تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۹ ساعت ۰۱:۰۶
کد مطلب : ۴۲۹۳۶۱
مطلب ارسالی؛

بویراحمدِ واحد؛ از تبیین مبانی تا واقعیت / چرا روشنفکر را محور وحدت بویراحمد می‌دانیم؟

۵۹
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
بویراحمدِ واحد؛ از تبیین مبانی تا واقعیت / چرا روشنفکر را محور وحدت بویراحمد می‌دانیم؟
کبنا ؛شهرستان‌های سه گانه‌ی بویراحمد، دنا و مارگون تا همین‌چند سال پیش در قالب شهرستان یکپارچه‌ی بویراحمد در تقسیمات کشوری خودنمایی می‌کردند. اما حتی در همان روزهای قبل از تقسیم هم مرزهای نامرئی وجود داشتند که از هر مرز جغرافیایی آشکارتر و جدا کننده تر بودند. مرزهایی که درست نمی‌دانیم از لابلای کدام روزهای تاریکِ تاریخ پر فراز و نشیب بویراحمد به یکباره سر برآوردند و استوارتر از دیوار چین و دیوار حائل برلین، ساز جدایی مردمان ساده دل اما شجاع و مبارز بویراحمد را کوک کردند. این دیوارهای نامرئی در طول حداقل یک قرن اخیر چه مصیبت‌ها که برای ما به بار نیاورد و چه بغضهای فروخورده که در گلوی دلسوزان و دلدادگان این دیار سراسر حماسه برجای نگذاشت.
بیایید تعارفها را کنار بگذاریم.
یحتمل تا اینجای سخن همه‌ی شما برادران و خواهران فهیم حدس درستی از فهوای کلام حقیر داشته‌اید. من‌از دیوارهایی سخن میگویم که در بزنگاههای بزرگ تاریخ ما را به جای حمایت از سردمداران جنبشهای اصیل و حق طلبمان، به جای پرداختن به فرهنگ و هنر غنیِ به یادگار مانده از نیاکانمان، به جای دنبال کردنِ علم و سواد و ترقی برای فرزندان رشید و مستعدمان، و به جای هدیه دادن گُل و بوسه و شعر به عزیزانمان، برای دهه‌های متمادی سرگرمِ برادر کشی و فرصت سوزی کرد و گاها ما را به پرتگاهِ دهشتناکِ ظلم و بی انصافی در حق همنوعان و همسایگانمان کشاند.
آری، بویراحمد همچون برنویِ خوش دست و زیبایی بود که یا به سبب نا آگاهی و جهل، یا به دلیل کینه‌های خنّاسان و یا حتی به تناسب شرایط زمانهای گذشته، متاسفانه به دو نیم تقسیم شد که هیچ کدام از این دو نیمه در دنیای امروز و با شرایط فعلی جامعه کارکردی ندارند و قادر به شکار فرصتها برای ما نیستند.
البته ناگفته نماند که زیر سایه‌ی شوم این دیوارها مردمان صاحب فرهنگ بویراحمد همواره ارتباطات و مراودات و یکپارچگی نسبی خود را به انحای مختلف حفظ کردند اما نهایتاً در بسیاری از برهه‌های حساس تاریخ معاصر، این گسلهای دست ساز، کار دست بویراحمد و مردمان درخور و لایقش دادند.
تلاش‌ها برای از بین بردن این سوتفاهم کودکانه ولی خطرناک از سالها پیش کلید خورد، اما در طول یک دهه‌ی اخیر با مجاهدتهای عقلای بویراحمد این تلاشها رنگ و بوی تازه‌ای به خود گرفتند. جایی که بزرگان و خردمندان بویراحمد به این‌نتیجه رسیدند که یک دست صدا ندارد و این خود شروعی بود بر حرکت ذاتی جامعه‌ی بومی بویراحمد به سمت یکپارچگی و خودباوری.
به عقیده‌ی نگارنده، جریان ندای وحدت آیینه‌ی تمام نما و ثمره‌ی نهایی این مجاهدت‌ها بود.
