تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۵۸
کد مطلب : ۴۴۳۵۷۳
با ارسال یادداشتی مطرح شد؛

راهکارهایی برای مقابله با نزاع و درگیری در شهر یاسوج

سید مجتبی میرباقری
۱۰
۳
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
راهکارهایی برای مقابله با نزاع و درگیری در شهر یاسوج
کبنا ؛
سید مجتبی میرباقری در یادداشتی نوشت: پديده نزاع هاي دسته جمعي از آن دسته آسيب هاي اجتماعي است که نظم حاکم بر جامعه را مختل مي کند و همواره مواجهه با آن مورد توجه متوليان نظم و امنيت اجتماعي بوده است. نزاع ودرگیری یکی از نمونه های قابل ذکر نقض نظم و انضباط اجتماعی و به عنوان یک ناهنجاری است که بر اثر کارکرد نامناسب نهادهای اجتماعی نظیر؛ خانواده، آموزش، رسانه و… به وجود می‌آید، و درنهایت؛ به آسیب‌پذیری افراد منجر‌شده و بسترها‌ی انحرافیظ را فراهم می‌سازد. از این رو؛ درجایی که نزاع و درگیری رواج دارد می‌توان گفت یک مسئله اجتماعی وجود دارد، مسئله‌ای که باعث افتراق اجتماعی و به دنبال آن ضعف‌ اعتماد و مشارکت در زمینه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی می‌شود. بررسی ها حاکی‌از این است که وقوع این پدیده شدت رو به سوی خشونت است، برای بروز جرم باید بسترهایی وجود داشته باشد؛ بسترهای خیزش و ایجاد. این بسترها عبارتند از: فقر فرهنگی که در ارتکاب جرائم، مؤثرتر از فقر مادی و اقتصادی است، از نگاه رفتارشناسی فقر فرهنگی عبارت است از فقر تربیت خانوادگی و تربیت اجتماعی.
با بررسی علل فرهنگی و اجتماعی نزاع و درگیری، به خوبی می‌دانیم که اساساً آسیب‌های اجتماعی ناشی از روابط ناسالم انسانی است که بنیان‌های جامعه را به طور جدی تهدید می‌کند و مانع تحقق نیازمندی‌ها و تقاضاهای افراد کثیری می‌شود.
به نظر می‌رسد آسیب اجتماعی وقتی به وجود می آید که نهادهای تنظیم‌کننده روابط بین افراد با شکست روبه‌رو شده و دچار تزلزل شوند که نتیجه آن شکل‌گیری شکاف‌های عمیق بین افراد است؛ در چنین وضعیتی قوانین تنظیم‌کننده رابط انسان‌ها مورد بی‌احترامی قرار می‌گیرد و متزلزل می‌شوند، چرا که قانونمندی و پذیرش قانون ریشه در ساختارهای جامعه دارد و در رابطه با فرهنگ عمومی جامعه قابل بررسی است.
نزاع و پرخاشگری امنیت انسان ها را نیز از جنبه های گوناگون تهدید می‌کند، که به نظر می رسد این امر باید مورد آسیب شناسی جدی و کنکاش دقیق قرار گیرد.
واقعیت این است که با وجود توسعه زندگی شهری افزایش و تراکم جمعیت ، وجود محرک های عصبی و بعضا متضاد افزایش کشمکش ها و فشارهای روانی ضرورت تعامل و مواجهه با افراد گوناگون و حتی نا شناس ،وجود مشکلات و دشواری های تحصیلی و شغلی ،معیشتی ،ضعف قوای جسمی و… همه و همه از جمله مواردی هستند که خواسته یا نا خواسته در زندگی فردی و اجتماعی افراد وجود دارد و می تواند عامل منشا بروز رفتارهای پرخاشگرانه که منجر به نزاع درگیری شود اما آنچه قابل تامل و توجه است برای مقابله با عوارض به دو نکته باید توجه نمود.
الف:پیشگیری از شکل گرفتن بسترهایی که رفتار پرخاشگرانه را به وجود می آورند.
ب:مدیریت رفتار پرخاشگرانه توسط افراد
آثار و تبعات نزاع و درگیری به ویژه به شکل ضرب و شتم تنها به ایجاد اختلال در ارتباطات درون فردی محدود نمی شود و با شدت بیشتری روابط بین فردی را در سطح خانواده و جامعه تحت تاثیر قرار می دهد. این وضعیت در یک سیکل مخرب و پیش رونده بنیانهای ارتباطات تعالی فرد را با اطرافیان دچار تزلزل و چالش جدی می کند.
در پیشگیری از هر جرمی از جمله این جرم ،استفاده از توان یک سازمان به تنهای نمی تواند کافی و مطلوب باشد. برای کاستن شدت وفراوانی هر معضل اجتماعی ،باید فرد جامعه احساس تکلیف و مسولیت نماید و دست به کار شود باید اخلاق نیکو، برخورد احترام آمیز و سعه صدر گسترش یابد ،‌باید مردم با عمق وجود احساس کنند که با عفو و مدارا می توان از خیلی از درگیری ها و نزاع ها ،جلو گیری کردو باآموزش مهارت های زندگی و یاد گیری مسائلی مانند خونسردی ،متانت ،تامل ،تفکر و افزایش آستانه تحمل افراد می توان نرخ نزاع و درگیری را در سطح جامعه کاهش داد.شاید همه مردم قدرت شناخت کافی از مشکل یا معضل را نداشته باشند و یا نتوانند از راه کار های مناسب و سنجیده استفاده کنند اما گروه های مرجعی چون روحانیت ، مربیان قرآن مدیران مدارس و هر گروهی که ارتباط مستقیم با آحاد جامعه دارد ،این توانایی را دارند و میتوانند در شناساندن علل بروز معضل و راه های پیشگیری را به مردم نشان دهند و در پیشگیری از جرائم بخصوص ضرب و جرح موثر واقع شوند. .
امید است که مسئولین با توجه کامل به این موضوع اقدامات لازم را جهت اجرای فرهنگ صحیح در استان اتخاذ نمایند.
نام شما

