تاریخ انتشار
پنجشنبه ۳ مهر ۱۴۰۴ ساعت ۰۰:۴۴
کد مطلب : ۵۰۴۴۱۰
در صفحه اینستاگرام؛
غلامرضا تاجگردون در دیدار با وزیر آموزش و پرورش: وقتی دیدم اسم مدیرکل یادش نمیآید دیگه حرفی برایم نماند / شاید ایراد از وزیر نباشد و از افرادی مثل من باشد که مسئول استان کهگیلویه و بویراحمد هستیم و نتوانستیم خود و استانم را مطرح کنم
۰
کبنا ؛غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، در نامهای رسمی خطاب به وزیر آموزش و پرورش، نسبت به «ناترازی سنگین علمی» و افت کیفیت آموزشی در کشور ابراز نگرانی کرد.
به گزارش کبنا نیوز، غلامرضا تاجگردون، نماینده مردم شریف شهرستانهای گچساران و باشت و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در صفحه شخصی خود در اینستاگرام، در پی یک جلسه غیرعلنی دولت و مجلس و گفتوگویی با وزیر آموزش و پرورش، طی نامهای خواستار ارائه آمار و اطلاعات دقیق برای تحلیل «فاجعه آموزشی» در کشور شد.
تاجگردون با اشاره به سخنرانی خود در این جلسه اظهار کرد که یکی از موضوعات مهم مطرحشده، «ناترازی بسیار سنگین شکل گرفته علمی در مقطع مدارس و به دنبال آن آموزش عالی» بوده است.
وی با «فاجعه» خواندن وضعیت فعلی، تأکید کرد: «متأسفانه در چند سال اخیر که به نظر میرسد بهبودی حاصل نشده باشد، متوسط معدل دیپلم دانشآموزان کشور زیر ۱۰ بوده که این یعنی فاجعه و جبران این پدیده راحت نیست.»
نماینده گچساران و باشت در ادامه به شرح گفتگوی خود با وزیر آموزش و پرورش پس از این جلسه پرداخت و از بیاطلاعی وزیر نسبت به وضعیت استان کهگیلویه و بویراحمد بهشدت انتقاد کرد.
اجگردون نوشت: «بعد از جلسه، جناب وزیر در محل دفتر کمیسیون حضور پیدا کرد. در خلال صحبت از اوضاع و احوال استانم سؤال کردم و بعد از کمی تأمل و بیان اسم مدیرکل محترم توسط من که به نظر میرسید فراموش کرده، گفت اره استان خوبیه و ما در چهارمحال مشکلی نداریم. وقتی دیدم اسم مدیرکل یادش نمیآید و وقتی اسم ایشان را میگویم میفرماید چهارمحال، دیگه حرفی برای من نمیآید.»
تاجگردون با لحنی کنایهآمیز افزود: «شاید ایراد از وزیر نباشد و ایراد از افرادی مثل من باشد که مسئول استان کهگیلویه و بویراحمد هستیم و نتوانستیم خودم و استانم را برای وزیر مطرح کنم و مشکلاتم را بیان کرده که ملکه ذهن وزیر شود. دیگر ادامه ندادم و دوست داشتم سوال کنم معدل امسال استان من چنده که پشیمان شدم.»
در پی این گفتوگو، تاجگردون با ارسال نامهای رسمی به دکتر کاظمی، وزیر آموزش و پرورش، ضمن تشریح نگرانیهای جدی خود، خواستار دسترسی به دادههای دقیق برای تحلیل وضعیت آموزشی کشور و رفع نابرابریها شد.
به گزارش کبنا نیوز، متن کامل نامه غلامرضا تاجگردون به وزیر آموزش و پرورش:
بسمه تعالی
برادر گرامی جناب آقای دکتر کاظمی
وزیر محترم آموزش و پرورش
با سلام و احترام؛
همانطور که پیشتر در جلسات غیرعلنی مشترک دولت و مجلس مطرح شد، یکی از مهمترین دغدغههای نمایندگان محترم و خانوادهها، وضعیت و روند تحصیلی دانشآموزان در مقاطع گوناگون است. شواهد موجود حاکی از افت کیفیت آموزش در سالهای اخیر است که متأسفانه اینگونه برداشت میشود که اصلاحی صورت نگرفته است و در صورت ادامه، میتواند به آینده علمی و توسعه کشور آسیب جدی وارد کند و موجب شکلگیری ناترازی سنگینتری در جامعه شود.