جریانی که به رهبری یک معلم و استاد دانشگاه، و به پشتوانه‌ی همان عقلا و خردمندان بویراحمد از همه‌ی اقشار و طوایف و تفکرات (که کم نیستند و نام بردن از ایشان سنگین‌تر از توان زبانِ الکن من است)، اینبار به جای دیوارها از پنجره‌ها سخن می‌گفت. در پروسه‌ای که سالهای تقریباً زیادی به طول انجامید این تئوریسین‌ها ایده‌ی جدید خود را تکمیل کردند و آنرا در قالب یک جریان نوظهور به افکار عمومی معرفی کردند. جریانی که با نام ندای وحدت، با شعار وحدت و با آرمانِ بزرگ کمرنگ کردن مرزهای قومیتی اعم از علیا و سفلی و سردسیر و گرمسیر و خط بطلان کشیدن بر بازیهای چپ و راست که به ظاهر در تقابل با یکدیگر اما باطناً مکمل یکدیگر برای واپس نگه داشتن مردم و بهره برداری‌های انحصار طلبانه بودند، پا به عرصه گذاشت و خیلی زود هم به ثمر نشست. در حقیقت جریان ندای وحدت را می‌توان یک پلورالیزم تمام عیار در ابعاد کوچک نامید و رواداری و مدارا برای رسیدن به اهداف مشترک را مهمترین خصیصه‌ی شعاعر مترقی آن دانست.
 اما بعد از انتخابات مجلس و پیروزی بلامنازع این جریان نوپا وقت عمل به این شعارها رسید. در میدان کارزار سیاسی هم سردمدار ندای وحدت ثابت کرد مرد عمل است و تا آخر به پای عهد خود با مردم ایستاده. تغییر در سبک و سیاق انتصابات و پیگیری‌های امور مردمی و رفتن به سمت وحدت و عدالت و عدم منطقه نگری در این انتصابات مساله ایست که آنقدر واضح و مبرهن است که یقین دارم از دیدگاه سرسخت ترین‌منتقدان روشنفکر نیز دور نمی‌ماند. هفته‌ای نیست که خبری از انتصابات غیر منتظره در تاریخ سیاسی بویراحمد و شایسته سالاری در این امر و انتخاب مدیران از تمام گستره‌ی پهناور جغرافیای بویراحمد به گوش نرسد. از جلیل و بابکان سرافراز تا کردلاغری و یاسوج و سی‌سخت و لوداب و غیره و ذلک...
 شاید برخی از خوانندگان این‌مطلب، بنده را فرد خوشبینی تلقی کنند اما به عقیده‌ی من امروز بیش از هر زمانی به رؤیا و آرمان شهرِ ((بویراحمد واحد)) نزدیک شده‌ایم. در جایی که نماینده‌ی بویراحمد قدم‌ اول را محکم برداشته و اکنون تحقق این رویای شیرین، چشم به راهِ گام بعدی از جانب ما مردم و نخبگان سیاسی است. تا هر کداممان با قلم و زبان خود، قطره‌ی آبی به پای درخت نوپای وحدت بریزیم و فردا روز فرزندانمان را آسوده و متعالی در زیر سایه‌ی پهناور این درختِ خرم ببینیم.
تا زخمهای ناسور و کهنه از قلب دنا رخت بربندند و کبکها دوباره برایمان آواز بخوانند. تا حرمتهای شکسته شده بار دیگر به خانه‌های تک تک ما فرزندان بویراحمد برگردند
 روزی، بزرگی از بزرگان بویراحمد (از پیشگامان تئوری بویراحمد واحد) شعری در جمع دانشجویان خواند که مایلم علی رغم اطاله‌ی کلام آنرا تقدیم نگاه شما کنم:
 تو بهار را دوست می‌داری
من پاییز را
زندگی تو بهار است
زندگی من پاییز
  گونه‌ی سرخ تو
سرخ گل بهاری است
چشمان خسته‌ی من
آفتاب بی رنگ پاییز
  اگر من گامی دیگر بردارم
گامی به پیش
در آستانه‌ی یخ زده‌ی زمستان خواهم بود
  اگر تو گامی به پیش می‌آمدی
و من گامی واپس می‌گذاشتم
با یکدیگر به هم می‌رسیدیم
در تابستان گرم و مطبوع
 برقرار باشید
---------------------------------
فرشید بهزادیان
نام شما

