تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۴۰
کد مطلب : ۷۳۹۴۳

خادمی:نظارت روحانیون پذیرفتنی است آن هم استصوابی اش

۲
۰
کبنا ؛همایش هادیان نور با حضور مسئولان کشوری و استانی به منظور تجلیل از روحانیون معمر در یاسوج برگزار شد.
به گزارش کبنا نیوز از یاسوج، صبح امروز با حضور حجت‌الاسلام سید محمد ربانی رئیس مرکز خدمات حوزه علمیه کشور، آیت‌الله  ملک‌حسینی نماینده ولی فقیه، خادمی استاندار و معاونین وی، مشاور استاندار در امور روحانیت، روسای حوزه علمیه استان، ائمه جمعه و جمعی زیادی از مسئولان کهگیلویه و بویراحمد همایش تجلیل از روحانیون معمر برگزار شد.
در این همایش آیت‌الله سید شرف‌الدین ملک حسینی نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد با قدردانی از برگزارکنندگان این همایش، اظهار کرد: روحانیون در استان کهگیلویه و بویراحمد در سال‌های پس و بعد از انقلاب زحمت‌ها و مصائب زیادی را برای پاسداشت عزت و کرامت مردم این منطقه تحمل کردند.
آیت‌الله ملک‌حسینی در ادامه با بیان اینکه هر چه زبان تشکر و تقدیر در جامعه بیشتر باشد، بالندگی در آن جامعه بیشتر خواهد بود، گفت: روحانیون معمر کسانی هستند که بواسطه سال‌ها استقامت در جهت ترویج دین اسلام محاسن خود را سفید کرده‌اند.
نماینده مردم استان کهگیلویه و بویراحمد در مجلس خبرگان افزود: روحانیون این منطقه تخم کرامت را در استان کهگیلویه و بویراحمد کاشته‌اند و اگر تلاش‌های این عالمان بزرگ در طول تاریخ این استان نبود، هم‌اکنون شاهد یکپارچگی کهگیلویه و بویراحمد نبودیم.
آیت‌الله ملک حسینی یادآور شد: اگر به یکپارچگی استان کهگیلویه و بویراحمد به لحاظ تشییع بودن آنها افتخار می‌‌کنیم همه آنها را مرهون زحمت‌ها و سختی‌های عالمان پیشین این استان هستیم، چرا که سال‌های زیادی فرسنگ‌ها مسافت را برای بیان احکام و مسائل شرعی با چارپایان طی می‌کردند.
وی  ادامه داد: روحانیون معمر انسان‌های هستند که سال‌ها پشتوانه ایمانی و در حساس‌ترین برنامه‌ها در کنار مردم بودند. کسانی که در مبارزه علیه طاغوت و بیان مسائل شرعی و احکام دین جلودار و پیش‌قدم بودند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه نباید از نیازهای روحانیون غافل شویم، اظهار کرد: مرکز خدمات حوزه علمیه کشور که با درایت مقام معظم رهبری تأسیس شده است، و می‌طلبد تا این مرکز وسعت نیازها و حاجات روحانیون معمر، اشتغال و دیگر امور اهل خانواده آنها را پاسخ دهد.
آیت‌الله ملک حسینی به موضوع مسکن روحانیون معمر اشاره کرد و گفت: خانه‌های مناسب و در شأن این روحانیون فراهم شود و برای ارائه خدمات فرهنگی وسایل و امکانات در اختیار آنها قرار بگیرد، در حیطه روحانیت بازنشتگی وجود ندارد.

