تاریخ انتشار
جمعه ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۲۲
کد مطلب : ۴۳۵۳۸۵
یادداشت ارسالی

درد و دل های خبرنگار چرامی با شهروندان شهرش/انتخاب های طایفه ای چیزی جز نکبت و ادبار نیست /آینده چرام در گرو انتخاب امروز ماست، چرام را دریابیم!

۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
درد و دل های خبرنگار چرامی با شهروندان شهرش/انتخاب های طایفه ای چیزی جز نکبت و ادبار نیست /آینده چرام در گرو انتخاب امروز ماست، چرام را دریابیم!
کبنا ؛صادق شیخی فعال رسانه ای شهرستان چرام طی یادداشتی نسبت به انتخابات های طایفه ای در انتخابات شورای شهر چرام واکنش نشان داد
به گزارش کبنا از چرام ؛متن یادداشت صادق شیخی از فعالان رسانه ای شهرستان چرام در خصوص انتخابات شورای شهر چرام و پرهیز از قوم گرایی جهت توسعه همه جانبه شهر چرام عیناً منتشر می گردد:

بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ
فَبِما رَحمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنتَ لَهُم ۖ وَلَو كُنتَ فَظًّا غَليظَ القَلبِ لَانفَضّوا مِن حَولِكَ ۖ فَاعفُ عَنهُم وَاستَغفِر لَهُم وَشاوِرهُم فِي الأَمرِ ۖ فَإِذا عَزَمتَ فَتَوَكَّل عَلَى اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ المُتَوَكِّلينَ﴿۱۵۹﴾
به (برکت) رحمت الهی، در برابر مردم‌ نرم (و مهربان) شدی! و اگر خشن و سنگدل بودی، از اطراف تو، پراکنده می‌شدند. پس آنها را ببخش و برای آنها آمرزش بطلب! و در کارها، با آنان مشورت کن! اما هنگامی که تصمیم گرفتی، (قاطع باش! و) بر خدا توکل کن! زیرا خداوند متوکلان را دوست دارد. سوره آل عمران آیه ۱۵۹
 
چرام ای عطش مانده بر لب دنیا
همیشه منتظر وعده های پس فردا
چرام شهر ستم شهر مرده ایران
چرام ناله از غم فسرده ایران...
 
