تاریخ انتشار
شنبه ۹ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۳۷
کد مطلب : ۴۴۴۰۷۰
یادداشت؛

منافقین و ضرورت شفاف سازی

عباس منصوری
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
منافقین و ضرورت شفاف سازی
کبنا ؛
در ماجرای روز گذشته اخلال در شبکه یک سیما و چند شبکه دیگر که طی آن تصاویری از مریم و مسعود رجوی به مدت ۱۰ ثانیه پخش گردید حرف های ناگفته ای وجود دارد که برای تنویر افکار عمومی باید به آنها پرداخت و شفاف سازی کرد چرا که در طی این سالیان، این مردم ولایت مدار بودند که حافظ انقلاب و پشتیبان نظام بودند. به تجربه ثابت شده است که هر بار مردم و امت حزب الله را خودی دانسته ایم، همواره پشت حمایت از نظام آمده اند اما هر وقت که مسئولان امر صراط غیرشفاف پیش گرفته اند باعث دلسردی مردم و پراکنده شدن فضای بی اعتمادی در بین آنان شده است.
البته قصد برجسته کردن قدرت دشمن را نداریم و نباید شفاف سازی را اشتباهاً به حساب برجسته کردن قدرت دشمن گذاشت. وقتی که دولت با مردم شفاف است، مردم که در بطن جامعه بسر می برند بخوبی تشخیص می دهند که آنچه از رسانه ها و ارگانهای دولتی اعلام می شود عین «رونوشت برابر اصل است».
بیش از ۲۴ ساعت از اخلال در رسانه ملی ما می گذرد اما آن چیزی که در خبرها برجسته می شود فقط اشاره به همان «۱۰ ثانیه» و کار «فوق العاده پیچیده» است. به گفته مسئولان امر زیر ساخت ها علی رغم داشتن «پروتکل های امنیتی قابل قبول» و «کاملاً ایزوله» بودن آسیب دیده است اما همین واقعیت ها از رسانه ملی به اطلاع مردم رسانده نمی شود تا با پی بردن به ابعاد این حادثه، با نیروی انسانی و پرسنل وفادار به نظام ساده سازی نکرده و نسبت به اطراف خود هوشیار گردند.
پخش تبلیغات و آگهی های تجارتی و زیرنویس همواره جزء لاینفک برنامه های تلویزیونی بوده اند اما از ساعت ۱۵:۰۰ روز گذشته، به دلیل اخلال پیش آمده، پخش زیرنویس و آگهی های تجارتی از شبکه های مختلف سیما متوقف شده است. آیا نباید ابعاد این ضربه اطلاع رسانی شود؟
از این گذشته، شبکه های تلویزیونی که همه روزه جدول پخش برنامه های خود را به اطلاع عموم می رساند و یا در خلال پخش، برنامه های بعدی نیز اعلام می شد اکنون به نوشتن «برای این شبکه در حال حاضر جدول پخش وجود ندارد» بسنده می شود! رادیوهای سراسری و بخشی از تلویزیون های سایر مراکز تا مدتی قطع بودند و برخی از آنها هنوز هم کمر راست نکردند!.
رسانه ملی باید منعکس کننده خواسته های مردم باشد. رسانه ملی باید شاخص شفافیت باشد. از مدیریت رسانه ملی انتظار می رود نه تنها به این قضیه ـ ولو این که شق نفوذ عنصر انسانی شق محتمل و قریب به یقین آن باشد ـ بطور جدی رسیدگی کنند بلکه برخلاف مدیران قبلی، شفاف سازی را مرام و شاخص مراوده با مردم قرار دهند.
نفوذ در هر جایی مذموم است اما نفوذ در رسانه ملی به هیچ وجه قابل پذیرش نیست. نفوذ در رسانه ملی یعنی نفوذ فرهنگی جریانی خاص در مهم ترین نهاد فرهنگی جمهوری اسلامی؛ بر همگان مسلم و متقن است که آنچه روز گذشته رخ داده با یک موضوع مرتبط است و آن هم چیزی نیست جز نفوذ؛ پس لرزه های عنصر نفوذ انسانی باز هم ادامه خواهد داشت.
این امر رخدادی بی سابقه و عجیب است چرا که نفوذ همزمان در رادیو و تلویزیون حاکی از انجام اقدام از داخل است. شاید خط دهی آن در خارج باشد اما نمی تواند توسط منشاء خارجی صورت گرفته باشد. حسن شفافیت با مردم این است که این مهم، ضرورتی را برای مدیریت صداوسیما ایجاد می کند که در مساله نیروی انسانی و موضوعاتی چون حراست، نقاط گلوگاهی، حیاتی و ... واکاوی های متناسبی صورت بگیرد تا دامنه چنین اقداماتی به حیطه های حساس تر و حیاتی تر تسری پیدا نکند.
 
 
 
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما

 کنایه رئیسی به خاتمی / دلار 4200 تعیین تکلیف شد

 کنایه رئیسی به خاتمی / دلار 4200 تعیین تکلیف شد

به گفته ابراهیم رئیسی بخشی از کالاها از سبد 4200 حذف و در مقابل کارت اعتباری توزیع می‌شود....
‌زنان پاشنه آشیل‌دولت‌های سابق

‌زنان پاشنه آشیل‌دولت‌های سابق

بعد از دولت آقای هاشمی انحراف از دولت آقای خاتمی و با ورود به کنوانسیون رفع تبعیض علیه ...
ابهام در لايحه رتبه‌بندي معلمان

ابهام در لايحه رتبه‌بندي معلمان

سخنگوي شوراي نگهبان افزود: «در ماده ۶ نيز از آنجا كه مشخص نبود، چنانچه پس از اعمال رتبه‌بندي،...
1