تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۰۱
کد مطلب : ۴۴۰۲۴۴
روزنامه همدلی نوشت؛

تخت جمشید جای چه کسانی را تنگ کرده؟

۶
۲
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
تخت جمشید جای چه کسانی را تنگ کرده؟
کبنا ؛روزنامه همدلی در مطلبی نوشت: سلسله هخامنشی به واسطه وجود آثار باستانی تخت جمشید و پاسارگاد برای تاریخ‌نخوانده‌های مملکت هم شناخته است. این حکومت به واسطه نقشی که در تاریخ بخش مهمی از جهان روزگار خود داشت برای جهانیان نیز اهمیت بسیاری دارد.
در ایران پیش از انقلاب به واسطه سیاست‌های ملی‌گرایانه حکومت پهلوی اهمیتی بسیار یافت به گونه‌ای که شده بود نماد پادشاهی، همان که سلسله مختصر و کوتاه پهلوی قصد داشت با توسل به آن تبار خود را به تاریخ متصل کند. از همین‌رو جشن‌های ۲۵۰۰ ساله در کنار بنای تخت جمشید و البته واکنش منفی مخالفان نظام شاهنشاهی آن را به گونه‌ای دیگر در تاریخ برجسته کرد. تندروی‌ها هم می‌توانست تهدیدی برای این بنای مهم جهانی باشد که با درایت برخی مسئولان وقت کشور خطری متوجه آن نشد.

گفته می‌شود که یکی از مسئولان وقت که برای ماموریتی به شیراز رفته بود تصمیم گرفته بود که تخت جمشید را با این توجیه که «نماد شاهنشاهی» است، تخریب کند.  اما با مقاومت برخی مسئولان دولت موقت و البته اعتراض آیت‌الله طالقانی موفق به این کار نشد. پس از آن این بنای بزرگ جهانی  نیز اهمیت پیدا کرد و به عنوان نمادی از ایران برای جهانیان مطرح شد.
اگرچه برخی نماد‌های ایرانی مورد غضب بعضی بوده است، اما بازدید رهبر معظم انقلاب از این بنای باشکوه و نوشتن یادداشت در دفتر این موزه بزرگ خیال برخی از موافقان و مخالفان را راحت کرد. رهبر معظم انقلاب نوشته بود: «در بازدید از آثار تاریخی تخت جمشید دو نقطه روشن را در کنار یکدیگر دیدم: نخست؛ هنر و ذوق و استعداد درخشانی را که از مواد طبیعی بدون کمک و ابزار پیشرفته و فقط با همت و قدرت بشری آثاری پدید آورده که پس از ده‌ها قرن برای بشر امروزی اعجاب‌انگیز است. سپس در کنار آن سلطه و جبروت ظالمانه‌ای را که از آن سرچشمه جوشان تخت قدرتی ساخته و بر آن بالا رفته و از آن بر کبریای ظالمانه فردی بسی افزوده و همان‌طور که در کتیبه‌ها آمده، کسی فرمانروای بسیاری شده است..

این آثار را ما باید گنجینه و ذخیره ارزشمندی بدانیم که در آن می‌توان تاریخ را در انسان و ایران را و ایرانی را و عملکرد و سنّت‌های الهی را مشاهده کرد و باید آن‌ها را حراست کنیم.»از آن پس علی‌رغم بی‌اعتنایی برخی از گروه‌ها با نماد‌های ملی، اما تخت جمشید در میان مردم جایگاه خاصی یافت جایگاهی که البته از سوی جمهوری اسلامی به رسمیت شناخته شد. 
در چند هفته اخیر، اما سلسله هخامنشی و نماد‌های معروف آن مانند تخت جمشید و پاسارگاد نیز جنجال برانگیز شده اند که نشان می‌دهد هنوز رویه واحدی در باره برخورد با این مفاهیم در میان مسئولان وجود ندارند.
حدود یک هفته پیش بود که یکی از شخصیت‌ها گفت: «سلسله پلید هخامنشی که بزرگ‌ترین کشتار‌ها و خیانت‌ها را در کشور کرد بعد از افول قدرت کشور را دو دستی تقدیم یونان کرد. از سوی دیگر ساسانیان هم بعد از افول قدرت کشور را به مغول‌ها تقدیم کردند. منطق شهدای ما کاملاً متفاوت با منطق شاهان ظالم کشور بوده است، برخی تاریخ‌نویسان که به سرویس‌های جاسوسی وابسته هستند تلاش می‌کنند تاریخ کشور ما را تحریف کنند. تاریخ ۸ هزار ساله ما را به ۲۵۰۰ سال کاهش داده‌اند.»



