تاریخ انتشار
جمعه ۲۹ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۰۹
کد مطلب : ۴۱۲۹۳۴
با نگاهی به تخریب بلوط‌های دنا به نام توسعه سی سخت؛

سی سخت شهر بی دفاع

۲۶
۱
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
سی سخت شهر بی دفاع
کبنا ؛یادداشتی از سید یوسف مرادی؛ این روزها به بهانه توسعه شهر افسانه‌ای سی سخت، شاهد دوبانده کردن جاده یاسوج-سیسخت هستیم.
لازم دیدم فارغ از نابودی هزاران درخت بلوط به نتایج این توسعه‌ی ادعایی بپردازم:
 ۱) فاصله مابین دو شهر یاسوج و سی سخت ۳۰ کیلومتر است اما کل مسیری که قرار است دوبانده شود، فقط ۱۵ کیلومتر است (از تنگ گنجه‌ای تا پل کلو).
۲) در حالی که به جاده خطرناک یاسوج-بابامیدان که مرکز استان را به چندین شهر مهم وصل می‌کند و ترافیک آن آنقدر بالاست که به طور متوسط، هر ماه شاهد بروز تصادفات منجر به مرگ هستیم و احتیاج به دوبانده شدن دارد، هیچ توجهی نمی‌شود، برخلاف عرف رایج، آنهم در این شرایط اقتصادی کشور که همه از نداری می گویند، یک جاده ۱۵ کیلومتری را (آنهم با این شرایط خاص جغرافیایی) دوبانده می‌کنند. به نظر عجیب نیست!؟
۳- ریشه این توسعه‌ی ادعایی را نه در سی سخت که می‌بایست در حرص و طمع تعدادی از سرمایه داران یاسوج جُست.
سرمایه دارانی که سالهاست مناطق بکر سی سخت را به ویلاهای ییلاقی خویش تبدیل کرده‌اند و تنها مشکلشان رفت و آمد در جاده پرپیچ و خم و رؤیایی سی سخت است، والا جاده زیبای سی سخت ترافیکی نداشت که مردم سی سخت را بیازارد و خود من با صحبتهایی که با تعدادی از دوستان سی سختی‌ام داشته‌ام اعلام داشته‌اند که بعد از اتفاقات اخیر که منجر به قلع و قمع بلوطها شد (از لحاظ روحی) نمی‌توانند از مناطق تخریب شده عبور کنند و از جاده جایگزین استفاده می‌کنند.
۴): سی سخت در حال تبدیل شدن به شهر کرج است! این واقعیتی است که شاید مردم شریف سی سخت از آن غافل باشند، همانطور که کرج مشهور به خوابگاه تهرانی‌هاست (یعنی روزها در تهران کار می‌کنند و شبها به خانه‌شان در کرج می‌روند) تا یک دهه آینده شهر سی سخت به خوابگاه کسانی تبدیل می‌شود که در یاسوج کار می‌کنند، در حالی که خانه‌های زیبای خود را در دامنه دنا و اطراف سی سخت دارند.
با این توصیف بهتر مشخص می‌شود که چرا در این شرایط اقتصادی کشور و آنهم برای یک جاده ۱۵ کیلومتری اینهمه عجله دارند.
این حرکت در ظاهر از جهت دلسوزی برای مردم سی سخت است، اما در واقع پشت آن طمع سیری ناپذیر شهر یاسوج برای گسترش است!
یاسوجی که طی دو دهه گذشته با گسترده شدن شدن حاشیه‌هایش در مادوان، بلهزار، نجف آباد، اکبر آباد و ...به جایی رسیده که حاشیه‌اش بزرگتر از متن شهر شده و شهر امن یاسوج را به مهاجر پذیرترین شهر ایران تبدیل و امنیت روانی آن را دچار آسیب کرده و تا چند سال آینده، خیابان‌هایش به پارکینگ بزرگی از ماشینها تبدیل می‌شود.
۵): سی سخت فقط یک شهر نیست، سی سخت مجموعه‌ای از تمدن کهن ایرانی در عرصه‌های مختلفی چون سبک زندگی خاص، لهجه خاص، فرهنگ مترقی است که با توسعه نامتوازن در حال نابودی است. همان بلایی که بر سر مردم بومی تهران، شیراز، مشهد و ... در یک قرن اخیر آمد و به خاطر مهاجرتهای صورت گرفته به این شهرها در حال حاضر فرهنگ بومی‌شان منقرض شده است.
اما این اتفاق برای سی سخت بسیار سریعتر خواهد بود، به گونه‌ای که به خاطر جمعیت اندکش، طی یک دهه آینده آنقدر جمعیت غیر بومی در این شهر افزایش خواهد یافت که شورای شهر سی سخت تماماً به دست غیر بومی‌ها بیافتد!
۶): سی سختی‌ها یقیناً فریب این توسعه نامتوازن را نخواهند خورد. چرا که خود تجربه مسکن مهر سی سخت، مساله اندرسا، تجاوز به حریم شهر، مساله اداره کردن کوه گل و ... را دارند.
آن‌ها باید از مسوولین بپرسند آیا جاده روستای گردشگری «جواهر ده» در رامسر پرترافیک‌تر است (که همسایه هیولایی به نام تهران است) یا جاده سی سخت!؟
پس چرا جاده ۳۰ کیلومتری جواهرده رامسر را دوبانده نمی‌کنند!؟
آیا جز این است که در سر نقشه‌های دیگری برای عروس افسانه‌ای دنا؛ سی سخت دارند!؟
نام شما

