تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۴۸
کد مطلب : ۴۵۵۹۲۴
یادداشتی از سید علی اسماعیلی؛

کرامت انسانی، حکمرانی و عدالت قضایی (۱)

۲
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کرامت انسانی، حکمرانی و عدالت قضایی (۱)
کبنا ؛سید علی اسماعیلیعدالت در تعریفی کلی به معنی رعایت مساوات و به رسمیت شناختن حقوق افراد و اعطای حق به صاحب حق است و در عرصه اجتماع عبارت است از ایجاد شرایط و فرصت برابر و رفع موانع برای همه به طور یکسان.
✅ به تصریح قرآن، عدالت از مهمترین اهداف بعثت پیامبران است: «لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ اَلْکِتابَ وَ اَلْمِیزانَ لِیَقُومَ اَلنَّاسُ بِالْقِسْطِ».
✅ از منظرامام علی ع عدالت سپر دولتهاست «اَلْعَدْلُ جُنَّةُ اَلدُّوَل» و هیچ چیزی همانند عدالت، از دولت‌ها محافظت نمی‌کند: «لَنْ تُحَصَّنَ اَلدُّوَلُ بِمِثْلِ اِسْتِعْمَالِ اَلْعَدْلِ فِیهَا. » و تبات، دوام و حیات دولت‌ها تنها بر پایه عدالت است «اِعْدِلْ تَدُمْ لَكَ اَلْقُدْرَة»، «َثبَاتُ اَلدُّوَلِ بِإِقَامَةِ سُنَنِ اَلْعَدْل» و جامعه و مردم تنها با اجرای عدالت اصلاح می‌شود. «اَلرَّعِیَّةُ لاَ یُصْلِحُهَا إِلاَّ اَلْعَدْل».
✅ مطابق اصل اول قانون اساسی، رای مثبت مردم به نظام جمهوری اسلامی بر پایه اعتقاد آن‌ها به عدالت و ماهیت عدالت طلبی انقلاب  بوده است.
✅ مقصود از عدالت قضایی که یکی از ابعاد عدالت اجتماعی و از مهمترین شاخص‌های حکمرانی خوب است، این است که همه شهروندان بصورت یکسان و بدون تبعیضات و امتیازات ناشی از دین، رنگ، قوم، موقعیت اجتماعی، عقیدتی و سیاسی، بتوانند از خدمات قضایی استفاده کنندو فرآیند صدور و اجرای حکم برای همه با رعایت جانب انصاف، حق، بی‌طرفی و مرقانون صورت پذیرد.
✅ عدالت قضایی از مهمترین ارکان دوام، مشروعیت و کارآمدی هر نظام سیاسی است.
✅ *چالش‌ها و شاخص عدالت قضائی* قوه قضائیه مرجع تظلمات عمومی و اجرای عدالت است، مطابق اصل ۱۵۶ قانون اساسی، قوه‌قضائیه قوه‌‏ای است مستقل كه پشتیبان حقوق فردی و اجتماعی و مسئول تحقق بخشیدن به عدالت و مهمترین وظیفه آن «رسیدگی و صدور حكم درمورد تظلّمات، تعدّیات، شكایات، حل و فصل دعاوی و رفع خصومات و احیای حقوق عامه وگسترش عدل وآزادی‏‌های مشروع» است.
تحقق عدالت قضائی از یک سو مستلزم رعایت اصول و قواعد حقوقی و اخلاقی واز سوئی دیگرهمواره در معرض چالش‌ها وآسیبهاست که بازشناخت واعمال آن‌ها می‌تواند درتحقق شاخص‌های عدالت قضایی مؤثر افتد. در این یاددداشت و یادداشتهای بعدی پاره‌ای از اصول، قواعدوچالش‌های دادرسی عادلانه موردواکاوی قرار می‌گیرد.
✅ *کرامت ذاتی انسان اصل حاکم برقوانین و قواعد حقوقی* براساس آموزه‌های قرآن از جمله ایات: «وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ»، «نَفَخْتُ فیهِ مِنْ رُوحی»، «لَقَدْ خَلَقْنَاالْإِنْسانَ فِی أَحْسَنِ تَقْوِیم» و «فَضَّلْناهُمْ عَلى كَثِیرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضِیلًا» و صد‌ها روایت معتبر، انسان دارای کرامت ذاتی است و ازآن حیث که انسان است دارای شرأفت، ارزش و حرمت است و دین، جنسیت، ملیت، مقام و موقعیت اجتماعی و سیاسی، هیچ تأثیری در برخورداری از این کرامت نداردو درهیچ شرایطی حیثیت انسانی او نباید موردتعرض قرارگیرد.
کرامت ذاتی انسانی درحقیقت یک قاعده بنیادین کلامی، اخلاقی، حقوقی و فقهی است که می‌بایست درکلیه مراحل دادرسی بعنوان اصل حاکم برقوانین و قواعدحقوقی اعمال شود، رعایت عدالت، انصاف و مر قانون و اهتمام به همه حقوق متهم و مجرم، ازالزامات اصل بینادین کرامت انسانی است و ارتکاب جرم گرچه مجرم را مستحق مجازات می‌کند ولی هیچگاه ناقض کرامت اونخواهد شد.
