمی دارد. به‌علاوه
توازن لازم در انتصاب خانم‌ها و آقایان همچنین افراد بومی و غیربومی در دانشگاه آزاد رعایت شده و بر همین اساس در واحد یاسوج تعداد 9 خانم مسئولیت دارند و یک سوم اعضای هیئت علمی دانشگاه نیز خانم هستند و 33 نفر از اساتید غیربومی هستند و برخی از پست‌های مدیریتی به دست اساتید غیربومی اداره می‌شود.
اکرامی در این مدت در تلاش بوده تا دانشگاه را به دور از حواشی خارج دانشگاه مدیریت کند و با این وجود با ایجاد تعامل بین دانشگاه، مردم و دستگاه‌ها؛ دانشگاه آزاد را از فراموشی نجات دهد.
از دیگر اقدامات مدیریتی اکرامی رفع مشکل خوابگاه تعدادی از دانشجویان است. مهمان‌سرای دانشگاه به خوابگاه تبدیل شد و قریب به 100 نفر از دانشجویان در آن ساکن هستند. و تعدادی از دانشجویان هم در خوابگاه‌های خودگردان ساکن‌اند.
تقویت حوزه تربیت بدنی آزاد در دانشگاه، پیاده‌روی همگانی و کسب مقام اول کشوری در رشته فوتسال، و همچنین کسب مقام اول (آقایان) و مقام سوم (خانم‌ها) در رشته وشو از دیگر دستاوردهای دانشگاه آزاد در یک سال و نیم اخیر است.
نام شما

آدرس ايميل شما

دانشجو
Iran, Islamic Republic of
دانشگاه ازاد یاسوج فقط اسمش دانشگاست ، عملکرد ترمینال مسافربری یاسوج خیلی بهتر و بالاتر از دانشگاه ازاد یاسوجه دانشجویان از عملکرد واحدهای آموزشی ، پژوهشی خون دل شدن ، و کسی جوابگو نیست، بنده از خرداد ماه تاکنون دنبال فارغ التحصیلی هستم فقط امروز و فردا میکنن و کار بلد نیست وفقط دانشجویان را اذیت میکنن در یک کلمه از درس خوندن در دانشگاه یاسوج پشیمان شدم
Iran, Islamic Republic of
تلاش شود رشته های پزشکی .دندانپزشکی داروسازی و فیزوتراپی در دانشگاه راه اندازی شود
محمد
Iran, Islamic Republic of
آفرین براکرامی عزیزشخصیتی برجسته ازایل بزرگ وبافرهنگ طیبی
احسان
Iran, Islamic Republic of
خداقوت به دکتر اکرمی
آرزوی موفقیت بیشتر برای ایشان و پرسنل محترم دانشگاه
Iran, Islamic Republic of
رشته دندانپزشکی راه اندازی شود بلکه افرادی با روحیه بسیجی به داد این مردم برسند
پایان دلار توافقی

پایان دلار توافقی

نرخ توافقی دلار از بازار ارز ایران حذف شد و سرانجام بانک مرکزی قیمت‌های بازار آزاد را ...
اعتراض چندباره نمایندگان مجلس به شرایط اسفناک اقتصادی مردم و ناتوانی دولت

اعتراض چندباره نمایندگان مجلس به شرایط اسفناک اقتصادی مردم و ناتوانی دولت

چند تن از نمایندگان مجلس برای چندمین با در جلسه علنی در نطق‌های میان دستور و تذکرات کتبی ...
«فضای باز» ضرغامی

«فضای باز» ضرغامی

 نامش عزت‌الله است و کنيه‌اش ضرغامي، اهل نازي‌آباد است و گاه‌‌گاه درکنار ناصر ايماني ...
1