همه نیک میدانیم که انتخابات، یک مسئله و رخداد مهم در کشور بوده و نتایج آن به مدت چهار سال سرنوشت یک شهر، استان و کشور را مشخص می کند. ما در انتخابات قراردادی نامرئی با کسانی می بندیم که انتخابشان می کنیم تا به مدت چهار سال، تمام حق و حقوق مدیریتی و قانونی خویش را به آنها تنفیذ کرده و به آنها اجازه می دهیم تا در سرنوشت ما دخالت کرده و به جای ما تصمیم سازی کنند. از این دید که به مسأله نگاه کنیم نیک می فهمیم که انتخابات، واقعه ای بس مهم و تأثیرگذار است.
همه ما نیک می دانیم که در راه تحقق این اهداف مهم، حکمرانی روش ها و اهداف متفاوتی می تواند لحاظ شده و مهم تلقی گردد.
اهمیت و فربهی این امر سترگ(انتخابات) آنقدر بزرگ و حیاتی است که باید سوال کرد چرا بسیاری از مردم بخاطر موارد واهی چون تعصبات قومی و قبیله ای، پول های ناچیز و کثیف و گاها چند بسته غذایی اندک، امر انتخابات را ساده پنداشته و رأی و فکر و اندیشه خویش را به بهای ناچیزی می فروشند.
همه میدانیم و یقین داریم که نتیجه مطلوب، دل در گرو انتخابی سالم و صحیح دارد و تمام نهادهای تصمیم ساز که به روش مردم سالارانه انتخاب می شوند، عصاره فضائل مردم همان منطقه اند.
در آستانه برپایی رخدادی مهم و تأثیرگذار در شهر و دیار مظلومان چرام عزیز هستیم. مردم دیار ما قرار هست در یک ماراتن بزرگ، سرنوشت چهار سال شهر و دیارمان را رقم بزنند و با انتخاب اعضای شورای شهر، پارلمان محلی خویش را برای چهار سال برپا و برقرار کنند. انتخابات روشی است که مردم دنیا برای انتخاب مدیران و تصمیم سازان خویش برگزیده اند. انتخابات برای منحل کردن تعصبات قومی و قبیله ای و تمام مولفه های سنت پا به عرصه اجتماع گذاشته است.
انتخابات شورای شهر، تا کنون در ایران ما پنج بار روی داده است و در این مدت دیار ما منتخبین متفاوتی را به خود دیده است و تا کنون ما مردم، با انتخاب های خویش سرنوشت این چندین سال شهر را مقدر نمونده و بعضاً با تکرار روندی نامبارک و نامیمون این عدم توسعه یافتگی و این فقر شدید را بر شهر و دیارمان تحمیل کرده و بجای رشد و پیشرفت شهری، نارضایتی و نگرانی را برای شهرمان به ارمغان آورده ایم. بنظر شما مردم فهیم شهر چرام، علت این همه فقر و عقب ماندگی در دیار محرومانْ، چرامِ مظلوم چیست؟ چرا حال و هوای شهرمان به این روز افتاده است؟ تا کنون به دلایل استقرار وضعیت فعلی فکر کرده اید؟
نتیجه انتخاب اشتباه در حکمرانی ها و در انتخابات شورا، فقر و عدم پیشرفت و شهر و دیاری است که امروز مشاهده می کنیم. در تمام مناسبات توسعه شهر چرام عقب مانده و سیمای شهر با بیست سال پیش خود هیچ تغییری نکرده است.
مردم عزیز و بزرگوار دیار چرام ، چرا و به چه دلیل دست از انتخاب های قومیت زده و قومیت گرا بر نمی داریم؟ چرا افرادی را انتخاب نمی کنیم که به وظایف و اختیارات شورا آشنا باشند؟ چرا و به چه دلیل آینده شهر خویش را با انتخابی عشیره ای و فامیلی به محاق می بریم؟ مسبب این همه بدبختی در شهر، خود ما مردم هستیم که با انتخاب های اشتباه شهرمان را به این روز انداخته ایم. شهر چرام متعلق به تمام مردم چرام می باشد. چرا به قوانین شوراها نمی نگریم تا با وظایف و اختیارات شوراها آشنا شویم. چرا حقوق خویش را نمی شناسیم؟ مطابق با بند ۱۰ماد۸۰ وظایف شوراها، شوراهای گذشته باید هر شش ماه یکبار به ما مردم گزارش می دانند و ریز مخارج، هزینه ها و درآمد شهرداری را گزارش می دادند، چرا به ما شش ماهی یکبار گزارش نمی دهند؟ چرا نظارت بر اموال و وسایل عمومی وجود ندارد؟ چرا روشنایی ورودی های شهر با مشکل مواجه شده است؟ چرا وضعیت بهداشتی شهر مورد قبول شهروندان نیست؟
جواب تمام این سوال ها و عقب ماندگی ها، در انتخاب های خود ماست. تا زمانی که به دلایل قبیله ای انتخاب می کنیم، وضعیت شهر همین گونه ست. تا زمانی که بجای انتخاب افراد متخصص و فهیم مدام دست به انتخاب قبیله ای می زنیم وضعیت جامعه ما تغییری نخواهد کرد. از هر منظری که به انتخابات نگاه کنیم انتخاب قبیله ای جز نکبت و اِدبار برای ما چیزی به ارمغان نیاورده است. دین مبین اسلام هم انتخاب قبیله ای را مردود شمرده است. مگر در مصحف شریف خداوند سبحان با صدای محکم و رسا در سوره مبارکه الحجرات آیه ۱۳ نفرموده است،
يا أَيُّهَا النّاسُ إِنّا خَلَقناكُم مِن ذَكَرٍ وَأُنثىٰ وَجَعَلناكُم شُعوبًا وَقَبائِلَ لِتَعارَفوا ۚ إِنَّ أَكرَمَكُم عِندَ اللَّهِ أَتقاكُم ۚ إِنَّ اللَّهَ عَليمٌ خَبيرٌ
 