آدرس ايميل شما

احسان
Iran, Islamic Republic of
سلام واقعیت ماجرا را گفتی
اما شهر سیخت را باید حالش را این روزهای با این کارهای غمگین می بینم
شفایی
Iran, Islamic Republic of
حالا که حرف توسعه و پیشرفت زیرساختهای سیسخت شده و باید مثل بقیه شهرها از زیرساختهای خوب برخوردار باشه حرف و حدیثها شروع شده نزدیک ۱۲ ساله نتونستن جاده یاسوج به سیسخت رو درست کنن بعدشم آماری که راجع به درختان بلوط قطع شده دادن دروغ محضه همچین آماری نداریم اینم یکی دیگه از سنگ اندازیا در راه پیشرفت سیسخت که انشاءالله این نیز بگذرد
Iran, Islamic Republic of
پیشرفت درجامعه کنونی به ازبین بردن ممالک نام گرفته
علی عبدی زاده
Iran, Islamic Republic of
با توجه به اینکه سیسخت دارای ۴ جاده خروجی و ورودی است هیچ نیازی به ۴ بانده کردن این جاده نبود!
۱- جاده یاسوج سیسخت فعلی
۲- جاده سیسخت -بیاره - یاسوج
۳- جاده سیسخت- گردنه بیژن- سمیرم
۴- جاده سیسخت- توت نده- یاسوج
۵- جاده سیسخت- کریک- یاسوج
واقعا چهاربانده کردن ۱۵ کیلومتر از این جاده فاقد ترافیک هیچ توجیه منطقی نداره!!
Iran, Islamic Republic of
برای چنده بانده شدن اولویت اول:باید جاده یاسوج سمیرم (اصفهان)تا پل قرح باشد چون که وقتی جاده دهدشت به پاتاوه (در سه راهی توت نده ) بازگشایی شود آنقدر ترافیک زیاد است که تلفات زیاد دارد اگرچه همین حالا تلافت جاده ای دارد چه به سمت یاسوج چه به سمت سمیرم -چون خیلی از ماشینهای که از دهدشت می آیند مقصد آنها اصفهان ومرکز کشوراست ویا به سمت یاسوج چرا که عرض جاده بسیار کم است - الویت دوم :جاده یاسوج -شیراز باشد اولویت سوم: یاسوج به سمت بابا میدان
Iran, Islamic Republic of
آفرین آفرین
امیرعلی2019
Iran, Islamic Republic of
با سلام
تشکر از زحمت همه مسئولان بابت این جاده جدید ، که قراره احداث بشه
من نمیدونم کجای شما دردمیگیرد وقتی یکی از شهرهای توریستی استان جاده دوبانده داشته باشد
جای تأسف است با این دیدگاه که فرمودید سی سخت ترافیک ندارد مشخص است چند سالی است که به سی سخت سفر نداشته اید،گاهی با وجود خیل مسافران در شهر سی سخت اقلام خوراکی از قبیل مرغ ، نان و .... مکان اسکان برای مسافران گیر نمی آید ، حتی در مواقعی درهای سالنهای ورزشی برای مسافران در مواقع ازدیاد مسافر باز می شود ، حال شما می فرمایید ترافیک ندارد
در سی سخت زندگی نکرده ای که برای درمان یک بیماری و نیاز به دکتر متخصص به یاسوج سفر کنی و جاده های پر پیچ و خم حالت را بدتر کند
از مرزهای استان ما که خارج میشوی تمامی جاده ها دوبانده هستن اعم از فارسان ، بلداجی ،لردگان،و ... در چهارمحال و برازجان ، دیر ،سعدآباد و... .‌ در بوشهر
حال می فهمم که نگاه های کوته بینانه مثل حضرتعالی باعث چنین وضعی است و این حق همه شهرهای استان هست که جاده دسترسی دو بانده داشته باشند