آدرس ايميل شما

You can
Iran, Islamic Republic of
بابا این اراجیف چيه فقط توی علوم پزشکی نگاه کنید / که‌ هیچ سنخیتی با روشنفکر نداره پس کاملأ معلومه . ما بهش رای داديم که عدالت باشه نه حق کشی برید بیمارستان جلیل بينم چند نفر یواشکی اومدن توی سیستم بدون اطلاع و ظوابط دلم خوش بود از دست فامیل بازي هاي کاندیدای قبلی‌ راحت شدیم که این گروه روی آن ها را سفید کردن
Iran, Islamic Republic of
درود بر روشنفکر نماد اقتدار و حدت. به امید خدا این جریان باید کشوری بشه و چپ و راست رو بهم برسونیم
Iran, Islamic Republic of
کنتور نمیندازه.کجای علوم پزشکی چنین اتفاقی افتاده چرا حرف میزنید؟
Iran, Islamic Republic of
تو ضوابط درست بنویس مو قول ایوم انتخابات بعدی رای و خت بیوم
Iran, Islamic Republic of
گروه قبلی اتفاقا از همه استفاده کردن
Iran, Islamic Republic of
خیلی مزخرف بود انصافا تیترش رو که دیدم اصلا نخوندم نگاه کامنت ها که کردم کسی کامنت نگذاشته بود بیشتر متوجه شدم که مزخرف نوشته
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
چقدر پرت که براساس تیتر قضاوت میکنی. خدا شفات بده.
انصافاً عالی نوشت.
Iran, Islamic Republic of
از کمالات شماست که مطلب رو نخونده نقد میکنی.البته انگار فقط شما نیستی
Iran, Islamic Republic of
واقعیتش که....
بویراحمدی
Iran, Islamic Republic of
یه سری به آموزش پرورش بزنید
Iran, Islamic Republic of
داستان علوم پزشکی تمام زحمات آقای روشنفکر را بر باد خواهد داد
داوود
Iran, Islamic Republic of
فعلاً که فقط در انتصابات بویراحمد پایین را می بینید بقیه ول معطل هستند.
Iran, Islamic Republic of
برات متاسفم چند تا میخوای برات نام ببرم از بالا پس تا ۱۲ سال باید بترکی
Iran, Islamic Republic of
زنده باشین
نمود این وحدت بکارگیری نیروهایی همچون آقای دکتر امیریان رئیس بانک سپه. آقای آزادی رئیس بیمارستان شهدای گمنام. آقای محمدی دشتروم معاون برنامه بودجه. آقای پردال روستای کره. آقای رحمان فر معاون گردشگری و...