آدرس ايميل شما

زهرا
Iran, Islamic Republic of
کاملا موافقم با صحبت هاشون ! مهندس میرباقری واقعا بهترینه تو این مسائل
Ahmad saeedi
Iran, Islamic Republic of
اقای میرباقری عزیز شما فوق العاده هستین ❤️😍
مجتبی
Iran, Islamic Republic of
درود بر مهندس میرباقری عزیز
جوان با انگیزه و پرتلاش استان
شهروند
Iran, Islamic Republic of
خب دیگه چیا بلدی کپی کنی
Rezayi
Iran, Islamic Republic of
👏👏👏👏👏👏
همشهری
Iran, Islamic Republic of
با سلام از نظریات شما
ولی چرا در این مواقع ما فوری به بحث فقر فرهنگی استناد می کنیم؟
چرا به ضعف سیاست های جنایی اشاره ای نمی کنیم؟
چرا به ضعف سیستم قضایی اشاره ای نمی شود؟
چرا به معضلات بیکاری استنادی نداریم؟
چرا به ضعف زیر ساخت های شهری و ده ها مشکل دیگر که شهر و دیارمان بدان مبتلا است اشاره ای نمی کنیم؟
احسان
Iran, Islamic Republic of
عالی بود
موافقم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
جناب مهندس میرباقری عزیز از بهترین های استان💛
ایشالله که همیشه موفق باشید😌💛
Iran, Islamic Republic of
مثل همیشه عالی🙏
محمدولایی
Iran, Islamic Republic of
اول شغل:::: ودوم بامهرورزی:::: درک وجذب افراد::: وسوم از طریق رسانه ها اجرای برنامه فرهنگ سازی ::::و چهارم که دوراز ذهن شده :::: آنهم سخنرانی روحانیت ::: که مجانی حتی بر اموات نماز نمی خوانند ::««««««««: بیکاری وفقر باعث همه معضلاته نه کمبود فرهنگ »»»»»»»»»»
ناگفته‌های جنایت‌های هولناک خرمدین از زبان همسرش

ناگفته‌های جنایت‌های هولناک خرمدین از زبان همسرش

«من همیشه از اکبر می‌ترسیدم. وحشت داشتم که با او مخالفت کنم. برای همین مجبور بودم که ...
مجلس، شورای نگهبان و نظام رتبه‌بندی معلمان

مجلس، شورای نگهبان و نظام رتبه‌بندی معلمان

اجرای نادرست نظام رتبه‌بندی معلمان ضمن سوزاندن فرصت‌های اعتلای کیفیت نظام آموزشی و اعتلای ...
ازدواج به سبک خانواده‌های سیاسی

ازدواج به سبک خانواده‌های سیاسی

ازدواج در نسل اول سیاسی‌ها یا سنتی در قالب معرفی دوست و خانواده بوده یا در خلال مبارزه ...
1