امید است که جاده سی سخت از مسیر کریک به جاده اصفهان نیز تعریض شود
ما هر روز از این مسیر عبور می کنیم و برا کسانی که در فکر آسایش مردم هستند در این شرایط بد اقتصادی ، دعا می کنیم و حالمان بد نمی شود و از جاده دیگری هم عبور نمی کنیم
شما نیز آرزوی بهبود جاده یاسوج بابا میدان را داشته اید که من امیدوارم این چنین باشد ، ولی با منطق شما نتیجه میگیریم که شما یا در یاسوج یا در بابا میدان دارای ویلا هستید و برای تسهیل در رفت و آمد این چنین قلم زده آید
همشهری
Iran, Islamic Republic of
تمام روز در این شهرستان اتش سوزی و صدها بلوط در آتش می سوزد عزیزان نگران طبیعت و بلوط یک بار دست به کار شوند از سوختن حداقل یک درخت جلوگیری نمایند. تا باور کنیم ‌‌‌...
دنا
Iran, Islamic Republic of
اقاسیدمگه سی سخت نبایدتوسعه پیداکندمگه نبایدازبمبست خارج بشودمگه حق ندارندجاده وراه خوبی داشته باسندجان انسان هامهمتره یاصدتااصله درخت نمی دانم شماهابه اصطلاح روشنفکرهستید ازحرفهاازسمابعیده ددرضمن این همه اتش سوزی وزمین خواری و......رانمی بینی چشمت افتاده به جاده سی سخت تاکی ....
Iran, Islamic Republic of
بن بست ازکجا
الناز
Iran, Islamic Republic of
آقای مردای شما که اینقد بلدی برای چی سر کلاس درس نمیدی ؟ دانشجو پول نمیده که جنابعالی به صورت نمادین بیای سرکلاس و بری . کجای این ممکلت درسته که سی سخت درست باشه ؟
Iran, Islamic Republic of
مرادي الان ده ساله كه در استان زندگي نمي كنه!
چرا اراجيف مي گي؟
صیادی سی سخت
Iran, Islamic Republic of
جناب آقای سید یوسف مرادی لطفا در گفتارتان صداقت داشته باشید یک چکش به میخ و یکی به نعل زدن مصداق واقعی عدم صداقت در گفتار و شاید رفتار باشد . از سی سخت تعریف کردن و بر علیه توسعه آن حرف زدن دون شان هر نویسنده ای می باشد . از شما میپرسم مگر تا به حال از این استان خارج نشده اید که میزان توسعه سایر استانها را ببینید به حال استان خود غبطه نخورید یا اینقدر کوته بین که چشم دیدن توسعه دوازده کیلومتر در طی دوازده سال گذشته که دوازده سال آینده هم به لطف حمایت مسولین استان طول خواهد کشید را نخواهید داشت چند روزی است که بعضی از دایه های مهربان تر از مادر قلم به دست گرفته اند و در مورد جاده یاسوج به سی سخت افاضه فیض می کنند غافل از این که مردم آگاهند و خوب میدانند که غرض ورزی آقایان / آنها می باشد بهتر است ذهنتان را پاک و با دیدگان بازتری به مسائل بنگرید .
Iran, Islamic Republic of
ما مردم سی سخت دو بانده کردن و اصلاح جاده سی سخت را اولویت نیاز سی سخت میدانیم .پول کافی و شرایط اقتصادی برای شمال کشور خوبه همین که به ما میرسه وضعیت اقتصادی بده .هر کسی میدونه که جاده سازی از الزامات اصلی توسعه یافتگی هر منطقه ای است
Iran, Islamic Republic of
