تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۴۳
کد مطلب : ۴۱۹۸۳۹
مطهره شفيعي؛

حذف هاشمی رفسنجانی از تاریخ انقلاب!

۱
۱
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
حذف هاشمی رفسنجانی از تاریخ انقلاب!
کبنا ؛روزي رقابت آنها بر سر مخالفت و هجمه به آيت‌ا... هاشمي بود و حالا از همديگر ايراد مي‌گيرند چرا در خيال‌پردازي خامي که دارند نشاني از آيت‌ا... هاشمي نيست! و اين موضوع به نقطه افتراق اصولگرايان تبديل شده است. پروژه جديد دلواپسان اصولگرا با محوريت کتاب وحيد يامين‌پور از دلواپسان شناخته شده آغاز مي‌شود که در آن انقلاب به نوعي ديگر و تخيلي روايت شده تا در خلال آن بتوان مشي اتهام‌زني را ادامه داد!
چرا هاشمي حذف شد
در همان روز رونمايي از کتاب «ارتداد» مشي و هدف نويسنده هويدا شد. در آن مراسم يکي از سخنرانان چنين گفت: «نکته مهمي که اين کتاب به ما نشان مي‌دهد آن است که اکنون و با گذشت 41 سال از پيروزي انقلاب اسلامي در کجا ايستاده‌ايم. اين رمان متر و معياري است که به ما نشان مي‌دهد پس از اين چهار دهه چقدر به آرمان‌هاي انقلاب وفادار و پايبند مانده‌ايم و چقدر دچار انحراف شده‌ايم.» کتاب ارتداد به اين موضوع پرداخته است که اگر انقلاب رخ نمي‌داد با چه شرايطي مواجه بوديم. در اين کتاب سعي شده است زيرکانه نقشي براي تاثيرگذاران اصلي در انقلاب تعريف نشود. چهره‌هايي مانند آيت‌ا... هاشمي که همگان به نقش او در وقوع انقلاب اسلامي به‌خوبي واقف هستند و اين نقش پررنگ قابل‌انکار نيست اما نويسنده تمايلات سياسي و منافع خود را در حذف اين شخصيت ظهور و بروز داده است. يا در بخش ديگر کتاب چنين مطرح شده که در يک يادداشت درباره آن بخش آمده است: «چرا انقلاب شکست خورد؟ چون امام فرمان شکست حکومت نظامي را داده بود، اما برخي اطرافيان امام به نام مصلحت از انتشار آن و رسيدن پيام به مردم جلوگيري کردند. در اينجا نويسنده بدون اشاره به مساله عوام و خواص مشخصا خواص نزديک امام را مانع انتشار پيام و در نهايت شکست انقلاب مي‌داند و اگر با خوانش امروزي بخواهيم به آن نگاه کنيم، نويسنده با نگاه امروز به مساله 40 سال قبل نگاه کرده است.»