اگر تلاشهای فردی و استثنایی را کنار بگذاریم، این روند کاهشی در کیفیت آموزش در استانهای کمبرخوردار نظیر استان کهگیلویه و بویراحمد به شکل نگرانکنندهتری نمایان است. این وضعیت، لزوم توجه ویژه و برنامهریزی دقیق برای رفع این نابرابریهای آموزشی را بیش از پیش ضروری میسازد.
در راستای تحلیل دقیق وضعیت آموزشی کشور و به دنبال مذاکرات حضوری، خواهشمند است، دستور فرمایید آمار و اطلاعات رسمی مربوط به نتایج امتحانات نهایی پایه دوازدهم در سالهای تحصیلی اخیر، بهویژه سال جاری، به تفکیک استانها و رشتههای تحصیلی، در اختیار اینجانب قرار گیرد...
برای یک تحلیل جامع و موثر، خواهشمند است دادهها با در نظر گرفتن شاخصهای زیر ارائه شوند:
میانگین کل نمرات امتحانات نهایی پایه دوازدهم به تفکیک استانها و رشتهها (ریاضی فیزیک، علوم تجربی و علوم انسانی).
درصد قبولی در هر یک از دروس نهایی (از جمله ادبیات فارسی، عربی، دین و زندگی، ریاضی، فیزیک، شیمی، زیستشناسی، تاریخ، فلسفه و...) در سطح هر استان.
توزیع فراوانی نمرات (برای مثال، درصد دانشآموزان با معدل زیر ۱۰، بین ۱۰ تا ۱۴، و بالای ۱۴) در هر استان.
مقایسه نتایج هر استان با میانگین کشوری در سال ۱۴۰۳.
روند تغییرات سه سال اخیر برای تحلیل دقیقتر وضعیت.
اطلاعات مرتبط با عملکرد مدارس خاص (تیزهوشان، نمونه دولتی، غیرانتفاعی) و سهم آنها در میانگین استانی.
نرخ ترکتحصیل در پایه دوازدهم به تفکیک استانها.
بدیهی است دسترسی به این دادهها میتواند در تحلیل دقیق وضعیت آموزشی کشور، شناسایی نقاط قوت و ضعف و برنامهریزی برای ارتقای کیفیت آموزش در مناطق مختلف یاریرسان باشد.
پیشاپیش از همکاری و مساعدت جنابعالی، سپاسگزارم.
غلامرضا تاجگردون
نماینده مردم شریف شهرستانهای گچساران و باشت و
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات
.jpg)


به گزارش کبنا نیوز، غلامرضا تاجگردون، نماینده مردم شریف شهرستانهای گچساران و باشت و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در صفحه شخصی خود در اینستاگرام، در پی یک جلسه غیرعلنی دولت و مجلس و گفتوگویی با وزیر آموزش و پرورش، طی نامهای خواستار ارائه آمار و اطلاعات دقیق برای تحلیل «فاجعه آموزشی» در کشور شد.
تاجگردون با اشاره به سخنرانی خود در این جلسه اظهار کرد که یکی از موضوعات مهم مطرحشده، «ناترازی بسیار سنگین شکل گرفته علمی در مقطع مدارس و به دنبال آن آموزش عالی» بوده است.
وی با «فاجعه» خواندن وضعیت فعلی، تأکید کرد: «متأسفانه در چند سال اخیر که به نظر میرسد بهبودی حاصل نشده باشد، متوسط معدل دیپلم دانشآموزان کشور زیر ۱۰ بوده که این یعنی فاجعه و جبران این پدیده راحت نیست.»
نماینده گچساران و باشت در ادامه به شرح گفتگوی خود با وزیر آموزش و پرورش پس از این جلسه پرداخت و از بیاطلاعی وزیر نسبت به وضعیت استان کهگیلویه و بویراحمد بهشدت انتقاد کرد.
اجگردون نوشت: «بعد از جلسه، جناب وزیر در محل دفتر کمیسیون حضور پیدا کرد. در خلال صحبت از اوضاع و احوال استانم سؤال کردم و بعد از کمی تأمل و بیان اسم مدیرکل محترم توسط من که به نظر میرسید فراموش کرده، گفت اره استان خوبیه و ما در چهارمحال مشکلی نداریم. وقتی دیدم اسم مدیرکل یادش نمیآید و وقتی اسم ایشان را میگویم میفرماید چهارمحال، دیگه حرفی برای من نمیآید.»