زنده باد تفکر وحدت و پرچم دارش. به امید عبور از این مرزبندی های نادرست.
Iran, Islamic Republic of
راه بزرگی درپیش داریم دکتر روشنفکر بسیار فراتر از انتظار ظهر شدن حتی تحسین مخالفان را هم برانگیخته.
Iran, Islamic Republic of
این فراتر ظاهر شدن برا ما مردم بویراحمد توضیح میدین
Iran, Islamic Republic of
بسیار عالی
سید حسن
Iran, Islamic Republic of
جم کن بساطتت را
Iran, Islamic Republic of
هر کداممان با قلم و زبان خود، قطره‌ی آبی به پای درخت نوپای وحدت بریزیم و فردا روز فرزندانمان را آسوده و متعالی در زیر سایه‌ی پهناور این درختِ خرم ببینیم.
گودرزی
Iran, Islamic Republic of
//ه هم در دور هدایت خواه از قافله عقب بودن چون روی مبارک شان به سمت ده برافتاب تا بویراحمد سفلی بود و پشت شان به سمت هم در دور زارع( هم زمان با تحریم های ترامپ) تحریم همه جانبه شدن و هم ظاهرا باید این چهار سال رو در تحریم ندای وحدت باشند ( چون اقای روشنفکر در روستا از بقیه کمتر رای اورد به علت وعده ها که بعضی کاندیداها بهشون داده بودن ) ولی به شاه قاسم قسم در شهر و دیگر جاها رای زیادی بهش دادیم ،( خودم هم عده زیادی رو جمع کردم رفتیم لوداب به اقای روشنفکر رای دادیم . بیشتر هم به دلیل امید به قبولیشون و پاکسازی مدیران و معاونان و مسئول واحد های اداره برق)
دشت روم
Iran, Islamic Republic of
گوشه ای از انتصابات وحدت آفرین با حمایت دکتر روشنفکر در بویراحمد واحد