سخنان این مقام رسمی کشور اگرچه بعداً گفته شد با تحریف همراه بوده با واکنش‌های گسترده‌ای از سوی مردم در فضای مجازی مواجه شد. سخنان سیدابراهیم رئیسی در دیدار از تخت جمشید نیز بر این ماجرا افزود. او که روز پنج‌شنبه ۲۲ مهرماه در جریان سفر به استان فارس به دیدن تخت جمشید رفته بود، در واکنشی مثبت به این بنا گفت: «بنا‌ها و مواریث تاریخی نظیر تخت جمشید نشان از هنر والای ایرانیان از سده‌های گذشته دارد که امروز با گذشت قرن‌های متمادی همچنان مایه حیرت و ستایش است.»
او البته از نگاهی دیگر نیز به این بنا پرداخت که واکنش‌برانگیز شد. رئیس جمهور در حاشیه این بازدید بیان کرد: «یک پیام بنای تخت جمشید خطاب به ستمگران این است که ببینند سرنوشت کسانی که به مردم ظلم می‌کنند، چیست.» او البته در حاشیه این بازدید با کارشناسان مرمت آثار باستانی در محوطه تاریخی تخت جمشید نیز گفتگو و با توضیحات آن‌ها از جزئیات ترمیم بخش‌های مختلف این اثر باستانی ارزشمند، مطلع شد. اما سخنان او با واکنش برخی چهره‌ها و مردم فعال در فضای مجازی مواجه شد. به طور مثال فیاض زاهد فعال سیاسی ورسانه‌ای در یادداشتی خطاب به رئیس جمهور نوشت: «آقای رئیسی! شما دارید تاریخ ایران را نادیده می‌گیرید.»
هنوز واکنش‌ها به سخنان رئیس جمهور ادامه داشت که روز گذشته سخنان عجیب عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره حدود پاسارگاد جنجال‌برانگیز شد.او که در جلسه شورای اداری استان فارس سخن می‌گفت، ضمن بیان برخی ظرفیت‌های شیراز و فارس برای توسعه گردشگری ناگهان جمله‌ای گفت که مغایر با سخنان او درباره توسعه گردشگری و حفظ حدود آثار باستانی وفرهنگی کشور است. ضرغامی گفت: «امروز مردم پاسارگاد به‌دلیل مقبره کوروش نمی‌توانند کشاورزی کنند، چاه بزنند، باید این مشکلات برطرف شود و قوانین حریم‌ها مقداری انقباض پیدا کند.»