فاین تذهبون؟؟؟
به کجا می رویم مردم؟؟؟
هم علم بشری و هم دین مبین اسلام انتخاب قبیله ای و دوست و رفیقی را مردود می شمارد.
ما بر اساس کدام موازین علمی و شرعی انتخاب می کنیم؟
هم علم بشری و هم دین مبین اسلام راه را به ما نشان داده است. انتخاب اصلح را در کلام خدا اینگونه می بینیم وَالَّذِينَ هُمْ لِأَمَانَاتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَ؛ «و آنان كه امانت‌ها و پيمان خود را رعايت مى‏كنند»
علم بشری هم، تخصص، تعهد، اخلاق مداری و امانت داری را از ویژگی های مبرم مدیران برای تحقق توسعه و پیشرفت می داند. در هیچ جای این دنیای پهناور، انتخاب مدیران و نمایندگان مردم، بر اساس قومیت گرایی و قبیله گرایی نیست.
اکنون پنج دوره از استقرار شورای شهر ما گذشته است و سیمای شهر ما همچنان همانگونه است و تغییری در روندها مشاهده نکرده ایم. انتخاب های مان فاجعه بار بوده است. باید جهت به سامان کردن امور روش های انتخاب مان را عوض کنیم. همانند برخی از پاک دستان، ارزشمندان، فرهیختگان و نخبگان شهر چرام، بدنبال تشخیص دلایل این مسائل و مشکلات باشیم و با انتخاب افراد متخصص و متعهد در مسیر توسعه شهر و پایان دادن به این فاجعه عمیق باشیم.
ای مردم دیار فراموش شدگان چرام و ای رای اولی های عزیز که قرار است اولین بار در سرنوشت شهرمان سهیم باشید.
نیک بدانید که توسعه و پیشرفت بدست نمی آیند مگر اینکه در نحوه انتخاب های مان تجدید نظر کنیم.
قومیت گرایی را فراموش و طایفه گرایی و رای قوم و خویشی را برای همیشه ترک کنیم. توسعه بدست نمی آید مگر اینکه افراد متخصص و متعهد را بر مسند امور بنشانیم. فراموش نکنیم که اگر دوباره دست به قومیت گرائی بزنیم باز همین آش و همین کاسه خواهد بود.
بیایید برای یکبار هم که شده با معیارهای علمی و انسانی و اسلامی دست به انتخاب بزنیم. حکمرانیِ اصولی فقط با انتخاب اصلح ممکن است. معیارهای اصلح، اخلاق مداری و پاک دستی، پاک چشمی، تخصص و علم مداری و شایسته سالاری، تعهد و پشتکار، سلامت نفس، آشنایی با مدیرت شهری، روحیه جهادی است. افرادی که این خصایص را داشته باشند می تواند وضعیت شهر را به سامان کرده و این فقر عمیق را پایان دهند. 
افرادی را انتخاب کنیم که گذشته پاک و سالم داشته و تخصص و تعهد لازم را داشته باشند.
دست در دست هم دهیم به مهر
میهن خویش را کنیم آباد...
 
 
صادق شیخی _خبرنگار و فعال مجازی
یا حق
نام شما

آدرس ايميل شما

خویشتن را سخره‌ی اصحاب لشکر کرده‌اند

خویشتن را سخره‌ی اصحاب لشکر کرده‌اند

کاندیدای محترم هوشیار باشند که می‌توانند در انتخابات به جای تکه پرانی و درشت گویی علیه ...
فیلم/ رئیسی: اقتصاددان‌ها را به خط می‌کنم

فیلم/ رئیسی: اقتصاددان‌ها را به خط می‌کنم

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری: برای من خدمت کردن در دستگاه قضا مغتنم است. امروز مواجه شدم ...
تلاش‌هاي اصلاح‌طلبانه؛ چرا همتی نمی‌تواند نماینده اصلاح‌طلبان باشد؟

تلاش‌هاي اصلاح‌طلبانه؛ چرا همتی نمی‌تواند نماینده اصلاح‌طلبان باشد؟

همتي و مهرعليزاده اما تمام توجه‌شان معطوف به اصلاح‌طلبان نيست. همتي در روزهاي اخير در ...
1