نظارت روحانیون بر جامعه پذیرفتنی است

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: نظارت روحانیون به عنوان ناظر در سطح جامعه پذیرفته است.
سید موسی خادمی در همایش تجلیل از روحانیون معمر استان کهگیلویه و بویراحمد، اظهار کرد: روحانیت جایگاه ویژه و نقش بسزایی در پیروزی انقلاب اسلامی دارند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی روحانیون به امور اجرائی کشور وارد شدند و بخش عمده‌ای از کار‌های اجرائی کشور را بر عهده گرفتند که موفق بودند.
خادمی با بیان اینکه روحانیون به عنوان یک ناظر در سطح جامعه فعال هستند، بیان کرد: روحانیون بر همه امور جامعه نظارت دارند و نظارت آنها پذیرفتنی است آن هم از شکل استصوابی‌‌اش.
وی با بیان اینکه نظام اسلامی ما متکی بر مبنای دینی است، افزود: روحانیون مرجع و پناهگاه مردم و در استان کهگیلویه و بویراحمد همواره در ترویج مکتب اهل بیت(علیهم‌السلام) همت ورزیدند و موفقیت‌های خوبی کسب کردند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار داشت: نیازهای روحانیون متناسب با فعالیت‌های و خدمات آنها نیست و این یک نقیصه در استان کهگیلویه و بویراحمد است که مجموعه استانداری و دولت آمادگی کامل برای هرگونه همکاری با مرکز خدمات حوزه علمیه استان را جهت برطرف کردن مشکلات روحانیون را دارد.
خادمی تاکید کرد: تکریم و تجلیل از روحانیون پیشکسوت سبب تشویق جوانان برای رو آوردن به شغل روحانیت می‌شود.
وی افزود: استانداری کهگیلویه و بویراحمد آمادگی دارد تا برای تقویت حوزه‌های علمیه مصوبات همایش تجلیل از روحانیون معمر را در حد امکانات به اجرا در بیاوریم.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد تجلیل از روحانیون را اقدامی ارزشمند و شایسته دانست و گفت: آنچه امروز در این همایش اتفاق افتاد بخشی از خواست‌های بنده در تجلیل از خادمان فرهنگ و ایمان بوده است.

در پایان این مراسم از روحانیون معمر استان کهگیلویه و بویراحمد تجلیل به عمل آمد.

rohanin (1) rohanin (2) rohanin (3) rohanin (4) rohanin (5) rohanin (6) rohanin (7) rohanin (8) rohanin (9) rohanin (10) rohanin (11) rohanin (12) rohanin (13) rohanin (14) rohanin (15) rohanin (16) rohanin (17) rohanin (18) rohanin (19) rohanin (20) rohanin (21) rohanin (22) rohanin (23) rohanin (24) rohanin (25) rohanin (26) rohanin (27) rohanin (28) rohanin (29) rohanin (30) rohanin (31) rohanin (32)
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
مقاله مظلومیت علمای استان در وقایع تاریخنگاری حاوی نکات و پیشنهادات خیلی ارزنده ای هست.
Iran, Islamic Republic of
علمای استان در تاریخ نگاری مظلوم واقع شده اند

















بدیهی است که این منطقه در طول تاریخ خالی از شخصیتهای علمی و ادبی نبوده، زیرا در جامعه‌ای دینی، وجود عالمان دینی از ضروریات زندگی اجتماعی است و چون در ساختار زندگی اجتماعی پیشین که فاقد نهادهای اداری کنونی بود، عالمان دینی نقش بسیاری از نهادهای اداری امروز از قبیل مدرسه، دانشگاه، دادگاه، نیروی انتظامی، ثبت اسناد و املاک، ثبت احوال و غیره را ایفا می‌کردند؛ اگر برای اعتراض به موضوعی دست به اعتصاب می‌زدند، زندگی اجتماعی مردم دچار اختلال و بحران می‌شد.


سید ابوالحسن حسینی نیک : استان کهگیلویه و بویراحمد و ایلات آن در عرصه تاریخ نگاری محروم و مظلوم واقع شده اند، بدین معنا که بسیاری از حوادث مهم آن در تاریخ نیامده و به بوته فراموشی سپرده شده است. به همین دلیل فرزندان این دیار امروز از بخش مهمی از سرگذشت نیاکان خود آگاهی علمی مستندی ندارند. سادات منطقه در این خصوص دچار محرومیت و مظلومیت مضاعف شده اند.