مردم شهر سی سخت با این تراز بالای سواد و علم و فرهنگ صلاح خود را بهتر تشخیص میدهند .شما لازم نیست از انها مثلا دفاع کنید .نیاز اصلی شهر سی سخت جاده دو بانده و خوب میباشد.
سادات
Iran, Islamic Republic of
اخه جاده سی سخت به توچه توکه صدتادرخت هزاران می گویی اصلاتوبگومشکلت بامردم ده برافتاب وسی سخت وحومه چیه مگه سی سخت نتونستی /اینجورحسادتت بهش میشه توبروبه وظبفه خودت راانجام بده کاری به مانداشته باش زیادهم توفکردنانباش دناخودش صاحب دلسوزداره اقای محترم
Iran, Islamic Republic of
اقای مرادی لطفابامنطق بنوسیدبهترازقبل ازدست به قلم شدن خوب فکرکنیدوبعدبنویسدمگرشهرستان دنابخصوص روستای سادات ده برافتاب وسی سخت وحومه چه هیزم تری به شمافروختندکه نبایدجاده دوبانده داشته باشندمگه مردم پادناازهمین جاده عبورنمی کنند هرروزمگه گردشگران ازاین جاده عبورنمی کننداگرخودجنابعالی یک ماه مداوم عبورکنی میفهمی چه مردم این شهرستان پادنا گردشگران چه مکافاتی می کشنددیگه اینجوردست به قلم نمیشدی
Iran, Islamic Republic of
مگه قراره پادنا رو درس کنن
تا ده برافتاب جاده صاف ودلنشین چرا چرا اینقد
مطلع
Iran, Islamic Republic of
تو دست بردار نمیخواد اظهار نظر کنی
علی
Iran, Islamic Republic of
زیست گاه خرگوشها رو به نابودیست
تو اگه چیزی بلد بودی تو دانشگاه خودتو نشون میدادی
محمد
Iran, Islamic Republic of
تو می خوای واسه سی سخت تعیین تکلیف کنی ؟ تو که سواد نداشتی تو دانشگاه درس بدی الان داری اظهار نظر میکنی
Iran, Islamic Republic of
واقعا که برای همه ی شما متاسفم استاد من استاد کتر مرادی تنها استادی بود که تدریس روبلد بود
محمد
Iran, Islamic Republic of
خدا وکیلی هیچ چیز بارت نیست الکی خودتو گنده نکن تو عددی نیستی
Iran, Islamic Republic of
متاسفم برای مملکتی که جهان سوم نام گرفته به خاطر فقر فرهنگ و ادب و بینش
دانشگاه
Iran, Islamic Republic of
جناب مرادی تو که دانشگاه. و بچه های مردم رو بیچاره کردی
Iran, Islamic Republic of
بچه های درس نخون
تاثیر زنگنه بر سرنوشت اصلاح‌طلبان

تاثیر زنگنه بر سرنوشت اصلاح‌طلبان

ورود ارز ناشی از صادرات نفت و گاز و میعانات گازی و محصولات پتروشیمی، نزدیکترین و کوتاه‌ترین ...
بزرگواری: کمیسیون بودجه و تلفیق فاقد متخصص برنامه و بودجه‌ریزی لازم است

بزرگواری: کمیسیون بودجه و تلفیق فاقد متخصص برنامه و بودجه‌ریزی لازم است

نماینده اسبق شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده گفت: «کمیسیون بودجه و تلفیق فاقد ...
رئیسی: قبل از نگرانی برای مشارکت مردم باید نگران کارآمدی نظام بود

رئیسی: قبل از نگرانی برای مشارکت مردم باید نگران کارآمدی نظام بود

سید ابراهیم رییسی، رییس قوه قضاییه، در آیین تجدید میثاق با آرمان های بنیانگذار کبیر جمهوری ...
1