اقای محمدی معاون سازمان و مدیریت برنامه ریزی
دشت روم
آقای حسین زاده بخشدار سپیدار
آقای عزامی معاون آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد. سادات عنایی
آقای امیریان مدیرعامل بانک سپه
ایل تیرتاجی
آقای آزادی رئیس بیمارستان شهدای گم نام
آقای رحمانی معاون سازمان میراث فرهنگی وگردشگری از طایفه اولاد علی مومن
آقای وحدتی رئیس سازمان گردشگری شهرستان بویراحمد
چیتاب
آقای پایدار رئیس اداره راهداری شهرستان بویراحمد قائد گیوی
آقای صیادی رئیس اداره برق شهرستان دنا.
سی سخت
آقای دکتر جمال سیرت رئیس بیمارستان شهید جلیل. طایفه گودسرابی
اقای بهمنی معاون اداره آب و فاضلاب استان.
کاکان
آقای آرمین رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان.
طایفه جزار نمیدونم تلفظ اصلیش چیه البته
آقای دکتر بهور.
جزار
آقای پرندوار رئیس اداره برق شهرستان بویراحمد
روستای کره
Iran, Islamic Republic of
جالبه این مدیران که نام بردین قبلا انتصاب شده بودن جز چند نفر. و هنوز برداشته نشدن.
امیری
Iran, Islamic Republic of
دورد بر جناب روشنفکر واقعا ایشان انسانی پاکدست و مردم دوست هستند و تا الان بدور از هرگونه حاشیه ای غیر منتظره ظاهر شدند
پورذاکر
Iran, Islamic Republic of
دکتر روشنفکر نماد خدمت پاک و بی منت در استان هستند
بابایی
Iran, Islamic Republic of
دکتر روشنفکر از سیتسیون‌پاکدست و خداترس هستند و تا الان با این‌شرایط فلاکت بار مملکت به خوبی انجام وظیفه کرده اند
Iran, Islamic Republic of
درود بسيار شيواودرست
Iran, Islamic Republic of
یکی از ضعفهای نسل امروز که ریشه آن از نسلهای قدیم متاسفانه شروع شده عدم تبیین تاریخ گذشته و حال مردم سرزمین بکر بویراحمد بوده همه طوایف بویراحمد دارای ییلاق و قشلاق بوده اند و بنا به مقتضیات زمان از بویراحمد کوچ کرده اند و به مناطق گرمسیر رفته اند و سکونت نموده اند و به بویراحمد گرمسیر نامیده شده اند و همچنین در این کوچ کردنها به خاطر امر خیر و خطیر ازدواج نسبتهای فامیلی زیادی داشته اند و در پانزده سال اخیر خیلی از مناطق گرمسیر در بویراحمد ساکن شده اند و خیلی از مناطق مرکزی یاسوج نیز دارای قرابت نسبی با اکثر مناطق بوده اند و عملا این تبعیض و نامیدن مناطق به بالا و پایین مفهومی در حد فاصله به مرکز بوده و معنی خاصی ندلشته و ندارد و طبق آیات کتاب آسمانی ما قبیله قبیله از یک زن و یک مرد آفریده شده ایم و ملاک تقوا میباشد و ندای وحدت نامی بسیار عالی است که هیچ تفاوتی نباید باشد و همه برای توسعه شهرمان و استانمان تلاش و کوشش نماییم.
Iran, Islamic Republic of
در هیچ دوره ای تا این حد قومیت گرایی مرسوم نبوده. دانشگاه علوم پزشکی رو ببینید آقای بهزادیان از کی و از چی دفاع می کنید روشنفکر همه چی رو به علوم پزشکی باخت. مگه طوایف دیگه نیرو ندارن همش از اقوام خودتون می گذارید الان یک اتحادی با رفتار خودتون و عملکرد ضعیفتون علیه خودتون درست کردین. نه به روشنفکر. انتصابات علوم پزشکی گواه همه چیز هست.
رهگذر
Iran, Islamic Republic of
کاش اینطوری بود که شما نوشتید.واقعا در انتصابات انجام شده ملاک عمل شایسته سالاری بوده ؟نماینده محترم واقعا نتوانست در قبال سهم خواهی هوادارانش مقاومت کنه ومتاسفانه کسانی را که در پست های مدیریتی گذاشته ادمهای با سئادی در ان حوزه نیستند.
ایروانی اصل
Iran, Islamic Republic of
سلام خداییش از کدوم شایسته سالاری حرف میزنی برادر من هر انتصابی شده صرفا و صرفا سیاسی بوده و خواهد بود و روزی از نوشته خود پشیمان خواهی شد
Iran, Islamic Republic of
برادر عزیز منظورت از وحدت بویراحمد چیه.از کدوم وحدت صحبت میکنید.منظور طرفداران اقای روشنفکر از ندای وحدت .وحدت میان یک قوم و طایفه خاص بود نه همه بویراحمد.
Iran, Islamic Republic of
یکسال از انتخابات گذشت و شما هنوز دنبال شعار هستید.بهتر است کمی هم از عملکردتان بگویید.
سعید
Iran, Islamic Republic of
ولمون کن جون خوت
سعید
Iran, Islamic Republic of
ولمون کن جون خوت گپ ایزنی
Iran, Islamic Republic of
ثمرات این وحدت اینقدر زیاد هست که با سنگ اندازی چنتا آدم مغرض نمیشه انکارش کنی
علی
Iran, Islamic Republic of
اخ تا قیومت سی انجمن اسلامی
ایل
Iran, Islamic Republic of
سی گپ زدن بو مطمئنی حالت خوبه بویراحمد واحد با روشنفکر !!!! همی یه دور فقط
بسطامی
Iran, Islamic Republic of
درود و احسنت به جناب دکتر بهزادیان.. بهره کافی از قلم گهربارت همچون گذشته می بریم..
ککا
Iran, Islamic Republic of
جناب بهزادیان حقیقتا مزخرف بود. کدوم وحدت همه مناصب