انکار واقعيت با چه هدفي؟
مشي هجمه و تحريف تاريخ از سوي مخالفان آيت‌ا... هاشمي چندان جديد نيست و آنها از ابتداي انقلاب چنين مي‌کردند. يامين‌پور هم از جمله افرادي است که هر وقت درصدد خودنمايي باشد، هجمه‌اي به آيت‌ا... هاشمي وارد مي‌کند اما هر بار پاسخ مستدلي دريافت مي‌کند يا تناقض در عملکردش موجب هدفمند بودن اقداماتش مي‌شود. موضوع حذف تاثيرگذاري هاشمي در روند پيروزي انقلاب آنجا داراي تناقض مي‌شود که يامين‌پور براي تخريب ايشان چنين نوشته بود: «دو سال پيش محمد هاشمي در مصاحبه‌اي با يک نشريه اصلاح‌طلب گفته بود، امام بعد از تبعيد از مبارزه با شاه خسته شده بود ولي برادرم او را به ادامه مبارزه برگرداند! يعني بنيانگذار انقلاب اسلامي هم آن غريق فقيد بوده». اين تحريف محل بررسي دارد اما يامين‌پور با انتشار اين توئيت به نقش آيت‌ا... هاشمي در انقلاب اعتراف صريح دارد. يا او سعي در نشان دادن چهره هاشمي در شکل مخالف روند مورد تاييد بزرگان کشور است؛ مانند سال 94 که بحث مذاکره و برجام گرم بود او چنين نوشت: «رهبر انقلاب: مشکل کشور اين است که بعضي‌ها نمي‌فهمند! حسن روحاني (يک‌سال پيش): در شب عاشورا، امام حسين(ع) خيمه‌اي برپا کرد و عمر سعد را به مذاکره دعوت نمود... در آن شب، ساعت‌ها با عمر سعد مذاکره کرد تا نتيجه رويارويي آنان به جنگ ختم نشود. هاشمي‌رفسنجاني: مگر اروپا با آمريکا، چين با آمريکا و روسيه با آمريکا چه تفاوتي از ديد ما دارند؟ اگر با آنها مذاکره داريم، چرا با آمريکا مذاکره نکنيم؟»
نوبت هجمه به نزديکان امام
درباره آن بخش ديگر کتاب تخيلي که اشاره شده برخي اطرافيان امام به نام مصلحت از انتشار فرمان شکست حکومت نظامي خودداري کردند به‌طور مرموزي درصدد متهم کردن اطرافيان امام خميني است که آيت‌ا... هاشمي يکي از آنهاست. حجت‌الاسلام‌‌و‌المسلمين ناطق‌نوري يکي ديگر از نزديکان امام است که در موضوع شکست حکومت نظامي آنچه را اجرا کرد که خواست امام بود. روح‌ا... حسينيان درباره اين موضوع چنين نوشته است: «امام‌ خميني‌ همين‌ كه‌ نوشتن‌ پيام‌شان‌ را به‌ پايان‌ رساندند به‌ آقاي‌ ناطق‌ فرمودند: «در مدرسه‌ باز است‌؟» ناطق‌ گفت‌: «خير در را بستيم‌». امام‌ فرمودند: «باز كنيد». ناطق‌ گفت‌: «آقا حكومت‌ نظامي‌ است»‌. فرمودند: «مي‌گويم‌ باز كنيد. مردم‌ مي‌آيند، در بايد باز باشد». تا در را باز كردند «مدرسه‌ پر از جمعيت‌ شد». شهيد مطهري هم در اين مسير همراه امام بود. علي مطهري به نقل از پدر مي‌گويد: «ايشان فرمودند: «وقتي در روز 21 بهمن حکومت نظامي اعلام شد، در اتاق، من بودم و امام(ره). از امام پرسيدم مردم چه بکنند؟ امام فرمودند مردم اعتنا نکنند و به خيابان‌ها بيايند. گفتم خوب است اين را به صورت اعلاميه بنويسيد تا در سطح شهر از پشت بلندگوها خوانده شود ‌و همين کار انجام شد.» بنابراين هيچ صحبتي از امام زمان نبوده است و اين، تمايل ذاتي عوام مردم بوده که اين شايعه را ساخته است!» اکنون مشخص نيست منظور از نزديکان امام کدام شخصيت است.
پاسخ محسن هاشمي به يامين‌پور
البته پسر ارشد آيت‌ا... هاشمي با اشراف کامل به اهداف مخالفان اعتدال به آنها پاسخ درخوري مي‌دهد؛ مانند روزي که مهندس محسن هاشمي در شبکه افق حضور يافته بود و خطاب به مجري که يامين‌پور بود، گفت: توان نظام را زيرسوال نبريد، اين حرف‌هاي ضدانقلابي از طرف شما مشكوك است. رئيس شوراي اسلامي شهر تهران با انتقاد از رفتار وحيد يامين‌پور گفت: نااميد و نگران كردن مردم، ضدانقلابي است؛ به‌جاي اين حرف‌ها، بگوييد چه كارهايي بايد انجام شود. (آرمان ملی)
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
یامین پور واقعیت راگفته است
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1