تاجگردون با لحنی کنایهآمیز افزود: «شاید ایراد از وزیر نباشد و ایراد از افرادی مثل من باشد که مسئول استان کهگیلویه و بویراحمد هستیم و نتوانستیم خودم و استانم را برای وزیر مطرح کنم و مشکلاتم را بیان کرده که ملکه ذهن وزیر شود. دیگر ادامه ندادم و دوست داشتم سوال کنم معدل امسال استان من چنده که پشیمان شدم.»
در پی این گفتوگو، تاجگردون با ارسال نامهای رسمی به دکتر کاظمی، وزیر آموزش و پرورش، ضمن تشریح نگرانیهای جدی خود، خواستار دسترسی به دادههای دقیق برای تحلیل وضعیت آموزشی کشور و رفع نابرابریها شد.
به گزارش کبنا نیوز، متن کامل نامه غلامرضا تاجگردون به وزیر آموزش و پرورش:
بسمه تعالی
برادر گرامی جناب آقای دکتر کاظمی
وزیر محترم آموزش و پرورش
با سلام و احترام؛
همانطور که پیشتر در جلسات غیرعلنی مشترک دولت و مجلس مطرح شد، یکی از مهمترین دغدغههای نمایندگان محترم و خانوادهها، وضعیت و روند تحصیلی دانشآموزان در مقاطع گوناگون است. شواهد موجود حاکی از افت کیفیت آموزش در سالهای اخیر است که متأسفانه اینگونه برداشت میشود که اصلاحی صورت نگرفته است و در صورت ادامه، میتواند به آینده علمی و توسعه کشور آسیب جدی وارد کند و موجب شکلگیری ناترازی سنگینتری در جامعه شود.
اگر تلاشهای فردی و استثنایی را کنار بگذاریم، این روند کاهشی در کیفیت آموزش در استانهای کمبرخوردار نظیر استان کهگیلویه و بویراحمد به شکل نگرانکنندهتری نمایان است. این وضعیت، لزوم توجه ویژه و برنامهریزی دقیق برای رفع این نابرابریهای آموزشی را بیش از پیش ضروری میسازد.
در راستای تحلیل دقیق وضعیت آموزشی کشور و به دنبال مذاکرات حضوری، خواهشمند است، دستور فرمایید آمار و اطلاعات رسمی مربوط به نتایج امتحانات نهایی پایه دوازدهم در سالهای تحصیلی اخیر، بهویژه سال جاری، به تفکیک استانها و رشتههای تحصیلی، در اختیار اینجانب قرار گیرد...
برای یک تحلیل جامع و موثر، خواهشمند است دادهها با در نظر گرفتن شاخصهای زیر ارائه شوند:
میانگین کل نمرات امتحانات نهایی پایه دوازدهم به تفکیک استانها و رشتهها (ریاضی فیزیک، علوم تجربی و علوم انسانی).
درصد قبولی در هر یک از دروس نهایی (از جمله ادبیات فارسی، عربی، دین و زندگی، ریاضی، فیزیک، شیمی، زیستشناسی، تاریخ، فلسفه و...) در سطح هر استان.
توزیع فراوانی نمرات (برای مثال، درصد دانشآموزان با معدل زیر ۱۰، بین ۱۰ تا ۱۴، و بالای ۱۴) در هر استان.
مقایسه نتایج هر استان با میانگین کشوری در سال ۱۴۰۳.
روند تغییرات سه سال اخیر برای تحلیل دقیقتر وضعیت.
اطلاعات مرتبط با عملکرد مدارس خاص (تیزهوشان، نمونه دولتی، غیرانتفاعی) و سهم آنها در میانگین استانی.
نرخ ترکتحصیل در پایه دوازدهم به تفکیک استانها.
بدیهی است دسترسی به این دادهها میتواند در تحلیل دقیق وضعیت آموزشی کشور، شناسایی نقاط قوت و ضعف و برنامهریزی برای ارتقای کیفیت آموزش در مناطق مختلف یاریرسان باشد.
پیشاپیش از همکاری و مساعدت جنابعالی، سپاسگزارم.
غلامرضا تاجگردون
نماینده مردم شریف شهرستانهای گچساران و باشت و
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات
.jpg)