کدوم ندای وحدت آیا ساداتی رای نداد بالونی زیلایی برایی رییس......کدوم جایگاه را برای انان دیدبد . کاش روشنفکر دو سال دوام بیاره. اما برادر عزیز این امامزاده بی معجز زود به هم می ریزد
دشتروم
Iran, Islamic Republic of
یک سری به آموزش پرورش بزنید که همه مدیران از یک طایفه
Iran, Islamic Republic of
جالبه این اقا و انجمن اسلامی بودن الان دارن از هم طایفه ایشون که کاندید جبهه پایداری بودن دفاع میکنن.
Barfar
Iran, Islamic Republic of
درود بردکتربهزادیان باقلم زیبایتون.
اهل لوداب
Iran, Islamic Republic of
اینکه چند نفر بگن پسر فلانی دست به قلم خوبی داره و متن خیلی خوبی در دفاع از روشنفکر نوشته را با واقعیت و عقلانیت اشتباء نگیر برادر....
سپیدار
Iran, Islamic Republic of
احسنت انصافا منطقی ودرست وبه جا گفتی و همین طور است که فرمودی
محمد
Iran, Islamic Republic of
سلام درود بر استاد قلم اونایی ک دارن انگ طایفه ی گرایی می زنن بفرمایند داخل این چهل سال سهم ایل 200هزار نفری کجا بود ب کی رسید اینقد نق بزنید ک بترکین
حقیقت
Iran, Islamic Republic of
بسیار ریبا وبجا بدور از فرافکنی و‌هیاهو سخن گفتین وحلاوت این سخن صداقتی است که موج میزند
سجاد
Iran, Islamic Republic of
.یزدانپناه رو نگاه کن.
گیوی
Iran, Islamic Republic of
تعریف الکی
شاهد روزگار
Iran, Islamic Republic of
نگاهی به تامین اجتماعی بیندازید
معاون اداره کل تامین اجتماعی استان رسماً جبهه پایداری است واز فعالان جبهه ی پایداری است اما چون از فامیل های آقای روشنفکر است معاون تامین اجتماعی استان شده است
یعتی نورمحمدی.برای چند روز که بیشتر بماند این را انجام داده است
الآن فقط باید فامیل و هم طایفه ی روشنفکر باشی. مهم نیست چه فکری داشته باش
نگار
Iran, Islamic Republic of
با این طرز تفکرات طایفه ای بویر احمد داره دنده عقب میره یه روزی دود این همه ضعف نمایندگی میره تو چشم مردم .در این یکسال کسی فکر میکنه بویر احمد هم نماینده داره
بشار
Iran, Islamic Republic of
ایشون انشقاق هستن
Iran, Islamic Republic of
معلومه .طرفدارل روشنفکره
حسین
Iran, Islamic Republic of
نگو پسر خوب ..
Iran, Islamic Republic of
این بیشتر دنبال خود سازی هست من کانلا میشناسمش
Iran, Islamic Republic of
که حالو جمع کن مرد تو یک رای نداری
Iran, Islamic Republic of
صاحبان جریان جوانان بودن که بای کدشدن
Iran, Islamic Republic of
دیواری وجود نداره، تصور شما اینه.. تفاوت ها وجود دارند و طبیعی هم هست.. اشتراکات فراتر از آن چیزی هست که اجازه بدهند دیواری بین سفلی و علیا یا گرمسیری و سردسیری ایجاد شود.. نکته مهم این هست که همیشه تفاوت ها وجود دارند و طبیعی هست این تفاوت ها..
Iran, Islamic Republic of
آیا نام بردن از یک سلاح کار درست یه؟ ۲. ولی بازم امیدی بهت هست....۳ دوست عزیز جابجا کردن مدیران هنر نیست کارایی متخصص گرایی خوبه
Ahmadreza
Iran, Islamic Republic of
درود برتو دکتر بهزادیان...
آیا آمریکا همچنان مدینه فاضله جهانی است؟

آیا آمریکا همچنان مدینه فاضله جهانی است؟

دوره حضور دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا در قدرت، با این کشور کاری کرده که دیگر ...
ترامپ: من رئیس‌جمهورم پای بایدن به کاخ سفید نخواهد رسید / ترس واشنگتن از هواداران مسلح ترامپ

ترامپ: من رئیس‌جمهورم پای بایدن به کاخ سفید نخواهد رسید / ترس واشنگتن از هواداران مسلح ترامپ

 در صورتي که جنگي در منطقه رخ دهد همه توجه‌ها به اين جنگ منعطف خواهد شد و بالطبع توجه ...
پیشنهاد زیباکلام مبنی بر اعدام سلطانِ واکسن کرونا!

پیشنهاد زیباکلام مبنی بر اعدام سلطانِ واکسن کرونا!

صادق زیباکلام، فعال سیاسی اصلاح طلب در یادداشتی پیشنهاد اعدام سلطانِ واکسن کرونا را مطرح ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1