این طوایف نه تنها از نظر بخش قابل توجهی از جمعیت منطقه را تشکیل می دهند، بلکه از نظر کیفی در روند تحولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه نقش موثری داشته و دارند. آنان از یک سو حامل فرهنگ مذهبی و مروج آن بوده و بدین‌گونه در جهت‌دهی به رفتار فردی و اجتماعی ایلات نقش اساسی داشته‌اند و از سوی دیگر در حل و فصل مسائل اجتماعی از قبیل اصلاح دعاوی و منازعات مردم، تعدیل رفتار قبایل نسبت به هم و تعدیل رفتار کلانتران نسبت به رعایا، مصلحان مورد اعتمادی بوده‌اند.

با وجود این در متون تاریخی از طوایف سادات، تاریخ آنان و نقش فرهنگی – اجتماعی آنان کمتر ذکری به میان آمده است. در تداوم همین نوع تاریخ‌نگاری، علمای دینی منطقه هم، که معمولاً از سادات بوده‌اند، مشمول همین مظلومیت واقع شده‌اند و در متون تاریخی چندان ذکری از آنان نیامده است.

بدیهی است که این منطقه در طول تاریخ خالی از شخصیتهای علمی و ادبی نبوده، زیرا در جامعه‌ای دینی، وجود عالمان دینی از ضروریات زندگی اجتماعی است و چون در ساختار زندگی اجتماعی پیشین که فاقد نهادهای اداری کنونی بود، عالمان دینی نقش بسیاری از نهادهای اداری امروز از قبیل مدرسه، دانشگاه، دادگاه، نیروی انتظامی، ثبت اسناد و املاک، ثبت احوال و غیره را ایفا می‌کردند؛ اگر برای اعتراض به موضوعی دست به اعتصاب می‌زدند، زندگی اجتماعی مردم دچار اختلال و بحران می‌شد.

بنابراین مسلم است که استان کهگیلویه و بویراحمد از این قاعده مستثنی نبوده و دارای شخصیتهای علمی برجسته‌ای بوده است. در متون تاریخی به نامهایی برمی‌خوریم که پسوند کهگیلویی و دهدشتی دارند. در این باره اشاره به نام میرلطف‌الله حسینی دهدشتی از شاگردان ملاصدرا و عبدالکریم کهگیلویی صاحب رساله عرفانی به نام "گفتگوی جمال و کمال"[۱]، بی‌مناسبت نیست.

همچنین در فارسنامه ناصری از آقامیر علی‌صالح و آقامیر حسین‌رضا توفیقی با تعظیم نام برده شده است. در دهه‌های اخیر شخصیتی همچون آیت‌الله‌العظمی سیدابوالحسن اصفهانی (متوفی ۱۳۲۵ ش) مرجع تقلید عامه شیعیان جهان از همین منطقه برخاسته است. با وجود این، تاریخ‌نگاری کهگیلویه فاقد نام و تاریخ زندگی شخصیتهای علمی خود است.

در این قسمت از این نوشته سعی کردم در حد امکان در رفع این نقیصه بکوشم و نام چند تن از عالمان دینی منطقه را که همزمان با حکومت رضاشاه می‌زیستند ذکر نموده و اطلاعاتی را که در مورد برخی از آنان کسب کرده‌ام به خوانندگان تقدیم کنم.

مهم‌ترین این بزرگواران عبارتند از: مرحوم آقامیرعلی صفدر تقوی از سادات رضا توفیق، مرحوم آقامیر محمدلطیف از سادات رضا توفیق که از شاگران مرحوم آیت‌الله‌العظمی سیدابوالحسن اصفهانی و در بخشی از دوران تحصیل همدرس آیت‌الله‌العظمی سیدعلی بهبهانی بوده است.