منع شکنجه جسمی و روحی متهم، منع اهانت، تحقیر و تمسخرمتهم، منع اجبار به اقرار و اعتراف، خوشرفتاری و مهرورزی با زندانیان و توجه به نیاز‌های مادی و معنوی خانواده آنان، اهتمام به حقوق و امنیت اقلیت‌های دینی، مدارا با مخالفین سیاسی و عقیدتی و محروم نکردن آنان از بیت المال و حقوق اجتماعی، نمونه‌های است از مواجهه‌امیرالمؤمنین ع با متهمین، مجرمین و مخالفین بر اساس اصل کرامت ذاتی انسان.  
✅ *دستگاه قضائی حافظ قانون و پاسدار عدالت* دستگاه قضاء هم مجری قانون و هم پاسدارعدالت است، قضات این دستگاه درمقام قضاوت و دادرسی، همواره بادو ندا مواجهند: ندای اجرای قانون برای حفظ و استقرار نظم اجتماعی و ندای وجدان و دعوت به انصاف وعدالت، دریک حکمرانی قضائی عادلانه پاسخ مثبت به هر دو ندا بایسته و ضروری است و چنانچه در مواردی عمل به ظواهر قانون، خلاف عدالت و انصاف و موجب تضییع حقوق متهم باشد، عدالت قضائی ایجاب می‌کند تا قاضی به اقتضای ندای وجدانش، قواعدی که به انصاف و عدالت نزدیک است را بیابد و قانون حاکم بر دعوا را تعیین و مطابق آن رای دهد، تا هم از قانون صیانت و هم از عدالت و انصاف پاسداری کرده باشد.
✅ *استقلال حکمرانی قضائی* استقلال حکمرانی قضایی ازمهمترین الزامات عدالت قضایی است، مقصود از استقلال حکمرانی قضایی، استقلال رأی و نظر قاضی درکلیه اموری است که جهت رسیدگی و دادرسی به اوارجاع می‌شود و قاضی درجایگاه تصمیم‌گیری از هیچ مقام و دستگاهی چه در درون سیستم قضائی و چه دربیرون ازآن، دستور نمی‌گیرد و ازنظرات آنان تبعیت نمی‌کند، بلکه رای و نظر خود را بر اساس تفسیر، استدلال واستنتاج خود از قوانین و قواعد حقوقی و بر مبنای ادله و مستندات موجود و با پرهیز از هرگونه وابستگی سیاسی و جریانی صادرمی کند، شکایت امام علی از فردی‌یهودی که زره امام را تصاحب کرده بودو حاکم شدن فردیهودی در محکمه شریح قاضی و پذیرش حکم قاضی توسط امام، نمونه و گواه روشنی است براستقلال قاضی و دستگاه قضاوت درحکمرانی امام علی علیه السلام.
✅ *تناسب جرم و مجازات* تناسب بین جرم و مجازات یکی از الزامات عدالت قضایی و از اصول حاکم بر تعیین مجازات هاست که در آموزه‌های دینی، قوانین داخلی و اسناد بین‌المللی مورد تأیید و تأکید قرارگرفته است، مطابق این اصل مجازات باید براساس نوع و میزان خسارت واردشده، وضعیت خسارت دیده، وضعیت و شخصیت مجرم، شرایط و بستر‌های اجتماعی وقوع جرم، عوامل غیر ارادی مانند اضطراب و اجبار مجرم، بازدارندگی از تکرار جرم، برقراری تعادل روانیجامعه ونظم اجتماعی، اعمال شود، هرگونه تعدی از این اصل و مجازات فراتر از جرم بمنزله ظلم و عدول از عدالت قضایی وتجاوز به حقوق و کرامت متهم و مجرم است.
وصیت و دستور امام علی(ع) به فرزندانش پس از ترور توسط ابن ملجم که «مبادا فریاد برآریدکه‌امیر مؤمنان کشته شده و به بهانه کشته شدن من، دست به کشتار بزنید و خون بیگناهان بریزید، قاتلم به من یک ضربت زد و شما نیز تنها به او یک ضربت بزنید» و صد‌ها نمونه دیگر گواه روشنی است بر تأیید اصل تناسب جرم و مجازات در اسلام.  
نام شما

آدرس ايميل شما

تحلیل مشاور رهبر انقلاب از اعتراضات ایران /جنگ هیبریدی بود

تحلیل مشاور رهبر انقلاب از اعتراضات ایران /جنگ هیبریدی بود

کمال خرازی گفت: آنچه در ایران رخ داد یک جنگ هیبریدی بود. که در آن جنگ سیستم خبری و عملیات ...
از انتخابات ۹۸ روشن بود ماجرا تمام شده است

از انتخابات ۹۸ روشن بود ماجرا تمام شده است

عباس عبدی نوشت: از همان میزان مشارکت در انتخابات مجلس در سال ۹۸ می‌شد حدس زد که دچار ...
حاکمیت اجازه بدهد اصلاح‌طلبان وساطت کنند

حاکمیت اجازه بدهد اصلاح‌طلبان وساطت کنند

اصلاح‌طلبان چگونه می‌توانند در عبور کشور از شرایط کنونی نقش ایفا کنند؟ آیا حاکمیت چنین ...
1