تاریخ انتشار
شنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۲۹
کد مطلب : ۴۵۱۵۹۳
سرمقاله روزنامه ابتکار:

وکیلی: نگذارید کشور کلنگی شود!

۵
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
وکیلی: نگذارید کشور کلنگی شود!
کبنا ؛محمدعلی وکیلی مدیر مسئول روزنامه ابتکار: سال‌هاست که بحران‌های مختلف گریبان کشور را ر‌ها نمی‌کند. انگار کم کم داریم به زیست در بحران عادت می‌کنیم. پیرامون چرایی و چگونگی این بحران‌ها زیاد نوشته‌ام. علل مختلفی در کار است که چنین میانه بحران گیر افتاده‌ایم. یک عامل مهم سرریز کردنِ بحران‌ها یا دستکم تشدید این بحران‌ها، فرسایش زیرساخت‌های کشور است. کشور در حوزه‌های مختلف کلنگی شده است. بخش‌های مختلف به علت عدم سرمایه‌گذاری رو به اضمحلال است.
ناوگان هوایی، صنعت، زیرساخت‌های عمرانی و... همه کلنگی شده‌اند. چیزی که کلنگی شد هر روز یکجایش می‌لنگد و از جایی به بعد خرجش از منافعش بیشتر می‌شود.
در بسیاری از بخش‌ها نرخ استهلاک در ایران از ارزش دارایی جلو افتاده است. اساساً یکی از دلایل آسیب‌پذیری ما همین است. ما در نتیجه عدم نوسازی کشور، بسیار پرخرج شده‌ایم. هزینه کشورداری ما سرسام‌آور شده است. بخش‌های مختلف و اساسی کشور زیان‌ده شده‌اند و با زور و حمایت یارانه‌های پنهان و آشکار می‌چرخند. این عدم نوسازی و بازسازی این بخش‌ها را بیش از گذشته به این حمایت‌ها معتاد کرده است. به همین سبب به محض کوچک‌ترین تحریم و درنتیجه اخلال در تزریق این حمایت، این بخش‌ها به روغن‌سوزی می‌افتند. این در حالی است که همسایگان با سرعت فوق تصور در حال سازندگی و مدرن‌سازی کشور خود هستند.
در این وضعیت مزیت‌های اقتصادی ما یک به یک ازدست می‌رود. همه در اخبار شنیده‌اند که برخی از کشور‌های حاشیه خلیج فارس با بهره از نسل جدید کشاورزی توانسته‌اند به صادرات محصولات کشاورزی هم برسند. یعنی آن کشور‌های بیابانی و کم آب توانستند با کشاورزی مدرن و بهینه، این مزیت اقتصادی را بدست آورند. اما ما با وجود ظرفیت خدادادی در این عرصه، به علت کشاورزی سنتی و پرهزینه این بازار را تا حد زیادی ازدست داده‌ایم. با ده‌ها مثال دیگر در این عرصه‌ها می‌توان نشان داد که کلنگی بودن زیرساخت‌ها تا کجا ما را از امکان‌های قبل و جدید محروم کرده است. حتی همسایگان با ایجاد جاذبه‌های حداکثری، در حال جذب ته مانده نخبگان و کارآفرینان کشورمان هستند. اگر این وضعیت ادامه پیدا کند در چند سال آینده منابع انسانی همچون زیرساخت‌ها کلنگی و از رده خارج خواهند شد. هیچ فکر جدی به حال نیروی انسانی کشور نمی‌شود. در این وضعیتِ کلنگی، همه منابع کشور خصوصاً منابع انسانی سوخت می‌شود. با این شرایط ما به طور اورژانسی به مدرن‌سازی کشور نیازمندیم. این امر به سرمایه نیاز دارد. لذا ضرورت دارد تا با حل و فصل مشکلات کشور با نظام بین‌الملل و ایجاد ارتباطات گسترده با جهان و انتخاب رویکرد تعامل و جذب سرمایه‌گذاری جلوی اضمحلال منابع کشور گرفته شود. این امر ضرورتی آشکار و عاجل است.
نام شما

آدرس ايميل شما

دنا
Iran, Islamic Republic of
شما بهتره به معاملات خود مشغول باشید
Iran, Islamic Republic of
چه پررویی نجومی هستید اصلاحات دوی خردادی مسبب وضع موجودی علتش خودتی وسران فتنه ت.
Iran, Islamic Republic of
چای بسی تاسف است که بعضی مفتخواران منفعت طلب حتی تاب و توان یک سرمقاله را هم ندارند و فوری بست سیاسی به آن میزنند دنیا از گرسنگی بمیرد چاس مفت خواران همیشه توی بقچه ای توی طاقچه ای گذاشته است نترسید عصبانی نباشید که فعلا سهم بعضی از سفره انقلاب فوق العاده هست و جداست کلیدش هم دست خودتان هست کلیدش چاپلوسی و ریاست ان شاءالله خدا هرگز از این خصلت شیطانی بی نصیبتان نگرداند و همیشه بر سر سفره همخوان شیطان متنعم باشید
Iran, Islamic Republic of
چرا حد خودت را نمیدانی که این هم مورد تنفر مردم شدی نام نیک است که میمانمد نه نان.
Iran, Islamic Republic of
اگر از امام حسین درس شجاعت نگرفتی لااقل از تاجگردون درس مردانگی بیاموز.
سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: انکار وضع بدی که به نام زندگی بر مردم تحمیل می‌شود نارضایتی را از بین ...
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
1