ایشان از جمله علمایی بود که به دلیل صلاحیت علمی‌اش مشمول قانون خلع لباس نشد؛ مرحوم آقامیر مومن از سادات رضا توفیق؛ آقا میرعلی‌اکبر از سادات رضا توفیق؛ مرحوم آقاسیدمحمدتقی از سادات میرسالار؛ مرحوم آقاسیداحمد معروف به حاجی‌آقا از سادات امام‌زاده علی؛ مرحوم آقاسیدعلی باز از سادات امام‌زاده علی؛ مرحوم آقاسیدصدرالدین ملک حسینی معروف به آقا صدرا از سادات امام‌زاده قاسم.

طبیعی است که این بزرگواران از نظر فضل و تقوا مراتب متفاوتی داشته‌اند، اما همه آنان در حد توان در ترویج احکام شریعت و تعظیم و احیاء شعائر دینی و اصلاح امور مردم می‌کوشیدند و آنچه از فرهنگ دینی به نسل کنونی منتقل شده محصول تلاشهای آنان است.

اما از سال ۱۳۴۲ به بعد همزمان با شروع سیاستهای حکومت پهلوی (محمد رضاشاه) و تلاشهای آن برای تغییر ساختار اجتماعی و فرهنگی منطقه در جهت وابستگی اقتصادی و فرهنگی جامعه به غرب، تلاشهای دیگری در جهت خنثی کردن آن سیاستها صورت می‌گرفت.

پس از آنکه حضرت امام خمینی(ره) مبارزه خود را بر ضد حکومت پهلوی آغاز کرد، جهاد او که موجب تحرکات سیاسی و فکری در حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها شد، به سیاسی شدن علمای دینی منطقه کهگیلویه و بویراحمد نیز انجامید. بدیهی است هنگامی که در سطح مراجع تقلید نسبت به اقدامات حکومت اعلام موضع بشود، علمای سایر مناطق نیز از آن مواضع پیروی خواهند کرد.

علمای این منطقه نیز با تبلیغ احکام دینی و تلاش در جهت حفظ شعائر و تحکیم عقاید دینی مردم و تاسیس مراکز دینی و فرهنگی از قبیل مساجد و حسینیه‌ها و مدارس دینی، به مبارزه‌ای فرهنگی با سیاستهای حکومت دست زدند. آنان از معاشرت با مقامهای حکومت اجتناب‌ می‌کرده و به خواص و افراد مورد اعتماد خود، تعارض سیاستهای حکومت با مبانی دینی را گوشزد می‌کردند و با توجه به اعتمادی که مردم به علما داشتند دیدگاه آنان نسبت به حکومت، دهان به دهان در میان افراد جامعه منتشر می‌شد و بر آنان تاثیر می‌گذاشت.

مهم‌ترین علمای دینی منطقه در دوره حکومت محمدرضا شاه که در ترویج احکام دین در میان مردم تاثیر داشتند عبارتند از : سیدصدرالدین و سیدکرامت‌الله ملک حسینی (شاه قاسمی) در بویراحمد علیا و بخشهایی از کهگیلویه، سید شریف حسینی (از سادات محمودی که در ارشاد دینی حوزه ممسنی نقش مهمی داشته) ، سیدمیراحمد تقوی مقدم (رضا توفیقی) در سراسر کهگیلویه، میریحیی یزدانی (رضا توفیقی) در بهمئی گرمسیر، سیدضیاء‌الدین پرهیزگاری (رضا توفیقی) در دشمن‌ زیاری و بخشی از طیبی سردسیر، سیدبمونی صالحی‌زاده (رضا توفیقی) در طیبی گرمسیر، سیدمحمدعلی حجازی (رضا توفیقی) در دشمن‌ زیاری، سیدمحمود رایگانی (رضا توفیقی) چند سالی در سوق و اطراف آن و سپس عزیمت به رامهرمز، میرعبدالحسین میری (رضا توفیقی) در طیبی گرمسیر و بخشی از بهمئی گرمسیر، شیخ محمدعلی دشمن‌ زیاری در طیبی گرمسیر، میرمحمود توفیقیان (رضا توفیقی) در اطراف دهدشت و چرام، سیدحجت‌الله رایگانی (رضا توفیقی) طیبی گرمسیر و حومه بهبهان، سید محمدعلی مطهری در باشت ( از سادات سرابیز)، سید جهان غلامی (از سادات بیدک)، سید عبدالعظیم عنایی (از سادات عنا و از اولین علمداران مبارزه با خوانین در منطقه)، سید عبدالوهاب بلادی(از سادات بحرینی)، مرحوم سید عبدالمناف بلادی (از سادات بحرینی)، سید عبدالکریم دستاران (از سادات میرزینعلی یا تکیه در ارشاد دینی منطقه ممسنی خصوصا سمت روستای مراسخون و حومه نقش به سزای داشته) شیخ محمد علی جعفری ( دیانتی فر) از حوزه دیل، سیدتقی فروزنده (میرسالاری) در سادات میرسالار و تشان، سید محمد تقوی (سادات امام‌زاده علی) در چرام، سید عبدالرسول تقوی (سادات امام‌زاده علی) در چرام، سید محمدجواد تقوی(سادات امام‌زاده علی) در دیل و بویراحمد گرمسیر.[۲]