این سخن عجیب او به عنوان متولی گردشگری کشور با تعجب و واکنش‌هایی در فضای مجازی و رسانه‌ای مواجه شد. برخی از کاربران با بیان این که برداشت بی‌رویه از منابع آبی این منطقه سبب شده که حفر چاه ممنوع شود، به این سخنان عجیب واکنش نشان دادند. برخی نیز به او وظایفش در حفظ حدود اماکن فرهنگی وباستانی را متذکر شدند.
 در این میان این همه فاصله میان مردم و آنها درباره مفاهیم فرهنگی تهدیدی به نظر می‌رسد که گاه سویه‌های اجتماعی نیز پیدا می‌کند.
برچسب ها :
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
معدود افرادی حال و هوایشان در این روزها با سایر مردم متفاوت است. آسمان به زمین آمده؟ یا اتفاقی دیگر افتاده ؟! به تقویم رسمی سازمان ملل نگاه می‌کنیم! درباره این روز هیچ چیز خاصی نوشته نشده است.[1] به تقویم جهانی یونسکو نگاه می‌کنیم. خبری نیست! به تقویم رسمی ایران... باز هم خبری نیست! پس این همه قیل و قال و جار و جنجال برای چیست؟!
به سایت Onthisday.com سری می‌زنیم! شاید در آنجا خبری باشد! چه شگفت انگیز! 29 اکتبر... یک حادثه تاریخی! ورود کورش هخامنشی به بابیلون (بابِل) و آزادی یهودیان پس از 70 سال اسارت![3] این روز، روز جشن و شادی یهودیان است! روزی که این قوم نفرین‌شده پس از سال‌ها حقارت و ذلت -که حاصل رفتارهای زشت خودشان بود- از اسارت حکومت بابیلون آزاد شدند. شاید یهودیان حق داشته باشند این روز را به رقص و پایکوبی بگذارنند. اما... چرا این روز توسط عده‌ای با عنوان «روز جهانی کورش کبیر» قلمداد شده است؟! و چرا برخی از ایرانیان این روز را جشن می‌گیرند؟ چرا روز خدمت (!) کورش به ایرانیان را به پایکوبی نمی‌گذرانند؟!
چه ارتباطی میان آزادی یهودیان و جشن این روز وجود دارد؟ امروزه برخی (که ادعای دروغین وطن‌‍پرستی‌شان گوش فلک را کر کرده)، این روز را گرامی می‌دارند، و این نشان از بردگی و افسار خدمت به صهیونیسم است. به یهودیان نگاه کنید. هر ساله روز پوریم (روز قتل عام ایرانیان) را جشن می‌گیرند.[4] و در این سو، فرزندان کورش کبیر، سالروز آزادی قاتلین نیاکان خود را با رقص و آواز و پایکوبی گرامی می‌دارند! حلقه واصل در این میان را شاید بتوان سخن شیمون پرِز (رهبر پیشین رژیم صهیونیستی) دانست که گفت: «کورش هخامنشی، نخستین صهیونیست جهان بود. ما به او مدیون هستیم.»[5]

(که ادعای دروغین وطن‌‍پرستی‌شان گوش فلک را کر کرده)، این روز را گرامی می‌دارند، و این نشان از بردگی و افسار خدمت به صهیونیسم است. به یهودیان نگاه کنید. هر ساله روز پوریم (روز قتل عام ایرانیان) را جشن می‌گیرند.[4] و در این سو، فرزندان کورش کبیر، سالروز آزادی قاتلین نیاکان خود را با رقص و آواز و پایکوبی گرامی می‌دارند! حلقه واصل در این میان را شاید بتوان سخن شیمون پرِز (رهبر پیشین رژیم صهیونیستی) دانست که گفت: «کورش هخامنشی، نخستین صهیونیست جهان بود. ما به او مدیون هستیم.»[5]
Iran, Islamic Republic of
اونجا آرامگاه مادر سلیمان مادر سلیمان مال این این کشور بوده وصیت می کنه که فرزندم مرا دفن در زادگاهم جنیان جنازه ایشان را می آورند ودفن می کنند وجنیان این مکان را می سازند این بنا ساخت جنیان به دستور سلیمان نبیست
Iran, Islamic Republic of
جای کسی روتنگ کرده فقط جعلیات توهم آمیز جهل وجهالت و....است که میخواهید به خورد دهید
Iran, Islamic Republic of
این یاداشت مزخرف بحذف ممنونم
عالم شکن
United Arab Emirates
درود بر آقای خلخالی که می‌خواست نشانه های کفر و الحاد در ایران را ویران کند.
Iran, Islamic Republic of
درود بر..
مهاجری: چرا اصلاح‌طلبان بهانه‌جو را خلع‌سلاح نمی‌کنید؟

مهاجری: چرا اصلاح‌طلبان بهانه‌جو را خلع‌سلاح نمی‌کنید؟

در دو انتخابات اخیر (۱۳۹۸ و ۱۴۰۰) رکورد کاهش مشارکت شکسته شد و اصولگرایان پیروز میدانی ...
عیدی کارگران در ۱۴۰۳ چقدر است؟

عیدی کارگران در ۱۴۰۳ چقدر است؟

عیدی سال ۱۴۰۳ کارگران که در اسفند ۱۴۰۲ دریافت می‌کنند اعلام شد. با توجه به مصوبه جدید ...
در این کشور مردم مادام العمر مستاجر هستند

در این کشور مردم مادام العمر مستاجر هستند

در زمانی که بسیاری از جوانان در مکان ‌هایی مانند کالیفرنیا و نیویورک نمی‌توانند راهی ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1