این علما هر کدام در حوزه اقامت خود به ارشاد اهالی می‌پرداختند و طبیعی است که مراتب فضل و تقوای آنان متفاوت بوده و به همین نسبت نیز بر قلوب مردم موثر واقع می‌شدند. البته لازم به ذکر است که افراد فوق الذکر ، همه علمای منطقه نبوده بلکه موثرترین آنها می باشند. همچنین فقط آن دسته از علما را که در محدوده سالهای ۱۳۲۰ تا ۱۳۵۷ در منطقه سکونت داشتند شامل می شود.

بنابراین آن دسته از علما را که از نظر سن و سکونت در منطقه، متعلق به دوره بعد از پیروزی از انقلاب اسلامی هستند شامل نمی شود. علاوه بر این، چون هدف این نوشته معرفی آن دسته از علما بود که در منطقه سکونت و حضور داشته و اقدامات آنان در مردم تاثیر می گذاشت، بدین سبب از ذکر نام افرادی از این منطقه که در حوزه های علمیه شیراز، اهواز و قم به تحصیل علم پرداختند و در همان شهرها اقامت گزیدند نیز صرف نظر شد.

در ضمن به پاس خدمات ارزشمند دینی و سیاسی این علما و سادات جلیل قدر پیشنهاد میشود بزرگ­داشتی با هماهنگی حوزه علمیه و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در هر یک از شهرستان های استان برگزار شود.

به عنوان مثال در یاسوج از سیدصدرالدین و سیدکرامت‌الله ملک حسینی، سید شریف حسینی (از سادات محمودی) و مرحوم آیت‌الله‌العظمی سیدابوالحسن اصفهانی (اصالتا از سادات محمودی) ، در گچساران شیخ محمد علی جعفری ( دیانتی فر)، در شهرستان باشت از مرحوم حاج سید محمد علی مطهری ، مرحوم سید جهان غلامی، مرحوم سید عبدالعظیم عنایی و مرحوم سید عبدالوهاب بلادی، مرحوم سید عبدالمناف بلادی و سید عبدالکریم دستاران و در حوزه کهگیلویه سید میراحمد تقوی ، عبدالکریم کهگیلویی صاحب رساله عرفانی به نام "گفتگوی جمال و کمال"، آقامیر علی‌صالح و آقامیر حسین‌رضا توفیقی ( که در فارسنامه ناصری از این بزرگواران با تعظیم نامبرده شده است) مرحوم آقامیر محمدلطیف (از شاگران مرحوم آیت‌الله‌العظمی سیدابوالحسن اصفهانی و همدرس آیت‌الله‌العظمی سیدعلی بهبهانی و ایشان از جمله علمایی بود که به دلیل صلاحیت علمی‌اش مشمول قانون خلع لباس نشد)و...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1